Όλα τα Μαθησιακά Αντικείμενα Συλλογή "National Documentation Centre (EKT)" National Documentation Centre #4
ΜΑΘΗΣΙΑΚΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ
ΧΡΙΣΤΟΣ: Η ΑΜΠΕΛΟΣ
ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΤΙΤΛΟΣ
Χριστός: η Άμπελος
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Η εικόνα αποδίδεται στον Θεόδωρο Πουλάκη, έναν από τους πιο γνωστούς αγιογράφους του 17ου αιώνα, ο οποίος διδάχθηκε αγιογραφία στην Κρήτη, εργάστηκε για ένα διάστημα στη Βενετία και αργότερα εγκαταστάθηκε στα βενετοκρατούμενα Επτάνησα. Μαζί με τον Εμμανουήλ Τζάνε θεωρείται ο σημαντικότερος εκπρόσωπος της τελευταίας περιόδου της Κρητικής Σχολής. Το νόημα της εικόνας προσδιορίζεται από το κείμενο του Ευαγγελίου που είναι ανοικτό στο κέντρο της, μπροστά από το Χριστό: «Εγώ ειμί η άμπελος η αληθινή και ο Πατήρ μου ο γεωργός εστί». Ο Χριστός ως άμπελος επαναλαμβάνεται συχνά με αυτή τη μορφολογία στην αγιογραφία (κεντραρισμένη και συμμετρική σύνθεση με το Χριστό στο κέντρο της Αμπέλου και τους Αποστόλους σε δύο ομάδες αριστερά και δεξιά, στις άκρες των κλαδιών), με πρώτο διδάξαντα τον αγιογράφο Άγγελο (Κρήτη, 15ος αιώνας). Ενώ όμως στις παλαιότερες αγιογραφίες ο Χριστός και οι Απόστολοι ήταν ζωγραφισμένοι από τη μέση και πάνω, στο συγκεκριμένο έργο του Πουλάκη οι Απόστολοι παρουσιάζονται ολ...
Η εικόνα αποδίδεται στον Θεόδωρο Πουλάκη, έναν από τους πιο γνωστούς αγιογράφους του 17ου αιώνα, ο οποίος διδάχθηκε αγιογραφία στην Κρήτη, εργάστηκε για ένα διάστημα στη Βενετία και αργότερα εγκαταστάθηκε στα βενετοκρατούμενα Επτάνησα. Μαζί με τον Εμμανουήλ Τζάνε θεωρείται ο σημαντικότερος εκπρόσωπος της τελευταίας περιόδου της Κρητικής Σχολής. Το νόημα της εικόνας προσδιορίζεται από το κείμενο του Ευαγγελίου που είναι ανοικτό στο κέντρο της, μπροστά από το Χριστό: «Εγώ ειμί η άμπελος η αληθινή και ο Πατήρ μου ο γεωργός εστί». Ο Χριστός ως άμπελος επαναλαμβάνεται συχνά με αυτή τη μορφολογία στην αγιογραφία (κεντραρισμένη και συμμετρική σύνθεση με το Χριστό στο κέντρο της Αμπέλου και τους Αποστόλους σε δύο ομάδες αριστερά και δεξιά, στις άκρες των κλαδιών), με πρώτο διδάξαντα τον αγιογράφο Άγγελο (Κρήτη, 15ος αιώνας). Ενώ όμως στις παλαιότερες αγιογραφίες ο Χριστός και οι Απόστολοι ήταν ζωγραφισμένοι από τη μέση και πάνω, στο συγκεκριμένο έργο του Πουλάκη οι Απόστολοι παρουσιάζονται ολόσωμοι.
Περισσότερα
Λιγότερα
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η εικόνα μπορεί να χρησιμοποιηθεί στο μάθημα των Εικαστικών, της Ιστορίας της Τέχνης και των Θρησκευτικών, καθώς και σε θεματικές διδασκαλίες, ερευνητικές εργασίες και σχολικά προγράμματα με θεματικές σχετικές με την αγιογραφία, την εκκλησιαστική τέχνη και την απεικόνιση θρησκευτικών θεμάτων. Οι μαθητές θα μπορούσαν να αναλύσουν το συμβολισμό της εικόνας και να αναζητήσουν και άλλα έργα που διαπραγματεύονται το ίδιο θέμα. Θα μπορούσαν να γίνουν συγκρίσεις με αντίστοιχα έργα του ζωγράφου Αγγέλου (15ος αιώνας) και του Θεοφάνη του Κρητικού (16ος αιώνας) και να συγκριθούν οι τρόποι απεικόνισης, οι ομοιότητες και οι διαφορές στο στυλ των τριών αυτών σημαντικών εκπροσώπων της Κρητικής Σχολής, που αντιπροσωπεύουν ο καθένας έναν διαφορετικό αιώνα.
Η εικόνα μπορεί να χρησιμοποιηθεί στο μάθημα των Εικαστικών, της Ιστορίας της Τέχνης και των Θρησκευτικών, καθώς και σε θεματικές διδασκαλίες, ερευνητικές εργασίες και σχολικά προγράμματα με θεματικές σχετικές με την αγιογραφία, την εκκλησιαστική τέχνη και την απεικόνιση θρησκευτικών θεμάτων. Οι μαθητές θα μπορούσαν να αναλύσουν το συμβολισμό της εικόνας και να αναζητήσουν και άλλα έργα που διαπραγματεύονται το ίδιο θέμα. Θα μπορούσαν να γίνουν συγκρίσεις με αντίστοιχα έργα του ζωγράφου Αγγέλου (15ος αιώνας) και του Θεοφάνη του Κρητικού (16ος αιώνας) και να συγκριθούν οι τρόποι απεικόνισης, οι ομοιότητες και οι διαφορές στο στυλ των τριών αυτών σημαντικών εκπροσώπων της Κρητικής Σχολής, που αντιπροσωπεύουν ο καθένας έναν διαφορετικό αιώνα.
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
http://photodentro.edu.gr/cultural/r/8526/3743
ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ
ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
μαθητής,
εκπαιδευτικός
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ / ΕΠΙΠΕΔΟ
γυμνάσιο,
γενικό λύκειο
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12-15
,
15-18
ΓΛΩΣΣΑ ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟΥ ΚΟΙΝΟΥ
ανεξάρτητο γλώσσας
,
ελληνικά
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ
Φορέας χρηματοδότησης:
Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
Χρηματοδότηση: ίδιοι πόροι/άλλη πηγή χρηματοδότησης
Χρηματοδότηση: ίδιοι πόροι/άλλη πηγή χρηματοδότησης
ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
έργο / πράξη:
ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Π61-ΥΠΠΕΘ)
ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Π61-ΥΠΠΕΘ)
Φορέας χρηματοδότησης: ΥΠΠΕΘ
Χρηματοδότηση: Ε.Ε. (ΕΚΤ) και Ελληνικό Δημόσιο
Πλαίσιο χρηματοδότησης: ΕΠ ΕΔΒΜ, ΕΣΠΑ 2007-2013
Διάρκεια: 2010-2015
Ανάδοχος (έργου / πράξης): ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Επιστημονική και διοικητική εποπτεία έργου / πράξης (υπεύθυνος / συντονιστής έργου / πράξης): Μαίρη Κριάρη
Φορείς υλοποίησης: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ), ΙΕΠ, ΕΚ ΑΘΗΝΑ (ΙΕΛ)
Φορέας χρηματοδότησης: ΥΠΠΕΘ
Χρηματοδότηση: Ε.Ε. (ΕΚΤ) και Ελληνικό Δημόσιο
Πλαίσιο χρηματοδότησης: ΕΠ ΕΔΒΜ, ΕΣΠΑ 2007-2013
Διάρκεια: 2010-2015
Ανάδοχος (έργου / πράξης): ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Επιστημονική και διοικητική εποπτεία έργου / πράξης (υπεύθυνος / συντονιστής έργου / πράξης): Μαίρη Κριάρη
Φορείς υλοποίησης: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ), ΙΕΠ, ΕΚ ΑΘΗΝΑ (ΙΕΛ)
Υποέργο 12: Παιδαγωγικός Μετασχολιασμός Ψηφιακού Υλικού Πολιτισμικού Περιεχομένου
Ανάδοχος υποέργου: ΙΕΠ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Φορέας παρακολούθησης και παραλαβής υποέργου: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Ανάδοχος υποέργου: ΙΕΠ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Φορέας παρακολούθησης και παραλαβής υποέργου: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΓΛΩΣΣΑ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ανεξάρτητο γλώσσας
ΤΥΠΟΣ ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
αφηγηματικό
ΕΥΡΟΣ ΚΑΛΥΨΗΣ (ΧΡΟΝΙΚΗ, ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΗ Η' ΑΛΛΗ ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΣΗ)
17ος αιώνας
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΚΑΤΑΤΑΞΗ
Εικαστικά > Ζωγραφική
(αγιογραφία, μετα-βυζαντινές εικόνες )
Θρησκευτικά > Εκκλησιαστική Τέχνη > Ζωγραφική (φορητές εικόνες )
Θρησκευτικά > Εκκλησιαστική Τέχνη > Ζωγραφική (φορητές εικόνες )
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
εικόνα
,
πηγή - αναφορά
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση
διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να
σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΛΛΟΓΕΣ ΟΠΟΥ ΕΜΦΑΝΙΖΕΤΑΙ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου:
Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Δημιουργία πρωτότυπου έργου
:
Poulakis (Pulachi, Pulaki) Theodoros (Theodoro, Thodoro)
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Μεταδεδομένα
:
Εμπλουτισμός μεταδεδομένων
:
:
Επιμέλεια / επικύρωση
μεταδεδομένων
:
Συντονιστής / επιστημονικός
υπεύθυνος μεταδεδομένων
:
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Χορηγός/οί άδειας χρήσης:
Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
Εκδότης/ες:
Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
Χορηγός/οί άδειας χρήσης μεταδεδομένων:
ΙΕΠ
Εκδότης/ες μεταδεδομένων:
ΙΕΠ,
ΙΤΥΕ
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ
http://creativecommons.org/publicdomain/mark/1.0/