Photodentro Συλλογές Digitizing Contemporary Art/Μουσείο Φρυσιρά #4
LEARNING OBJECT
ΓΛΥΠΤΟ ΤΟΥ Γ. ΛΑΠΠΑ
GENERAL INFORMATION
TITLE
Γλυπτό του Γ. Λάππα
DESCRIPTION
Πρόκειται για άτιτλο γλυπτό του Γιώργου Λάππα, λίγο μικρότερο από το φυσικό μέγεθος μιας ανθρώπινης φιγούρας (1,32μ ύψος). Έτος δημιουργίας: 1991. Παριστάνεται μια κατακόκκινη αφαιρετική φιγούρα, από το επίπεδο σώμα της οποίας έχουν αφαιρεθεί περιγραμματικά η αναπνευστική οδός και οι πνεύμονες, τα οποία η μορφή κρατάει στο ύψος του θώρακα, σε μια κίνηση που θυμίζει προσφορά. Τα χέρια, οι σχηματοποιημένοι πνεύμονες και η βάση του γλυπτού κινούνται στον τρισδιάστατο χώρο, σε αντίθεση με το βασικό κορμό, που είναι επίπεδος. Ο Γιώργος Λάππας, ένας από τους πιο εφευρετικούς και ανήσυχους καλλιτέχνες της γενιάς του ΄50, συνέβαλε σημαντικά στην ανανέωση της νεοελληνικής γλυπτικής, αφού πρότεινε μια πρωτοποριακή άποψη του γλυπτικού περιβάλλοντος, αναπροσδιορίζοντας έτσι την έννοια της τρισδιάστατης δημιουργίας σε σχέση με το χώρο. Σημαντικό στοιχείο για την αποκωδικοποίηση του έργου του είναι η σύνδεση της τέχνης με την ψυχολογία: οι πρώτες του σπουδές στην Κλινική Ψυχολογία και η εμπειρία του...
Πρόκειται για άτιτλο γλυπτό του Γιώργου Λάππα, λίγο μικρότερο από το φυσικό μέγεθος μιας ανθρώπινης φιγούρας (1,32μ ύψος). Έτος δημιουργίας: 1991. Παριστάνεται μια κατακόκκινη αφαιρετική φιγούρα, από το επίπεδο σώμα της οποίας έχουν αφαιρεθεί περιγραμματικά η αναπνευστική οδός και οι πνεύμονες, τα οποία η μορφή κρατάει στο ύψος του θώρακα, σε μια κίνηση που θυμίζει προσφορά. Τα χέρια, οι σχηματοποιημένοι πνεύμονες και η βάση του γλυπτού κινούνται στον τρισδιάστατο χώρο, σε αντίθεση με το βασικό κορμό, που είναι επίπεδος. Ο Γιώργος Λάππας, ένας από τους πιο εφευρετικούς και ανήσυχους καλλιτέχνες της γενιάς του ΄50, συνέβαλε σημαντικά στην ανανέωση της νεοελληνικής γλυπτικής, αφού πρότεινε μια πρωτοποριακή άποψη του γλυπτικού περιβάλλοντος, αναπροσδιορίζοντας έτσι την έννοια της τρισδιάστατης δημιουργίας σε σχέση με το χώρο. Σημαντικό στοιχείο για την αποκωδικοποίηση του έργου του είναι η σύνδεση της τέχνης με την ψυχολογία: οι πρώτες του σπουδές στην Κλινική Ψυχολογία και η εμπειρία του σε ψυχιατρικά ιδρύματα υπήρξαν καθοριστικές για την εικαστική του μελέτη. Η τραγικότητα της ανθρώπινης ύπαρξης, όπως εκφράζεται συμβολικά μέσα από το έργο του Λάππα, και ειδικά μέσα από τις χαρακτηριστικές κατακόκκινες, μερικά ή ολοκληρωτικά αποδομημένες φιγούρες του, συνδέει για τον καλλιτέχνη την ψυχολογία με την τέχνη, με έναν τρόπο πάρα πολύ συγγενικό με την αρχαία τραγωδία και με την έννοια της κάθαρσης.
More
Less
EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το αντικείμενο μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως παράδειγμα σύγχρονης ελληνικής γλυπτικής σε θεματικές διδασκαλίες (Εικαστικά και Ιστορία της Τέχνης) ή ερευνητικές εργασίες και προγράμματα σχολικών δραστηριοτήτων που σχετίζονται θεματικά με την εξέλιξη της σύγχρονης τέχνης (ή συγκεκριμένα της γλυπτικής) στην Ελλάδα. Αποτελεί ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα αφαιρετικής μελέτης του ανθρώπινου σώματος στη σύγχρονη γλυπτική, που έχει μεγάλο ενδιαφέρον να μελετηθεί για την οριακή μετάβαση από τις 2 στις 3 διαστάσεις. Για το σκοπό αυτό μπορεί να συγκριθεί με άλλα έργα του Γ. Λάππα, και ειδικότερα με τα έργα της σειράς "Αστοί", όπου οι κόκκινες φιγούρες, περισσότερο τρισδιάστατες, αποδομούνται στο χώρο, τα μέλη τους αποσυνδέονται από τον κορμό και συναθροίζονται μηχανικά σε νέα σώματα. Σε ένα πιο πρακτικό και εργαστηριακό επίπεδο, στο μάθημα των Εικαστικών οι μαθητές θα μπορούσαν να πειραματιστούν με τη μετάβαση από τις 2 στις 3 διαστάσεις και τις σύγχρονες διατυπώσεις του γλυπτικού χώρου, ...
Το αντικείμενο μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως παράδειγμα σύγχρονης ελληνικής γλυπτικής σε θεματικές διδασκαλίες (Εικαστικά και Ιστορία της Τέχνης) ή ερευνητικές εργασίες και προγράμματα σχολικών δραστηριοτήτων που σχετίζονται θεματικά με την εξέλιξη της σύγχρονης τέχνης (ή συγκεκριμένα της γλυπτικής) στην Ελλάδα. Αποτελεί ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα αφαιρετικής μελέτης του ανθρώπινου σώματος στη σύγχρονη γλυπτική, που έχει μεγάλο ενδιαφέρον να μελετηθεί για την οριακή μετάβαση από τις 2 στις 3 διαστάσεις. Για το σκοπό αυτό μπορεί να συγκριθεί με άλλα έργα του Γ. Λάππα, και ειδικότερα με τα έργα της σειράς "Αστοί", όπου οι κόκκινες φιγούρες, περισσότερο τρισδιάστατες, αποδομούνται στο χώρο, τα μέλη τους αποσυνδέονται από τον κορμό και συναθροίζονται μηχανικά σε νέα σώματα. Σε ένα πιο πρακτικό και εργαστηριακό επίπεδο, στο μάθημα των Εικαστικών οι μαθητές θα μπορούσαν να πειραματιστούν με τη μετάβαση από τις 2 στις 3 διαστάσεις και τις σύγχρονες διατυπώσεις του γλυπτικού χώρου, με αφορμή το συγκεκριμένο έργο, αλλά και σε συνδυασμό με άλλα έργα γλυπτικής που κινούνται με αφαιρετικό ή εξπρεσσιονιστικό τρόπο στα όρια αυτής της μετάβασης (πχ Τζιακομέτι).
More
Less
Μια δραστηριότητα επίσης που προτείνεται είναι η σύνδεση από τους μαθητές της τέχνης και της ψυχολογίας, με αφορμή το έργο του Λάππα. Η ανάλυση των ισχυρών συμβόλων του έργου από τους ίδιους τους μαθητές, σε συνδυασμό με την αναζήτηση στο διαδίκτυο άλλων έργων και συνεντεύξεων του καλλιτέχνη, ο οποίος αναφέρεται πολύ συχνά σε αυτή τη σύνδεση, θα μπορεί να πυροδοτήσει ένα ενδιαφέρον πεδίο συζητήσεων στην τάξη.
Μια δραστηριότητα επίσης που προτείνεται είναι η σύνδεση από τους μαθητές της τέχνης και της ψυχολογίας, με αφορμή το έργο του Λάππα. Η ανάλυση των ισχυρών συμβόλων του έργου από τους ίδιους τους μαθητές, σε συνδυασμό με την αναζήτηση στο διαδίκτυο άλλων έργων και συνεντεύξεων του καλλιτέχνη, ο οποίος αναφέρεται πολύ συχνά σε αυτή τη σύνδεση, θα μπορεί να πυροδοτήσει ένα ενδιαφέρον πεδίο συζητήσεων στην τάξη.
METADATA PAGE URL
http://photodentro.edu.gr/cultural/r/8526/1724
KEYWORDS
LEARNER CHARACTERISTICS
INTENDED END USER
learner,
teacher
EDUCATIONAL CONTEXT
lower secondary
,
higher secondary
TYPICAL AGE RANGE
12-15
,
15-18
,
18-20
USER LANGUAGE
language independent
,
greek
TECHNICAL INFORMATION
FUNDING INFORMATION
Funder:
Μουσείο Φρυσίρα
Funding: ίδιοι πόροι/άλλη πηγή χρηματοδότησης
Funding: ίδιοι πόροι/άλλη πηγή χρηματοδότησης
METADATA DEVELOPMENT & FUNDING FRAMEWORK
program / project:
ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Π61-ΥΠΠΕΘ)
ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Π61-ΥΠΠΕΘ)
Funder: ΥΠΠΕΘ
Funding: Ε.Ε. (ΕΚΤ) και Ελληνικό Δημόσιο
Funding framework: ΕΠ ΕΔΒΜ, ΕΣΠΑ 2007-2013
Duration: 2010-2015
Main beneficiary / contractor: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Coordinator / leader: Μαίρη Κριάρη
Project / program partners : ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ), ΙΕΠ, ΕΚ ΑΘΗΝΑ (ΙΕΛ)
Funder: ΥΠΠΕΘ
Funding: Ε.Ε. (ΕΚΤ) και Ελληνικό Δημόσιο
Funding framework: ΕΠ ΕΔΒΜ, ΕΣΠΑ 2007-2013
Duration: 2010-2015
Main beneficiary / contractor: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Coordinator / leader: Μαίρη Κριάρη
Project / program partners : ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ), ΙΕΠ, ΕΚ ΑΘΗΝΑ (ΙΕΛ)
Υποέργο 12: Παιδαγωγικός Μετασχολιασμός Ψηφιακού Υλικού Πολιτισμικού Περιεχομένου
Subcontractor : ΙΕΠ
Subcontract leader/coordinator : Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Supervising and monitoring authority: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Subcontractor : ΙΕΠ
Subcontract leader/coordinator : Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Supervising and monitoring authority: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
ADDITIONAL INFORMATION
GENERAL LANGUAGE
language independent
INTERACTIVITY TYPE
expositive
COVERAGE
1991
20ος αι
Ελλάδα
CONTENT PROVIDER URL
ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Μουσείο Φρυσίρα (Μουσείο Φρυσίρα)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
SUBJECT AREAS
Visual Arts Education > Sculpture
(σύγχρονη τέχνη, αφαίρεση )
LEARNING RESOURCE TYPE
image
,
reference
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct
instruction
cognitivist > inquiry learning
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to think
critically and creatively
APPEARS IN COLLECTIONS
CONTRIBUTION
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Subcontract leader/coordinator :
Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Original work creator
:
Λάππας Γιώργος
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Metadata author
:
Metadata enricher
:
:
Metadata validator
:
Scientific metadata
coordinator
:
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
Licensor:
Μουσείο Φρυσίρα
Publisher:
Μουσείο Φρυσίρα
Metadata licensor:
ΙΕΠ
Metadata publisher:
ΙΕΠ,
ΙΤΥΕ
LICENSE
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/