Photodentro Συλλογές Digitizing Contemporary Art/Μουσείο Φρυσιρά #3
LEARNING OBJECT
ΜΟΡΦΕΣ
GENERAL INFORMATION
TITLE
Untitled
Μορφές
DESCRIPTION
Έργο του Νίκου Κεσσανλή από την Συλλογή του Μουσείου Φρυσίρα.
Διαστάσεις: 180x225εκ., Μικτή τεχνική.
Το έργο αποδίδει με τρόπο υπαινικτικό (αφηρημένες φιγούρες) μορφές που συνωστίζονται σε αστικό χώρο.
Ο Νίκος Κεσσανλής (1930 Θεσσαλονίκη - 2004 Αθήνα) σπούδασε ζωγραφική στη Σχολή Καλών Τεχνών (1950 - 1955) με το Γιάννη Μόραλη και παράλληλα εργάστηκε ως βοηθός κοντά στο Γιάννη Σπυρόπουλο και το Νίκο Νικολάου. Το 1981 εκλέχθηκε καθηγητής στην ΑΣΚΤ. Διετέλεσε επίσης πρύτανης της Σχολής έως το 1996. Καλλιτέχνης ανήσυχος, που δεν παύει να πειραματίζεται με τεχνικές και μεθόδους, κατόρθωσε να υπερβεί τα παραδοσιακά ζωγραφικά μέσα και να βρίσκεται στο προσκήνιο της πρωτοπορίας καθ' όλη την πορεία του.
Έργο του Νίκου Κεσσανλή από την Συλλογή του Μουσείου Φρυσίρα.
Διαστάσεις: 180x225εκ., Μικτή τεχνική.
Το έργο αποδίδει με τρόπο υπαινικτικό (αφηρημένες φιγούρες) μορφές που συνωστίζονται σε αστικό χώρο.
Ο Νίκος Κεσσανλής (1930 Θεσσαλονίκη - 2004 Αθήνα) σπούδασε ζωγραφική στη Σχολή Καλών Τεχνών (1950 - 1955) με το Γιάννη Μόραλη και παράλληλα εργάστηκε ως βοηθός κοντά στο Γιάννη Σπυρόπουλο και το Νίκο Νικολάου. Το 1981 εκλέχθηκε καθηγητής στην ΑΣΚΤ. Διετέλεσε επίσης πρύτανης της Σχολής έως το 1996. Καλλιτέχνης ανήσυχος, που δεν παύει να πειραματίζεται με τεχνικές και μεθόδους, κατόρθωσε να υπερβεί τα παραδοσιακά ζωγραφικά μέσα και να βρίσκεται στο προσκήνιο της πρωτοπορίας καθ' όλη την πορεία του.
EDUCATIONAL DESCRIPTION
Η εξοικείωση με τα έργα της σύγχρονης τέχνης μπορεί να βοηθήσει τους μαθητές να αναπτύξουν την δική τους εκφραστικότητα και δημιουργικότητα.
Ο Νίκος Κεσσανλής είναι ένας από τους σημαντικότερους ζωγρλαφους της σύγχρονης νεοελληνικής τέχνης και το έργο του συνδέεατι με την Αφαίρεση, τον Αφηρημένο Εξπρεσιονισμό, την αυτόματη γραφή και την παροσμητική χειρονομία (gestes) καθώς και ανάλογες τάσεις της Αφαίρεσης. Με όπλο την ορμητικότητα του χαρακτήρα και την τόλμη του πνεύματος, άνοιξε νέους δρόμους στην τέχνη, όχι μονάχα για τον εαυτό του αλλά και για τις γενιές καλλιτεχνών που ακολούθησαν. Ο πρωτοπόρος Νίκος Κεσσανλής άλλαξε τον ρου των εικαστικών στη χώρα μας, ως δημιουργός αλλά και πρύτανης στην ΑΣΚΤ. Στην Ιστορία της Νεοελληνικής τέχνης κατέχει μια εξαίρετη θέση και οι μαθητές γνωρίζοντας το έργο του γνωρίζουν μια σημαντική πτυχή της.
Στο μάθημα της Αισθητικής Αγωγής και της Ιστορίας της Τέχνης το έργο του Κεσσανλή μπορεί να προβληθεί με διάφορους τρόπους.
Είτε ως παράδειγμα αφη...
Η εξοικείωση με τα έργα της σύγχρονης τέχνης μπορεί να βοηθήσει τους μαθητές να αναπτύξουν την δική τους εκφραστικότητα και δημιουργικότητα.
Ο Νίκος Κεσσανλής είναι ένας από τους σημαντικότερους ζωγρλαφους της σύγχρονης νεοελληνικής τέχνης και το έργο του συνδέεατι με την Αφαίρεση, τον Αφηρημένο Εξπρεσιονισμό, την αυτόματη γραφή και την παροσμητική χειρονομία (gestes) καθώς και ανάλογες τάσεις της Αφαίρεσης. Με όπλο την ορμητικότητα του χαρακτήρα και την τόλμη του πνεύματος, άνοιξε νέους δρόμους στην τέχνη, όχι μονάχα για τον εαυτό του αλλά και για τις γενιές καλλιτεχνών που ακολούθησαν. Ο πρωτοπόρος Νίκος Κεσσανλής άλλαξε τον ρου των εικαστικών στη χώρα μας, ως δημιουργός αλλά και πρύτανης στην ΑΣΚΤ. Στην Ιστορία της Νεοελληνικής τέχνης κατέχει μια εξαίρετη θέση και οι μαθητές γνωρίζοντας το έργο του γνωρίζουν μια σημαντική πτυχή της.
Στο μάθημα της Αισθητικής Αγωγής και της Ιστορίας της Τέχνης το έργο του Κεσσανλή μπορεί να προβληθεί με διάφορους τρόπους.
Είτε ως παράδειγμα αφηρημένης τέχνης την οποία μιμούνται οι μαθητές για να εκφράσουν την δημιουργικότητά τους, είτε ως αφόρμηση για συζήτηση πάνω στις αναζητήσεις της σύγχρονης τέχνης.
Οι μαθητές καλούνται να συλλέξουν στοιχεία για την ζωή και το έργο του Νίκου Κεσσανλή, επισκέπτονται μουσεία με συλλογές έργων του, επισκέπτονται τον σταθμό του μετρό "Ομόνοια" τον οποίο κοσμεί έργο του Κεσανλή (εάν αυτό είναι δυνατόν), ενδεχομένως συνομιλούν με μαθητές του οι οποίοι είναι πλέον αναγνωρισμένοι καλλιτέχνες (μετά από πρόσκληση ή μέσω διαδθκκτύου) και μυούνται στην ιδιαίτερη ατμόσφαιρα των έργων του.
Με αφορμή το έργο του Κεσανλή που κοσμεί τον σταθμό του μετρό "Ομόνοια" (και το οποίο ανήκει στην ίδια σειρά με το τεκμήριο) οι μαθητές συζητούν για τον τρόπο με τον οποίο η σύγχρονη τέχνη εισάγεται στο αστικό τοπίο ως τέχνη δημοσίου χώρου.
More
Less
METADATA PAGE URL
http://photodentro.edu.gr/cultural/r/8526/3721
KEYWORDS
LEARNER CHARACTERISTICS
INTENDED END USER
learner,
teacher
EDUCATIONAL CONTEXT
lower secondary
,
higher secondary
TYPICAL AGE RANGE
12-15
,
15-18
USER LANGUAGE
language independent
TECHNICAL INFORMATION
FUNDING INFORMATION
Funder:
Μουσείο Φρυσίρα
Funding: ίδιοι πόροι/άλλη πηγή χρηματοδότησης
Funding: ίδιοι πόροι/άλλη πηγή χρηματοδότησης
METADATA DEVELOPMENT & FUNDING FRAMEWORK
program / project:
ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Π61-ΥΠΠΕΘ)
ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Π61-ΥΠΠΕΘ)
Funder: ΥΠΠΕΘ
Funding: Ε.Ε. (ΕΚΤ) και Ελληνικό Δημόσιο
Funding framework: ΕΠ ΕΔΒΜ, ΕΣΠΑ 2007-2013
Duration: 2010-2015
Main beneficiary / contractor: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Coordinator / leader: Μαίρη Κριάρη
Project / program partners : ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ), ΙΕΠ, ΕΚ ΑΘΗΝΑ (ΙΕΛ)
Funder: ΥΠΠΕΘ
Funding: Ε.Ε. (ΕΚΤ) και Ελληνικό Δημόσιο
Funding framework: ΕΠ ΕΔΒΜ, ΕΣΠΑ 2007-2013
Duration: 2010-2015
Main beneficiary / contractor: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Coordinator / leader: Μαίρη Κριάρη
Project / program partners : ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ), ΙΕΠ, ΕΚ ΑΘΗΝΑ (ΙΕΛ)
Υποέργο 12: Παιδαγωγικός Μετασχολιασμός Ψηφιακού Υλικού Πολιτισμικού Περιεχομένου
Subcontractor : ΙΕΠ
Subcontract leader/coordinator : Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Supervising and monitoring authority: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Subcontractor : ΙΕΠ
Subcontract leader/coordinator : Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Supervising and monitoring authority: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
ADDITIONAL INFORMATION
GENERAL LANGUAGE
language independent
COVERAGE
20ός αιώνας, β΄μισό
CONTENT PROVIDER URL
ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Μουσείο Φρυσίρα (Μουσείο Φρυσίρα)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
SUBJECT AREAS
Visual Arts Education > Painting
( Ο Νίκος Κεσσανλής (1930 Θεσσαλονίκη - 2004 Αθήνα) σπούδασε ζωγραφική στη Σχολή Καλών Τεχνών (1950 - 1955) με το Γιάννη Μόραλη και παράλληλα εργάστηκε ως βοηθός κοντά στο Γιάννη Σπυρόπουλο και το Νίκο Νικολάου. Το 1952 πήρε μέρος στην Πανελλήνιο με τρία έργα. Συνέχισε τις σπουδές του στη Ρώμη, στη Σχολή Συντήρησης Έργων Τέχνης, και δούλεψε ως συντηρητής στις εργασίες αποκατάστασης των τοιχογραφιών στο ναό των Eremitani στην Πάντοβα. Παρουσίασε την πρώτη του ατομική έκθεση το 1957 στην γκαλερί "Obelisco" της Ρώμης, τον κατάλογο της οποίας προλόγισε ο τεχνοκριτικός Giulio Carlo Argan, ενώ το 1958 εξέθεσε στην Μπιενάλε της Βενετίας το πρώτο του "άμορφο" έργο. Στην Ιταλία δημιούργησε την Ομάδα Σίγμα μαζί με τους Γιάννη Γαϊτη, Δημήτρη Κοντό, Βλάση Κανιάρη και Κώστα Τσόκλη. Το 1959 τιμήθηκε με το πρώτο βραβείο Amedeo Modigliani στο Λιβόρνο και αποφάσισε να εγκατασταθεί μόνιμα στο Παρίσι, όπου και συνδέθηκε φιλικά με τον Pierre Restany. Το 1961 κέρδισε το ευρωπαϊκό βραβείο Premio Lissone και τιμητικό έπαινο στην Μπιενάλε του Σάο Πάολο. Το ίδιο έτος παρουσίασε τις "Χειρονομίες" στην γκαλερί "J" και το 1962, χρονιά και της πρώτης του παρισινής ατομικής έκθεσης, τους "Τοίχους" σε ομαδική έκθεση ελλήνων καλλιτεχνών στο Παρίσι, ενώ παράλληλα συνέχιζε να εκθέτει και στην Ιταλία. Το 1964 έλαβε μέρος με την πρώτη του "Λευκή Χειρονομία" στο Mercato d' Arte της Φλωρεντίας, ενώ σεντόνια θα παρουσιάσει και σε ατομική του έκθεση στη Ρώμη αλλά και στο Θέατρο La Fenice της Βενετίας, στο πλαίσιο της Μπιενάλε. Ταυτόχρονα πειραματίζεται με τη φωτογραφία και το 1965 παρουσιάζει στο Βερολίνο, το Παρίσι και τη Ρώμη τις "Φαντασμαγορίες της ταυτότητας". Την ίδια εποχή σχηματίζεται η ομάδα της mec art από καλλιτέχνες όπως οι Di Bello, Bertini, Rotella, Mariani, Beguier, Jacquet υπό την εποπτεία του Restany. Το 1966 δημιουργεί τις "Αναμορφώσεις" με τη χρήση επιδιασκόπιου και χρώματος και θα ακολουθήσουν οι "Μεταδομές". Το 1978 μετέχει στην έκθεση των Νέων Ρεαλιστών στη γκαλερί "Ζουμπουλάκη". Το 1981 εκλέγεται καθηγητής στην ΑΣΚΤ και εγκαθίσταται οριστικά στην Αθήνα στις αρχές του επόμενου χρόνου. Διετέλεσε επίσης πρύτανης της Σχολής έως το 1996. Το 1987 παρουσίασε τη σειρά με τις "Λεύκες" στην Πινακοθήκη Πιερίδη, και το 1988 εκπροσώπησε μαζί με το Βλάση Κανιάρη την Ελλάδα στην Μπιενάλε της Βενετίας και πήρε μέρος στην Ολυμπιάδα Τεχνών της Σεούλ. Το 1996 παρουσίασε τα "Τσιμέντα" και για πρώτη φορά στην Ελλάδα ολοκληρωμένες τις "Χειρονομίες" στην γκαλερί "ΑΔ".
Καλλιτέχνης ανήσυχος, που δεν παύει να πειραματίζεται με τεχνικές και μεθόδους, κατόρθωσε να υπερβεί τα παραδοσιακά ζωγραφικά μέσα και να βρίσκεται στο προσκήνιο της πρωτοπορίας καθ' όλη την πορεία του, από το informel και τη mec art έως τα φωτομηχανικά του έργα σε ευαισθητοποιημένο πανί ή τσιμέντο. - σύγχρονη τέχνη )
History > Newer and Modern History (19th-20th century) > Arts, Letters and Culture (Αφηρημένη Τέχνη. Εξπρεσιονισμός. Αυτόματη γραφή. Παροσμητική χειρονομία )
History > Newer and Modern History (19th-20th century) > Arts, Letters and Culture (Αφηρημένη Τέχνη. Εξπρεσιονισμός. Αυτόματη γραφή. Παροσμητική χειρονομία )
TEACHING APPROACH
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to
understand
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to organize values
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to organize values
APPEARS IN COLLECTIONS
CONTRIBUTION
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Subcontract leader/coordinator :
Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Metadata author
:
Metadata enricher
:
:
Metadata validator
:
Scientific metadata
coordinator
:
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
Licensor:
Μουσείο Φρυσίρα
Publisher:
Μουσείο Φρυσίρα
Metadata licensor:
ΙΕΠ
Metadata publisher:
ΙΕΠ,
ΙΤΥΕ
LICENSE
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/