Only Photodentro Repositories
User Generated Content
Clear active filters
Subscribe to a subject area to receive notifications for new items
The now lost Incantadas monument, Thessaloniki: The capital and entablature
METADATA PROVIDER
LEARNING OBJECT PROVIDER
DESCRIPTION
Το εικονιζόμενο σχέδιο παρουσιάζει το κιονόκρανο κορινθιακού τύπου και το επιστύλιο από ένα μη σωζόμενο μνημείο της Θεσσαλονίκης του 2ου μ.Χ., τη Στοά των Ειδώλων στην Αρχαία Αγορά της Θεσσαλονίκης. Διακρίνονται οι σημειώσεις των Άγγλων περιηγητών, αρχαιολόγων και αρχιτεκτόνων, James Stuart και Nicholas Revett, που κατέγραψαν τις διαστάσεις των επιμέρους τμημάτων του κορινθιακού κιονόκρανου και του επιστυλίου. Κύρια γνωρίσματα του κορινθιακού ρυθμού είναι τα φύλλα ακάνθης σε υψηλό έχινο (καλάθι) και οι έλικες στις τέσσερις γωνίες του. Ο κορινθιακός ρυθμός χρησιμοποιήθηκε κυρίως κατά τους ρωμαϊκούς χρόνους. Η διακόσμησή του είναι η πιο περίτεχνη σε σύγκριση με τον ιωνικό και το δωρικό ρυθμό. Χαρακτηριστικό δείγμα ναού σε κορινθιακό ρυθμό είναι ο Ναός του Ολυμπίου Διός, που κατασκευάστηκε στην Αθήνα κατά την περίοδο του Ρωμαίου αυτοκράτορα Αδριανού. Η Στοά των Ειδώλων ονομαζόταν επίσης «Las Incantadas» δηλ. «Μαγεμένες» από τους Σεφαραδίτες, τους Ισπανοεβραίους που εγκαταστάθηκαν στη Θεσσαλονίκη μετά το διωγμό τους από τους βασιλείς της Ισπανίας, Φερδινάνδο και Ισαβέλλα το 1492. Σύμφωνα με έναν λαϊκό μύθο, κυρίαρχο στους βυζαντινούς χρόνους αλλά ανεπιβεβαίωτο από ιστορικά τεκμήρια, όταν ο βασιλιάς της Θράκης προσκλήθηκε για να συμβάλει στην πανελλαδική εκστρατεία που ετοίμαζε ο Μέγας Αλέξανδρος εναντίον των Περσών, ήρθε στη Μακεδονία με τη γυναίκα του, με την οποία ο Αλέξανδρος σύναψε ερωτικές σχέσεις. Ο βασιλιάς της Θράκης το αντιλήφθηκε και έβαλε να κάνουν μάγια στο Μέγα Αλέξανδρο την ώρα που ο τελευταίος περνούσε τη Στοά κατευθυνόμενος προς τα διαμερίσματα της γυναίκας του Θράκα βασιλιά. Όμως ο Μέγας Αλέξανδρος ειδοποιήθηκε και δεν επισκέφτηκε τη βασίλισσα, και υπέστησαν τα μάγια η βασίλισσα που βγήκε ανήσυχη στη Στοά για να προϋπαντήσει τον Αλέξανδρο και ο βασιλιάς των Θρακών με τη συνοδεία του, που ήθελαν να διαπιστώσουν εάν ο Αλέξανδρος είχε μαγευτεί. Το ρωμαϊκό μνημείο βρέθηκε στα μέσα του 18ου αιώνα να αποτελεί μέρος της οικίας ενός πλούσιου εβραίου εμπόρου, του Λιάτσι Αρδίτη, στην περιοχή Rogos, βόρεια της οδού Εγνατία από την Παναγία Χαλκέων έως τα λουτρά Παράδεισος. Το 1753 οι βρετανοί περιηγητές στην τουρκοκρατούμενη Ελλάδα James Stuart (1713-1788) και Nicholas Revett (1720-1804) επισκέφθηκαν, με τη διαμεσολάβηση του βρετανού προξένου, την οικία του εβραίου εμπόρου και κατέγραψαν σε χαρακτικό το μνημείο. Το σχέδιο του κιονόκρανο και του επιστυλίου προέρχεται από τον τρίτο τόμο του βιβλίου τους «Οι αρχαιότητες της Αθήνας», που εκδόθηκε το 1794. Η αναπαράσταση των Stuart και Revett αποδείχθηκε ιδιαίτερα σημαντική, καθώς τα αγάλματα αφαιρέθηκαν από τον παλαιογράφο Emmanuel Miller και μεταφέρθηκαν στη Γαλλία το 1864 με άδεια του σουλτάνου, ενώ η εβραϊκή οικία και τα κατάλοιπα του μνημείου χάθηκαν στη μεγάλη πυρκαγιά που ξέσπασε στη Θεσσαλονίκη το 1917. Οι αμφίπλευροι ανάγλυφοι πεσσοί δεν έχουν επιστραφεί στη Θεσσαλονίκη και φυλάσσονται στο Μουσείο του Λούβρου. Αντίγραφά τους φιλοξενήθηκαν στην 80η Δ.Ε.Θ.
EDUCATIONAL DESCRIPTION
Προτείνεται οι μαθητές να παρατηρήσουν το σχέδιο και να υποθέσουν τι περιγράφεται αε αυτό, την ιδιότητα του προσώπου που το σχεδίασε και τους σκοπούς που το σχέδιο εξυπηρετεί (π.χ. καταγραφή ενός μνημείου, αποτύπωση αρχικής του μορφής, δυνατότητα σύγκρισης με άλλα μνημεία). Είναι δυνατό οι μαθητές να αναζητήσουν πληροφορίες για τους διαφορετικούς αρχιτεκτονικούς ρυθμούς κατά την αρχαιότητα και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους. Μπορούν ακόμη να χωριστούν σε ομάδες, να σχεδιάσουν κίονες σε κάθε ρυθμό κι να επιχρωματίσουν επιμέρους τμήματά τους όπως τα διακοσμητικά ανάγλυφά τους. Οι μαθητές των μεγαλύτερων ηλικιακών ομάδων μπορούν ομαδικά να συντάξουν ένα κείμενο στα αγγλικά ή στα γαλλικά (οι «Μαγεμένες» φυλάσσονται στο Μουσείο του Λούβρου), στο οποίο να επιχειρηματολογούν κατά της αρχαιοκαπηλίας διαχρονικά και υπέρ της επιστροφής στην Ελλάδα σημαντικών κλεμμένων αρχαιοτήτων που εκτίθενται σε μουσεία κυρώς της δυτικής Ευρώπης. Το κείμενο, το οποίο μπορεί να εμπλουτιστεί με εικόνες των κλεμμένων αρχαιοτήτων, είναι δυνατό να δημοσιευτεί στην ιστοσελίδα ή στην εφημερίδα του σχολείου.
KEYWORDS
LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 18
INTENDED END USER
SPECIAL NEEDS
TECHNICAL INFORMATION
METADATA PAGE URL
CONTENT PROVIDER URL
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/5398
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory
> Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)
> Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting) Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Painting PaintingPainting
English Language English LanguageEnglish Language > Literature - Art - Culture Literature - Art - CultureLiterature - Art - Culture > Writing WritingWriting
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Painting PaintingPainting
English Language English LanguageEnglish Language > Literature - Art - Culture Literature - Art - CultureLiterature - Art - Culture > Writing WritingWriting
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > collaborative learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to organize values
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to organize values
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator:
Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author:
ΜΑΡΙΑ ΒΛΑΧΑΚΗ
metadata validator: ΣΤΑΥΡΟΣ ΓΡΟΣΔΟΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor:
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
Show user comments and ratings Hide user comments and ratings
USER COMMENTS
Συνδεθείτε για να προσθέσετε το δικό σας σχόλιο.
Δεν υπάρχουν σχόλια για το συγκεκριμένο αντικείμενο.
USER RATINGS
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Total votes: 0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Total votes: 0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Total votes: 0
aggregator