Souli
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Το έργο είναι υδατογραφία με τίτλο Σούλι (1851). Δημιουργός του έργου είναι ο Άγγλος Edward Lear (1812-1888), ο οποίος φιλοτέχνησε πολλές τοπιογραφίες, κυρίως υδατογραφίες, καθώς και τοπογραφικά σχέδια υψηλής ακρίβειας, καταγράφοντας τις περιπλανήσεις του, καθώς ο ίδιος υπήρξε δεινός ταξιδευτής. Ήταν το νεότερο από τα 21 παιδιά της οικογένειάς του. Μετά την πτώχευση του πατέρα του που ήταν χρηματιστής, την ανατροφή και την εκπαίδευσή του ανέλαβαν δυο μεγαλύτερες αδερφές του, η Αν και η Σάρα. Ξεκίνησε να σχεδιάζει από 15 ετών για βιοποριστικούς λόγους. Ανήκει στους σημαντικότερους συγγραφείς παραδοξολογημάτων της Βικτωριανής εποχής, ενώ ο ίδιος υπήρξε δάσκαλος της Βασίλισσας Βικτωρίας για σύντομο χρονικό διάστημα. Επίσης, ήταν μουσικός και σατιρικός ποιητής. Η συναισθηματική του ζωή διακρινόταν από μια αίσθηση μελαγχολίας ή και κατάθλιψης, ενώ η υγεία του βασανιζόταν από κακή όραση, κρίσεις επιληψίας και αναπνευστικά προβλήματα.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Ο/η εκπαιδευτικός ζητά από τους/τις μαθητές/ριες να μιλήσουν για το Σούλι. Το πιθανότερο είναι ότι θα αναφέρουν ιστορικά στοιχεία της περιόδου της υποταγής του Σουλίου στον Αλή Πασά και της θυσίας των γυναικών του Σουλίου, προκειμένου να μην πέσουν στα χέρια των Τούρκων (1803). Ο/η εκπαιδευτικός προβάλει στον προβολέα το συγκεκριμένο έργο. Τους εξηγεί ότι πρόκειται για το φυσικό περιβάλλον του Σουλίου, σχεδιασμένο από τον Άγγλο Edward Lear σε ένα από τα ταξίδια του. Ο/η εκπαιδευτικός τους μιλά σύντομα για το βιογραφικό του ζωγράφου, συγγραφέα, ποιητή και ταξιδευτή. Γίνεται συζήτηση στην ολομέλεια για την προσφορά ανθρώπων της εποχής εκείνης, τόσο στους ανθρώπους της εποχής που έζησαν, όσο και στους σύγχρονους. Εστιάζει η συζήτηση στο γεγονός ότι εκείνη την εποχή δεν είχε ανακαλυφθεί η φωτογραφική μηχανή και η τεχνολογία που διευκολύνει την αποτύπωση της εικόνας και τη διάδοσή της. Η σημασία της ζωγραφικής με τα έργα των περιηγητών, η οποία μπορούσε με τα μέσα εκτύπωσης της εποχής να έχει πολλούς θεατές, με δεδομένο μάλιστα ότι τα ταξίδια της εποχής δεν ήταν εύκολη υπόθεση, αποκτά ιδιαίτερη βαρύτητα. Ταυτόχρονα, οι σύγχρονοι θεατές των έργων, έχουν την ευκαιρία να ταξιδέψουν σε άλλη εποχή. Ο/η εκπαιδευτικός τους παρουσιάζει σε power point ζωγραφικούς πίνακες παλιότερης εποχής που αναπαριστούν την ευρύτερη περιοχή του Σουλίου και των κατοίκων του. Έτσι θα έχουν την ευκαιρία να παρατηρήσουν την ενδυμασία που είχαν οι Σουλιώτες και οι Σουλιώτισσες, καθώς και το περιβάλλον. Στη συνέχεια ο/η εκπαιδευτικός ρωτά τι γνωρίζουν οι μαθητές/ριες για το σύγχρονο Σούλι, αναμένοντας την πιθανότητα οι γνώσεις τους να περιορίζονται στο παρελθόν. Κατόπιν τους παρουσιάζει αντίστοιχους σύγχρονους πίνακες. Όλους αυτούς τους πίνακες, ο/η εκπαιδευτικός τους έχει ανασύρει από το διαδίκτυο. Στο μάθημα της Γεωγραφίας, οι εκπαιδευόμενοι/ες αναζητούν το Σούλι στο χάρτη της τάξης. Επίσης σε ομάδες αναλαμβάνουν να βρουν πληροφορίες για το κλίμα και τις ασχολίες των κατοίκων της περιοχής. Στη συνέχεια σε ομάδες, αξιοποιούν αυτές τις πληροφορίες και δημιουργούν στο HotPotatoes το δικό τους σταυρόλεξο. Αμέσως μετά ανταλλάζουν οι ομάδες τα σταυρόλεξά τους και λύνουν η μία της άλλης. Ο/η εκπαιδευτικός τους εξηγεί ότι το συγκεκριμένο έργο είναι υδατογραφία, γεγονός που σημαίνει ότι η τεχνική αυτή που αξιοποιείται μέχρι σήμερα, ήταν γνωστή και εφαρμόστηκε από τους ζωγράφους του 18ου αιώνα, στους οποίους ήταν ιδιαίτερα αγαπητή. Μάλιστα, επειδή είναι εύκολη τεχνική, είναι ευρέως διαδεδομένη και σήμερα. Με αυτήν την ευκαιρία ο/η εκπαιδευτικός βοηθά τους/τις εκπαιδευόμενους.ες να κατανοήσουν πώς λειτουργεί η συγκεκριμένη τεχνική. Τους εξηγεί ότι εφαρμόζεται πάνω σε ανθεκτικό χαρτί, με νερομπογιές που διαλύονται σε νερό και αναμειγνύονται με μικρή ποσότητα στερεωτικού υλικού. Τα χρώματα της υδατογραφίας που διεθνώς είναι γνωστή ως ακουαρέλα, πρέπει να δημιουργούν μια διαφανή επίστρωση, ώστε να φαίνεται το χαρτί. Ο ζωγράφος αρχινά από τις ανοιχτές αποχρώσεις και σταδιακά περνά ξανά με πιο σκούρο χρώμα τα σημεία που θέλει να διαφοροποιήσει. Το αποτέλεσμα είναι χαρακτηριστικό. Στο μάθημα των Εικαστικών οι εκπαιδευόμενοι/ες επιχειρούν να φιλοτεχνήσουν τις δικές τους υδατογραφίες με την καθοδήγηση του/της εκπαιδευτικού ή ενός ζωγράφου που μπορεί να έρθει στην τάξη τους ή ακόμα και να τον επισκεφτούν στο εργαστήριό του, αν υπάρχει η δυνατότητα. Το θέμα επιλογής σχετίζεται με τις τοπιογραφίες, δηλαδή μπορούν να επιλέξουν να ζωγραφίσουν τη γειτονιά τους ή από φωτογραφία τόπου. Τα έργα των εκπαιδευομένων μπορούν να κοσμήσουν κοινόχρηστους χώρους, αποτελώντας έτσι μια μικρή έκθεση για την κοινότητα του σχολείου.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > War events War eventsWar events
Information & Communication Technologies (ICT) Information & Communication Technologies (ICT)Information & Communication Technologies (ICT) > Multimedia MultimediaMultimedia > Image ImageImage
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Painting PaintingPainting
Geography - Geology Geography - GeologyGeography - Geology > Natural environment Natural environmentNatural environment > Man Society and Space - Ιnteractions Ιnterdependencies Man Society and Space - Ιnteractions ΙnterdependenciesMan Society and Space - Ιnteractions Ιnterdependencies
TEACHING APPROACH
cognitivist
cognitivist > direct instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
cognitivist > problem – based
cognitivist > reciprocal teaching
constructivist
constructivist > cognitive apprenticeship
constructivist > socratic instruction
constructivist > experiential learning
constructivist > action research
constructivist > communities of practice
constructivist > design-based learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive
cognitive > knowledge
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > knowledge > procedural
cognitive > knowledge > meta – cognitive
cognitive > process
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to apply
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to respond and participate
psychomotor
psychomotor > to imitate and try
psychomotor > to perform confidentially following instructions
psychomotor > to perform independently, skillfully and precisely
psychomotor > to adapt and perform creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΙΑ ΓΙΑΝΝΟΥΛΑΚΗ
metadata validator: ΜΑΡΙΑ ΚΟΤΣΑΚΩΣΤΑ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE