Όλα τα Μαθησιακά Αντικείμενα
Συλλογή Library & Information Centre of the University of Patra
Library and Information Centre of Patras Uni #1
ΜΑΘΗΣΙΑΚΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ
ΠΟΙΗΜΑ ΤΕΛΛΟΥ ΑΓΡΑ, 1907
ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΤΙΤΛΟΣ
Ποίημα Τέλλου Άγρα, 1907
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Ποίημα του Ρήγα Γκόλφη αφιερωμένο στον θάνατο του Μακεδονομάχου Τέλλου Άγρα (7 Ιουνίου 1907). Αναδημοσιεύεται στο περιοδικό "Νουμάς" (αρχική δημοσίευση στην εφημερίδα "Ακρόπολη") τον Αύγουστο του 1907, δύο μήνες μετά τον θάνατο του αγωνιστή. Κατά τη διεξαγωγή του Μακεδονικού αγώνα, ο Τέλλος Άγρας βρισκόταν σε συζητήσεις με Βούλγαρους κομιτατζήδες, οι οποίοι ήθελαν να προσχωρήσουν στην ελληνική πλευρά μετά τις αλλεπάλληλες ήττες τους. Σε μία από τις συναντήσεις οι Βούλγαροι έστησαν παγίδα στον Άγρα και τον συναγωνιστή του Τώνη Μίγγο, τους συνέλαβαν και για τέσσερις μέρες τους διαπόμπευαν στα χωριά της περιοχής. Το βράδυ της 7ης Ιουνίου του 1907 οι δύο αγωνιστές βρέθηκαν κρεμασμένοι σε μια καρυδιά. Ο θάνατός τους ξεσήκωσε τους Έλληνες και δυνάμωσε τον αγώνα για την απελευθέρωση της Μακεδονίας. Το ποίημα μπορεί να αξιοποιηθεί στο μάθημα της Νεότερης Ιστορίας στη Γ΄ Γυμνασίου και στη Γ' Λυκείου, κατά τη διδασκαλία του Μακεδονικού Αγώνα.
Ποίημα του Ρήγα Γκόλφη αφιερωμένο στον θάνατο του Μακεδονομάχου Τέλλου Άγρα (7 Ιουνίου 1907). Αναδημοσιεύεται στο περιοδικό "Νουμάς" (αρχική δημοσίευση στην εφημερίδα "Ακρόπολη") τον Αύγουστο του 1907, δύο μήνες μετά τον θάνατο του αγωνιστή. Κατά τη διεξαγωγή του Μακεδονικού αγώνα, ο Τέλλος Άγρας βρισκόταν σε συζητήσεις με Βούλγαρους κομιτατζήδες, οι οποίοι ήθελαν να προσχωρήσουν στην ελληνική πλευρά μετά τις αλλεπάλληλες ήττες τους. Σε μία από τις συναντήσεις οι Βούλγαροι έστησαν παγίδα στον Άγρα και τον συναγωνιστή του Τώνη Μίγγο, τους συνέλαβαν και για τέσσερις μέρες τους διαπόμπευαν στα χωριά της περιοχής. Το βράδυ της 7ης Ιουνίου του 1907 οι δύο αγωνιστές βρέθηκαν κρεμασμένοι σε μια καρυδιά. Ο θάνατός τους ξεσήκωσε τους Έλληνες και δυνάμωσε τον αγώνα για την απελευθέρωση της Μακεδονίας. Το ποίημα μπορεί να αξιοποιηθεί στο μάθημα της Νεότερης Ιστορίας στη Γ΄ Γυμνασίου και στη Γ' Λυκείου, κατά τη διδασκαλία του Μακεδονικού Αγώνα.
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Στο πλαίσιο της Νεότερης Ιστορίας στη Γ΄ Γυμνασίου και στη Γ' Λυκείου κατά τη διδασκαλία του Μακεδονικού Αγώνα, ο εκπαιδευτικός πέρα από την αναφορά στα γεγονότα της περιόδου μπορεί να αναφερθεί και σε αντιπροσωπευτικούς ήρωες του ελληνικού αγώνα. Ανάμεσα σε αυτούς συγκαταλέγεται και ο Τέλλος Άγρας. Ο εκπαιδευτικός μπορεί να αξιοποιήσει το ποίημα του Ρήγα Γκόλφη και να επιχειρήσει μαζί με τους μαθητές Α) να σκιαγραφήσουν την προσωπικότητα του ήρωα. Χαρακτηριστικές φράσεις: «Ζώστηκες το θάρρος», «Ατσροπελέκι … ο πόθος». Β) να «αποκρυπτογραφήσουν» τις συνθήκες του θανάτου του. Χαρακτηριστικές φράσεις: «… σ΄έγυρε…. στο πανηγύρι ο Χάρος», «..χασκογέλαγαν μολέματα», «χίλια μαχαίρια σούμπηξαν… οι νάνοι». Γ) να εντοπίσουν την απήχηση που είχε ο θάνατός του στους Έλληνες αγωνιστές. Χαρακτηριστικές φράσεις: «…ο θάνατός σου φως», «… η μνήμη σου μας γέννησε τριαντάφυλλο του Απρίλη», «Κάποιο αγεράκι φύσηξεν από την Αλαμάνα». Η τελευταία φράση επιτρέπει στον εκπαιδευτικό τη σύνδεση του ατιμωτικού θ...
Στο πλαίσιο της Νεότερης Ιστορίας στη Γ΄ Γυμνασίου και στη Γ' Λυκείου κατά τη διδασκαλία του Μακεδονικού Αγώνα, ο εκπαιδευτικός πέρα από την αναφορά στα γεγονότα της περιόδου μπορεί να αναφερθεί και σε αντιπροσωπευτικούς ήρωες του ελληνικού αγώνα. Ανάμεσα σε αυτούς συγκαταλέγεται και ο Τέλλος Άγρας. Ο εκπαιδευτικός μπορεί να αξιοποιήσει το ποίημα του Ρήγα Γκόλφη και να επιχειρήσει μαζί με τους μαθητές Α) να σκιαγραφήσουν την προσωπικότητα του ήρωα. Χαρακτηριστικές φράσεις: «Ζώστηκες το θάρρος», «Ατσροπελέκι … ο πόθος». Β) να «αποκρυπτογραφήσουν» τις συνθήκες του θανάτου του. Χαρακτηριστικές φράσεις: «… σ΄έγυρε…. στο πανηγύρι ο Χάρος», «..χασκογέλαγαν μολέματα», «χίλια μαχαίρια σούμπηξαν… οι νάνοι». Γ) να εντοπίσουν την απήχηση που είχε ο θάνατός του στους Έλληνες αγωνιστές. Χαρακτηριστικές φράσεις: «…ο θάνατός σου φως», «… η μνήμη σου μας γέννησε τριαντάφυλλο του Απρίλη», «Κάποιο αγεράκι φύσηξεν από την Αλαμάνα». Η τελευταία φράση επιτρέπει στον εκπαιδευτικό τη σύνδεση του ατιμωτικού θανάτου του Τέλλου Άγρα με τον μαρτυρικό θάνατο του Αθ. Διάκου στην Αλαμάνα (Απρίλιος 1821), καθώς και ο θάνατος του Διάκου πείσμωσε τους Έλληνες να συνεχίσουν τον απελευθερωτικό αγώνα τους σε προγενέστερη ιστορική περίοδο.
Περισσότερα
Λιγότερα
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
http://photodentro.edu.gr/cultural/r/8526/2060
ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ
ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
μαθητής,
εκπαιδευτικός
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ / ΕΠΙΠΕΔΟ
γυμνάσιο,
γενικό λύκειο
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12-15
,
15-18
ΓΛΩΣΣΑ ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟΥ ΚΟΙΝΟΥ
ελληνικά
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ
Φορέας χρηματοδότησης:
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
Χρηματοδότηση: ίδιοι πόροι/άλλη πηγή χρηματοδότησης
Χρηματοδότηση: ίδιοι πόροι/άλλη πηγή χρηματοδότησης
ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
έργο / πράξη:
ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Π61-ΥΠΠΕΘ)

ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Π61-ΥΠΠΕΘ)
Φορέας χρηματοδότησης: ΥΠΠΕΘ
Χρηματοδότηση: Ε.Ε. (ΕΚΤ) και Ελληνικό Δημόσιο
Πλαίσιο χρηματοδότησης: ΕΠ ΕΔΒΜ, ΕΣΠΑ 2007-2013
Διάρκεια: 2010-2015
Ανάδοχος (έργου / πράξης): ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Επιστημονική και διοικητική εποπτεία έργου / πράξης (υπεύθυνος / συντονιστής έργου / πράξης): Μαίρη Κριάρη
Φορείς υλοποίησης: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ), ΙΕΠ, ΕΚ ΑΘΗΝΑ (ΙΕΛ)
Φορέας χρηματοδότησης: ΥΠΠΕΘ
Χρηματοδότηση: Ε.Ε. (ΕΚΤ) και Ελληνικό Δημόσιο
Πλαίσιο χρηματοδότησης: ΕΠ ΕΔΒΜ, ΕΣΠΑ 2007-2013
Διάρκεια: 2010-2015
Ανάδοχος (έργου / πράξης): ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Επιστημονική και διοικητική εποπτεία έργου / πράξης (υπεύθυνος / συντονιστής έργου / πράξης): Μαίρη Κριάρη
Φορείς υλοποίησης: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ), ΙΕΠ, ΕΚ ΑΘΗΝΑ (ΙΕΛ)

Υποέργο 12: Παιδαγωγικός Μετασχολιασμός Ψηφιακού Υλικού Πολιτισμικού Περιεχομένου
Ανάδοχος υποέργου: ΙΕΠ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Φορέας παρακολούθησης και παραλαβής υποέργου: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Ανάδοχος υποέργου: ΙΕΠ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Φορέας παρακολούθησης και παραλαβής υποέργου: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΓΛΩΣΣΑ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ελληνικά
ΤΥΠΟΣ ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
αφηγηματικό
ΕΥΡΟΣ ΚΑΛΥΨΗΣ (ΧΡΟΝΙΚΗ, ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΗ Η' ΑΛΛΗ ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΣΗ)
1904μ.Χ.-1908 μ.Χ.
Μακεδονικός αγώνας
Μακεδονικός αγώνας
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΚΑΤΑΤΑΞΗ
Ιστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Πολεμικά γεγονότα
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
κείμενο
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση
διδασκαλία
ΣΥΛΛΟΓΕΣ ΟΠΟΥ ΕΜΦΑΝΙΖΕΤΑΙ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου:
Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Δημιουργία πρωτότυπου έργου
:
Ρήγας Γκόλφης
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Μεταδεδομένα
:
ΜΑΡΙΑ ΚΑΣΚΑΝΤΑΜΗ
Εμπλουτισμός μεταδεδομένων
:
:
Επιμέλεια / επικύρωση
μεταδεδομένων
:
ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
Συντονιστής / επιστημονικός
υπεύθυνος μεταδεδομένων
:
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Χορηγός/οί άδειας χρήσης:
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
Εκδότης/ες:
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
Χορηγός/οί άδειας χρήσης μεταδεδομένων:
ΙΕΠ
Εκδότης/ες μεταδεδομένων:
ΙΕΠ,
ΙΤΥΕ
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ
http://creativecommons.org/publicdomain/mark/1.0/