Όλα τα Μαθησιακά Αντικείμενα Συλλογή Library & Information Centre of the University of Patra Library and Information Centre of Patras Uni #2
ΜΑΘΗΣΙΑΚΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ
ΛΟΡΕΝΤΖΟΥ ΜΑΒΙΛΗ, ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΕΝΑ ΣΟΝΕΤΑ
ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΤΙΤΛΟΣ
Λορέντζου Μαβίλη, Δημοσιευμένα Σονέτα
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Πρόκειται για τα σονέτα, του Επτανήσιου ποιητή Λορέντζου Μαβίλη (1860-1912), Αφιέρωση, Ανεμόμυλος, Καρδάκι, Excelsior!, Λήθη, Καλλιπάτειρα, Μούχρωμα, Αμίλητα, Ιάκωβος Πολυλάς, Χάρρις, Νίκος Κογεβίνας, Άλκης Παλαμάς, Angelica Farfalla, Κρήτη, Νίκη και Ελιά, που αναδημοσιεύθηκαν όλα μαζί στο αλεξανδρινό λογοτεχνικό περιοδικό «Γράμματα», στον 2ο τόμο του 1913, σε 6 σελίδες. Είχε προηγηθεί, βέβαια, ο θάνατος του ποιητή (1912), στη μάχη του Δρίσκου των Ιωαννίνων, κατά τη διάρκεια του Πρώτου Βαλκανικού Πολέμου. Σε υποσημείωση στην πρώτη σελίδα αναφέρεται στο πού έγινε η πρώτη δημοσίευση του κάθε σονέτου. Στο κείμενο δε δίνονται άλλες πληροφορίες, ούτε υπάρχει κάποια ανάλυση για κάποιο από αυτά. Συνιστούν, όμως, μια καλή πηγή για την προσέγγιση της ποίησης, αλλά και του ίδιου, του σημαντικού αυτού Έλληνα σονετογράφου.
Πρόκειται για τα σονέτα, του Επτανήσιου ποιητή Λορέντζου Μαβίλη (1860-1912), Αφιέρωση, Ανεμόμυλος, Καρδάκι, Excelsior!, Λήθη, Καλλιπάτειρα, Μούχρωμα, Αμίλητα, Ιάκωβος Πολυλάς, Χάρρις, Νίκος Κογεβίνας, Άλκης Παλαμάς, Angelica Farfalla, Κρήτη, Νίκη και Ελιά, που αναδημοσιεύθηκαν όλα μαζί στο αλεξανδρινό λογοτεχνικό περιοδικό «Γράμματα», στον 2ο τόμο του 1913, σε 6 σελίδες. Είχε προηγηθεί, βέβαια, ο θάνατος του ποιητή (1912), στη μάχη του Δρίσκου των Ιωαννίνων, κατά τη διάρκεια του Πρώτου Βαλκανικού Πολέμου. Σε υποσημείωση στην πρώτη σελίδα αναφέρεται στο πού έγινε η πρώτη δημοσίευση του κάθε σονέτου. Στο κείμενο δε δίνονται άλλες πληροφορίες, ούτε υπάρχει κάποια ανάλυση για κάποιο από αυτά. Συνιστούν, όμως, μια καλή πηγή για την προσέγγιση της ποίησης, αλλά και του ίδιου, του σημαντικού αυτού Έλληνα σονετογράφου.
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το κείμενο προσφέρει τη δυνατότητα να εντρυφήσουν οι μαθητές/τριες στην ποίηση του Λ. Μαβίλη, τα σονέτα του οποίου εκκινούν από την επτανησιακή σχολή και τη σολωμική παράδοση και εμπλουτίζονται με τις αρχές του παρνασσισμού. Η διάσταση του φλογερού πατριωτισμού του ποιητή δεν πρέπει να αγνοηθεί, αφού αποτελεί συστατικό στοιχείο της ταυτότητάς του. Προτείνεται στον εκπαιδευτικό να ενθαρρύνει τις ομάδες των μαθητών/τριών του να εντοπίσουν τα χαρακτηριστικά του σονέτου, τις παρνασσιακές αρχές, καθώς και τα ζητήματα που απασχολούν τον ποιητή, στα ποιήματα που υπάρχουν στο κείμενο, με σκοπό να παρουσιάσουν το έργο του με τυπικό σχολικό ή με ψηφιακό τρόπο. Προς την κατεύθυνση αυτή μπορούν να αξιοποιηθούν α) η ιστοσελίδα του έργου "Ψηφίδες για την ελληνική γλώσσα" του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας και η ενότητα "Πρόσωπα και θέματα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας" με αναζήτηση των όρων "Μαβίλης", "σονέτο" και "παρνασσισμός", β) η ιστοσελίδα για τον π...
Το κείμενο προσφέρει τη δυνατότητα να εντρυφήσουν οι μαθητές/τριες στην ποίηση του Λ. Μαβίλη, τα σονέτα του οποίου εκκινούν από την επτανησιακή σχολή και τη σολωμική παράδοση και εμπλουτίζονται με τις αρχές του παρνασσισμού. Η διάσταση του φλογερού πατριωτισμού του ποιητή δεν πρέπει να αγνοηθεί, αφού αποτελεί συστατικό στοιχείο της ταυτότητάς του. Προτείνεται στον εκπαιδευτικό να ενθαρρύνει τις ομάδες των μαθητών/τριών του να εντοπίσουν τα χαρακτηριστικά του σονέτου, τις παρνασσιακές αρχές, καθώς και τα ζητήματα που απασχολούν τον ποιητή, στα ποιήματα που υπάρχουν στο κείμενο, με σκοπό να παρουσιάσουν το έργο του με τυπικό σχολικό ή με ψηφιακό τρόπο. Προς την κατεύθυνση αυτή μπορούν να αξιοποιηθούν α) η ιστοσελίδα του έργου "Ψηφίδες για την ελληνική γλώσσα" του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας και η ενότητα "Πρόσωπα και θέματα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας" με αναζήτηση των όρων "Μαβίλης", "σονέτο" και "παρνασσισμός", β) η ιστοσελίδα για τον ποιητή του "Πολιτιστικού Θησαυρού της Ελληνικής Γλώσσας" από το Ινστιτούτο Επεξεργασίας Λόγου.
Περισσότερα
Λιγότερα
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
http://photodentro.edu.gr/cultural/r/8526/4100
ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ
ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
μαθητής,
εκπαιδευτικός
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ / ΕΠΙΠΕΔΟ
γυμνάσιο,
γενικό λύκειο
,
επαγγελματικό λύκειο (ΕΠΑ.Λ)
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12-15
,
15-18
ΓΛΩΣΣΑ ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟΥ ΚΟΙΝΟΥ
ελληνικά
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ
Φορέας χρηματοδότησης:
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
Χρηματοδότηση: ίδιοι πόροι/άλλη πηγή χρηματοδότησης
Χρηματοδότηση: ίδιοι πόροι/άλλη πηγή χρηματοδότησης
ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
έργο / πράξη:
ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Π61-ΥΠΠΕΘ)
ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Π61-ΥΠΠΕΘ)
Φορέας χρηματοδότησης: ΥΠΠΕΘ
Χρηματοδότηση: Ε.Ε. (ΕΚΤ) και Ελληνικό Δημόσιο
Πλαίσιο χρηματοδότησης: ΕΠ ΕΔΒΜ, ΕΣΠΑ 2007-2013
Διάρκεια: 2010-2015
Ανάδοχος (έργου / πράξης): ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Επιστημονική και διοικητική εποπτεία έργου / πράξης (υπεύθυνος / συντονιστής έργου / πράξης): Μαίρη Κριάρη
Φορείς υλοποίησης: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ), ΙΕΠ, ΕΚ ΑΘΗΝΑ (ΙΕΛ)
Φορέας χρηματοδότησης: ΥΠΠΕΘ
Χρηματοδότηση: Ε.Ε. (ΕΚΤ) και Ελληνικό Δημόσιο
Πλαίσιο χρηματοδότησης: ΕΠ ΕΔΒΜ, ΕΣΠΑ 2007-2013
Διάρκεια: 2010-2015
Ανάδοχος (έργου / πράξης): ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Επιστημονική και διοικητική εποπτεία έργου / πράξης (υπεύθυνος / συντονιστής έργου / πράξης): Μαίρη Κριάρη
Φορείς υλοποίησης: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ), ΙΕΠ, ΕΚ ΑΘΗΝΑ (ΙΕΛ)
Υποέργο 12: Παιδαγωγικός Μετασχολιασμός Ψηφιακού Υλικού Πολιτισμικού Περιεχομένου
Ανάδοχος υποέργου: ΙΕΠ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Φορέας παρακολούθησης και παραλαβής υποέργου: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Ανάδοχος υποέργου: ΙΕΠ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Φορέας παρακολούθησης και παραλαβής υποέργου: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΓΛΩΣΣΑ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ελληνικά
ΤΥΠΟΣ ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
αφηγηματικό
ΕΥΡΟΣ ΚΑΛΥΨΗΣ (ΧΡΟΝΙΚΗ, ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΗ Η' ΑΛΛΗ ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΣΗ)
1913 μ.Χ. (έτος έκδοσης κειμένου)
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΚΑΤΑΤΑΞΗ
Νεοελληνική Λογοτεχνία > Λογοτεχνικά γένη και είδη > Ποίηση
( Πρόκειται για τυπικά σονέτα που αποτελούνται από δεκατέσσερις στίχους, ιαμβικούς, ενδεκασύλλαβους. Χωρίζονται σε δυο μέρη με τους οκτώ πρώτους στίχους κάθε ποιήματος να έχουν, σε δυο τετράστιχα, την λεγόμενη σταυρωτή ομοιοκαταληξία (αββα) και τους τελευταίους έξι στίχους, σε δυο τρίστιχα, να παρουσιάζουν ποικίλους συνδυασμούς ομοιοκαταληξίας. - Σονέτο )
Νεοελληνική Λογοτεχνία > Ρεύματα / Κινήματα > Παρνασσισμός ( Στα σονέτα διακρίνονται τα κύρια χαρακτηριστικά του παρνασσισμού: αντικειμενική περιγραφή, ακρίβεια στην έκφραση, πειθαρχία, τελειότητα μορφής, ρυθμός, επεξεργασία στίχου κ.ά. )
Νεοελληνική Λογοτεχνία > Συγγραφέας ( Τα ζητήματα (φύση, πατρίδα, ποίηση, αρχαιότητα, ομότεχνοι κ.ά.) που απασχολούν τον ποιητή αντικατοπτρίζονται στα σονέτα του κειμένου. - Θεματογραφία Μαβίλη )
Νεοελληνική Λογοτεχνία > Συγγραφέας ( Το ομώνυμο σονέτο προσφέρει μια εικόνα του λογοτέχνη Ι. Πολυλά μέσα από το βλέμμα του Λ. Μαβίλη. - Ιάκωβος Πολυλάς )
Νεοελληνική Λογοτεχνία > Ρεύματα / Κινήματα > Παρνασσισμός ( Στα σονέτα διακρίνονται τα κύρια χαρακτηριστικά του παρνασσισμού: αντικειμενική περιγραφή, ακρίβεια στην έκφραση, πειθαρχία, τελειότητα μορφής, ρυθμός, επεξεργασία στίχου κ.ά. )
Νεοελληνική Λογοτεχνία > Συγγραφέας ( Τα ζητήματα (φύση, πατρίδα, ποίηση, αρχαιότητα, ομότεχνοι κ.ά.) που απασχολούν τον ποιητή αντικατοπτρίζονται στα σονέτα του κειμένου. - Θεματογραφία Μαβίλη )
Νεοελληνική Λογοτεχνία > Συγγραφέας ( Το ομώνυμο σονέτο προσφέρει μια εικόνα του λογοτέχνη Ι. Πολυλά μέσα από το βλέμμα του Λ. Μαβίλη. - Ιάκωβος Πολυλάς )
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
κείμενο
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
συμπεριφοριστική
προσέγγιση > εξάσκηση και πρακτική
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > επίλυση προβλήματος
εποικοδομητισμός > έρευνα δράσης
εποικοδομητισμός > κοινότητες πρακτικής
εποικοδομητισμός > μάθηση μέσα από το σχεδιασμό
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > επίλυση προβλήματος
εποικοδομητισμός > έρευνα δράσης
εποικοδομητισμός > κοινότητες πρακτικής
εποικοδομητισμός > μάθηση μέσα από το σχεδιασμό
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να εφαρμόζουν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
ψυχοκινητικός > να προσαρμόζονται και να δρουν δημιουργικά
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να εφαρμόζουν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
ψυχοκινητικός > να προσαρμόζονται και να δρουν δημιουργικά
ΣΥΛΛΟΓΕΣ ΟΠΟΥ ΕΜΦΑΝΙΖΕΤΑΙ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου:
Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Δημιουργία πρωτότυπου έργου
:
Λ. Μαβίλης
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Μεταδεδομένα
:
Εμπλουτισμός μεταδεδομένων
:
:
Επιμέλεια / επικύρωση
μεταδεδομένων
:
Συντονιστής / επιστημονικός
υπεύθυνος μεταδεδομένων
:
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Χορηγός/οί άδειας χρήσης:
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
Εκδότης/ες:
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
Χορηγός/οί άδειας χρήσης μεταδεδομένων:
ΙΕΠ
Εκδότης/ες μεταδεδομένων:
ΙΕΠ,
ΙΤΥΕ
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ
http://creativecommons.org/publicdomain/mark/1.0/