Όλα τα Μαθησιακά Αντικείμενα Συλλογή "National Documentation Centre (EKT)" National Documentation Centre #3
ΜΑΘΗΣΙΑΚΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ
24 ΟΙΚΟΙ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ
ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΤΙΤΛΟΣ
24 oikoi of Theotokos
24 οίκοι της Θεοτόκου
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Μεταβυζαντινή εικόνα του 17ου αιώνα, η οποία βρίσκεται στην Μονή Οδηγήτριας του Ηρακλείου. Εικονογραφεί τους 24 οίκους του Ακάθιστου Ύμνου προς τιμήν της Θεοτόκου.
Φέρει την υπογραφή "χειρ Ιωάννου ιερέως Καστροφυλάκου".
Μεταβυζαντινή εικόνα του 17ου αιώνα, η οποία βρίσκεται στην Μονή Οδηγήτριας του Ηρακλείου. Εικονογραφεί τους 24 οίκους του Ακάθιστου Ύμνου προς τιμήν της Θεοτόκου.
Φέρει την υπογραφή "χειρ Ιωάννου ιερέως Καστροφυλάκου".
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η βυζαντινή εικόνα προσφέρεται για μελέτη ή αφόρμηση σε τρία γνωστικά αντικείμενα:
α) Θρησκευτικά,
β) Αισθητική Αγωγή - Ιστορία της Τέχνης,
γ) Ιστορία (Μεσαιωνική-Βυζαντινή Ιστορία, 7ος μ.Χ. αι.)
Είναι δυνατόν να χρησιμοποιηθεί και για διαθεματική προσέγγιση.
Ωστόσο, στο μάθημα των Θρησκευτικών μπορεί να αξιοποιηθεί πληρέστερα, καθώς άπτεται τόσο της εκκλησιαστικής τέχνης (ζωγραφική και υμνωδία), όσο και της εκκλησιαστικής ιστορίας και μάλιστα σε σχέση με την πολιτική-στρατιωτική ιστορία της αυτοκρατορίας.
Το γεγονός ότι το έργο απεικονίζει τους 24 οίκους του ύμνου σε ακροστιχίδα, μπορεί να αξιοποιηθεί και για διαθεματική προσέγγιση στο μάθημα της ελληνικής γλώσσας (Αρχαία-Βυζαντινά και Λόγια Κείμενα), όπου είναι δυνατόν να διδαχθεί το κείμενο του ύμνου σε ομαδοσυνεργατική: οι ομάδες μαθητών θα κληθούν να συνδέσουν την επιμέρους εικόνα με τον αντίστοιχο οίκο και να τον μεταφράσουν ερμηνεύοντας ταυτόχρονα και την εικονογραφία.
Με τον τρόπο αυτο το μάθημα των θρησκευτικών συνδ...
Η βυζαντινή εικόνα προσφέρεται για μελέτη ή αφόρμηση σε τρία γνωστικά αντικείμενα:
α) Θρησκευτικά,
β) Αισθητική Αγωγή - Ιστορία της Τέχνης,
γ) Ιστορία (Μεσαιωνική-Βυζαντινή Ιστορία, 7ος μ.Χ. αι.)
Είναι δυνατόν να χρησιμοποιηθεί και για διαθεματική προσέγγιση.
Ωστόσο, στο μάθημα των Θρησκευτικών μπορεί να αξιοποιηθεί πληρέστερα, καθώς άπτεται τόσο της εκκλησιαστικής τέχνης (ζωγραφική και υμνωδία), όσο και της εκκλησιαστικής ιστορίας και μάλιστα σε σχέση με την πολιτική-στρατιωτική ιστορία της αυτοκρατορίας.
Το γεγονός ότι το έργο απεικονίζει τους 24 οίκους του ύμνου σε ακροστιχίδα, μπορεί να αξιοποιηθεί και για διαθεματική προσέγγιση στο μάθημα της ελληνικής γλώσσας (Αρχαία-Βυζαντινά και Λόγια Κείμενα), όπου είναι δυνατόν να διδαχθεί το κείμενο του ύμνου σε ομαδοσυνεργατική: οι ομάδες μαθητών θα κληθούν να συνδέσουν την επιμέρους εικόνα με τον αντίστοιχο οίκο και να τον μεταφράσουν ερμηνεύοντας ταυτόχρονα και την εικονογραφία.
Με τον τρόπο αυτο το μάθημα των θρησκευτικών συνδέεται με την ελληνική γλώσσα και την υλική και άυλη πολιτιστική κληρονομιά και αποκτά νέα διάσταση στην συνείδηση των μαθητών.
Περισσότερα
Λιγότερα
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
http://photodentro.edu.gr/cultural/r/8526/2364
ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ
ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
μαθητής,
εκπαιδευτικός
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ / ΕΠΙΠΕΔΟ
γυμνάσιο,
γενικό λύκειο
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12-15
,
15-18
ΓΛΩΣΣΑ ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟΥ ΚΟΙΝΟΥ
ελληνικά
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ
Φορέας χρηματοδότησης:
Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
Χρηματοδότηση: ίδιοι πόροι/άλλη πηγή χρηματοδότησης
Χρηματοδότηση: ίδιοι πόροι/άλλη πηγή χρηματοδότησης
ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
έργο / πράξη:
ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Π61-ΥΠΠΕΘ)
ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Π61-ΥΠΠΕΘ)
Φορέας χρηματοδότησης: ΥΠΠΕΘ
Χρηματοδότηση: Ε.Ε. (ΕΚΤ) και Ελληνικό Δημόσιο
Πλαίσιο χρηματοδότησης: ΕΠ ΕΔΒΜ, ΕΣΠΑ 2007-2013
Διάρκεια: 2010-2015
Ανάδοχος (έργου / πράξης): ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Επιστημονική και διοικητική εποπτεία έργου / πράξης (υπεύθυνος / συντονιστής έργου / πράξης): Μαίρη Κριάρη
Φορείς υλοποίησης: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ), ΙΕΠ, ΕΚ ΑΘΗΝΑ (ΙΕΛ)
Φορέας χρηματοδότησης: ΥΠΠΕΘ
Χρηματοδότηση: Ε.Ε. (ΕΚΤ) και Ελληνικό Δημόσιο
Πλαίσιο χρηματοδότησης: ΕΠ ΕΔΒΜ, ΕΣΠΑ 2007-2013
Διάρκεια: 2010-2015
Ανάδοχος (έργου / πράξης): ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Επιστημονική και διοικητική εποπτεία έργου / πράξης (υπεύθυνος / συντονιστής έργου / πράξης): Μαίρη Κριάρη
Φορείς υλοποίησης: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ), ΙΕΠ, ΕΚ ΑΘΗΝΑ (ΙΕΛ)
Υποέργο 12: Παιδαγωγικός Μετασχολιασμός Ψηφιακού Υλικού Πολιτισμικού Περιεχομένου
Ανάδοχος υποέργου: ΙΕΠ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Φορέας παρακολούθησης και παραλαβής υποέργου: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Ανάδοχος υποέργου: ΙΕΠ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Φορέας παρακολούθησης και παραλαβής υποέργου: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΓΛΩΣΣΑ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ανεξάρτητο γλώσσας
ΤΥΠΟΣ ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
αφηγηματικό
ΕΥΡΟΣ ΚΑΛΥΨΗΣ (ΧΡΟΝΙΚΗ, ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΗ Η' ΑΛΛΗ ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΣΗ)
Βυζαντινή Τέχνη
Βυζαντινή Ζωγραφική και Υμνωδία
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΚΑΤΑΤΑΞΗ
Θρησκευτικά > Εκκλησιαστική Τέχνη > Ζωγραφική
( Ακάθιστος ύμνος ονομάζεται γενικά κάθε ορθόδοξος χριστιανικός ύμνος ο οποίος ψάλλεται από τους χριστιανούς πιστούς σε όρθια στάση. Έχει επικρατήσει όμως να λέγεται έτσι ένας ύμνος («Κοντάκιο») της Ορθόδοξης Εκκλησίας προς τιμήν της Θεοτόκου, ο οποίος ψάλλεται στους ναούς τις πέντε πρώτες Παρασκευές της Μεγάλης Τεσσαρακοστής, τις πρώτες τέσσερις τμηματικά, και την πέμπτη ολόκληρος. Είναι ένας ύμνος που αποτελείται από προοίμιο και 24 οίκους (στροφές) σε ελληνική αλφαβητική ακροστιχίδα, από το Α ως το Ω (κάθε «οίκος» ξεκινά με το αντίστοιχο κατά σειρά ελληνικό γράμμα). - αγιογραφία, Ακάθιστος Ύμνος, βυζαντινή υμνωδία )
Εικαστικά > Ζωγραφική ( Η εικονογραφία ύμνων στην βυζαντινή τέχνη είναι αρκετά συχνή, τόσο σε φορητές εικόνες, όσο και σε τοιχογραφίες. Η απεικόνιση του Ακάθιστου Ύμνου παρουσιάζει την Παναγία ένθρονη στο κέντρο και γύρω της μικρές εικόνες που αναφέρονται σε κάθε οίκο του ύμνου. Η εικόνα του Ιωάννου Καστροφύλακα ακολουθεί την τυπική βυζαντινή εικονογραφία ενώ η τεχνοτροπία παραπέμπει στην Κρητική Σχολή του 17ου αι., με σαφείς επιδράσεις της Ιταλικής Αναγέννησης. - αγιογραφία, μεταβυζαντινή τέχνη )
Ιστορία > Βυζαντινή και Μεσαιωνική Ιστορία > Πολεμικά γεγονότα ( Το έτος 626, και ενώ ο Αυτοκράτορας Ηράκλειος ηγείτο εκστρατείας του βυζαντινού στρατού κατά των Περσών, η Κωνσταντινούπολη πολιορκήθηκε αιφνιδίως από τους Αβάρους. Γνωρίζοντας την απουσία του στρατού, οι Άβαροι απέρριψαν κάθε πρόταση εκεχειρίας και την 6η Αυγούστου κατέλαβαν την Παναγία των Βλαχερνών. Σε συνεργασία με τους Πέρσες, τη νύχτα της 7ης προς 8η Αυγούστου, ετοιμάζονταν για την τελική επίθεση, ενώ ο Πατριάρχης Σέργιος περιέτρεχε τα τείχη της Πόλης με την εικόνα της Παναγίας της Βλαχερνίτισσας και ενεθάρρυνε το λαό στην αντίσταση. Τη νύχτα εκείνη, φοβερός ανεμοστρόβιλος, που αποδόθηκε σε θεϊκή αρωγή, δημιούργησε τρικυμία και κατέστρεψε τον εχθρικό στόλο, ενώ αντεπίθεση των αμυνόμενων προξένησε τεράστιες απώλειες στους Αβάρους και τους Πέρσες, οι οποίοι αναγκάστηκαν να λύσουν την πολιορκία και να αποχωρήσουν άπρακτοι. Την 8η Αυγούστου, η Πόλη είχε σωθεί από τη μεγαλύτερη ως τότε απειλή της ιστορίας της. Ο λαός, θέλοντας να πανηγυρίσει τη σωτηρία του, την οποία απέδιδε σε συνδρομή της Θεοτόκου, συγκεντρώθηκε στο Ναό της Παναγίας των Βλαχερνών. Τότε, κατά την παράδοση, όρθιο το πλήθος έψαλε τον από τότε λεγόμενο «Ακάθιστο Ύμνο» στην Παναγία, αποδίδοντας τα «νικητήρια» και την ευγνωμοσύνη του «τῇ ὑπερμάχῳ στρατηγῷ». - Άβαροι, Κωνσταντινούπολη, πολιορκία, Ηράκλειος, Ακάθιστος Ύμνος, Σέργιος )
Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία > Θέματα > Θρησκεία (Ορθόδοξη Υμνολογία )
Εικαστικά > Ζωγραφική ( Η εικονογραφία ύμνων στην βυζαντινή τέχνη είναι αρκετά συχνή, τόσο σε φορητές εικόνες, όσο και σε τοιχογραφίες. Η απεικόνιση του Ακάθιστου Ύμνου παρουσιάζει την Παναγία ένθρονη στο κέντρο και γύρω της μικρές εικόνες που αναφέρονται σε κάθε οίκο του ύμνου. Η εικόνα του Ιωάννου Καστροφύλακα ακολουθεί την τυπική βυζαντινή εικονογραφία ενώ η τεχνοτροπία παραπέμπει στην Κρητική Σχολή του 17ου αι., με σαφείς επιδράσεις της Ιταλικής Αναγέννησης. - αγιογραφία, μεταβυζαντινή τέχνη )
Ιστορία > Βυζαντινή και Μεσαιωνική Ιστορία > Πολεμικά γεγονότα ( Το έτος 626, και ενώ ο Αυτοκράτορας Ηράκλειος ηγείτο εκστρατείας του βυζαντινού στρατού κατά των Περσών, η Κωνσταντινούπολη πολιορκήθηκε αιφνιδίως από τους Αβάρους. Γνωρίζοντας την απουσία του στρατού, οι Άβαροι απέρριψαν κάθε πρόταση εκεχειρίας και την 6η Αυγούστου κατέλαβαν την Παναγία των Βλαχερνών. Σε συνεργασία με τους Πέρσες, τη νύχτα της 7ης προς 8η Αυγούστου, ετοιμάζονταν για την τελική επίθεση, ενώ ο Πατριάρχης Σέργιος περιέτρεχε τα τείχη της Πόλης με την εικόνα της Παναγίας της Βλαχερνίτισσας και ενεθάρρυνε το λαό στην αντίσταση. Τη νύχτα εκείνη, φοβερός ανεμοστρόβιλος, που αποδόθηκε σε θεϊκή αρωγή, δημιούργησε τρικυμία και κατέστρεψε τον εχθρικό στόλο, ενώ αντεπίθεση των αμυνόμενων προξένησε τεράστιες απώλειες στους Αβάρους και τους Πέρσες, οι οποίοι αναγκάστηκαν να λύσουν την πολιορκία και να αποχωρήσουν άπρακτοι. Την 8η Αυγούστου, η Πόλη είχε σωθεί από τη μεγαλύτερη ως τότε απειλή της ιστορίας της. Ο λαός, θέλοντας να πανηγυρίσει τη σωτηρία του, την οποία απέδιδε σε συνδρομή της Θεοτόκου, συγκεντρώθηκε στο Ναό της Παναγίας των Βλαχερνών. Τότε, κατά την παράδοση, όρθιο το πλήθος έψαλε τον από τότε λεγόμενο «Ακάθιστο Ύμνο» στην Παναγία, αποδίδοντας τα «νικητήρια» και την ευγνωμοσύνη του «τῇ ὑπερμάχῳ στρατηγῷ». - Άβαροι, Κωνσταντινούπολη, πολιορκία, Ηράκλειος, Ακάθιστος Ύμνος, Σέργιος )
Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία > Θέματα > Θρησκεία (Ορθόδοξη Υμνολογία )
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
εικόνα
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση
διδασκαλία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να οργανώνουν αξίες
συναισθηματικός > να διαμορφώνουν και να ακολουθούν ένα σύστημα αξιών
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να οργανώνουν αξίες
συναισθηματικός > να διαμορφώνουν και να ακολουθούν ένα σύστημα αξιών
ΣΥΛΛΟΓΕΣ ΟΠΟΥ ΕΜΦΑΝΙΖΕΤΑΙ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου:
Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Δημιουργία πρωτότυπου έργου
:
Kastrofylax Ioannis
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Μεταδεδομένα
:
Εμπλουτισμός μεταδεδομένων
:
:
Επιμέλεια / επικύρωση
μεταδεδομένων
:
Συντονιστής / επιστημονικός
υπεύθυνος μεταδεδομένων
:
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Χορηγός/οί άδειας χρήσης:
Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
Εκδότης/ες:
Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
Χορηγός/οί άδειας χρήσης μεταδεδομένων:
ΙΕΠ
Εκδότης/ες μεταδεδομένων:
ΙΕΠ,
ΙΤΥΕ
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ
http://creativecommons.org/publicdomain/mark/1.0/