Όλα τα Μαθησιακά Αντικείμενα
Συλλογή "National Documentation Centre (EKT)"
National Documentation Centre #1
ΜΑΘΗΣΙΑΚΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ
ΦΟΡΗΤΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΓΕΝΝΗΣΗΣ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ
ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΤΙΤΛΟΣ
Φορητή εικόνα της Γέννησης του Χριστού
The Nativity, Hagiography
The Nativity, Hagiography
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Φορητή εικόνα φιλοτεχνημένη από τον αγιογράφο Ευστάθιο από τα Ιωάννινα, όπως μαρτυρά η υπογραφή του: «εξ Ιωαννίνων». Η εικόνα αποτελεί μέρος της συλλογής βυζαντινών και μεταβυζαντινών εικόνων του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου της Αθήνας. Η συλλογή αποτελείται από 3000 περίπου έργα ποικίλων εικονογραφικών θεμάτων, που προέρχονται από τον ευρύτερο ελλαδικό, μικρασιατικό και βαλκανικό χώρο καθώς και από τη Ρωσία. Η εικόνα μπορεί να αξιοποιηθεί κατά τη διδασκαλία της Νεοελληνικής Γραμματείας στο Γυμνάσιο στο πλαίσιο ενότητας που αναφέρεται στη θρησκευτική ζωή.
Φορητή εικόνα φιλοτεχνημένη από τον αγιογράφο Ευστάθιο από τα Ιωάννινα, όπως μαρτυρά η υπογραφή του: «εξ Ιωαννίνων». Η εικόνα αποτελεί μέρος της συλλογής βυζαντινών και μεταβυζαντινών εικόνων του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου της Αθήνας. Η συλλογή αποτελείται από 3000 περίπου έργα ποικίλων εικονογραφικών θεμάτων, που προέρχονται από τον ευρύτερο ελλαδικό, μικρασιατικό και βαλκανικό χώρο καθώς και από τη Ρωσία. Η εικόνα μπορεί να αξιοποιηθεί κατά τη διδασκαλία της Νεοελληνικής Γραμματείας στο Γυμνάσιο στο πλαίσιο ενότητας που αναφέρεται στη θρησκευτική ζωή.
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η εικόνα μπορεί να συνδυαστεί με τη διδασκαλία νεοελληνικού κειμένου με θέμα τα Χριστούγεννα. Προτείνεται να ακολουθηθεί η εξής διαδικασία: ο εκπαιδευτικός παρουσιάζει την εικόνα στους μαθητές μέσω ηλεκτρονικού υπολογιστή και βιντεοπροβολέα. Τους εξηγεί ότι η εικόνα της Γέννησης είναι μια πολυεικόνα γεγονότων που απέχουν πολύ χωροχρονικά μεταξύ τους, τους ζητά να τα παρουσιάσουν και θέτει ερωτήματα που θα βοηθήσουν τους μαθητές. Π.χ. Ποιες σκηνές-γεγονότα διακρίνετε στην εικόνα; Ποιο γεγονός απεικονίζεται στο κέντρο της εικόνας; Ποιο χρώμα κυριαρχεί στη σκηνή αυτή; Σε ποια απόσταση απεικονίζονται τα αντικείμενα; Υπάρχει αναλογία ή δυσαναλογία στις διαστάσεις των αντικειμένων και των προσώπων; Ποια σύμβολα χρησιμοποιήθηκαν; Ποια είναι η σημασία των συμβόλων αυτών; Ποιο στοιχείο της αγιογραφίας τραβά περισσότερο την προσοχή σας και γιατί; Ο εκπαιδευτικός ανακεφαλαιώνει την παρουσίαση εξηγώντας στους μαθητές τη σημασία της (πολυ)εικόνας της Γέννησης: Γεγονότα διαφορετικών στιγμών (η Γέννη...
Η εικόνα μπορεί να συνδυαστεί με τη διδασκαλία νεοελληνικού κειμένου με θέμα τα Χριστούγεννα. Προτείνεται να ακολουθηθεί η εξής διαδικασία: ο εκπαιδευτικός παρουσιάζει την εικόνα στους μαθητές μέσω ηλεκτρονικού υπολογιστή και βιντεοπροβολέα. Τους εξηγεί ότι η εικόνα της Γέννησης είναι μια πολυεικόνα γεγονότων που απέχουν πολύ χωροχρονικά μεταξύ τους, τους ζητά να τα παρουσιάσουν και θέτει ερωτήματα που θα βοηθήσουν τους μαθητές. Π.χ. Ποιες σκηνές-γεγονότα διακρίνετε στην εικόνα; Ποιο γεγονός απεικονίζεται στο κέντρο της εικόνας; Ποιο χρώμα κυριαρχεί στη σκηνή αυτή; Σε ποια απόσταση απεικονίζονται τα αντικείμενα; Υπάρχει αναλογία ή δυσαναλογία στις διαστάσεις των αντικειμένων και των προσώπων; Ποια σύμβολα χρησιμοποιήθηκαν; Ποια είναι η σημασία των συμβόλων αυτών; Ποιο στοιχείο της αγιογραφίας τραβά περισσότερο την προσοχή σας και γιατί; Ο εκπαιδευτικός ανακεφαλαιώνει την παρουσίαση εξηγώντας στους μαθητές τη σημασία της (πολυ)εικόνας της Γέννησης: Γεγονότα διαφορετικών στιγμών (η Γέννηση και το λουτρό του Θείου Βρέφους, ο Ευαγγελισμός των ποιμένων και η Προσκύνηση των Μάγων) συμπλέκονται στη ίδια εικόνα, επειδή δεν ενδιαφέρει το φωτογραφικό στιγμιότυπο, αλλά το αιώνιο μήνυμά τους. Η όλη διαδικασία μπορεί να αποτελέσει εισαγωγή στο προς μελέτη κείμενο.
Περισσότερα
Λιγότερα
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
http://photodentro.edu.gr/cultural/r/8526/3950
ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ
ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
μαθητής,
εκπαιδευτικός
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ / ΕΠΙΠΕΔΟ
γυμνάσιο
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12-15
ΓΛΩΣΣΑ ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟΥ ΚΟΙΝΟΥ
ανεξάρτητο γλώσσας
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ
Φορέας χρηματοδότησης:
Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
Χρηματοδότηση: ίδιοι πόροι/άλλη πηγή χρηματοδότησης
Χρηματοδότηση: ίδιοι πόροι/άλλη πηγή χρηματοδότησης
ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
έργο / πράξη:
ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Π61-ΥΠΠΕΘ)

ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Π61-ΥΠΠΕΘ)
Φορέας χρηματοδότησης: ΥΠΠΕΘ
Χρηματοδότηση: Ε.Ε. (ΕΚΤ) και Ελληνικό Δημόσιο
Πλαίσιο χρηματοδότησης: ΕΠ ΕΔΒΜ, ΕΣΠΑ 2007-2013
Διάρκεια: 2010-2015
Ανάδοχος (έργου / πράξης): ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Επιστημονική και διοικητική εποπτεία έργου / πράξης (υπεύθυνος / συντονιστής έργου / πράξης): Μαίρη Κριάρη
Φορείς υλοποίησης: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ), ΙΕΠ, ΕΚ ΑΘΗΝΑ (ΙΕΛ)
Φορέας χρηματοδότησης: ΥΠΠΕΘ
Χρηματοδότηση: Ε.Ε. (ΕΚΤ) και Ελληνικό Δημόσιο
Πλαίσιο χρηματοδότησης: ΕΠ ΕΔΒΜ, ΕΣΠΑ 2007-2013
Διάρκεια: 2010-2015
Ανάδοχος (έργου / πράξης): ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Επιστημονική και διοικητική εποπτεία έργου / πράξης (υπεύθυνος / συντονιστής έργου / πράξης): Μαίρη Κριάρη
Φορείς υλοποίησης: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ), ΙΕΠ, ΕΚ ΑΘΗΝΑ (ΙΕΛ)

Υποέργο 12: Παιδαγωγικός Μετασχολιασμός Ψηφιακού Υλικού Πολιτισμικού Περιεχομένου
Ανάδοχος υποέργου: ΙΕΠ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Φορέας παρακολούθησης και παραλαβής υποέργου: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Ανάδοχος υποέργου: ΙΕΠ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Φορέας παρακολούθησης και παραλαβής υποέργου: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΓΛΩΣΣΑ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ανεξάρτητο γλώσσας
,
ελληνικά
ΤΥΠΟΣ ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
αφηγηματικό
ΕΥΡΟΣ ΚΑΛΥΨΗΣ (ΧΡΟΝΙΚΗ, ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΗ Η' ΑΛΛΗ ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΣΗ)
1638 μ.Χ.
Χριστούγεννα
Χριστούγεννα
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΚΑΤΑΤΑΞΗ
Νεοελληνική Λογοτεχνία > Θέματα > Θρησκεία
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
εικόνα
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση
διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος
σε γεγονότα
ΣΥΛΛΟΓΕΣ ΟΠΟΥ ΕΜΦΑΝΙΖΕΤΑΙ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου:
Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Δημιουργία πρωτότυπου έργου
:
Efstathios (4), Ευστάθιος (4)
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Μεταδεδομένα
:
ΜΑΡΙΑ ΚΑΣΚΑΝΤΑΜΗ
Εμπλουτισμός μεταδεδομένων
:
:
Επιμέλεια / επικύρωση
μεταδεδομένων
:
ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
Συντονιστής / επιστημονικός
υπεύθυνος μεταδεδομένων
:
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Χορηγός/οί άδειας χρήσης:
Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
Εκδότης/ες:
Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
Χορηγός/οί άδειας χρήσης μεταδεδομένων:
ΙΕΠ
Εκδότης/ες μεταδεδομένων:
ΙΕΠ,
ΙΤΥΕ
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ
http://creativecommons.org/publicdomain/mark/1.0/