Όλα τα Μαθησιακά Αντικείμενα Συλλογή Library & Information Centre of the University of Patra Library and Information Centre of Patras Uni #2
ΜΑΘΗΣΙΑΚΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΚΑΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΤΙΤΛΟΣ
Μαθηματικά και λογοτεχνία
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Ποίημα με τίτλο «Πατέρα μου, γλυκέ πατέρα…», το οποίο δημοσιεύθηκε το 1921 στο περιοδικό "Ο Νουμάς" (τόμ. 18, αριθ. 743, σελ. 57). Φέρει την υπογραφή «Ζέφυρος Βραδυνός», που αποτελεί ψευδώνυμο του Νικολάου Χατζηδάκι (1872 – 1942), ο οποίος υπήρξε καθηγητής στην Μαθηματική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών και είχε πατέρα τον, επίσης διακεκριμένο μαθηματικό, Ιωάννη Χατζηδάκι. Ο Νικόλαος Χατζηδάκις ήταν ιδρυτικό μέλος της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας και διέθετε ισχυρή προσωπικότητα και ήθος, εφόσον στην Κατοχή και παρά τη γνώση της γερμανικής και ιταλικής γλώσσας δεν καταδέχτηκε να συνάψει γνωριμίες με τους κατακτητές. Στον ελεύθερο χρόνο του ασχολούνταν με την λογοτεχνία και δημοσίευε με το ψευδώνυμο Ζέφυρος Βραδυνός. Το συγκεκριμένο ποίημα ανήκει σε παραδοσιακές μορφές ποίησης (με μέτρο, ομοιοκαταληξία, λογική αλληλουχία κ.λπ.) και είναι αφιερωμένο στην μνήμη του πατέρα.
Ποίημα με τίτλο «Πατέρα μου, γλυκέ πατέρα…», το οποίο δημοσιεύθηκε το 1921 στο περιοδικό "Ο Νουμάς" (τόμ. 18, αριθ. 743, σελ. 57). Φέρει την υπογραφή «Ζέφυρος Βραδυνός», που αποτελεί ψευδώνυμο του Νικολάου Χατζηδάκι (1872 – 1942), ο οποίος υπήρξε καθηγητής στην Μαθηματική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών και είχε πατέρα τον, επίσης διακεκριμένο μαθηματικό, Ιωάννη Χατζηδάκι. Ο Νικόλαος Χατζηδάκις ήταν ιδρυτικό μέλος της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας και διέθετε ισχυρή προσωπικότητα και ήθος, εφόσον στην Κατοχή και παρά τη γνώση της γερμανικής και ιταλικής γλώσσας δεν καταδέχτηκε να συνάψει γνωριμίες με τους κατακτητές. Στον ελεύθερο χρόνο του ασχολούνταν με την λογοτεχνία και δημοσίευε με το ψευδώνυμο Ζέφυρος Βραδυνός. Το συγκεκριμένο ποίημα ανήκει σε παραδοσιακές μορφές ποίησης (με μέτρο, ομοιοκαταληξία, λογική αλληλουχία κ.λπ.) και είναι αφιερωμένο στην μνήμη του πατέρα.
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Προτείνεται το συγκεκριμένο μαθησιακό αντικείμενο να αξιοποιηθεί διδακτικά από εκπαιδευτικούς δύο ειδικοτήτων: φιλόλογο και μαθηματικό. Κατ’ αρχάς ο φιλόλογος, μπορεί να προσεγγίσει το ποίημα «Πατέρα μου, γλυκέ πατέρα…» ερμηνευτικά και να μελετήσει μαζί με τους μαθητές του την βιογραφία του ποιητή. Οι μαθητές αναμένεται να βιώσουν ένα είδος γνωστικής σύγκρουσης καθώς οι περισσότεροι, κατά πάσα πιθανότητα, θεωρούν ότι δεν είναι δυνατόν ένας διαπρεπής μαθηματικός να ασχολείται με μη λογικο-μαθηματικές δραστηριότητες.
Στην συνέχεια οι συνεργαζόμενοι εκπαιδευτικοί (φιλόλογος και μαθηματικός) προτείνεται να συγκροτήσουν μαζί με τους μαθητές τους μια λέσχη ανάγνωσης μαθηματικής λογοτεχνίας (κατά το πρότυπο της ομάδας Θαλής + Φίλοι). Στην λέσχη αυτή μπορούν να γίνονται αναγνώσεις έργων μαθηματικής λογοτεχνίας, τα οποία θα συζητούνται και θα αναλύονται από την ομάδα. Παράλληλα θα γίνεται προσπάθεια ό,τι συζητιέται στην λέσχη αυτή να συνδέεται με το περιεχόμενο της διδασκαλίας στο συμβατικό αν...
Προτείνεται το συγκεκριμένο μαθησιακό αντικείμενο να αξιοποιηθεί διδακτικά από εκπαιδευτικούς δύο ειδικοτήτων: φιλόλογο και μαθηματικό. Κατ’ αρχάς ο φιλόλογος, μπορεί να προσεγγίσει το ποίημα «Πατέρα μου, γλυκέ πατέρα…» ερμηνευτικά και να μελετήσει μαζί με τους μαθητές του την βιογραφία του ποιητή. Οι μαθητές αναμένεται να βιώσουν ένα είδος γνωστικής σύγκρουσης καθώς οι περισσότεροι, κατά πάσα πιθανότητα, θεωρούν ότι δεν είναι δυνατόν ένας διαπρεπής μαθηματικός να ασχολείται με μη λογικο-μαθηματικές δραστηριότητες.
Στην συνέχεια οι συνεργαζόμενοι εκπαιδευτικοί (φιλόλογος και μαθηματικός) προτείνεται να συγκροτήσουν μαζί με τους μαθητές τους μια λέσχη ανάγνωσης μαθηματικής λογοτεχνίας (κατά το πρότυπο της ομάδας Θαλής + Φίλοι). Στην λέσχη αυτή μπορούν να γίνονται αναγνώσεις έργων μαθηματικής λογοτεχνίας, τα οποία θα συζητούνται και θα αναλύονται από την ομάδα. Παράλληλα θα γίνεται προσπάθεια ό,τι συζητιέται στην λέσχη αυτή να συνδέεται με το περιεχόμενο της διδασκαλίας στο συμβατικό αναλυτικό πρόγραμμα των διακριτών μαθημάτων. Ένας ενδεικτικός κατάλογος βιβλίων που προτείνονται για ανάγνωση, είναι ο παρακάτω (ο κατάλογος αυτός μπορεί να επεκταθεί σημαντικά, καθώς με μια μικρή αναζήτηση στο διαδίκτυο ο εκπαιδευτικός μπορεί να βρει πλήθος ελληνικών και ξένων έργων με σχετικό περιεχόμενο): (α) διήγημα «Η Βιβλιοθήκη της Βαβέλ», Χόρχε Λουίς Μπόρχες, (β) «Αϊνστάιν – Πικάσο. Ο χώρος, ο χρόνος και η ομορφιά», Arthur I. Miller, (γ) «Ο Θείος Πέτρος και η εικασία του Γκόλντμπαχ" Απόστολος Δοξιάδης, (δ) «Το θεώρημα του Παπαγάλου», Ντενί Γκετζ, (ε) «Το τελευταίο θεώρημα του Φερμά», Simon Singh, (στ) «Ποιος σκότωσε τον κύριο Χ;», Θοδωρής Ανδριόπουλος, (ζ) «Logicomix», Απόστολος Δοξιάδης, (η) «Ο μέτοικος και η συμμετρία», Τεύκρος Μιχαηλίδης, (θ) «Πώς τα μαθηματικά εξηγούν τον κόσμο», James D. Stein, (ι) «Η ακολουθία της Οξφόρδης», Guillermo Martinez, (ια) «Μόμπιους Ντικ», Andrew Crumey.
Περισσότερα
Λιγότερα
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
http://photodentro.edu.gr/cultural/r/8526/4735
ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ
ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
μαθητής,
εκπαιδευτικός
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ / ΕΠΙΠΕΔΟ
γενικό λύκειο
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
15-18
ΓΛΩΣΣΑ ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟΥ ΚΟΙΝΟΥ
ελληνικά
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ
Φορέας χρηματοδότησης:
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
Χρηματοδότηση: ίδιοι πόροι/άλλη πηγή χρηματοδότησης
Χρηματοδότηση: ίδιοι πόροι/άλλη πηγή χρηματοδότησης
ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
έργο / πράξη:
ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Π61-ΥΠΠΕΘ)
ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Π61-ΥΠΠΕΘ)
Φορέας χρηματοδότησης: ΥΠΠΕΘ
Χρηματοδότηση: Ε.Ε. (ΕΚΤ) και Ελληνικό Δημόσιο
Πλαίσιο χρηματοδότησης: ΕΠ ΕΔΒΜ, ΕΣΠΑ 2007-2013
Διάρκεια: 2010-2015
Ανάδοχος (έργου / πράξης): ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Επιστημονική και διοικητική εποπτεία έργου / πράξης (υπεύθυνος / συντονιστής έργου / πράξης): Μαίρη Κριάρη
Φορείς υλοποίησης: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ), ΙΕΠ, ΕΚ ΑΘΗΝΑ (ΙΕΛ)
Φορέας χρηματοδότησης: ΥΠΠΕΘ
Χρηματοδότηση: Ε.Ε. (ΕΚΤ) και Ελληνικό Δημόσιο
Πλαίσιο χρηματοδότησης: ΕΠ ΕΔΒΜ, ΕΣΠΑ 2007-2013
Διάρκεια: 2010-2015
Ανάδοχος (έργου / πράξης): ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Επιστημονική και διοικητική εποπτεία έργου / πράξης (υπεύθυνος / συντονιστής έργου / πράξης): Μαίρη Κριάρη
Φορείς υλοποίησης: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ), ΙΕΠ, ΕΚ ΑΘΗΝΑ (ΙΕΛ)
Υποέργο 12: Παιδαγωγικός Μετασχολιασμός Ψηφιακού Υλικού Πολιτισμικού Περιεχομένου
Ανάδοχος υποέργου: ΙΕΠ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Φορέας παρακολούθησης και παραλαβής υποέργου: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Ανάδοχος υποέργου: ΙΕΠ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Φορέας παρακολούθησης και παραλαβής υποέργου: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΓΛΩΣΣΑ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ελληνικά
ΤΥΠΟΣ ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
αφηγηματικό
ΕΥΡΟΣ ΚΑΛΥΨΗΣ (ΧΡΟΝΙΚΗ, ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΗ Η' ΑΛΛΗ ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΣΗ)
μαθηματική λογοτεχνία, Μαθηματικοί λογοτέχνες
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΚΑΤΑΤΑΞΗ
Νεοελληνική Λογοτεχνία > Θέματα > Πολιτισμός - Τέχνη - Γλώσσα
( Είναι αρκετά σύνηθες οι μαθητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης να δυσκολεύονται να κατανοήσουν την χρησιμότητα των μαθηματικών στην καθημερινή ζωή ή την σχέση τους με άλλους τομείς της ανθρώπινης κουλτούρας. Παράλληλα, καθώς η σχολική εκπαίδευση δεν δίνει έμφαση στη σύνδεση που υπάρχει μεταξύ των διαφορετικών γνωστικών πεδίων, οι μαθητές διακατέχονται από την αντίληψη ότι δεν υπάρχει κανενός είδους συσχέτιση ανάμεσα στα μαθηματικά και τις άλλες πλευρές της ανθρώπινης δραστηριότητας όπως λ.χ. η λογοτεχνία. Η επαφή τους με το συγκεκριμένο ποίημα, αλλά και η γνωριμία τους με τον μαθηματικό Νικόλαο Χατζιδάκι, ο οποίος το έγραψε, μπορούν να αποτελέσουν πολύ καλή αφορμή για να κατανοήσουν οι μαθητές ότι ο μαθηματικός δεν είναι κάποιος που ασχολείται μόνο με αριθμούς και θεωρήματα, αλλά μπορεί κάλλιστα να έχει καλλιτεχνικές ανησυχίες. Μπορούν επίσης να έρθουν σε επαφή με τον κόσμο της μαθηματικής λογοτεχνίας, ενός κλάδου που αποκτά ταχύτατα πολλούς αναγνώστες ακόμη και μεταξύ του μαθητικού πληθυσμού. - λέσχες ανάγνωσης, Θαλής και φίλοι, ποίηση, μυθιστόρημα )
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
κείμενο
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική
προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να
σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΛΛΟΓΕΣ ΟΠΟΥ ΕΜΦΑΝΙΖΕΤΑΙ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου:
Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Δημιουργία πρωτότυπου έργου
:
Ο Νουμάς
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Μεταδεδομένα
:
Εμπλουτισμός μεταδεδομένων
:
:
Επιμέλεια / επικύρωση
μεταδεδομένων
:
Συντονιστής / επιστημονικός
υπεύθυνος μεταδεδομένων
:
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Χορηγός/οί άδειας χρήσης:
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
Εκδότης/ες:
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
Χορηγός/οί άδειας χρήσης μεταδεδομένων:
ΙΕΠ
Εκδότης/ες μεταδεδομένων:
ΙΕΠ,
ΙΤΥΕ
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ
http://creativecommons.org/publicdomain/mark/1.0/