Οι μαθητές περιγράφουν με λεπτομέρειες την εικόνα, προσπαθούν να προσδιορίσουν τον χώρο που απεικονίζει και τον χρόνο δημιουργίας της. Αξιοποιώντας τις γνώσεις τους για τη συγκεκριμένη ιστορική περίοδο τη συσχετίζουν με τα ιστορικά γεγονότα της εποχής. Με τη βοήθεια του χάρτη αλλά και του λογισμικού οπτικοποίησης google earth οι μαθητές περιηγούνται στην περιοχή της Μαρμαρίδας, συζητούν για την γεωγραφική της θέση, την εγγύτητα με τα Δωδεκάνησα και αναδεικνύουν τον στρατηγικό της ρόλο. Με αφορμή την εικόνα με την Μαρμαρίδα οι μαθητές σχεδιάζουν και υλοποιούν ένα πρόγραμμα για την πορεία της πόλης μέσα στον χρόνο. Οι μαθητές, εργαζόμενοι σε ομάδες, επιλέγουν θεματικές ενότητες π.χ. ιστορία, οικονομία, καθημερινή ζωή, τέχνες και πολιτισμός. Με την ολοκλήρωση του σχεδίου παρουσιάζουν τις εργασίες τους στην τάξη. Εναλλακτικά, θα μπορούσαν οι ομάδες να εργαστούν με διαφορετικές χρονικές περιόδους ή να ασχοληθούν με διαφορετικές πόλεις, περιοχές της Μικράς Ασίας. Παρατηρώντας με προσοχή τα κτήρια που απεικονίζονται στην εικόνα οι μαθητές αναδεικνύουν βασικά χαρακτηριστικά των οικοδομημάτων και οδηγούνται σε συμπεράσματα για τον τρόπο με τον οποίο οικοδομούσαν στην περιοχή. Προβαίνουν σε συγκρίσεις με σύγχρονα κτήρια της περιοχής.