The castles of Dardanelles
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Εικόνα από το βιβλίο του George Sandys , Relation of a Iourney begun An: Dom: 1610. Foure Bookes, Λονδίνο, W. Barrett, 1615. Το βιβλίο περιέχει γεωγραφικές περιγραφές από περιοχές της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Μια από τις πρώτες χαρτογραφήσεις της περιοχής των Δαρδανελλίων από έναν Βρεττανό διπλωμάτη, πολιτικό ο οποίος φέρεται ως πρόδρομος του περιηγητισμού στην Ανατολή. O Άγγλος, ποιητής και πολιτικός George Sandys (1578-1644), με σπουδές στην Oξφόρδη, διετέλεσε ταμίας στα θέματα γεωργίας και βιομηχανίας στην αποικιακή Εταιρεία της Βιργίνιας, ενώ θεωρήθηκε αυθεντία στην εποχή του για την ικανότητα του σε μεταφράσεις ποιημάτων αρχαίων Λατίνων συγγραφέων. Ταξίδεψε στην Aνατολή το 1610-11 ξεκινώντας από τη Γαλλία και μέσω Βενετίας περιέπλευσε το Ιόνια νησιά, τη νότια Πελοπόννησο, τη Χίο, τη Λέσβο, και από τα στενά του Ελλησπόντου έφτασε στην Κωνσταντινούπολη. Από εκεί, πάντα με πλοίο, κατευθύνθηκε στην Αίγυπτο, το Όρος Σινά, τους Άγιους Τόπους, ενώ στο ταξίδι επιστροφής πέρασε από την Κύπρο, τη Σικελία, τη Νάπολη και τη Ρώμη. Το οδοιπορικό του, το πρώτο επιμελημένο, λεπτομερειακό (και με τεκμηριωμένες σε παρασελίδιες σημειώσεις τις πληροφορίες από αρχαίες πηγές) ταξιδιωτικό οδοιπορικό, σηματοδοτεί το «πέρασμα» από τα ταξιδιωτικά χρονικά του 16ου σε αυτά του 17ου αιώνα. Αντιπροσωπεύει τα χρονικά τα οποία μετεωρίζονται στις παρυφές της Γεωγραφίας, της Ιστορίας αλλά και του αυτοβιογραφικού ταξιδιωτικού χρονικού με ρευστό και αντιφατικό χαρακτήρα.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Η εικόνα μπορεί να αξιοποιηθεί ως ιστορική πηγή στο μάθημα της Ιστορίας αλλά και του μαθήματος επιλογής της Α΄ Λυκείου "Ελληνικός και Ευρωπαϊκός Πολιτισμός". Το τεκμήριο αξιοποιείται ιδιαίτερα στην ενότητα που αφορά την ανάπτυξη των επιστημών κατά τον 17ο αι. Η προσωπικότητα του George Sandys (1578-1644) ως αποφοίτου της Οξφόρδης και επιστήμονα που συγκεντρώνει την γνώση πολλαπλών επιστημονικών πεδίων της εποχής (ως εξέλιξη του αναγεννησιακού homo universalis) είναι χαρακτηριστική και μας επιτρέπει να εξηγήσουμε στους μαθητές τον τρόπο με τον οποίο συστηματικοποιείται σταδιακά η επιστημονική γνώση σε αυτήν την περίοδο. Το τεκμήριο, συνοδευόμενο από φύλλα εργασίας με στοχευμένες ερωτήσεις, δίνει πληροφορίες για την επιστημονική γνώση και την διάχυσή της (τυπογραφία, χαλκογραφίες, μεταφράσεις σε γαλλικά, γερμανικά, κλπ.) κατά τον 17ο αι. Επιτρέπει στους μαθητές να κατανοήσουν πώς οργανώνονται σταδιακά οι επιστήμες και πώς δομείται η επιστημονική γνώση την περίοδο των Ανακαλύψεων. Επίσης, δίνει πληροφορίες για το βιβλίο και τις βιβλιοθήκες της εποχής. Εξάλλου η απεικόνιση των στενών των Δαρδανελλίων μπορεί να αξιοποιηθεί και στην διδασκαλία της Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας σε αποσπάσματα ιστοριογραφίας (π.χ. Ξενοφώντος "Ελληνικά", η ναυμαχία στους Αιγός Ποταμούς) αλλά και στην διδασκαλία της Ιστορίας διαχρονικά, κάθε φορά που αναφέρεται η γεωστρατηγική θέση των Δαρδανελλίων από την αρχαιότητα μέχρι και τον 20ό αι. (π.χ. Α΄ Παγκόσμιος Πόλεμος) για να τονιστεί το ενδιαφέρον για τα στενά από γεωστρατηγικής και γεωπολιτικής απόψεως. Το τεκμήριο θα συνοδεύεται με φύλλο εργασίας και τις κατάλληλες ερωτήσεις σχολιασμού, ανάλογα με την χρονική περίοδο.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Modern period (up to the 18th century A.D.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Modern period (up to the 18th century A.D.) > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
History HistoryHistory > Modern period (up to the 18th century A.D.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Modern period (up to the 18th century A.D.) > Science and Discoveries Science and DiscoveriesScience and Discoveries
History HistoryHistory > Modern period (up to the 18th century A.D.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Modern period (up to the 18th century A.D.) > Interstate relations and diplomacy Interstate relations and diplomacyInterstate relations and diplomacy
Ancient Greek Language and Grammar Ancient Greek Language and GrammarAncient Greek Language and Grammar > Literary genres Literary genresLiterary genres > Historical HistoricalHistorical
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to organize values
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΤΖΑΜΟΥ
metadata validator: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE