Όλα τα Μαθησιακά Αντικείμενα
Συλλογές
Aikaterini Laskaridis Foundation Library #1
ΜΑΘΗΣΙΑΚΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ
Η ΠΟΛΗ ΤΟΥ ΝΑΥΠΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟ ΠΑΛΑΜΗΔΙ ΤΟ ΕΤΟΣ 1842.
ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΤΙΤΛΟΣ
Η πόλη του Ναυπλίου και το Παλαμηδι το έτος 1842.
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Εικόνα εποχής (από το 1842) της πόλης του Ναυπλίου και στο βάθος το φρούριο της πόλης, το Παλαμήδι. Ενδιαφέρουσα απεικόνιση μιας άποψης της πρώτης πρωτεύουσας της Ελλάδας, η οποία μπορεί να αξιοποιηθεί διδακτικά σε μάθημα ιστορίας σχετικό με την οικιστική ανάπτυξη της χώρας και τη διαδικασία σταδιακής αστικοποίησης κατά τον 19ο αίωνα.
Εικόνα εποχής (από το 1842) της πόλης του Ναυπλίου και στο βάθος το φρούριο της πόλης, το Παλαμήδι. Ενδιαφέρουσα απεικόνιση μιας άποψης της πρώτης πρωτεύουσας της Ελλάδας, η οποία μπορεί να αξιοποιηθεί διδακτικά σε μάθημα ιστορίας σχετικό με την οικιστική ανάπτυξη της χώρας και τη διαδικασία σταδιακής αστικοποίησης κατά τον 19ο αίωνα.
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η ιστορική αυτή εικόνα, στην οποία απεικονίζεται μέρος της πόλης του Ναυπλίου, καθώς και το Παλαμήδι, μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως αφόρμηση σε μάθημα σχετικό με την αστικοποίηση της πατρίδας μας κατά τον 19ο αιώνα. Οι μαθητές καλούνται να παρατηρήσουν την εικόνα - που προβάλλεται σε ψηφιακό προβολέα - και να επισημάνουν ό,τι τους κάνει εντύπωση. Σίγουρα θα σταθούν στο αγροτικό τοπίο και τους φουστανελοφόρους δίπλα στα κοφίνια, στοιχεία που μαρτυρούν τον αγροτικό χαρακτήρα της ελληνικής κοινωνίας και ζωής, ο οποίος παρέμενε ισχυρός στα μέσα του 19ου αιώνα ακόμα και στην καρδιά μιας πόλης της εποχής. Η σύγκριση με φωτογραφίες ανάλογου θέματος (που αφθονούν στο διαδίκτυο) θα επιβεβαίωνε του λόγου το αληθές. Θα μπορούσαν στη συνέχεια να αναζητηθούν δημογραφικά δεδομένα (πληθυσμός της χώρας και του Ναυπλίου στα μέσα του 19ου αιώνα, ανάλογα στοιχεία για τη νέα πρωτεύουσα, την Αθήνα, εξαγωγή συμπερασμάτων για την πορεία αστικοποίησης κλπ.) Επιπλέον η εν λόγω εικόνα προσφέρει λαβές και για άλλο...
Η ιστορική αυτή εικόνα, στην οποία απεικονίζεται μέρος της πόλης του Ναυπλίου, καθώς και το Παλαμήδι, μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως αφόρμηση σε μάθημα σχετικό με την αστικοποίηση της πατρίδας μας κατά τον 19ο αιώνα. Οι μαθητές καλούνται να παρατηρήσουν την εικόνα - που προβάλλεται σε ψηφιακό προβολέα - και να επισημάνουν ό,τι τους κάνει εντύπωση. Σίγουρα θα σταθούν στο αγροτικό τοπίο και τους φουστανελοφόρους δίπλα στα κοφίνια, στοιχεία που μαρτυρούν τον αγροτικό χαρακτήρα της ελληνικής κοινωνίας και ζωής, ο οποίος παρέμενε ισχυρός στα μέσα του 19ου αιώνα ακόμα και στην καρδιά μιας πόλης της εποχής. Η σύγκριση με φωτογραφίες ανάλογου θέματος (που αφθονούν στο διαδίκτυο) θα επιβεβαίωνε του λόγου το αληθές. Θα μπορούσαν στη συνέχεια να αναζητηθούν δημογραφικά δεδομένα (πληθυσμός της χώρας και του Ναυπλίου στα μέσα του 19ου αιώνα, ανάλογα στοιχεία για τη νέα πρωτεύουσα, την Αθήνα, εξαγωγή συμπερασμάτων για την πορεία αστικοποίησης κλπ.) Επιπλέον η εν λόγω εικόνα προσφέρει λαβές και για άλλου είδους αναζητήσεις. Οι μαθητές είναι δυνατόν να κληθούν να ερευνήσουν σχετικά με το Παλαμήδι, τις συνθήκες οικοδόμησής του, τον ρόλο του ως νευραλγικής σημασίας οχυρό κατά τα επαναστατικά χρόνια, και τη χρήση του ως φυλακή (του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη και όχι μόνο). Τα παραπάνω μπορούν να αναζητηθούν και να συζητηθούν είτε στην ροή του μαθήματος είτε στο πλαίσιο συνθετικής εργασίας.
Περισσότερα
Λιγότερα
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
http://photodentro.edu.gr/cultural/r/8526/4031
ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ
ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
μαθητής,
εκπαιδευτικός
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ / ΕΠΙΠΕΔΟ
δημοτικό,
γυμνάσιο,
γενικό λύκειο
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9-12
,
12-15
,
15-18
ΕΙΔΙΚΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ
oπτικός
ΓΛΩΣΣΑ ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟΥ ΚΟΙΝΟΥ
ανεξάρτητο γλώσσας
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ
Φορέας χρηματοδότησης:
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
Χρηματοδότηση: ίδιοι πόροι/άλλη πηγή χρηματοδότησης
Χρηματοδότηση: ίδιοι πόροι/άλλη πηγή χρηματοδότησης
ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
έργο / πράξη:
ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Π61-ΥΠΠΕΘ)

ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Π61-ΥΠΠΕΘ)
Φορέας χρηματοδότησης: ΥΠΠΕΘ
Χρηματοδότηση: Ε.Ε. (ΕΚΤ) και Ελληνικό Δημόσιο
Πλαίσιο χρηματοδότησης: ΕΠ ΕΔΒΜ, ΕΣΠΑ 2007-2013
Διάρκεια: 2010-2015
Ανάδοχος (έργου / πράξης): ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Επιστημονική και διοικητική εποπτεία έργου / πράξης (υπεύθυνος / συντονιστής έργου / πράξης): Μαίρη Κριάρη
Φορείς υλοποίησης: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ), ΙΕΠ, ΕΚ ΑΘΗΝΑ (ΙΕΛ)
Φορέας χρηματοδότησης: ΥΠΠΕΘ
Χρηματοδότηση: Ε.Ε. (ΕΚΤ) και Ελληνικό Δημόσιο
Πλαίσιο χρηματοδότησης: ΕΠ ΕΔΒΜ, ΕΣΠΑ 2007-2013
Διάρκεια: 2010-2015
Ανάδοχος (έργου / πράξης): ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Επιστημονική και διοικητική εποπτεία έργου / πράξης (υπεύθυνος / συντονιστής έργου / πράξης): Μαίρη Κριάρη
Φορείς υλοποίησης: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ), ΙΕΠ, ΕΚ ΑΘΗΝΑ (ΙΕΛ)

Υποέργο 12: Παιδαγωγικός Μετασχολιασμός Ψηφιακού Υλικού Πολιτισμικού Περιεχομένου
Ανάδοχος υποέργου: ΙΕΠ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Φορέας παρακολούθησης και παραλαβής υποέργου: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Ανάδοχος υποέργου: ΙΕΠ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Φορέας παρακολούθησης και παραλαβής υποέργου: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΓΛΩΣΣΑ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ανεξάρτητο γλώσσας
,
ελληνικά
ΤΥΠΟΣ ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
αφηγηματικό
ΕΥΡΟΣ ΚΑΛΥΨΗΣ (ΧΡΟΝΙΚΗ, ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΗ Η' ΑΛΛΗ ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΣΗ)
1842 μ.Χ.
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΚΑΤΑΤΑΞΗ
Ιστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Δημογραφία και μετακινήσεις πληθυσμών
( Η εικόνα έχει ιστορική αξία, γιατί αποτυπώνει την πρώτη πρωτεύουσα της χώρας, το Ναύπλιο, και το δεσπόζον φρούριό της στα πρώτα χρόνια του ελέυθερου ελληνικού βίου. - πρώτη πρωτεύουσα, φρούριο, αστική ανάπτυξη )
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
εικόνα
,
άλλο
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική
προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > επίλυση προβλήματος
γνωστική προσέγγιση > επίλυση προβλήματος
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > διαδικαστικός
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
ΣΥΛΛΟΓΕΣ ΟΠΟΥ ΕΜΦΑΝΙΖΕΤΑΙ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου:
Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Μεταδεδομένα
:
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΜΑΡΚΑΝΤΩΝΑΤΟΣ
Εμπλουτισμός μεταδεδομένων
:
:
Επιμέλεια / επικύρωση
μεταδεδομένων
:
ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
Συντονιστής / επιστημονικός
υπεύθυνος μεταδεδομένων
:
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Χορηγός/οί άδειας χρήσης:
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
Εκδότης/ες:
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
Χορηγός/οί άδειας χρήσης μεταδεδομένων:
ΙΕΠ
Εκδότης/ες μεταδεδομένων:
ΙΕΠ,
ΙΤΥΕ
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ
http://creativecommons.org/publicdomain/mark/1.0/