Όλα τα Μαθησιακά Αντικείμενα
ΔΗΜΟΣΙΑ ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΣΕΡΡΩΝ
ΔΗΜΟΣΙΑ ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΣΕΡΡΩΝ #1
ΜΑΘΗΣΙΑΚΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ
ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΤΗΣ ΕΠΙΓΡΑΦΗΣ ΤΗΣ ΓΟΡΤΥΝΑΣ. 1887
ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΤΙΤΛΟΣ
Ερμηνεία της επιγραφής της Γόρτυνας. 1887
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Στο σύγγραμμα «Ερμηνεία της εν Γορτύνι της Κρήτης τωι 1884 ανακαλυφθείσης επιγραφής» (1887), ο Ι. Α. Τυπάλδος επιχειρεί να ερμηνεύσει την επιγραφή που βρέθηκε στην ομώνυμη περιοχή από τον Ιταλό αρχαιολόγο Φεντερίκο Άλμπερ. Η επιγραφή αυτή, η οποία χρονολογείται τον 6ο αι. π.Χ. αποτελεί την πρώτη κωδικοποίηση νομικού κειμένου του ευρωπαϊκού πολιτισμού και ένα από τα σημαντικότερα ελληνικά επιγραφικά μνημεία. Το κείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί κατά τη διδασκαλία της Αρχαίας Ιστορίας στην Α΄ Λυκείου.
Στο σύγγραμμα «Ερμηνεία της εν Γορτύνι της Κρήτης τωι 1884 ανακαλυφθείσης επιγραφής» (1887), ο Ι. Α. Τυπάλδος επιχειρεί να ερμηνεύσει την επιγραφή που βρέθηκε στην ομώνυμη περιοχή από τον Ιταλό αρχαιολόγο Φεντερίκο Άλμπερ. Η επιγραφή αυτή, η οποία χρονολογείται τον 6ο αι. π.Χ. αποτελεί την πρώτη κωδικοποίηση νομικού κειμένου του ευρωπαϊκού πολιτισμού και ένα από τα σημαντικότερα ελληνικά επιγραφικά μνημεία. Το κείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί κατά τη διδασκαλία της Αρχαίας Ιστορίας στην Α΄ Λυκείου.
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Ο εκπαιδευτικός αναφερόμενος στους νόμους των αρχαίων Ελλήνων, επικαλείται την επιγραφή της Γόρτυνας ως πηγή άντλησης πληροφοριών για την εφαρμογή του δικαίου και των νόμων στις δωρικές περιοχές. Αναφέρεται στη ιστορία της επιγραφής και παρουσιάζει εικόνα της μέσω διαδραστικού πίνακα. Στη συνέχεια προτείνει στους μαθητές να μελετήσουν όλοι μαζί απόσπασμα από το σύγγραμμα «Ερμηνεία της εν Γορτύνι της Κρήτης τωι 1884 ανακαλυφθείσης επιγραφής» του Ι. Α. Τυπάλδου, στο οποίο ο συγγραφέας σχολιάζει διατάξεις που αναφέρονται στο δικαίωμα των μελών της οικογένειας στην οικογενειακή περιουσία και οι οποίες είναι ιδιαίτερα σημαντικές για το οικογενειακό και πολιτικό δίκαιο του 6ου αι. π.Χ.. Ο εκπαιδευτικός παρουσιάζει μέσω του διαδραστικού πίνακα τις σελίδες 60, 61 και 62 που αναφέρονται στον στίχο 24 κ.έ. της στήλης Δ της επιγραφής (ουσιαστικά πρόκειται για μία παράγραφο που ξεκινά στην τελευταία σειρά της σ. 60 και ολοκληρώνεται στο πάνω μέρος της σ. 62). Μοιράζει στους μαθητές φύλλο εργασίας...
Ο εκπαιδευτικός αναφερόμενος στους νόμους των αρχαίων Ελλήνων, επικαλείται την επιγραφή της Γόρτυνας ως πηγή άντλησης πληροφοριών για την εφαρμογή του δικαίου και των νόμων στις δωρικές περιοχές. Αναφέρεται στη ιστορία της επιγραφής και παρουσιάζει εικόνα της μέσω διαδραστικού πίνακα. Στη συνέχεια προτείνει στους μαθητές να μελετήσουν όλοι μαζί απόσπασμα από το σύγγραμμα «Ερμηνεία της εν Γορτύνι της Κρήτης τωι 1884 ανακαλυφθείσης επιγραφής» του Ι. Α. Τυπάλδου, στο οποίο ο συγγραφέας σχολιάζει διατάξεις που αναφέρονται στο δικαίωμα των μελών της οικογένειας στην οικογενειακή περιουσία και οι οποίες είναι ιδιαίτερα σημαντικές για το οικογενειακό και πολιτικό δίκαιο του 6ου αι. π.Χ.. Ο εκπαιδευτικός παρουσιάζει μέσω του διαδραστικού πίνακα τις σελίδες 60, 61 και 62 που αναφέρονται στον στίχο 24 κ.έ. της στήλης Δ της επιγραφής (ουσιαστικά πρόκειται για μία παράγραφο που ξεκινά στην τελευταία σειρά της σ. 60 και ολοκληρώνεται στο πάνω μέρος της σ. 62). Μοιράζει στους μαθητές φύλλο εργασίας με ερωτήσεις όπως: Ποια η σχέση οικογένειας και πολιτείας σύμφωνα με τους νόμους που ίσχυαν πριν τη νομοθεσία του Σόλωνα; Ποιος εκπροσωπούσε την οικογένεια στην πολιτεία; Ποιος ήταν ο ρόλος του οικογενειάρχη μέσα στην οικογένεια; Τι προβλεπόταν για την οικογενειακή περιουσία μετά το θάνατό του; Ποια ήταν η θέση των αγοριών και ποια των κοριτσιών στην πόλη; Πώς αντιμετώπιζαν τη γυναίκα οι προγενέστεροι της επιγραφής της Γόρτυνας νόμοι; Τι προβλέπει ο παρών νόμος για τη γυναίκα σε σχέση με την οικογενειακή περιουσία; Ποια η σημασία της διάταξης αυτής; Ο εκπαιδευτικός διαβάζει το κείμενο. Στη συνέχεια με βάση τις ερωτήσεις επιχειρούν όλοι μαζί τη μελέτη του κειμένου, ενώ ένας μαθητής υπογραμμίζει στον πίνακα τα σχετικά χωρία. Η επεξεργασία ολοκληρώνεται, καθώς τονίζεται ότι η επιγραφή της Γόρτυνας αποτελεί μία από τις σπουδαιότερες αποδείξεις για την πρόοδο που είχε σημειώσει το οικογενειακό και πολιτικό δίκαιο εκείνη την εποχή.
Περισσότερα
Λιγότερα
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
http://photodentro.edu.gr/cultural/r/8526/4119
ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
μαθητής,
εκπαιδευτικός
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ / ΕΠΙΠΕΔΟ
γενικό λύκειο
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
15-18
ΓΛΩΣΣΑ ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟΥ ΚΟΙΝΟΥ
ελληνικά
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ
Φορέας χρηματοδότησης:
Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών
Χρηματοδότηση: ίδιοι πόροι/άλλη πηγή χρηματοδότησης
Χρηματοδότηση: ίδιοι πόροι/άλλη πηγή χρηματοδότησης
ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
έργο / πράξη:
ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Π61-ΥΠΠΕΘ)

ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Π61-ΥΠΠΕΘ)
Φορέας χρηματοδότησης: ΥΠΠΕΘ
Χρηματοδότηση: Ε.Ε. (ΕΚΤ) και Ελληνικό Δημόσιο
Πλαίσιο χρηματοδότησης: ΕΠ ΕΔΒΜ, ΕΣΠΑ 2007-2013
Διάρκεια: 2010-2015
Ανάδοχος (έργου / πράξης): ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Επιστημονική και διοικητική εποπτεία έργου / πράξης (υπεύθυνος / συντονιστής έργου / πράξης): Μαίρη Κριάρη
Φορείς υλοποίησης: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ), ΙΕΠ, ΕΚ ΑΘΗΝΑ (ΙΕΛ)
Φορέας χρηματοδότησης: ΥΠΠΕΘ
Χρηματοδότηση: Ε.Ε. (ΕΚΤ) και Ελληνικό Δημόσιο
Πλαίσιο χρηματοδότησης: ΕΠ ΕΔΒΜ, ΕΣΠΑ 2007-2013
Διάρκεια: 2010-2015
Ανάδοχος (έργου / πράξης): ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Επιστημονική και διοικητική εποπτεία έργου / πράξης (υπεύθυνος / συντονιστής έργου / πράξης): Μαίρη Κριάρη
Φορείς υλοποίησης: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ), ΙΕΠ, ΕΚ ΑΘΗΝΑ (ΙΕΛ)

Υποέργο 12: Παιδαγωγικός Μετασχολιασμός Ψηφιακού Υλικού Πολιτισμικού Περιεχομένου
Ανάδοχος υποέργου: ΙΕΠ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Φορέας παρακολούθησης και παραλαβής υποέργου: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Ανάδοχος υποέργου: ΙΕΠ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Φορέας παρακολούθησης και παραλαβής υποέργου: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΓΛΩΣΣΑ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ελληνικά
ΤΥΠΟΣ ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
αφηγηματικό
ΕΥΡΟΣ ΚΑΛΥΨΗΣ (ΧΡΟΝΙΚΗ, ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΗ Η' ΑΛΛΗ ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΣΗ)
κείμενο του 6ου π.Χ. αι. σε σύγγραμμα του 1887 μ.Χ.
Γόρτυνα
Κρήτη
Γόρτυνα
Κρήτη
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών (Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΚΑΤΑΤΑΞΗ
Ιστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Θεσμοί, πολιτική οργάνωση
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
κείμενο
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση
διδασκαλία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος
σε γεγονότα
ΣΥΛΛΟΓΕΣ ΟΠΟΥ ΕΜΦΑΝΙΖΕΤΑΙ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου:
Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Δημιουργία πρωτότυπου έργου
:
Τυπάλδος, Ι. Α.
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Μεταδεδομένα
:
ΜΑΡΙΑ ΚΑΣΚΑΝΤΑΜΗ
Εμπλουτισμός μεταδεδομένων
:
:
Επιμέλεια / επικύρωση
μεταδεδομένων
:
ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
Συντονιστής / επιστημονικός
υπεύθυνος μεταδεδομένων
:
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Χορηγός/οί άδειας χρήσης:
Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών
Εκδότης/ες:
Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών
Χορηγός/οί άδειας χρήσης μεταδεδομένων:
ΙΕΠ
Εκδότης/ες μεταδεδομένων:
ΙΕΠ,
ΙΤΥΕ
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ
http://creativecommons.org/publicdomain/mark/1.0/