Όλα τα Μαθησιακά Αντικείμενα
Συλλογές
Aikaterini Laskaridis Foundation Library #7
ΜΑΘΗΣΙΑΚΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ
ΡΟΤΟΝΤΑ, ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: ΑΠΟΨΗ ΤΟΥ ΤΟΠΟΥ.
ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΤΙΤΛΟΣ
Ροτόντα, Θεσσαλονίκη: Άποψη του τόπου.
Rotonda (Thessaloniki): Perspective view.
Rotonda (Thessaloniki): Perspective view.
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Εικόνα του 1864, που απεικονίζει τον περίφημο ναό της Ροτόντας στη Θεσσαλονίκη, καθώς και τον τόπο γύρω του την εποχή εκείνη. Ο ναός είναι αφιερωμένος στον Άγιο Γεώργιο. Είναι περίκεντρος και φημίζεται για τα εξαίρετης τέχνης ψηφιδωτά. Βρίσκεται πολύ κοντά στην αψίδα του Γαλέριου. Το τοπίο γύρω από τον ναό, που δεν θυμίζει καθόλου τη Θεσσαλονίκη του σήμερα. Άλλωστε είναι γνωστό ότι μέχρι τα μέσα του 19ου αιώνα βρισκόταν πολύ κοντά στα ανατολικά όρια της πόλης.
Εικόνα του 1864, που απεικονίζει τον περίφημο ναό της Ροτόντας στη Θεσσαλονίκη, καθώς και τον τόπο γύρω του την εποχή εκείνη. Ο ναός είναι αφιερωμένος στον Άγιο Γεώργιο. Είναι περίκεντρος και φημίζεται για τα εξαίρετης τέχνης ψηφιδωτά. Βρίσκεται πολύ κοντά στην αψίδα του Γαλέριου. Το τοπίο γύρω από τον ναό, που δεν θυμίζει καθόλου τη Θεσσαλονίκη του σήμερα. Άλλωστε είναι γνωστό ότι μέχρι τα μέσα του 19ου αιώνα βρισκόταν πολύ κοντά στα ανατολικά όρια της πόλης.
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το παρόν μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί διδακτικά ως εισαγωγή-ερέθισμα για συνεργατικές διερευνητικές μαθησιακές δραστηριότητες, όπου οι μαθητές μπορούν να αναζητήσουν και να καταγράψουν τα σημαντικότερα ρωμαίκά και βυζαντινά μνημεία της Θεσσαλονίκης, σημειώνοντας και λίγες πληροφορίες για το καθένα.
Το παρόν μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί διδακτικά ως εισαγωγή-ερέθισμα για συνεργατικές διερευνητικές μαθησιακές δραστηριότητες, όπου οι μαθητές μπορούν να αναζητήσουν και να καταγράψουν τα σημαντικότερα ρωμαίκά και βυζαντινά μνημεία της Θεσσαλονίκης, σημειώνοντας και λίγες πληροφορίες για το καθένα.
Η ερήμωση και η εγκατάλειψη που αποπνέει η συγκεκριμένη εικόνα θα είναι ακόμη πιο εμφανής, αν τη συγκρίνει κανείς με τη σημερινή εικόνα της Θεσσαλονίκης ή ακόμη και με πληροφορίες για την πόλη για την ανάπτυξή της προς τα τέλη του 19ου και τον 20ό αιώνα. Οι μαθητές μπορούν σε ομάδες να αναζητήσουν και να καταγράψουν μια σύντομη ιστορία της πόλης κατά την τουρκοκρατία και τις αιτίες που στη συνέχεια οδήγησαν στην ανάπτυξή της. Η ερήμωση και η εγκατάλειψη που αποπνέει η συγκεκριμένη εικόνα θα είναι ακόμη πιο εμφανής, αν τη συγκρίνει κανείς με τη σημερινή εικόνα της Θεσσαλονίκης ή ακόμη και με πληροφορίες για την πόλη για την ανάπτυξή της προς τα τέλη του 19ου και τον 20ό αιώνα. Οι μαθητές μπορούν σε ομάδες να αναζητήσουν και να καταγράψουν μια σύντομη ιστορία της πόλης κατά την τουρκοκρατία και τις αιτίες που στη συνέχεια οδήγησαν στην ανάπτυξή της.
Η ερήμωση και η εγκατάλειψη που αποπνέει η συγκεκριμένη εικόνα θα είναι ακόμη πιο εμφανής, αν τη συγκρίνει κανείς με τη σημερινή εικόνα της Θεσσαλονίκης ή ακόμη και με πληροφορίες για την πόλη για την ανάπτυξή της προς τα τέλη του 19ου και τον 20ό αιώνα. Οι μαθητές μπορούν σε ομάδες να αναζητήσουν και να καταγράψουν μια σύντομη ιστορία της πόλης κατά την τουρκοκρατία και τις αιτίες που στη συνέχεια οδήγησαν στην ανάπτυξή της. Η ερήμωση και η εγκατάλειψη που αποπνέει η συγκεκριμένη εικόνα θα είναι ακόμη πιο εμφανής, αν τη συγκρίνει κανείς με τη σημερινή εικόνα της Θεσσαλονίκης ή ακόμη και με πληροφορίες για την πόλη για την ανάπτυξή της προς τα τέλη του 19ου και τον 20ό αιώνα. Οι μαθητές μπορούν σε ομάδες να αναζητήσουν και να καταγράψουν μια σύντομη ιστορία της πόλης κατά την τουρκοκρατία και τις αιτίες που στη συνέχεια οδήγησαν στην ανάπτυξή της.
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
http://photodentro.edu.gr/cultural/r/8526/460
ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ
ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
μαθητής,
εκπαιδευτικός
ΓΛΩΣΣΑ ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟΥ ΚΟΙΝΟΥ
ελληνικά
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ
Φορέας χρηματοδότησης:
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
Χρηματοδότηση: ίδιοι πόροι/άλλη πηγή χρηματοδότησης
Χρηματοδότηση: ίδιοι πόροι/άλλη πηγή χρηματοδότησης
ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
έργο / πράξη:
ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Π61-ΥΠΠΕΘ)

ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Π61-ΥΠΠΕΘ)
Φορέας χρηματοδότησης: ΥΠΠΕΘ
Χρηματοδότηση: Ε.Ε. (ΕΚΤ) και Ελληνικό Δημόσιο
Πλαίσιο χρηματοδότησης: ΕΠ ΕΔΒΜ, ΕΣΠΑ 2007-2013
Διάρκεια: 2010-2015
Ανάδοχος (έργου / πράξης): ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Επιστημονική και διοικητική εποπτεία έργου / πράξης (υπεύθυνος / συντονιστής έργου / πράξης): Μαίρη Κριάρη
Φορείς υλοποίησης: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ), ΙΕΠ, ΕΚ ΑΘΗΝΑ (ΙΕΛ)
Φορέας χρηματοδότησης: ΥΠΠΕΘ
Χρηματοδότηση: Ε.Ε. (ΕΚΤ) και Ελληνικό Δημόσιο
Πλαίσιο χρηματοδότησης: ΕΠ ΕΔΒΜ, ΕΣΠΑ 2007-2013
Διάρκεια: 2010-2015
Ανάδοχος (έργου / πράξης): ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Επιστημονική και διοικητική εποπτεία έργου / πράξης (υπεύθυνος / συντονιστής έργου / πράξης): Μαίρη Κριάρη
Φορείς υλοποίησης: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ), ΙΕΠ, ΕΚ ΑΘΗΝΑ (ΙΕΛ)

Υποέργο 12: Παιδαγωγικός Μετασχολιασμός Ψηφιακού Υλικού Πολιτισμικού Περιεχομένου
Ανάδοχος υποέργου: ΙΕΠ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Φορέας παρακολούθησης και παραλαβής υποέργου: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Ανάδοχος υποέργου: ΙΕΠ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Φορέας παρακολούθησης και παραλαβής υποέργου: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΓΛΩΣΣΑ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ανεξάρτητο γλώσσας
,
ελληνικά
ΤΥΠΟΣ ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
αφηγηματικό
ΕΥΡΟΣ ΚΑΛΥΨΗΣ (ΧΡΟΝΙΚΗ, ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΗ Η' ΑΛΛΗ ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΣΗ)
1864
Ρωμαιοκρατία και Βυζάντιο
Ρωμαιοκρατία και Βυζάντιο
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΚΑΤΑΤΑΞΗ
Ιστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφική)
( Η Ροτόντα αρχικά χτίστηκε από τον Γαλέριο για να γίνει το Μαυσωλείο του ή και να αφιερωθεί στον Δία ή στον Κάβειρο. Μετά το θάνατό του όμως το κτίριο έμεινε κενό και αργότερα αφιερώθηκε στους Αρχαγγέλους, αφού βέβαια έγινε η προσθήκη του ιερού και άλλες απαραίτητες μετατροπές. - Βυζαντινά μνημεία )
Ιστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Οικονομία ( Το τοπίο γύρω από τη Ροτόντα θυμίζει περισσότερο εξοχή παρά πόλη και είναι ενδεικτικό της παρακμής που έζησε η Θεσσαλονίκη κατά το μεγαλύτερο μέρος της τουρκοκρατίας. Αυτό όμως σιγά σιγά θα αρχίσει να αλλάζει με τα μεγάλα έργα που θα γίνουν στην πόλη και ιδιαίτερα στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ού αιώνα η Θεσσαλονίκη θα γνωρίσει μεγάλη ανάπτυξη που θα την αναδείξει ως το μεγαλύτερο εμπορικό κέντρο των Βαλκανίων. )
Ιστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Οικονομία ( Το τοπίο γύρω από τη Ροτόντα θυμίζει περισσότερο εξοχή παρά πόλη και είναι ενδεικτικό της παρακμής που έζησε η Θεσσαλονίκη κατά το μεγαλύτερο μέρος της τουρκοκρατίας. Αυτό όμως σιγά σιγά θα αρχίσει να αλλάζει με τα μεγάλα έργα που θα γίνουν στην πόλη και ιδιαίτερα στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ού αιώνα η Θεσσαλονίκη θα γνωρίσει μεγάλη ανάπτυξη που θα την αναδείξει ως το μεγαλύτερο εμπορικό κέντρο των Βαλκανίων. )
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
εικόνα
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική
προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος
σε γεγονότα
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΛΛΟΓΕΣ ΟΠΟΥ ΕΜΦΑΝΙΖΕΤΑΙ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου:
Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Μεταδεδομένα
:
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΑΛΕΜΑΣ
Εμπλουτισμός μεταδεδομένων
:
:
Επιμέλεια / επικύρωση
μεταδεδομένων
:
ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΟΥΛΙΟΣ
Συντονιστής / επιστημονικός
υπεύθυνος μεταδεδομένων
:
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Χορηγός/οί άδειας χρήσης:
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
Εκδότης/ες:
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
Χορηγός/οί άδειας χρήσης μεταδεδομένων:
ΙΕΠ
Εκδότης/ες μεταδεδομένων:
ΙΕΠ,
ΙΤΥΕ
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ
http://creativecommons.org/publicdomain/mark/1.0/