Portrait of Papaflessas
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Λιθογραφία του 1830 του Δανού φιλέλληνα Adam Friedel που απεικονίζει τον αγωνιστή του 1821 Γρηγόριο Δικαίο ή Παπαφλέσσα. Ο Friedel το 1825 και 1826 εκτύπωσε και κυκλοφόρησε είκοσι τέσσερα λιθόγραφα πορτραίτα πολιτικών και στρατιωτικών αγωνιστών της Ελληνικής Επανάστασης, που είχε σχεδιάσει εκ του φυσικού και τα οποία λιθογράφησε και επιχρωμάτισε ο J. Bouvier. Ο Παπαφλέσσας υπήρξε σημαντική μορφή του εθνικοαπελευθερωτικού αγώνα του 1821. Ενθουσιώδης κήρυκας της Φιλικής Εταιρείας και πρωταγωνιστής της εξέγερσης της Ελληνικής Επανάστασης συμμετείχε σε πλήθος πολεμικών αναμετρήσεων, αναμίχθηκε με την πολιτική και διαδραμάτισε πρωταγωνιστικό ρόλο στις εμφύλιες διενέξεις των Ελλήνων. Έπεσε ηρωικά μαχόμενος στο Μανιάκι Μεσσηνίας αντιμετωπίζοντας τον Ιμπραήμ. Η λιθογραφία, όπως αναφέρει η Βικιπαίδεια, είναι μια τεχνική εκτύπωσης, η οποία επινοήθηκε το 1798 περίπου από τον Α. Ζένεφελντερ και στηρίζεται στο γεγονός ότι το νερό και οι λιπαρές ουσίες δεν αναμιγνύονται ποτέ.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το ΜΑ προβάλλεται με βιντεοπροβολέα στους μαθητές τόσο των μεγάλων τάξεων του Δημοτικού όσο και του Γυμνασίου κατά το μάθημα της Ιστορίας και ειδικότερα στα κεφάλαια εκείνα που αφορούν την Ελληνική Επανάσταση του 1821. Οι μαθητές, αφού αναγνωρίσουν και εντάξουν το εικονιζόμενο πρόσωπο στο κατάλληλο χωροχρονικό πλαίσιο με ή χωρίς τη βοήθεια του εκπαιδευτικού, αναλαμβάνουν να συγκεντρώσουν στοιχεία που άπτονται της ζωής και της δράσης του Παπαφλέσσα είτε από βιβλία είτε από το διαδίκτυο. Δουλεύοντας ομαδοσυνεργατικά, κάθε ομάδα συγκεντρώνει πληροφορίες για θέματα όπως: η δράση του κατά την προεπαναστατική περίοδο (διαμονή και έργα του στο μοναστήρι κατά τα νεανικά του χρόνια, διαμονή του στην Κωνσταντινούπολη, μύησή του στη Φιλική Εταιρεία, συνέλευση της Βοστίτσας με προκρίτους του Μοριά κ.ά.), τα πολεμικά γεγονότα που πήρε μέρος ο εικονιζόμενος (απελευθέρωση Καλαμάτας, άλωση της Τριπολιτσάς, άμυνα κατά του Δράμαλη και του Ιμπραήμ, μάχη στο Μανιάκι κ.ά.), την πολιτική δράση του (συμμετοχή του στις Εθνοσυνελεύσεις, Υπουργός Εσωτερικών, εμφύλιες διενέξεις κ.ά.). Μια ομάδα αναλαμβάνει να συγκεντρώσει προσωπογραφίες αγωνιστών του 1821 πού ήρθαν σε επαφή με τον Παπαφλέσσα. Τα αποτελέσματα της έρευνας κάθε ομάδας παρουσιάζονται στην ολομέλεια της τάξης όπου ακολουθεί συζήτηση. Τέλος, κατά το μάθημα των εικαστικών, μπορεί να προβληθεί η λιθογραφία και οι μαθητές των μεγαλύτερων τάξεων του Δημοτικού και του Γυμνασίου να διδαχθούν για την τεχνική της, για τα διάφορα είδη χαρακτικής και για την αξιοποίησή της με την αναπαραγωγή αντιτύπων σε χαρτί.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 15
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Leading personalities Leading personalitiesLeading personalities
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Design and Color Design and ColorDesign and Color
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > War events War eventsWar events
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Political and ideological Issues Political and ideological IssuesPolitical and ideological Issues
TEACHING APPROACH
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
constructivist > socratic instruction
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to form and follow a system of values
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΠΟΥΛΟΣ
metadata validator: ΜΑΡΙΑ ΚΟΤΣΑΚΩΣΤΑ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE