Όλα τα Μαθησιακά Αντικείμενα Συλλογή "National Documentation Centre (EKT)" National Documentation Centre #8
ΜΑΘΗΣΙΑΚΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΙΑΚΩΒΟΣ
ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΤΙΤΛΟΣ
Απόστολος Ιάκωβος
St Jacob
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Πρόκειται για εικόνα του Απόστολου Ιάκωβου του 16ου αιώνα που αγιογράφησε ο Μιχαήλ Δαμασκηνός. Η εικόνα ανήκει στη Μητρόπολη Κέρκυρας και βρίσκεται στο Ναό Ταξιάρχη Κέρκυρας. Ο Μιχαήλ Δαμασκηνός θεωρείται από τους κορυφαίους ζωγράφους της Κρητικής Σχολής. Διδάχθηκε αγιογραφία στη Σιναϊτική Σχολή της Αγίας Αικατερίνης στον Χάνδακα (Ηράκλειο), ενώ αργότερα σπούδασε και εργάστηκε για αρκετό διάστημα και στη Βενετία. Σημειώνεται ότι οι εμπορικές πόλεις της Κρήτης, με το πολυπολιτισμικό τους περιβάλλον κατά τον 15ο και το 16ο αιώνα, λειτούργησαν ως εργαστήρια παραγωγής πολυάριθμων ζωγραφικών έργων και ανάδειξης σπουδαίων ζωγράφων. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι την περίοδο 1453 έως 1526 ο αριθμός των γνωστών ζωγράφων μόνο στον Χάνδακα (Ηράκλειο) ανέρχεται στους 120.
Πρόκειται για εικόνα του Απόστολου Ιάκωβου του 16ου αιώνα που αγιογράφησε ο Μιχαήλ Δαμασκηνός. Η εικόνα ανήκει στη Μητρόπολη Κέρκυρας και βρίσκεται στο Ναό Ταξιάρχη Κέρκυρας. Ο Μιχαήλ Δαμασκηνός θεωρείται από τους κορυφαίους ζωγράφους της Κρητικής Σχολής. Διδάχθηκε αγιογραφία στη Σιναϊτική Σχολή της Αγίας Αικατερίνης στον Χάνδακα (Ηράκλειο), ενώ αργότερα σπούδασε και εργάστηκε για αρκετό διάστημα και στη Βενετία. Σημειώνεται ότι οι εμπορικές πόλεις της Κρήτης, με το πολυπολιτισμικό τους περιβάλλον κατά τον 15ο και το 16ο αιώνα, λειτούργησαν ως εργαστήρια παραγωγής πολυάριθμων ζωγραφικών έργων και ανάδειξης σπουδαίων ζωγράφων. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι την περίοδο 1453 έως 1526 ο αριθμός των γνωστών ζωγράφων μόνο στον Χάνδακα (Ηράκλειο) ανέρχεται στους 120.
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Στο πλαίσιο της ευέλικτης ζώνης των μεγάλων τάξεων του Δημοτικού ή της υλοποίησης σχεδίου εργασίας στο Γυμνάσιο προβάλλεται το ΜΑ με τον βιντεοπροβολέα στην τάξη. Ο εκπαιδευτικός συζητά με τους μαθητές για την εικόνα και την αγιογράφησή της από τον αγιογράφο. Στη συνέχεια οι μαθητές, ομαδοσυνεργατικά, αναλαμβάνουν να μελετήσουν τις εικόνες του ναού της γειτονιάς τους και τη θέση τους μέσα στο ναό. Για παράδειγμα, μια ομάδα ασχολείται με τις εικόνες των προσκυνηταρίων, μια άλλη μελετά τις εικόνες του Ιερού βήματος, μια άλλη εξετάζει τις εικόνες του Τέμπλου κ.ο.κ. Αφού ολοκληρωθεί η εργασία όλων των ομάδων, τα αποτελέσματα παρουσιάζονται στην ολομέλεια και, συνθετικά, παράγεται υλικό, φωτογραφίες και κείμενα, το οποίο αναρτάται στην ιστοσελίδα του Σχολείου και καλύπτει όσο το δυνατόν περισσότερες πλευρές για το θέμα των εικόνων και της θέσης τους στους ναούς. Επίσης, το ΜΑ μπορεί να χρησιμοποιηθεί, με ανάλογο τρόπο, τόσο κατά τη διδασκαλία για τους αγιογράφους της μεταβυζαντινής αγιογραφ...
Στο πλαίσιο της ευέλικτης ζώνης των μεγάλων τάξεων του Δημοτικού ή της υλοποίησης σχεδίου εργασίας στο Γυμνάσιο προβάλλεται το ΜΑ με τον βιντεοπροβολέα στην τάξη. Ο εκπαιδευτικός συζητά με τους μαθητές για την εικόνα και την αγιογράφησή της από τον αγιογράφο. Στη συνέχεια οι μαθητές, ομαδοσυνεργατικά, αναλαμβάνουν να μελετήσουν τις εικόνες του ναού της γειτονιάς τους και τη θέση τους μέσα στο ναό. Για παράδειγμα, μια ομάδα ασχολείται με τις εικόνες των προσκυνηταρίων, μια άλλη μελετά τις εικόνες του Ιερού βήματος, μια άλλη εξετάζει τις εικόνες του Τέμπλου κ.ο.κ. Αφού ολοκληρωθεί η εργασία όλων των ομάδων, τα αποτελέσματα παρουσιάζονται στην ολομέλεια και, συνθετικά, παράγεται υλικό, φωτογραφίες και κείμενα, το οποίο αναρτάται στην ιστοσελίδα του Σχολείου και καλύπτει όσο το δυνατόν περισσότερες πλευρές για το θέμα των εικόνων και της θέσης τους στους ναούς. Επίσης, το ΜΑ μπορεί να χρησιμοποιηθεί, με ανάλογο τρόπο, τόσο κατά τη διδασκαλία για τους αγιογράφους της μεταβυζαντινής αγιογραφίας και συγκεκριμένα της Κρητικής Σχολής, στο μάθημα των εικαστικών των μεγάλων τάξεων του Δημοτικού, όσο και κατά τη διδασκαλία της εκκλησιαστικής τέχνης στα Θρησκευτικά του Γυμνασίου.
Περισσότερα
Λιγότερα
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
http://photodentro.edu.gr/cultural/r/8526/2907
ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ
ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
μαθητής,
εκπαιδευτικός
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ / ΕΠΙΠΕΔΟ
δημοτικό,
γυμνάσιο
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9-12
,
12-15
ΓΛΩΣΣΑ ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟΥ ΚΟΙΝΟΥ
ανεξάρτητο γλώσσας
,
ελληνικά
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ
Φορέας χρηματοδότησης:
Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
Χρηματοδότηση: ίδιοι πόροι/άλλη πηγή χρηματοδότησης
Χρηματοδότηση: ίδιοι πόροι/άλλη πηγή χρηματοδότησης
ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
έργο / πράξη:
ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Π61-ΥΠΠΕΘ)
ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Π61-ΥΠΠΕΘ)
Φορέας χρηματοδότησης: ΥΠΠΕΘ
Χρηματοδότηση: Ε.Ε. (ΕΚΤ) και Ελληνικό Δημόσιο
Πλαίσιο χρηματοδότησης: ΕΠ ΕΔΒΜ, ΕΣΠΑ 2007-2013
Διάρκεια: 2010-2015
Ανάδοχος (έργου / πράξης): ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Επιστημονική και διοικητική εποπτεία έργου / πράξης (υπεύθυνος / συντονιστής έργου / πράξης): Μαίρη Κριάρη
Φορείς υλοποίησης: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ), ΙΕΠ, ΕΚ ΑΘΗΝΑ (ΙΕΛ)
Φορέας χρηματοδότησης: ΥΠΠΕΘ
Χρηματοδότηση: Ε.Ε. (ΕΚΤ) και Ελληνικό Δημόσιο
Πλαίσιο χρηματοδότησης: ΕΠ ΕΔΒΜ, ΕΣΠΑ 2007-2013
Διάρκεια: 2010-2015
Ανάδοχος (έργου / πράξης): ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Επιστημονική και διοικητική εποπτεία έργου / πράξης (υπεύθυνος / συντονιστής έργου / πράξης): Μαίρη Κριάρη
Φορείς υλοποίησης: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ), ΙΕΠ, ΕΚ ΑΘΗΝΑ (ΙΕΛ)
Υποέργο 12: Παιδαγωγικός Μετασχολιασμός Ψηφιακού Υλικού Πολιτισμικού Περιεχομένου
Ανάδοχος υποέργου: ΙΕΠ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Φορέας παρακολούθησης και παραλαβής υποέργου: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Ανάδοχος υποέργου: ΙΕΠ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Φορέας παρακολούθησης και παραλαβής υποέργου: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΓΛΩΣΣΑ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ανεξάρτητο γλώσσας
,
ελληνικά
ΤΥΠΟΣ ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
αφηγηματικό
ΕΥΡΟΣ ΚΑΛΥΨΗΣ (ΧΡΟΝΙΚΗ, ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΗ Η' ΑΛΛΗ ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΣΗ)
15ος & 16ος αιώνας μ. Χ.
Κρήτη
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΚΑΤΑΤΑΞΗ
Θρησκευτικά > Εκκλησιαστική Τέχνη > Ζωγραφική
(Αγιογραφία )
Εικαστικά > Ζωγραφική (Αγιογραφία )
Εικαστικά > Ζωγραφική (Αγιογραφία )
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
εικόνα
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική
προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > σωκρατική-μαιευτική διδασκαλία
εποικοδομητισμός > σωκρατική-μαιευτική διδασκαλία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να
σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
ΣΥΛΛΟΓΕΣ ΟΠΟΥ ΕΜΦΑΝΙΖΕΤΑΙ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου:
Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Δημιουργία πρωτότυπου έργου
:
Damaskinos Michail (2)
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Μεταδεδομένα
:
Εμπλουτισμός μεταδεδομένων
:
:
Επιμέλεια / επικύρωση
μεταδεδομένων
:
Συντονιστής / επιστημονικός
υπεύθυνος μεταδεδομένων
:
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Χορηγός/οί άδειας χρήσης:
Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
Εκδότης/ες:
Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
Χορηγός/οί άδειας χρήσης μεταδεδομένων:
ΙΕΠ
Εκδότης/ες μεταδεδομένων:
ΙΕΠ,
ΙΤΥΕ
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ
http://creativecommons.org/publicdomain/mark/1.0/