Επιτυμβιο αγγειο
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Στο σχέδιο των Βρετανών αρχιτεκτόνων και ζωγράφων James Stuart (1713-1788) και Nicholas Revett (1720-1804) αποτυπώνεται ένα επιτύμβιο αγγείο σε σχήμα υδρίας, που βρέθηκε στη Ρωμαϊκή Αγορά της Αθήνας, με παράσταση αποχαιρετισμού του νεκρού (δεξίωσις). Στα δεξιά παρατηρούμε γυναίκα καθήμενη και έναν γενειοφόρο άντρα που στέκεται μπροστά της. Το ένδυμα του άντρα αφήνει ακάλυπτο το στήθος του. Πρόκειται για συζύγους που εικονίζονται να δίνουν το δεξί χέρι σε έναν χαιρετισμό που ονομάζεται δεξίωσις. Η κίνηση αυτή δείχνει ότι έχουμε μπροστά μας μία σκηνή αποχαιρετισμού, που γνωρίζοντας ότι το αγγείο είναι επιτύμβιο, καταλαβαίνουμε ότι είναι ο τελευταίος. Δεν είναι ωστόσο σαφές ποια από τις δύο μορφές αναχωρεί για τον κάτω κόσμο. Επιπλέον, στο σχέδιό τους οι Stuart και Revett σχεδίασαν τις κατόψεις μνημείων της Αθήνας και αναπαρήγαγαν αρχαίες επιγραφές. Πρόκειται για μία σύνθεση αρχαιοτήτων όπως αυτές που σχεδίασαν οι δύο αρχιτέκτονες και ζωγράφοι προκειμένου να αποδώσουν με πιστότητα τις αρχαιότητες των Αθηνών. Πράγματι στα σχέδιά τους οι δύο καλλιτέχνες κατάφεραν να αποδώσουν με ζωγραφική δεινότητα, δεξιοτεχνία και ακρίβεια τα χαρακτικά με τα ανάγλυφα, λεπτομερείς αρχιτεκτονικές μετρήσεις, όψεις, τομές, κατόψεις και σχέδια με αρχιτεκτονικές λεπτομέρειες των μνημείων μεταφέροντας την αρχαία τέχνη στη Δύση και διατηρώντας στη μνήμη στοιχεία που ο χρόνος θα κατέστρεφε ή θα αλλοίωνε.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το σχέδιο των Stuart και Revett μας παρουσιάζει ένα επιτύμβιο αγγείο, κατόψεις μνημείων και αρχαίες επιγραφές. Οι μαθητές και οι μαθήτριες μπορούν να μελετήσουν συγκριτικά άλλες επιτύμβιες στήλες και να γίνει αναφορά στον Κεραμεικό ως τον τόπο του πρώτου δημόσιου νεκροταφείου της αρχαίας Αθήνας. Πάνω στο συγκεκριμένο σχέδιο μπορούμε να διακρίνουμε ειδική αναφορά στον Κεραμεικό «SITUATION OF A PART OF ATHENS CALLED CERAMIKUS». Ακόμα, με αφορμή τη «δεξίωση» (αποχαιρετισμό του νεκρού) που παρατηρούμε στο επιτύμβιο αγγείο μπορεί να πραγματοποιηθεί συγκριτική έρευνα ανάμεσα στα αρχαία ταφικά έθιμα και τα νεότερα προκειμένου να διαπιστωθεί ότι η Αρχαία Ελλάδα επηρέασε σε μεγάλο βαθμό την ανάπτυξη ενός δυναμικού πολιτισμικού συνεχούς που συνδέει το παρελθόν με το μέλλον.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 18
INTENDED END USER
SPECIAL NEEDS
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Modern period (up to the 18th century A.D.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Modern period (up to the 18th century A.D.) > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Painting PaintingPainting
History HistoryHistory > Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) > Social organization and everyday life Social organization and everyday lifeSocial organization and everyday life
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΑΡΧΟΝΤΟΥΛΑ ΜΑΝΤΖΑΡΙΔΟΥ
metadata validator: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE