Όλα τα Μαθησιακά Αντικείμενα
Συλλογές
Μουσείο Μπενάκη #5
ΜΑΘΗΣΙΑΚΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ
ΟΙ ΘΕΟΙ ΠΟΣΕΙΔΩΝ, ΑΠΟΛΛΩΝ ΚΑΙ ΑΡΤΕΜΙΣ ΣΤΗΝ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΖΩΟΦΟΡΟ ΤΟΥ ΠΑΡΘΕΝΩΝΑ
ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΤΙΤΛΟΣ
Οι θεοί Ποσειδών, Απόλλων και Άρτεμις στην ανατολική ζωοφόρο του Παρθενώνα
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το μαθησιακό αντικείμενο αποτελεί ιστορική φωτογράφηση- απεικόνιση τμήματος της ανατολικής ζωοφόρου του Παρθενώνα, όπως φωτογραφήθηκε το 1865 από το Δημήτριο Κωνσταντίνου. Ειδικότερα είναι ο λίθος VI όπου απεικονίζονται οι θεοί Ποσειδών, Απόλλων και Άρτεμις.
Στην Ανατολική ζωφόρο συνεχίζει και καταλήγει η πομπή που παριστάνεται στις υπόλοιπες τρεις πλευρές. Η πομπή πλησιάζει από τις δυο πλευρές προς το κέντρο, όπου εικονίζεται η παράδοση του πέπλου.
Αποτελείται από 8 ή 9 λίθους (σύμφωνα με τους ερευνητές οι λίθοι VII και VIII αποτελούσαν έναν ενιαίο λίθο). Ο πρώτος και ο τελευταίος λίθος έχουν μικρό μήκος, γιατί αποτελούν τις στενές πλευρές των λίθων της βόρειας και της νότιας ζωφόρου.
Εικονίζονται συνολικά 63 μορφές: 12 θεοί, 10 ήρωες, 9 τελετάρχες και 32 κόρες. Δεν εικονίζεται κανένα ζώο γιατί η σκηνή εξαιτίας της παρουσίας των θεών είναι ιερή και δεν αρμόζει στο χώρο που παρίστανται οι θεοί να υπάρχουν και ζώα.
Ειδικότερα σε αυτή τη σημαντική φωτογραφία της λίθου, ο γενειοφόρος...
Το μαθησιακό αντικείμενο αποτελεί ιστορική φωτογράφηση- απεικόνιση τμήματος της ανατολικής ζωοφόρου του Παρθενώνα, όπως φωτογραφήθηκε το 1865 από το Δημήτριο Κωνσταντίνου. Ειδικότερα είναι ο λίθος VI όπου απεικονίζονται οι θεοί Ποσειδών, Απόλλων και Άρτεμις.
Στην Ανατολική ζωφόρο συνεχίζει και καταλήγει η πομπή που παριστάνεται στις υπόλοιπες τρεις πλευρές. Η πομπή πλησιάζει από τις δυο πλευρές προς το κέντρο, όπου εικονίζεται η παράδοση του πέπλου.
Αποτελείται από 8 ή 9 λίθους (σύμφωνα με τους ερευνητές οι λίθοι VII και VIII αποτελούσαν έναν ενιαίο λίθο). Ο πρώτος και ο τελευταίος λίθος έχουν μικρό μήκος, γιατί αποτελούν τις στενές πλευρές των λίθων της βόρειας και της νότιας ζωφόρου.
Εικονίζονται συνολικά 63 μορφές: 12 θεοί, 10 ήρωες, 9 τελετάρχες και 32 κόρες. Δεν εικονίζεται κανένα ζώο γιατί η σκηνή εξαιτίας της παρουσίας των θεών είναι ιερή και δεν αρμόζει στο χώρο που παρίστανται οι θεοί να υπάρχουν και ζώα.
Ειδικότερα σε αυτή τη σημαντική φωτογραφία της λίθου, ο γενειοφόρος Ποσειδώνας κάθεται σοβαρός κοιτάζοντας μπροστά του. Φοράει ιμάτιο που καλύπτει το κάτω μέρος του σώματός του και σανδάλια. Στο ανυψωμένο αριστερό του χέρι ίσως να κρατούσε την τρίαινα. Το δεξί πέφτει ελεύθερα ακουμπώντας το δίφρο. Ο Απόλλωνας είναι στραμμένος προς τον Ποσειδώνα με τον οποίο μάλλον συνομιλεί. Φοράει ιμάτιο που καλύπτει το κάτω μέρος του σώματός του αφήνοντας γυμνό το υπόλοιπο κορμί εκτός από τον ανασηκωμένο αριστερό βραχίονα, στον οποίο πέφτει, δημιουργώντας πτυχώσεις, το πάνω μέρος του ιματίου. Ίσως να κρατούσε ένθετο χάλκινο κλαδί δάφνης. Το δεξί του χέρι ακουμπά στο ιμάτιο. Στα κοντά μαλλιά του ήταν στερεωμένο στεφάνι. Η Άρτεμη φοράει χιτώνα που γλιστρά από τους ώμους και αφήνει να φανούν το ιμάτιο και ο ώμος. Τα μαλλιά της είναι μαζεμένα σε σάκο.
Η φωτογραφία είναι πολύ σημαντική απεικόνιση ανάδειξης της μοναδικής τέχνης των γλυπτών της ανατολικής ζωοφόρου του Παρθενώνα για εκπαιδευτικούς αλλά και αισθητικούς λόγους.
Περισσότερα
Λιγότερα
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η συγκεκριμένη απεικόνιση αποτελεί εξαιρετικό μαθησιακό αντικείμενο μελέτης των Γλυπτών του Παρθενώνα τόσο στο Δημοτικό, όσο και στο Γυμνάσιο και Λύκειο. Οι μαθητές του δημοτικού μέσω της απεικόνισης έρχονται σε πρώτη επαφή με τις εξαίσιες λατρευτικές απεικονίσεις της ανατολικής ζωοφόρου του Παρθενώνα, όπου μπορούν να περιγράψουν σε πρώτο επίπεδο την απεικόνιση και τη μορφή του Απόλλωνα, του Ποσειδώνα και της Άρτεμης.
Σε ανώτερο επίπεδο γνωστικής επεξεργασίας οι μαθητές του Γυμνασίου μπορούν με τη μέθοδο project και με τη βοήθεια διερεύνησης πληροφοριών αλλά και ιστοεξερεύνησης να αναζητήσουν περισσότερες πληροφορίες τόσο για την ανατολική ζωοφόρο του Παρθενώνα στα πλαίσια των μαθημάτων της Ιστορίας και της Αισθητικής Αγωγής, όσο και για τη θρησκευτική απεικόνιση των συγκεκριμένων θεοτήτων στην αρχαιότητα στα πλαίσια του μαθήματος των Θρησκευτικών.
Οι μαθητές του Λυκείου μπορούν διαθεματικά να περάσουν σε ανώτερο γνωστικό επίπεδο σημειωτικής μεταανάλυσης του λίθου με τη βοήθεια φύλλ...
Η συγκεκριμένη απεικόνιση αποτελεί εξαιρετικό μαθησιακό αντικείμενο μελέτης των Γλυπτών του Παρθενώνα τόσο στο Δημοτικό, όσο και στο Γυμνάσιο και Λύκειο. Οι μαθητές του δημοτικού μέσω της απεικόνισης έρχονται σε πρώτη επαφή με τις εξαίσιες λατρευτικές απεικονίσεις της ανατολικής ζωοφόρου του Παρθενώνα, όπου μπορούν να περιγράψουν σε πρώτο επίπεδο την απεικόνιση και τη μορφή του Απόλλωνα, του Ποσειδώνα και της Άρτεμης.
Σε ανώτερο επίπεδο γνωστικής επεξεργασίας οι μαθητές του Γυμνασίου μπορούν με τη μέθοδο project και με τη βοήθεια διερεύνησης πληροφοριών αλλά και ιστοεξερεύνησης να αναζητήσουν περισσότερες πληροφορίες τόσο για την ανατολική ζωοφόρο του Παρθενώνα στα πλαίσια των μαθημάτων της Ιστορίας και της Αισθητικής Αγωγής, όσο και για τη θρησκευτική απεικόνιση των συγκεκριμένων θεοτήτων στην αρχαιότητα στα πλαίσια του μαθήματος των Θρησκευτικών.
Οι μαθητές του Λυκείου μπορούν διαθεματικά να περάσουν σε ανώτερο γνωστικό επίπεδο σημειωτικής μεταανάλυσης του λίθου με τη βοήθεια φύλλων εργασίας, όπου θα μπορέσουν να επεξεργαστούν και τις σχέσεις μεταξύ των θεοτήτων, την Ιστορία της ζωοφόρου αλλά και την ιδιαίτερη αισθητική αξία του καλλιτεχνικού έργου σε συνδυασμό με τους πολλούς συμβολισμούς της στάσεως των σωμάτων των απεικονιζόμενων θεοτήτων.
Περισσότερα
Λιγότερα
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
http://photodentro.edu.gr/cultural/r/8526/2065
ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ
ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
μαθητής,
εκπαιδευτικός
,
δημιουργός
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ / ΕΠΙΠΕΔΟ
δημοτικό,
γυμνάσιο,
γενικό λύκειο
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9-12
,
12-15
,
15-18
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΆΛΛΕΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ
Ίσως χρειαστεί πρόγραμμα ανάλυσης της ευκρίνειας της εικόνας.
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ
Φορέας χρηματοδότησης:
Μουσείο Μπενάκη
Χρηματοδότηση: ίδιοι πόροι/άλλη πηγή χρηματοδότησης
Χρηματοδότηση: ίδιοι πόροι/άλλη πηγή χρηματοδότησης
ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
έργο / πράξη:
ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Π61-ΥΠΠΕΘ)

ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Π61-ΥΠΠΕΘ)
Φορέας χρηματοδότησης: ΥΠΠΕΘ
Χρηματοδότηση: Ε.Ε. (ΕΚΤ) και Ελληνικό Δημόσιο
Πλαίσιο χρηματοδότησης: ΕΠ ΕΔΒΜ, ΕΣΠΑ 2007-2013
Διάρκεια: 2010-2015
Ανάδοχος (έργου / πράξης): ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Επιστημονική και διοικητική εποπτεία έργου / πράξης (υπεύθυνος / συντονιστής έργου / πράξης): Μαίρη Κριάρη
Φορείς υλοποίησης: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ), ΙΕΠ, ΕΚ ΑΘΗΝΑ (ΙΕΛ)
Φορέας χρηματοδότησης: ΥΠΠΕΘ
Χρηματοδότηση: Ε.Ε. (ΕΚΤ) και Ελληνικό Δημόσιο
Πλαίσιο χρηματοδότησης: ΕΠ ΕΔΒΜ, ΕΣΠΑ 2007-2013
Διάρκεια: 2010-2015
Ανάδοχος (έργου / πράξης): ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Επιστημονική και διοικητική εποπτεία έργου / πράξης (υπεύθυνος / συντονιστής έργου / πράξης): Μαίρη Κριάρη
Φορείς υλοποίησης: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ), ΙΕΠ, ΕΚ ΑΘΗΝΑ (ΙΕΛ)

Υποέργο 12: Παιδαγωγικός Μετασχολιασμός Ψηφιακού Υλικού Πολιτισμικού Περιεχομένου
Ανάδοχος υποέργου: ΙΕΠ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Φορέας παρακολούθησης και παραλαβής υποέργου: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Ανάδοχος υποέργου: ΙΕΠ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Φορέας παρακολούθησης και παραλαβής υποέργου: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΓΛΩΣΣΑ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ανεξάρτητο γλώσσας
ΤΥΠΟΣ ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
αφηγηματικό
ΕΥΡΟΣ ΚΑΛΥΨΗΣ (ΧΡΟΝΙΚΗ, ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΗ Η' ΑΛΛΗ ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΣΗ)
Κλασσική Αθήνα, 4ος αιώνας π.χ.
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Μπενάκη (Μουσείο Μπενάκη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΚΑΤΑΤΑΞΗ
Ιστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφική)
( Λίθος VI ανατολικής ζωοφόρου Παρθενώνα. - Παρθενώνας )
Εικαστικά > Γλυπτική ( Απεικόνιση Ποσειδώνα, Απόλλωνα και Άρτεμης στην ανατολική ζωοφόρο του Παρθενώνα. - Γλυπτά Παρθενώνα )
Θρησκευτικά > Μη Χριστιανικά Θρησκεύματα > Αρχαία Ελληνική Θρησκεία ( Απεικόνιση Ποσειδώνα, Απόλλωνα και Άρτεμης στην ανατολική ζωοφόρο του Παρθενώνα. - Ποσειδώνας, Απόλλωνας και Άρτεμης )
Εικαστικά > Γλυπτική ( Απεικόνιση Ποσειδώνα, Απόλλωνα και Άρτεμης στην ανατολική ζωοφόρο του Παρθενώνα. - Γλυπτά Παρθενώνα )
Θρησκευτικά > Μη Χριστιανικά Θρησκεύματα > Αρχαία Ελληνική Θρησκεία ( Απεικόνιση Ποσειδώνα, Απόλλωνα και Άρτεμης στην ανατολική ζωοφόρο του Παρθενώνα. - Ποσειδώνας, Απόλλωνας και Άρτεμης )
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
εικόνα
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
συμπεριφοριστική προσέγγιση
συμπεριφοριστική προσέγγιση > προγραμματισμένη διδασκαλία
συμπεριφοριστική προσέγγιση > εξάσκηση και πρακτική
γνωστική προσέγγιση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
συμπεριφοριστική προσέγγιση > προγραμματισμένη διδασκαλία
συμπεριφοριστική προσέγγιση > εξάσκηση και πρακτική
γνωστική προσέγγιση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός
γνωστικός > γνώση
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > διεργασία
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > γνώση
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > διεργασία
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
ΣΥΛΛΟΓΕΣ ΟΠΟΥ ΕΜΦΑΝΙΖΕΤΑΙ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου:
Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Μεταδεδομένα
:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΠΟΤΑΜΙΑΣ
Εμπλουτισμός μεταδεδομένων
:
:
Επιμέλεια / επικύρωση
μεταδεδομένων
:
ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
Συντονιστής / επιστημονικός
υπεύθυνος μεταδεδομένων
:
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Χορηγός/οί άδειας χρήσης:
Μουσείο Μπενάκη
Εκδότης/ες:
Μουσείο Μπενάκη
Χορηγός/οί άδειας χρήσης μεταδεδομένων:
ΙΕΠ
Εκδότης/ες μεταδεδομένων:
ΙΕΠ,
ΙΤΥΕ
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/