Woman dancer of Cairo (Almeh)
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Το έργο υπάρχει σε βιβλίο που έχει τίτλο: Με θέα την Ανατολή. Συγγραφέας και καλλιτέχνης του βιβλίου είναι ο Γάλλος Frédéric Auguste Antoine Goupil-Fesquet (1806-1893), εκδόσεις Challamel, έτος 1843. Στο βιβλίο αυτό καταγράφονται προσωπικές αφηγήσεις, σκηνές και περιγραφές από την καθημερινή ζωή, από ταξίδι στην Ανατολή. Επίσης περιλαμβάνονται έγχρωμες λιθογραφίες, όπως το συγκεκριμένο έργο που παρουσιάζει μια χορεύτρια στο Κάιρο, που παίζει κύμβαλα δακτύλων. Οριεντάλ τεχνικά ονομάζονται μόνο οι Αιγυπτιακοί χοροί, για αυτό και στην Αίγυπτο συναντούμε τη μεγαλύτερη ποικιλία τέτοιων χορών. Οι χοροί αυτοί εκφράζουν την ανατολίτικη κουλτούρα και υπακούουν σε αυστηρούς κανόνες, αν και αποπνέουν αέρα ελευθερίας. Μετά την πτώση του Βυζαντίου, μόρφωση θεωρούνταν και ο χορός. Έτσι οι άρχοντες αιχμαλώτιζαν μορφωμένες κοπέλες και τις ανάγκαζαν να χορεύουν μπροστά τους. Αν κάποια τους γοήτευε με την κίνησή της, μπορούσε να θεωρηθεί κατάλληλη να τους χαρίσει διάδοχο. Στο Οριεντάλ τα μέρη του σώματος διαχωρίζονται, αφού οι κινήσεις γίνονται εστιασμένα.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Ο/η εκπαιδευτικός χρησιμοποιεί ως αφόρμηση παραδοσιακή ανατολίτικη μουσική. Ζητά από τους τις εκπαιδευόμενους/ες να εντοπίσουν από πού προέρχεται αυτή η μουσική. Στη συνέχεια, στο διαδραστικό πίνακα ή στον βιντεοπροβολέα τους παρουσιάζει το συγκεκριμένο έργο με τη χορεύτρια από το Κάιρο. Τους ζητά να παρατηρήσουν το έργο και να πουν τι είναι αυτό που τους κάνει εντύπωση. Τους καλεί να εντοπίσουν τα έντονα χρώματα της ενδυμασίας της, που εκφράζουν τη χαρά της ζωής. Οι εκπαιδευόμενοι/ες εστιάζουν στην κίνηση των δακτύλων και με την καθοδήγηση του/της εκπαιδευτικού, κατανοούν ότι ο χορός συνοδεύεται από τους ήχους που προκαλεί η ίδια η χορεύτρια, με τα κύμβαλα δακτύλων. Αυτό δημιουργεί την προϋπόθεση ότι η χορεύτρια, εκτός από τη γνώση και τη χάρη του χορού, έχει εκπαιδευτεί και στη δεξιότητα της χρήσης των κυμβάλων με τα δάκτυλά της. Επίσης, παρατηρούν το κάλυμμα της κεφαλής και τα πέπλα, που προσδίδουν χάρη στη χορεύτρια. Καλεί τους εκπαιδευόμενους να πουν βιώματα και εμπειρίες από τέτοιου είδους ανατολίτικα ακούσματα. Γίνεται σύνδεση της κουλτούρας ενός λαού με τη μουσική του. Αφού τους εξηγήσει ότι ο παραδοσιακός χορός Οριεντάλ εξελίχτηκε στο σημερινό χορό της κοιλιάς, τους βάζει στο CD σχετική μουσική και τους ζητά να εντοπίσουν και άλλα όργανα ανατολίτικης μουσικής, όπως το τουμπερλέκι, το ντέφι κ.α. Στη συνέχεια τους βάζει στο youtube κάποιο σχετικό βίντεο με ανατολίτικο χορό. Προτείνεται η επίσκεψη σε κάποια σχολή χορού και η παρακολούθηση σχετικού μαθήματος. Θυμούνται στα θρησκευτικά το χορό της Σαλώμης και τον τρόπο με τον οποίο η ίδια ζήτησε επί πινάκι το κεφάλι του Αγίου Ιωάννη, από τον Ηρώδη Αντύπα. Πρόκειται για έναν χορό που επιστρατεύει τη θηλυκότητα της γυναίκας. Οι εκπαιδευόμενοι/ες ψάχνουν στο διαδίκτυο πληροφορίες για τους ανατολίτικους χορούς στα χαρέμια των αρχόντων της Οθωμανικής αυτοκρατορίας. Χωρισμένοι σε ομάδες οι μαθητές/τριες καταγράφουν σκέψεις σχετικές με την επίδραση του χορού στον άνθρωπο, όπως η άσκηση που χαρίζει ενδυνάμωση και ευλυγισία στο σώμα, η ψυχική ευεξία, η κοινωνικότητα κλπ. Στο μάθημα της μουσικής, οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες και με όργανα που φέρουν ανατολίτικα ακούσματα, όπως το ντέφι, το τουμπερλέκι, τα κύμβαλα δακτύλων, αυτοσχεδιάζουν και δημιουργούν τη δική τους μουσική.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Health Education Health EducationHealth Education > Physical Exercise and Health Physical Exercise and HealthPhysical Exercise and Health > Physical Exercise Physical ExercisePhysical Exercise
Religious Education Religious EducationReligious Education > Old Testament Old TestamentOld Testament > Prophets ProphetsProphets
Information & Communication Technologies (ICT) Information & Communication Technologies (ICT)Information & Communication Technologies (ICT) > Multimedia MultimediaMultimedia > Multimedia Applications Multimedia ApplicationsMultimedia Applications
Music Education Music EducationMusic Education > Musical cultures Musical culturesMusical cultures
TEACHING APPROACH
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
constructivist > cognitive apprenticeship
constructivist > experiential learning
constructivist > design-based learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
affective > to respond and participate
psychomotor > to adapt and perform creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΙΑ ΓΙΑΝΝΟΥΛΑΚΗ
metadata validator: ΜΑΡΙΑ ΚΟΤΣΑΚΩΣΤΑ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE