Σκλαβοπαζαρο στην Κωνσταντινουπολη
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Το σχέδιο με τίτλο ‘The Aurut Bazaar, or Slave Market’ (1836) του Th. Allom περιλαμβάνεται στη δίτομη έκδοση ‘Constantinople and the Scenery of the Seven Churches of Asia Minor illustrated…, With an historical Account of Constantinople, and Descriptions of the Plates…, Λονδίνο/Παρίσι, Fisher, Son & Co. [1836-38]’ των R. Walsh και Th. Allom. Πρόκειται για ένα ταξιδιωτικό λεύκωμα που εμπεριέχει σχέδια του αρχιτέκτονα Th. Allom και επεξηγηματικά κείμενα του εφημέριου R. Walsh. Στην έκδοση αυτή, μετά από αναλυτική ιστορική αναδρομή και λεπτομερή κατάλογο με πληροφορίες για τους σουλτάνους, αποδίδονται μνημεία της Πόλης, όπως κρήνες, παλάτια, πλατείες, αλλά και εικόνες από την καθημερινή ζωή που αποκαλύπτουν συχνά τον πολυπολιτισμικό χαρακτήρα της. Στη συγκεκριμένη εικόνα παρουσιάζεται υπαίθριο σκλαβοπάζαρο ανδρών και γυναικών, όπου διακρίνονται οι αντίστοιχες ενδυμασίες και τα καλύμματα κεφαλής, καθώς και στοιχεία του γενικότερου φυσικού και οικιστικού περιβάλλοντος (όψεις σπιτιών με τα χαρακτηριστικά παράθυρα, δέντρα, τμήμα θρησκευτικού τεμένους κ.ά.).

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Η εικόνα μπορεί να αξιοποιηθεί σε μαθητοκεντρικές δραστηριότητες ως ‘οπτική πηγή’ στο μάθημα της Σύγχρονης και Νεότερης Ιστορίας για τον εντοπισμό πληροφοριών σχετικών με τον θεσμό της δουλείας αλλά και το οικιστικό περιβάλλον (οικήματα, θρησκευτικοί χώροι), για τη μελέτη της ανδρικής και γυναικείας ενδυμασίας, τα καλύμματα κεφαλής, τον εντοπισμό των ανθρώπων που ανήκουν σε διαφορετικές κατηγορίες (σκλάβοι, πωλητές δούλων, αγοραστές) με αξιοποίηση στρατηγικών. Ειδικότερα, οι μαθητές χρησιμοποιώντας τη στρατηγική τής αναζήτησης συγκεκριμένης πληροφορίας από ένα οπτικό κείμενο μπορούν να κάνουν υποθέσεις για την ιδιότητα των προσώπων, την κοινωνική τους τάξη κ.ά. εστιάζοντας στα ρούχα, στη θέση τους στον χώρο (π.χ. σε όρθια θέση, πάνω σε άλογο, με σκυφτό σώμα κ.ά,) και να συγκεντρώσουν πληροφορίες για τον περιβάλλοντα χώρο και τα χαρακτηριστικά των κτηρίων (π. χ. παράθυρα, μπαλκόνια, εξωτερικός διάκοσμος κ. ά.). Επίσης, η εικόνα μπορεί να αξιοποιηθεί ως έναυσμα/ αφόρμηση σε ευρύτερες διαθεματικές δραστηριότητες σχετικές με τον θεσμό της δουλείας και της εμπορίας ανθρώπων, συγκρινόμενη και με άλλες, σύγχρονες φωτογραφίες που αναφέρονται σε περιστατικά τής επικαιρότητας. Ειδικότερα, μπορεί να ζητηθεί από τους μαθητές να εξετάσουν την εξέλιξη του θεσμού της δουλείας, να αναζητήσουν τα αίτια της ισχύος του, τις χρονικές περιόδους και τις γεωγραφικές περιοχές εμφάνισής του, καθώς και τις σύγχρονες μορφές του. Επιπρόσθετα, το συγκεκριμένο μαθησιακό αντικείμενο αλλά και άλλες εικόνες συναφούς θεματολογίας (π.χ. ο πίνακας του Σεργκέι Ιβανόφ, με θέμα «Σκλαβοπάζαρο στη μεσαιωνική Ευρώπη») ενδείκνυται να αξιοποιηθούν ως έναυσμα συζήτησης και προβληματισμού των μαθητών, στις 2 Δεκεμβρίου, στο πλαίσιο διδακτικής παρέμβασης σχετικά με το θεσμό της δουλείας. Τέλος, η εικόνα, λόγω της συνθετότητάς της, μπορεί να αξιοποιηθεί και για τη διδασκαλία τής περιγραφής προσώπων, χώρου κ.ά. στο πλαίσιο του μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Society and everyday life Society and everyday lifeSociety and everyday life
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text types Text typesText types > Description DescriptionDescription
Political & Social Sciences Political & Social SciencesPolitical & Social Sciences
TEACHING APPROACH
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to think critically and creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΖΑΓΚΑ
metadata validator: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE