Janissary in ceremonial dress.
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Λιθογραφία από πίνακα του Jean Baptiste Van Mour, στην οποία απεικονίζεται Γενίτσαρος με επίσημη στολή. Οι Γενίτσαροι, ή γιανίσαροι ( «νέος στρατιώτης»), ήταν επίλεκτα σώματα της οθωμανικής αυτοκρατορίας. Αρχικά συγκροτούνταν από αιχμαλώτους πολέμου και παιδιά χριστιανικών οικογενειών που εξαναγκάζονταν από μικρή ηλικία σε στρατιωτική υπηρεσία. Για τέσσερις αιώνες αποτέλεσαν την αιχμή της πολεμικής μηχανής της Αυτοκρατορίας και των Σουλτάνων, όπου με τον καιρό εξελίχθηκαν σε παραστρατιωτικό κέντρο εξουσίας σε εσωτερικούς πολιτικούς και οικονομικούς αγώνες, πολλές φορές και κατά των ίδιων των Σουλτάνων, μέχρι τις 15 Ιουνίου του 1826 όπου και διατάχθηκε ο ολοκληρωτικός διωγμός τους από τον Σουλτάνο Μαχμούτ Β΄. Το έργο αποτελεί μέρος συλλογής εκατό λιθογραφιών που απεικονίζουν διάφορες εθνότητες της Ανατολής, από πίνακες που φιλοτέχνησε ο Jean Baptiste Van Mour το 1707-1708 κατά παραγγελία του μαρκησίου Charles de Ferriol, πρέσβη της Γαλλίας στην Κωνσταντινούπολη. Οι λιθογραφίες χαράχθηκαν στο Παρίσι από τον χαράκτη M. Le Hay το 1714. Ο Jean Baptiste Vanmour or Van Mour (1671 – 1737) ήταν φλαμανδός ζωγράφος ο οποίος έγινε ιδιαίτερα γνωστός για τα πορτρέτα και τις σκηνές καθημερινής ζωής στην οθωμανική αυτοκρατορία κατά την περίοδο του Sultan Ahmed III.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το τεκμήριο αξιοποιείται στο μάθημα της Ιστορίας ως πηγή με πολλαπλές αναγνώσεις: α) δίνει πληροφορίες για τον θεσμό και το αξίωμα των γενιτσάρων στην Οθωμανική Αυτοκρατορία β) αποτελεί τεκμήριο διπλωματικών σχέσεων και πολιτισμικών ανταλλαγών μεταξύ Οθωμανικης Αυτοκρατορίας και Δύσης κατά την περίοδο διακυβέρνησης του Sultan Ahmed III, κατά την λεγόμενη Περίοδο της Τουλίπας. Το τεκμήριο μπορεί να δοθεί συνοδευόμενο από φύλλο εργασίας με στοχευμένες ερωτήσεις, ώστε να επιτρέψει στους μαθητές να εξάγάγουν συμπεράσματα και να σχολιάσουν την πηγή αναφορικά με την διδακτική ενότητα και τις λέξεις-κλειδιά της ενότητας. Ενδεικτικά προτείνονται οι παρακάτω στοχευμένες ερωτήσεις σχολιασμού της πηγής: α) Παρατηρήστε την απεικόνιση του γενίτσαρου και περιγράψτε την αμφίεσή του. Να την συσχετίσετε με τις πληροφορίες που δίνει το σχολικό σας εγχειρίδιο σχετικά με το αξίωμα των γενιτσάρων. Ποιά η κοινωνική θέση του γενίτσαρου κατά τον 15-18ο αι. στην Οθωμανική Αυτοκρατορία; Γνωρίζετε επιφανείς γενίτσαρους οι οποίοι διέπρεψαν σε διάφορους τομείς; (εδώ προτείνεται να εξεταστεί η περίπτωση του Mimar Sinan, ενδεχομένως και με μια μικρή αναζήτηση στο διαδίκτυο ή σε ομαδοσυνεργατική). β) Να συσχετίσετε την εικόνα με το ιστορικό της δημιουργίας της. Ποιός την φιλοτέχνησε, με ποιόν σκοπό και υπό ποιές συνθήκες; Να διερευνήσετε τους λόγους για τους οποίους οι Ευρωπαίοι δείχνουν ενδιαφέρον για τους Οθωμανούς και την Οθωμανική Αυτοκρατορία γενικότερα: διπλωματικοί, διαπολιτισμικοί, καλλιτεχνικοί, κλπ. Να αναφέρετε μερικά αντίστοιχα παραδείγματα και να τα σχολιάσετε (π.χ. Candide του Βολταίρου, Lettres Persanes του Μοντεσκιέ, κλπ.)


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Modern period (up to the 18th century A.D.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Modern period (up to the 18th century A.D.) > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
History HistoryHistory > Modern period (up to the 18th century A.D.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Modern period (up to the 18th century A.D.) > Interstate relations and diplomacy Interstate relations and diplomacyInterstate relations and diplomacy
History HistoryHistory > Modern period (up to the 18th century A.D.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Modern period (up to the 18th century A.D.) > Social and political organization Social and political organizationSocial and political organization
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > process
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to apply
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to organize values
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΤΖΑΜΟΥ
metadata validator: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE