Χαρτης του νησιωτικου συμπλεγματος της Σαντορινης
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Έργο του Ιταλού από τη Βενετία γεωγράφου και γιατρού ROSACCIO, Giuseppe, η έκδοση του οποίου έγινε το 1598. Η εικόνα βρίσκεται στο βιβλίο: «Ταξίδι από τη Βενετία στην Κωνσταντινούπολη», το οποίο περιλαμβάνει χάρτες της διαδρομής, που συνοδεύονται από μικρά κείμενα. Αποτυπώνεται ο χάρτης των νησιών: Σαντορίνη, Θηρασιά, Καμένη και Ασπρονήσι. Ο χάρτης αυτός μας δίνει μια εικόνα του ανάγλυφου, αλλά και της χλωρίδας των νησιών με αρκετά τοπωνύμια εκείνης της εποχής. Μας δίνει και άλλες εικονογραφημένες πληροφορίες όπως τις εκκλησίες, τις μονές και τα κάστρα που υπήρχαν διάσπαρτα στο νησί της Σαντορίνης, ενώ δεν αποτυπώνει αυτόνομους οικισμούς των ντόπιων κατοίκων. Πιθανόν οι οικισμοί αναπτύσσονταν μόνο περιμετρικά των προστατευμένων κάστρων εξαιτίας των πειρατικών επιδρομών. Στο νότιο - ανατολικό τμήμα του χάρτη υπάρχει εικονογραφημένη πυξίδα για τον προσανατολισμό των μελετητών. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο χάρτης αποτυπώνει το σύμπλεγμα των νησιών της Σαντορίνης περίπου 25-30 χρόνια μετά την έκρηξη του ηφαιστείου του 1570 ή 1573, οπότε άρχισε να αναδύεται το ηφαιστιογενές νησί της Καμένης στο κέντρο της Καλντέρας.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το μαθησιακό αντικείμενο προτείνεται να χρησιμοποιηθεί από τους εκπαιδευτικούς ως εποπτικό υλικό στο πλαίσιο άμεσης διδασκαλίας, για να γνωρίσουν οι μαθητές του Δημοτικού, την τεχνική της χαρτογράφησης σε εποχές με διαφορετικά τεχνολογικά μέσα. Ο εκπαιδευτικός υποστηρίζει και καθοδηγεί τους μαθητές δημιουργώντας καταστάσεις διερευνητικής μάθησης. Μέσα από την παρατήρηση του χάρτη, οι μαθητές μπορούν να προσεγγίσουν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της χαρτογράφησης αλλά και να μελετήσουν συγκριτικά και να διακρίνουν τη διαφοροποίηση του τοπίου και τις αλλαγές που έχουν συντελεστεί με την πάροδο των αιώνων. Επιπλέον μπορούν οι μεγαλύτεροι μαθητές να μελετήσουν συγκριτικά την σύγχρονη μορφή που έχει πάρει το νησί μετά τις νεότερες εκρήξεις. Επίσης στο μάθημα της Αισθητικής Αγωγής για να γνωρίσουν χάρτες παλαιότερων εποχών, αλλά και το έργο των περιηγητών της εποχής του 16ου αι., οι οποίοι αποτύπωναν στα έργα τους με γλαφυρότητα και λεπτομέρεια ότι κινητοποιούσε το ενδιαφέρον τους, κι έτσι βοηθούσαν στη διάδοση γεωγραφικών, γεωλογικών, ιστορικών και πολιτιστικών πληροφοριών σε ανθρώπους που δεν μπορούσαν να ταξιδέψουν και να απολαύσουν άλλους τόπους και διαφορετικές κουλτούρες. Στη Γεωγραφία να ερευνήσουν το ανθρωπογενές περιβάλλον της εποχής και να το μελετήσουν συγκριτικά με το περιβάλλον της σύγχρονης εποχής. Στη Νεοελληνική Λογοτεχνία να μελετήσουν κείμενα ή τραγούδια σχετικά με το νησί και την ιστορική του πορεία. Στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση να μελετήσουν την πολιτιστική κληρονομιά του και να γνωρίσουν την τοπική ιστορία του νησιού.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Geography - Geology Geography - GeologyGeography - Geology > Maps MapsMaps > Map projections Map projectionsMap projections
Geography - Geology Geography - GeologyGeography - Geology > Natural environment Natural environmentNatural environment > 2D and 3D representations 2D and 3D representations2D and 3D representations
History HistoryHistory > Modern period (up to the 18th century A.D.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Modern period (up to the 18th century A.D.) > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Literary genres and types Literary genres and typesLiterary genres and types > Travel literature Travel literatureTravel literature
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Topics TopicsTopics > Nature - Environment Nature - EnvironmentNature - Environment
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Painting PaintingPainting
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΙΩΑΝΝΑ ΤΣΟΥΜΠΑΡΗ
metadata validator: ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΟΥΛΙΟΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE