Only Photodentro Repositories
User Generated Content
Clear active filters
Subscribe to a subject area to receive notifications for new items
Hagia Sophia from the south.
METADATA PROVIDER
LEARNING OBJECT PROVIDER
DESCRIPTION
Το αντικείμενο είναι ένα χαρακτικό που εμπεριέχεται στο βιβλίο: [MORENO, José.] Viage à Constantinopla, en el Año de 1784, escrito de orden superior, Madrid, [Lazaro Gayguer], 1790. Ο Βυζαντινός Ναός της Ύπατης Σοφίας του Ένσαρκου Λόγου του Θεού, περισσότερο γνωστή ως Αγία Σοφία ή Αγιά-Σοφιά, (τουρκικά Ayasofya, λατινικά Sancta Sophia ή Sancta Sapientia), γνωστός και ως Ναός της Αγίας του Θεού Σοφίας ή απλά Η Μεγάλη Εκκλησία, ήταν από το 360 μέχρι το 1453 ορθόδοξος καθεδρικός ναός της Κωνσταντινούπολης, με εξαίρεση την περίοδο 1204 - 1261 κατά την οποία ήταν ρωμαιοκαθολικός ναός, ενώ μετά την άλωση της Κωνσταντινούπολης μετατράπηκε σε τέμενος, μέχρι το 1934. Από το έτος αυτό και μέχρι σήμερα είναι μουσειακός χώρος (τουρκικά Ayasofya Müzesi). Ανήκει στις κορυφαίες δημιουργίες της βυζαντινής ναοδομίας, πρωτοποριακού σχεδιασμού και υπήρξε σύμβολο της Πόλης, τόσο κατά τη βυζαντινή όσο και κατά την οθωμανική περίοδο. Το παρόν κτίσμα ανεγέρθηκε τον 6ο αιώνα, επί βασιλείας του Ιουστινιανού Α΄, από τους μηχανικούς Ανθέμιο από τις Τράλλεις (σημ. Αϊδίνιο) και Ισίδωρο από τη Μίλητο. Στο ίδιο σημείο, επί του πρώτου λόφου της Κωνσταντινούπολης και σε κοντινή απόσταση από το Μέγα Παλάτιον και τον Ιππόδρομο της πόλης, είχαν χτιστεί παλαιότερα δύο ακόμα ναοί που καταστράφηκαν από πυρκαγιά. Το οικοδόμημα ακολουθεί τον αρχιτεκτονικό ρυθμό της τρουλαίας βασιλικής και συνδυάζει στοιχεία της πρώιμης βυζαντινής ναοδομίας, σε πολύ μεγάλη κλίμακα. Αρχιτεκτονικές επιρροές της Αγίας Σοφίας εντοπίζονται σε αρκετούς μεταγενέστερους ορθόδοξους ναούς αλλά και σε οθωμανικά τζαμιά, όπως στο τέμενος του Σουλεϊμάν και στο Σουλταναχμέτ τζαμί. Εκτός από τον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό της, η Αγία Σοφία ξεχωρίζει επίσης για τον πλούσιο εσωτερικό διάκοσμό της, που ωστόσο υπέστη σοβαρές καταστροφές κυρίως από τις βαρβαρότητες των Τούρκων κατά τη διάρκεια της Οθωμανικής κυριαρχίας.
EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το αντικείμενο αυτό μπορεί να αξιοποιηθεί για τη διδασκαλία του μαθήματος της βυζαντινής Ιστορίας, αλλά και του μαθήματος της Ιστορίας της Τέχνης στην ενότητα της αρχιτεκτονικής και της ναοδομίας. Οι μαθητές εμπνεόμενοι από την εικόνα του ναού της Αγίας Σοφίας, θα έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν ένα από τα λαμπρότερα οικοδομήματα της περιόδου βασιλείας του Ιουστινιανού στο Βυζάντιο. Στο πλαίσιο συνεργατικής μεθόδου θα μπορούσε να ανατεθεί στους μαθητές να αναζητήσουν και άλλους ναούς που είναι χτισμένοι στον ίδιο ρυθμό με την Αγία Σοφία της Κωνσταντινούπολης ( Βασιλική με τρούλο) όπως είναι η Αγία Αικατερίνη στη Θεσσαλονίκη, ο Άγιος Απολλινάριος στη Ραβένα και να πραγματοποιήσουν συγκρίσεις σχετικά με ομοιότητες και διαφορές που παρουσιάζουν. Ενδιαφέρον θα ήταν εδώ να δημιουργήσουν οι μαθητές σύνθεση με φωτογραφίες και σχέδια των ανωτέρω ναών, από τις οποίες θα πηγάζουν έκδηλα οι ομοιότητες και οι διαφορές. Επίσης, θα μπορούσαν οι μαθητές να δημιουργήσουν χρονογραμμή σχετικά με την ιστορική εξέλιξη του Ναού της Αγίας Σοφίας από την κατασκευή του και μέχρι σήμερα. Επιπλέον, στο πλάισιο διαθεματικής προσέγγισης, θα μπορούσ ε να ανατεθεί στους μαθητές να αναζητήσουν πληροφορίες σχετικά με την πολιτική του Ιουστινιανού, εντάσσοντας στο πλαίσιο αυτό και την κατασκευή μεγάλων δημοσίων έργων και οικοδομημάτων, όπως ο ναός της Αγίας Σοφίας. Με τη διαδικασία αυτή, θα γίνει κατανοητό από τους μαθητές ότι συχνά η πολιτική των βυζαντινών αυτοκρατόρων αλλά και των ηγεμόνων άλλων λαών, απέβλεπε στο να εξασφαλίσει δημοτικότητα και αποδοχή μέσα από την κιατασκευή επιβλητικών έργων. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει και η μελέτη των τοιχογραφιών και των φηφιδωτών, που διακοσμούν το ναό της Aγίας Σοφίας, αν και το μεγαλύτερο μέρος τους έχει καταστραφεί από τους Τούρκους. Και αυτό αποτελεί πεδίο προβληματισμού σχετικά με τη σημασία της διατήρησης και της προστασίας των έργων τέχνης,αλλά και των αρχιτεκτονικών οικοδομημάτων, που αποτελούν ζωντανές ιστορικές πηγές, όπως είναι ο ναός της Αγίας Σοφίας.
LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 20
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
METADATA PAGE URL
CONTENT PROVIDER URL
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/6371
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory
> Byzantine and Medieval History Byzantine and Medieval HistoryByzantine and Medieval History
> Religion ReligionReligion
History HistoryHistory > Byzantine and Medieval History Byzantine and Medieval HistoryByzantine and Medieval History > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
History HistoryHistory > Byzantine and Medieval History Byzantine and Medieval HistoryByzantine and Medieval History > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
TEACHING APPROACH
cognitivist
cognitivist > direct instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
cognitivist > problem – based
cognitivist > reciprocal teaching
cognitivist > direct instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
cognitivist > problem – based
cognitivist > reciprocal teaching
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive
cognitive > knowledge
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > knowledge > procedural
cognitive > knowledge > meta – cognitive
cognitive > process
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to apply
cognitive > process > to think critically and creatively
cognitive > knowledge
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > knowledge > procedural
cognitive > knowledge > meta – cognitive
cognitive > process
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to apply
cognitive > process > to think critically and creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator:
Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author:
ΗΛΙΑΣ ΚΟΥΡΚΟΥΛΑΚΟΣ
metadata validator: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor:
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
Show user comments and ratings Hide user comments and ratings
USER COMMENTS
Συνδεθείτε για να προσθέσετε το δικό σας σχόλιο.
Δεν υπάρχουν σχόλια για το συγκεκριμένο αντικείμενο.
USER RATINGS
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Total votes: 0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Total votes: 0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Total votes: 0
aggregator