Όλα τα Μαθησιακά Αντικείμενα
Συλλογή "National Documentation Centre (EKT)"
National Documentation Centre #1
ΜΑΘΗΣΙΑΚΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ
ΦΟΡΗΤΗ ΕΙΚΟΝΑ ΣΤΑΥΡΩΣΗΣ, ΚΡΗΤΗ
ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΤΙΤΛΟΣ
Φορητή εικόνα Σταύρωσης, Κρήτη
Hagiography of the Crucifixion, Crete
Hagiography of the Crucifixion, Crete
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Λεπτομέρεια από φορητή εικόνα με θέμα τη Σταύρωση, η οποία φιλοτεχνήθηκε από τον κρητικό αγιογράφο Κωνσταντίνο Παλαιοκάπα μεταξύ 1635 και 1640 μ.Χ. Φυλάσσεται στην Ιερά Μονή Γωνιάς στην Κρήτη, όπου σώζονται μέχρι σήμερα μερικές από τις πιο χαρακτηριστικές φορητές εικόνες της Κρητική σχολής του νησιού. Αγιογραφήθηκαν κατά τον 17ο αιώνα, περίοδο κατά την οποία ακμάζει η φιλοτέχνηση φορητής εικόνας, ενώ η δημιουργία αγιογραφικών τοιχογραφιών βρίσκεται σε παρακμή. Ο αγιογράφος Κ. Παλαιοκάπας συνεχίζει την τεχνική της φορητής εικόνας με την παλαιά παράδοση, η οποία θεωρήθηκε ότι εκφράζει τη στενότητα των χρόνων της Τουρκοκρατίας. Η αγιογραφία μπορεί να αξιοποιηθεί στο μάθημα της Μεσαιωνικής και Νεότερης Ιστορίας στη Β΄ Γυμνασίου και στη Β΄ Λυκείου, κατά τη μελέτη της τέχνης την εποχή που ο Ελληνισμός βρισκόταν υπό Βενετική και Οθωμανική κατοχή, μετά την άλωση της Κωνσταντινούπολης.
Λεπτομέρεια από φορητή εικόνα με θέμα τη Σταύρωση, η οποία φιλοτεχνήθηκε από τον κρητικό αγιογράφο Κωνσταντίνο Παλαιοκάπα μεταξύ 1635 και 1640 μ.Χ. Φυλάσσεται στην Ιερά Μονή Γωνιάς στην Κρήτη, όπου σώζονται μέχρι σήμερα μερικές από τις πιο χαρακτηριστικές φορητές εικόνες της Κρητική σχολής του νησιού. Αγιογραφήθηκαν κατά τον 17ο αιώνα, περίοδο κατά την οποία ακμάζει η φιλοτέχνηση φορητής εικόνας, ενώ η δημιουργία αγιογραφικών τοιχογραφιών βρίσκεται σε παρακμή. Ο αγιογράφος Κ. Παλαιοκάπας συνεχίζει την τεχνική της φορητής εικόνας με την παλαιά παράδοση, η οποία θεωρήθηκε ότι εκφράζει τη στενότητα των χρόνων της Τουρκοκρατίας. Η αγιογραφία μπορεί να αξιοποιηθεί στο μάθημα της Μεσαιωνικής και Νεότερης Ιστορίας στη Β΄ Γυμνασίου και στη Β΄ Λυκείου, κατά τη μελέτη της τέχνης την εποχή που ο Ελληνισμός βρισκόταν υπό Βενετική και Οθωμανική κατοχή, μετά την άλωση της Κωνσταντινούπολης.
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Ο εκπαιδευτικός μπορεί να αξιοποιήσει την εικόνα κατά τη μελέτη της Κρητικής Σχολής στη Ζωγραφική, με στόχο να εντοπίσουν οι μαθητές τα χαρακτηριστικά της σχολής αυτής. Η μελέτη της συγκεκριμένης εικόνας, η οποία αποτελεί λεπτομέρεια της αγιογραφίας προτείνεται να συνδυαστεί με τη μελέτη ολόκληρης της φορητής εικόνας (ο εκπαιδευτικός μπορεί να βρει τη φορητή εικόνα στον ιστοχώρο του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών). Ο εκπαιδευτικός παρουσιάζει την εικόνα της Σταύρωσης και την εικόνα με το κεφάλι του Εσταυρωμένου μέσω ηλεκτρονικού υπολογιστή και βιντεοπροβολέα. Ερωτήματα που μπορεί να τεθούν στους μαθητές είναι τα εξής: Ποιο χρώμα κυριαρχεί στο πρόσωπο του Εσταυρωμένου; Πώς παρουσιάζεται η μορφή του προσώπου του; Πώς παρουσιάζονται τα υπόλοιπα πρόσωπα (στάση - κίνηση σώματος); Πώς θα χαρακτηρίζατε την κίνησή τους; Ποια είναι η έκφραση του προσώπου τους; Ποια χρώματα χρησιμοποιούνται; Ποιο αποτέλεσμα επιτυγχάνεται από τη χρήση αυτών των χρωμάτων; Θα χαρακτηρίζατε την εικόνα φωτεινή ή σκοτεινή...
Ο εκπαιδευτικός μπορεί να αξιοποιήσει την εικόνα κατά τη μελέτη της Κρητικής Σχολής στη Ζωγραφική, με στόχο να εντοπίσουν οι μαθητές τα χαρακτηριστικά της σχολής αυτής. Η μελέτη της συγκεκριμένης εικόνας, η οποία αποτελεί λεπτομέρεια της αγιογραφίας προτείνεται να συνδυαστεί με τη μελέτη ολόκληρης της φορητής εικόνας (ο εκπαιδευτικός μπορεί να βρει τη φορητή εικόνα στον ιστοχώρο του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών). Ο εκπαιδευτικός παρουσιάζει την εικόνα της Σταύρωσης και την εικόνα με το κεφάλι του Εσταυρωμένου μέσω ηλεκτρονικού υπολογιστή και βιντεοπροβολέα. Ερωτήματα που μπορεί να τεθούν στους μαθητές είναι τα εξής: Ποιο χρώμα κυριαρχεί στο πρόσωπο του Εσταυρωμένου; Πώς παρουσιάζεται η μορφή του προσώπου του; Πώς παρουσιάζονται τα υπόλοιπα πρόσωπα (στάση - κίνηση σώματος); Πώς θα χαρακτηρίζατε την κίνησή τους; Ποια είναι η έκφραση του προσώπου τους; Ποια χρώματα χρησιμοποιούνται; Ποιο αποτέλεσμα επιτυγχάνεται από τη χρήση αυτών των χρωμάτων; Θα χαρακτηρίζατε την εικόνα φωτεινή ή σκοτεινή; Πώς θα χαρακτηρίζατε την τέχνη αυτή; Ποια συναισθήματα σας προκαλεί η εικόνα; Από τις απαντήσεις στα ερωτήματα αυτά θα προκύψει ο χαρακτηρισμός της ζωγραφικής της Κρητικής Σχολής ως λιτή, απλή, με ασκητικό χαρακτήρα, έντονη σεμνοπρέπεια, κατάνυξη και ευλάβεια.
Περισσότερα
Λιγότερα
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
http://photodentro.edu.gr/cultural/r/8526/3644
ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ
ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
μαθητής,
εκπαιδευτικός
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ / ΕΠΙΠΕΔΟ
γυμνάσιο,
γενικό λύκειο
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12-15
,
15-18
ΓΛΩΣΣΑ ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟΥ ΚΟΙΝΟΥ
ανεξάρτητο γλώσσας
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ
Φορέας χρηματοδότησης:
Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
Χρηματοδότηση: ίδιοι πόροι/άλλη πηγή χρηματοδότησης
Χρηματοδότηση: ίδιοι πόροι/άλλη πηγή χρηματοδότησης
ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
έργο / πράξη:
ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Π61-ΥΠΠΕΘ)

ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Π61-ΥΠΠΕΘ)
Φορέας χρηματοδότησης: ΥΠΠΕΘ
Χρηματοδότηση: Ε.Ε. (ΕΚΤ) και Ελληνικό Δημόσιο
Πλαίσιο χρηματοδότησης: ΕΠ ΕΔΒΜ, ΕΣΠΑ 2007-2013
Διάρκεια: 2010-2015
Ανάδοχος (έργου / πράξης): ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Επιστημονική και διοικητική εποπτεία έργου / πράξης (υπεύθυνος / συντονιστής έργου / πράξης): Μαίρη Κριάρη
Φορείς υλοποίησης: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ), ΙΕΠ, ΕΚ ΑΘΗΝΑ (ΙΕΛ)
Φορέας χρηματοδότησης: ΥΠΠΕΘ
Χρηματοδότηση: Ε.Ε. (ΕΚΤ) και Ελληνικό Δημόσιο
Πλαίσιο χρηματοδότησης: ΕΠ ΕΔΒΜ, ΕΣΠΑ 2007-2013
Διάρκεια: 2010-2015
Ανάδοχος (έργου / πράξης): ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Επιστημονική και διοικητική εποπτεία έργου / πράξης (υπεύθυνος / συντονιστής έργου / πράξης): Μαίρη Κριάρη
Φορείς υλοποίησης: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ), ΙΕΠ, ΕΚ ΑΘΗΝΑ (ΙΕΛ)

Υποέργο 12: Παιδαγωγικός Μετασχολιασμός Ψηφιακού Υλικού Πολιτισμικού Περιεχομένου
Ανάδοχος υποέργου: ΙΕΠ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Φορέας παρακολούθησης και παραλαβής υποέργου: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Ανάδοχος υποέργου: ΙΕΠ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Φορέας παρακολούθησης και παραλαβής υποέργου: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΓΛΩΣΣΑ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ανεξάρτητο γλώσσας
,
ελληνικά
ΤΥΠΟΣ ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
αφηγηματικό
ΕΥΡΟΣ ΚΑΛΥΨΗΣ (ΧΡΟΝΙΚΗ, ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΗ Η' ΑΛΛΗ ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΣΗ)
1635 μ.Χ.
Κρητική Σχολή στην Τέχνη
Κρητική Σχολή στην Τέχνη
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΚΑΤΑΤΑΞΗ
Ιστορία > Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
εικόνα
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση
διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος
σε γεγονότα
ΣΥΛΛΟΓΕΣ ΟΠΟΥ ΕΜΦΑΝΙΖΕΤΑΙ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου:
Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Δημιουργία πρωτότυπου έργου
:
Palaiokapas Konstantinos, Παλαιοκάπας Κωνσταντίνος
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Μεταδεδομένα
:
ΜΑΡΙΑ ΚΑΣΚΑΝΤΑΜΗ
Εμπλουτισμός μεταδεδομένων
:
:
Επιμέλεια / επικύρωση
μεταδεδομένων
:
ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
Συντονιστής / επιστημονικός
υπεύθυνος μεταδεδομένων
:
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Χορηγός/οί άδειας χρήσης:
Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
Εκδότης/ες:
Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
Χορηγός/οί άδειας χρήσης μεταδεδομένων:
ΙΕΠ
Εκδότης/ες μεταδεδομένων:
ΙΕΠ,
ΙΤΥΕ
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ
http://creativecommons.org/publicdomain/mark/1.0/