Ganymedes from the now lost Incantadas monument, Thessaloniki
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Στο παρόν Μαθησιακό Αντικείμενο εμπλέκονται η ελληνική μυθολογία με το πρόσωπο του Γανυμήδη αλλά και λαΐκοί θρύλοι για τη Στοά των Ειδώλων, όπου εντασσόταν το συγκεκριμένο άγαλμα στη Θεσσαλονίκη. Σύμφωνα,λοιπόν, με τη μυθολογία ο Γανυμήδης, ο "ωραιότερος των θνητών" ήταν πρίγκηπας από την Τροία. Μια μέρα που έβοσκε τα κοπάδια του πατέρα του τον απήγαγε ο Δίας παίρνοντας τη μορφή αετού και τον ανέβασε στον Όλυμπο. Του χάρισε αθανασία και αιώνια νιότη και τον έκανε οινοχόο των θεών. Ως αντάλλαγμα για την αρπαγή του ο πατέρας των θεών χάρισε στον πατέρα του Γανυμήδη ένα ζευγάρι άλογα γοργοπόδαρα σαν τον άνεμο κι ένα χρυσό κλήμα, έργο του Ηφαίστου. Στο εκπληκτικής ακρίβειας σχέδιο του Βρετανού αρχιτέκτονα και ζωγράφου James Stuart (1713-1788) ζωντανεύει ένα από τα ανάγλυφα της Στοάς των Ειδώλων, που αναπαριστά τη σκνηνή της αρπαγής του Γανυμήδη από τον αετό-Δία. Η Στοά των Ειδώλων, ρωμαΐκό έργο του 2ου ή 3ου μ.Χ. αι. βρισκόταν στο κέντρο της Θεσσαλονίκης στο ύψος περίπου της Αρχαίας Αγοράς και δίπλα από τα Λουτρά Παράδεισος. Πρόκειται για συνολικά οχτώ ανάγλυφες μυθολογικές μορφές, που διακοσμούσαν μια κορινθιακή κιονοστοιχία και αναπαριστούσαν τον νεαρό θεό Διόνυσο δίπλα σε έναν πάνθηρα, την Αύρα με το πέπλο της, την Αριάδνη στεφανωμένη με τα φύλλα μιας κληματαριάς, τη Λήδα μαζί με τον κύκνο, μια Μαινάδα που παίζει διπλό φλάουτο, τον Γανυμήδη μαζί με τον Δία μεταμορφωμένο σε αετό, τη φτερωτή Νίκη και έναν Διόσκουρο με μια αναπαράσταση αλόγου στα πόδια του. Είναι προφανές ότι παραπέμπουν στη λατρεία του Διόνυσου, που επέζησε κατά τη ρωμαΐκή εποχή. Για τους Χριστιανούς κατοίκους ήταν "είδωλα", ενώ αργότερα ένας νέος θρύλος συνδέθηκε με τα αγάλματα: Ο λαϊκός αυτός μύθος θέλει τη γέννηση ενός παράνομου έρωτα μεταξύ του Μ.Αλεξάνδρου και της γυναίκας του βασιλιά της Θράκης που φιλοξενούνταν στο παλάτι που υπήρχε εκεί. Ο Θράκας βασιλιάς αντιλαμβάνεται το γεγονός και βάζει να κάνουν μάγια στον Αλέξανδρο.Ο Αλέξανδρος το πληροφορείται, και εκείνο το βράδυ δεν βγαίνει από το δωμάτιο του. Έτσι η βασίλισσα αποφασίζει η ίδια να τον επισκεφθεί. Τα μάγια όμως τη χτυπούν και αυτήν και τη συνοδεία της, με αποτέλεσμα να «μαρμαρώσουν». Είναι οι "Μαγεμένες"της Θεσσαλονίκης ή στα σεφαραδίτικα (από τους Εβραίους κατοίκους της περιοχής) "Les Incantadas". Δυστυχώς στα 1864 ο Γάλλος επιγραφολόγος Emmanuel Miller θα τα αρπάξει και θα τα μεταφέρει στην Γαλλία παρά τις αντιδράσεις των κατοίκων. Σήμερα τα αγάλματα εκτίθενται στο μουσείο του Λούβρου και είναι γνωστά ως "Καρυάτιδες της Θεσσαλονίκης". Τον Σεπτέμβριο του 2015 η ΔΕΘ στα πλαίσια του εορτασμού των 80 χρόνων της πέτυχε να φέρει αντίγραφα των μυθικών μορφών, τα οποία πρόκειται να εκτεθούν στη Θεσσαλονίκη.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Η εικόνα μπορεί να αξιοποιηθεί διδακτικά μόνη της στο μάθημα της Ιστορίας αποτελώντας αφορμή να αναζητήσουν οι μαθητές και οι μαθήτριες πληροφορίες για τον Γανυμήδη ή για τις μεταμορφώσεις του Δία. Μπορεί, ωστόσο, να συνδυαστεί και με τις εικόνες των υπολοίπων "Μαγεμένων", τις οποίες παρακινούνται τα παιδιά να αναζητήσουν και να (ανα)συνθέσουν. Στο διαδίκτυο υπάρχει αρκετό υλικό (και βίντεο) προς αυτήν την κατεύθυνση. Μπορεί επίσης με μεγαλύτερα παιδιά να διερευνηθεί το θέμα της κλοπής αρχαιοτήτων και να προκληθεί ένας αγώνας επιχειρηματολογίας. Στο μάθημα της Αισθητικής Αγωγής τα παιδιά θα μπορούσαν να αποπειραθούν να κατασκευάσουν κάποιο γλυπτό (με πηλό ή πλαστελίνη) εμπνευσμένο ή όχι από τη Μυθολογία ή στα πλαίσια της Θεατρικής Αγωγής να σχηματίσουν συμπλέγματα με τα σώματά τους χωρισμένα σε ομάδες.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 20
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
METADATA PAGE URL
CONTENT PROVIDER URL
TECHNICAL REQUIREMENTS
Προβολή της εικόνας ή διανομή ενός φωτοαντιγράφου της
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/6934
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Mythology MythologyMythology > Twelve Olympians Twelve OlympiansTwelve Olympians
History HistoryHistory > Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) > Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting) Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Sculpture SculptureSculpture
Drama/Theater in Education (DiE/TiE) Drama/Theater in Education (DiE/TiE)Drama/Theater in Education (DiE/TiE) > Drama/Theatre History Drama/Theatre HistoryDrama/Theatre History
TEACHING APPROACH
cognitivist
cognitivist > direct instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
cognitivist > problem – based
cognitivist > reciprocal teaching
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > procedural
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to respond and participate
affective > to organize values
psychomotor > to adapt and perform creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΜΑΡΙΑ ΛΑΖΑΡΙΔΟΥ
metadata validator: ΣΤΑΥΡΟΣ ΓΡΟΣΔΟΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE