Portrait of Ali Pasha.
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Πρόκειται για επιχρωματισμένη λιθογραφία του Πασά των Ιωαννίνων (1832). Η λιθογραφία αυτή (1832), είναι μια από τις 24 που δημιούργησε ο Άγγλος Bouvier, ο οποίος δούλεψε πάνω σε ζωγραφισμένα πορτρέτα που φιλοτέχνησε ο Δανός Adam Friedel. Ο Friedel ήρθε στην Ελλάδα (1821-1824) κατά την Εθνεγερσία ως στρατιωτικός και ως ερασιτέχνης ζωγράφος που ήταν, δημιούργησε μια σειρά πορτρέτα με θέμα προσωπικότητες και ηγετικές φυσιογνωμίες του Αγώνα. Ο Αλή Πασάς των Ιωαννίνων λεγόταν αλλιώς Τεπελενλής (καταγόταν από το Τεπελένι της Αλβανίας) και έμεινε γνωστός ως Ασλάνι (λιοντάρι), λόγω του βίαιου χαρακτήρα του. Ενώ ξεκίνησε ως αρχηγός ληστοσυμμορίας, επειδή ήταν ικανός στον πόλεμο, ανδρείος, αλλά και δολοπλόκος, κατάφερε να καταλάβει αξιώματα, ώσπου το 1788 διορίστηκε Πασάς στα Γιάννενα, ελέγχοντας μεγάλη περιοχή της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας για 33 χρόνια. Το όνομά του συνδέθηκε με το θρύλο της Κυρά Φροσύνης. Ήταν πολυσχιδής προσωπικότητα και ενέπνευσε λογοτέχνες, ποιητές, δημιουργούς όπερας, ζωγράφους και δημιουργούς λαϊκής τέχνης.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Ο/η εκπαιδευτικός παρουσιάζει στο βιντεοπροβολέα το συγκεκριμένο πορτρέτο και καλεί τους εκπαιδευόμενους/ες να το παρατηρήσουν και να κάνουν υποθέσεις για την ιδιότητα και πιθανά για το χαρακτήρα του συγκεκριμένου προσώπου. Στη συνέχεια ο/η εκπαιδευτικός αποκαλύπτει ότι πρόκειται για τον Πασά των Ιωαννίνων, που έδρασε κυρίως στην Ήπειρο και τα Ιωάννινα. Επίσης, τους μεταφέρει στο κλίμα των καλλιτεχνικών δυνατοτήτων της εποχής και τους μιλά για τον ερασιτέχνη ζωγράφο Adam Friedel που το σχεδίασε και κάτω από τις συνθήκες που αυτό συνέβη, καθώς και για την επιχρωματισμένη λιθογραφία, όπως δημιουργήθηκε στη συνέχεια από τον J. Brouvier (τέλη 18ου και αρχές 19ου αιώνα). Οι εκπαιδευόμενοι/ες χωρίζονται σε ομάδες και αναλαμβάνουν να βρουν πληροφορίες από το διαδίκτυο. Δύο ομάδες ψάχνουν στοιχεία για τη μυθιστορηματική ζωή του τρομερού Πασά των Ιωαννίνων, για τις ραδιουργίες, την πολυτέλεια, τις υπερβολές, τις εκρήξεις θυμού, το ναρκισσισμό, τα εγκλήματα κ.α. που σχετίστηκαν με το όνομά του. Η ομάδα αυτή αναλαμβάνει να καταγράψει κοσμητικά επίθετα για τον Αλή Πασά που σχετίζονται με αυτές τις πληροφορίες. Μία άλλη βρίσκει πληροφορίες για την ιστορία της Κυρά Φροσύνης, μιας όμορφης χριστιανής που κατέληξε να γίνει θρύλος, αφού έδωσε εντολή ο Πασάς να την πνίξουν στη λίμνη των Ιωαννίνων μαζί με άλλες 16 Ελληνίδες. Τα μέλη της ομάδας καταγράφουν κοσμητικά επίθετα που περιγράφουν την προσωπικότητα του Πασά εμπνευσμένα από αυτό το γεγονός. Επιπλέον, μια άλλη ομάδα αναλαμβάνει να βρει και να αναδείξει τις θετικές πλευρές του χαρακτήρα του και να καταγράψει τα κοσμητικά επίθετα που αναδεικνύουν τα θετικά στοιχεία του. Στο τέλος, όλες οι ομάδες παρουσιάζουν στην ολομέλεια τις πληροφορίες τους και διαβάζουν τα κοσμητικά επίθετα με τα οποία μπορούν να περιγράψουν την προσωπικότητά του και τις ενέργειές του. Γίνεται κατανοητό ότι πρόκειται για μια πολυδιάστατη προσωπικότητα, που συχνά οι ίδιες του οι πράξεις έρχονταν σε αντιδιαστολή μεταξύ τους. Έχτιζε χριστιανικές εκκλησίες, έκανε ενέργειες που στήριζαν την ελληνική παιδεία, ήθελε να επικρατεί η ηθική, συνδέθηκε ιδιαίτερα με κάποιους ανθρώπους και παράλληλα βασάνιζε και σκότωνε χριστιανούς και έβγαζε το πιο σκληρό του πρόσωπο στους αντιπάλους του. Ο χαρακτηρισμός λιοντάρι των Ιωαννίνων που του απέδωσε η Ιστορία, είναι αντιπροσωπευτικός της σκληρότητάς του. Ο/η εκπαιδευτικός τους παρουσιάζει σε power point έργα τέχνης εμπνευσμένα από τον Πασά των Ιωαννίνων, όπως πίνακες, πορτρέτα, κεντήματα, ξυλόγλυπτα, κοσμήματα, φιγούρες Καραγκιόζη, αλλά και αντικείμενα της καθημερινότητας, όπως κουτιά για καπνό και τραπουλόχαρτα. Γίνεται συζήτηση στην τάξη τι σημαίνει η στερεότυπη φράση που έγινε παροιμιώδης: Πασάς στα Γιάννενα. Τη φράση αυτή τη χρησιμοποιούμε με τη σημασία της καλοπέρασης, της ξεγνοιασιάς, της αφθονίας και της ξεκούρασης. Τώρα οι εκπαιδευόμενοι/ες είναι έτοιμοι να γράψουν το κειμενικό είδος της περιγραφής προσώπου, με θέμα τον Πασά των Ιωαννίνων. Επιχειρούν, εκτός από την εξωτερική του περιγραφή (του άρεσε να φορά κόκκινο μανδύα με γούνα ολόγυρα, είχε μακριά λευκή γενειάδα, γαμψή μύτη, αετίσιο βλέμμα κλπ), την οποία είδαν στα έργα τέχνης, να καταγράψουν στοιχεία της προσωπικότητάς του και συνήθειές του (όπως αυτήν να καπνίζει πίπα και ναργιλέ ή να παρακολουθεί τους αντιπάλους που κατασπάραζε η λεοπάρδαλη που είχε κλεισμένη σε κλουβί). Στο μάθημα της Ιστορίας, γίνεται εκτενής αναφορά στην περίοδο πριν την Εθνέγερση, όπου κυρίως έδρασε ο Αλή Πασάς Ιωαννίνων. Με τη βοήθεια του youtube η κοινότητα της τάξης βλέπει κέρινα ομοιώματα του Παύλου Βρέλλη, στο Μουσείο Ελληνικής Ιστορίας, και μπαίνει στο κλίμα της εποχής της Τουρκοκρατίας. Επίσης, θα είχε ενδιαφέρον να δουν φιγούρες του Αλή Πασά των Ιωαννίνων που φιλοτέχνησαν δημιουργοί του λαϊκού Θεάτρου Σκιών του Καραγκιόζη. Μπορούν να παρακολουθήσουν σχετική παράσταση με βασικό ήρωα τον Αλή Πασά από τα Γιάννενα και αν υπάρχει η δυνατότητα ή η διάθεση, να δημιουργήσουν οι ίδιοι οι εκπαιδευόμενοι τέτοια παράσταση και να την παρουσιάσουν στο κοινό.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text genres Text genresText genres > Types of Biographies Types of BiographiesTypes of Biographies
Information & Communication Technologies (ICT) Information & Communication Technologies (ICT)Information & Communication Technologies (ICT) > Internet InternetInternet > Information searching Information searchingInformation searching
Information & Communication Technologies (ICT) Information & Communication Technologies (ICT)Information & Communication Technologies (ICT) > Multimedia MultimediaMultimedia > Video VideoVideo
History HistoryHistory > Modern period (up to the 18th century A.D.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Modern period (up to the 18th century A.D.) > Interstate relations and diplomacy Interstate relations and diplomacyInterstate relations and diplomacy
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Issues of Visual Arts Issues of Visual ArtsIssues of Visual Arts
Drama/Theater in Education (DiE/TiE) Drama/Theater in Education (DiE/TiE)Drama/Theater in Education (DiE/TiE) > Theater and other forms of Art Theater and other forms of ArtTheater and other forms of Art
TEACHING APPROACH
cognitivist
cognitivist > direct instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
cognitivist > problem – based
cognitivist > reciprocal teaching
constructivist > cognitive apprenticeship
constructivist > socratic instruction
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive
cognitive > knowledge
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > knowledge > procedural
cognitive > knowledge > meta – cognitive
cognitive > process
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to apply
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to pay attention
affective > to respond and participate
psychomotor > to adapt and perform creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΙΑ ΓΙΑΝΝΟΥΛΑΚΗ
metadata validator: ΜΑΡΙΑ ΚΟΤΣΑΚΩΣΤΑ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE