Ο Μακρυγιαννης
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Πρόκειται για τη ψηφιακή μορφή ενός βιβλίου που είναι αφιερωμένο σε μια μεγάλη μορφή της Επανάστασης του 1821, το Μακρυγιάννη. Το ιδιαίτερο προσωπικό λογοτεχνικό ύφος του ιστορικού και λογοτέχνη Τ. Λάππα, οι συμπληρωματικές εικόνες του Β. Μουζακίτη και οι αναφορές στα Απομνημονεύματα του ίδιου του στρατηγού, συμβάλλουν στην εξιστόρηση του «πολυτάραχου βίου του» και της δράσης του «για τη λευτεριά της πατρίδας». Παράλληλα επιτυγχάνεται η σκιαγράφηση του χαρακτήρα του, η καταγραφή των φιλελεύθερων και δημοκρατικών του ιδεών αλλά και η ανάμειξή του σε σημαντικά ιστορικά γεγονότα (κατά τη διάρκεια της Επανάστασης όσο και στα πρώτα χρόνια του νεοσύστατου ελληνικού κράτους).

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Η αποτύπωση του πορτραίτου του αγωνιστή της Ελληνικής Επανάστασης εκτείνεται στα εννιά κεφάλαια του βιβλίου, όπου πέρα από τις βιογραφικές πληροφορίες καταγράφονται και περιστατικά που αφορούν συναντήσεις του στρατηγού με άλλες ηγετικές προσωπικότητες της εποχής του, όπως είναι ο Παπαφλέσσας και ο Καποδίστριας ενώ περιγράφονται και οι σχέσεις του με τους αντιπροσώπους των ξένων δυνάμεων και με τον Όθωνα. Η αξιοποίηση συγκεκριμένων αποσπασμάτων του βιβλίου θα μπορούσε να ενταχθεί στα πλαίσια του μαθήματος της Ιστορίας κατά τη μελέτη των ιστορικών συνθηκών που επικράτησαν στη διαμόρφωση του ελληνικού κράτους αλλά και στη γνωριμία των μαθητών/τριών με τις προσωπικότητες που πρωτοστάτησαν τόσο στην έναρξη του Αγώνα όσο και στις πρώτες αποφασιστικές μάχες.
Από την άλλη πλευρά οι εκτενείς αναφορές στην ιστορική αλλά και πολιτική παρακαταθήκη του στρατηγού Μακρυγιάννη και στους λόγους που τον οδήγησαν στο να καταφύγει στην αξιοποίηση του λόγου (και την όψιμη απόφασή του να μάθει να γράφει για να καταγράψει τα Απομνημονεύματά του) αλλά και της εικόνας (με την ανάθεση της ζωγραφικής αποτύπωσης, υπό μορφή τοπογραφικών σχεδίων, σημαντικών ιστορικών σκηνών) μπορεί να αποτελέσει αφορμή για την ενασχόληση των μαθητών/τριών τόσο με το συγκεκριμένο κείμενο όσο και με τους πίνακες που φιλοτέχνησε ο λαϊκός ζωγράφος Παναγιώτης Ζωγράφος, ακολουθώντας τις υποδείξεις του Μακρυγιάννη. Όπως υποστηρίζεται στο κείμενο του Τ.Λάππα ο ίδιος ο στρατηγός διέκρινε ότι τα ιστορικά βιβλία της εποχής «σε πολλά σημεία δε λέγαν την αλήθεια» και «το πιο πιστευτό, από όλα θα ήταν ζωγραφικοί πίνακες», στοιχείο που μπορεί να σχολιαστεί από τους μαθητές/τριες οδηγώντας σε σύγχρονες αναγωγές για τη λειτουργία του γραπτού κειμένου αλλά και της εικόνας στην αποτύπωση της αλήθειας ή την ισχυροποίηση μιας άποψης.
Επιπλέον, αξιοποιήσιμο θα μπορούσε να είναι ένα ζωγραφικό σκίτσο που περιλαμβάνεται στα περιεχόμενα του βιβλίου (σελίδα 86) όπου εικονογραφείται η χρονική στιγμή (26 Φλεβάρη στα 1829 στο Άργος) που «…ο Ρουμελιώτης Μακρυγιάννης παραμέρισε το σπαθί του κι άρπαξε το πεννόφτερο…». Σε αυτή ο Β.Μουζακίτης επιλέγει να τοποθετήσει τη θεά Αθηνά στο πλευρό του αγράμματου Μακρυγιάννη και -με φόντο την Ακρόπολη της Αθήνας- να δημιουργήσει ένα συνδετικό κρίκο ανάμεσα στην αρχαία ελληνική και σύγχρονη ιστορία, στοιχείο που μπορεί να αποτελέσει την αφορμή για την εξάσκηση των μαθητών/τριών στην κριτική ανάγνωση μιας εικόνας.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 15
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Digital Library of Levadeia
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Λεβαδείας (Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Λεβαδείας)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
VERSION
1974 μ.X. (final)
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Leading personalities Leading personalitiesLeading personalities
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Painting PaintingPainting
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Issues of Visual Arts Issues of Visual ArtsIssues of Visual Arts
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
psychomotor > to adapt and perform creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: Λάππας, Τάκης Ηρ.
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΕΛΠΙΣ ΤΟΚΜΑΚΙΔΟΥ
metadata validator: ΣΤΑΥΡΟΣ ΓΡΟΣΔΟΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Λεβαδείας
publisher: Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Λεβαδείας
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΕΠ, ΙΤΥΕ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE