Όλα τα Μαθησιακά Αντικείμενα Συλλογή "National Documentation Centre (EKT)" National Documentation Centre #5
ΜΑΘΗΣΙΑΚΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ
ΚΑΣΤΑΝΑΚΗΣ ΘΡΑΣΟΣ (1901-1967)
ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΤΙΤΛΟΣ
Καστανάκης Θράσος (1901-1967)
Kastanakis Thrasos (1901-1967)
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Πρόκειται για σκίτσο του λογοτέχνη Θράσου Καστανάκη. Ο Καστανάκης γεννήθηκε στη Κωνσταντινούπολη το 1901. Εφοίτησε στην Ελληνογαλλική Σχολή της Κωνσταντινούπολης και από την παιδική του ηλικία έδειξε μιαν ιδιαίτερη αγάπη προς τη Γαλλική λογοτεχνία. Το 1919 μετέβη στο Παρίσι όπου συνέχισε τις σπουδές του στη Σορβόννη και στην περίφημη " Σχολή Ζωντανών Ανατολικών Γλωσσών". Το 1921 έλαβε θέση επιμελητή στο τμήμα Βυζαντινής και Νεοελληνικής Φιλολογίας. Το 1940 επέστρεψε στην Αθήνα όπου και πέρασε όλη την περίοδο της Κατοχής. Μετά την απελευθέρωση επέστρεψε στο Παρίσι όπου πέρασε το υπόλοιπο της ζωής του. Ο Θράσος Καστανάκης ήταν αριστερών πολιτικών φρονημάτων και κατά τη διάρκεια του εμφυλίου στην Ελλάδα, ανέπτυξε στο Παρίσι δράση υπέρ της Αριστεράς συστήνοντας την Δημοκρατική Ένωση Ελλήνων της Γαλλίας. Σκοπός του ήταν να καταγγείλει τις εκτεταμένες διώξεις που υφίσταντο οι κομμουνιστές στην Ελλάδα. Απεβίωσε στο Παρίσι το 1967.
Ο Θράσος Καστανάκης εμφανίστηκε στα γράμματα το 19...
Πρόκειται για σκίτσο του λογοτέχνη Θράσου Καστανάκη. Ο Καστανάκης γεννήθηκε στη Κωνσταντινούπολη το 1901. Εφοίτησε στην Ελληνογαλλική Σχολή της Κωνσταντινούπολης και από την παιδική του ηλικία έδειξε μιαν ιδιαίτερη αγάπη προς τη Γαλλική λογοτεχνία. Το 1919 μετέβη στο Παρίσι όπου συνέχισε τις σπουδές του στη Σορβόννη και στην περίφημη " Σχολή Ζωντανών Ανατολικών Γλωσσών". Το 1921 έλαβε θέση επιμελητή στο τμήμα Βυζαντινής και Νεοελληνικής Φιλολογίας. Το 1940 επέστρεψε στην Αθήνα όπου και πέρασε όλη την περίοδο της Κατοχής. Μετά την απελευθέρωση επέστρεψε στο Παρίσι όπου πέρασε το υπόλοιπο της ζωής του. Ο Θράσος Καστανάκης ήταν αριστερών πολιτικών φρονημάτων και κατά τη διάρκεια του εμφυλίου στην Ελλάδα, ανέπτυξε στο Παρίσι δράση υπέρ της Αριστεράς συστήνοντας την Δημοκρατική Ένωση Ελλήνων της Γαλλίας. Σκοπός του ήταν να καταγγείλει τις εκτεταμένες διώξεις που υφίσταντο οι κομμουνιστές στην Ελλάδα. Απεβίωσε στο Παρίσι το 1967.
Ο Θράσος Καστανάκης εμφανίστηκε στα γράμματα το 1921 με την ποιητική συλλογή "Οι ερημιές του Ηλιόχαρου" που εκδόθηκε στην Κωνσταντινούπολη. Το 1924 βραβεύτηκε σε διαγωνισμό μυθιστορήματος για το έργο του "Πρίγκηπες". Το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής του αφορά πεζογραφία και συνίσταται κυρίως σε δεκαπέντε μυθιστορήματα και ογδόντα έξι διηγήματα μεγάλο μέρος των οποίων μένει ανέκδοτο. Στο ελληνικό κοινό έγινε γνωστός από την τηλεοπτική μεταφορά του μυθιστορήματός του "Χατζημανουήλ" (1984).
Ο Καστανάκης, με βάση το έργο του, συγκαταλέγεται στους εκπροσώπους της λεγόμενης "γενιάς του '30". Ιδιαίτερα το βραβευμένο μυθιστόρημα του " Πρίγκηπες" συγκαταλέγεται στα πρώτα έργα αυτής της λογοτεχνικής ομάδας. Στο έργο (όπως και στων υπολοίπων εκπροσώπων της γενιάς του '30) έχει ιδιαίτερη θέση ο ελληνισμός και η ελληνικότητα, όχι τόσο ως φυσικός χώρος (μετά και την διάψευση της "Μεγάλης Ιδέας") αλλά ως ιδεολογία.Ως νοσταλγία φυσικού χώρου, μια και ήταν λογοτέχνης της διασποράς, περισσότερο εμφανίζεται η γενέτειρά του. Στο έργο του υπάρχουν επιρροές από την ευρωπαϊκή παιδεία αλλά και από τη ιδεολογική-πολιτική του τοποθέτηση στο χώρο της Αριστεράς. Το ύφος του παραπέμπει στη ρεαλιστική ψυχογραφία, στον μεσοπολεμικό μοντερνισμό και στη χρήση του εσωτερικού μονολόγου. Μπορεί να χαρακτηριστεί ως "αστικό μυθιστόρημα" με κύριο αντικείμενο την μελέτη της αστικής ζωής και των αντιπαραθέσεων μεταξύ αστικής και λαϊκής τάξης.
Περισσότερα
Λιγότερα
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η μελέτη της ζωής και του έργου του Θράσου Καστανάκη μας δίνει την ευκαιρία να έρθουμε σε επαφή με έναν σημαντικό Έλληνα λογοτέχνη της γενιάς του'30. Το έργο του έχει το χαρακτηριστικό της "απαγκίστρωσης" από τη στατικότητα της ηθογραφίας των προηγούμενων γενεών και υφολογικά της εισαγωγής του ευρωπαϊκού μοντερνισμού και του ρεαλισμού. Μπορεί να θεωρηθεί ως λογοτέχνης της διασποράς ο οποίος παρ' όλα αυτά διατηρεί στο έργο του την πρωτοκαθεδρία της ελληνικότητας, όπως αυτή τη θεωρεί η γενιά του.
Η μελέτη του έργου του Θράσου Καστανάκη μπορεί να αποτελέσει έναυσμα για την πληρέστερη εξέταση της σημαντικότατης για τα ελληνικά γράμματα λογοτεχνικής σχολής της "γενιάς του '30". Η σχολή αυτή ξέφυγε στην πεζογραφία σε μεγάλο βαθμό από την ηθογραφία και, ανταποκρινόμενη και στις πολιτικοκοινωνικές συνθήκες της εποχής, στράφηκε προς παραδοσιακά στοιχεία του ελληνικού λαϊκού πολιτισμού και της ιστορίας,τα οποία ανέδειξε και τοποθέτησε στο κέντρο της δημιουργίας της. Αν και ...
Η μελέτη της ζωής και του έργου του Θράσου Καστανάκη μας δίνει την ευκαιρία να έρθουμε σε επαφή με έναν σημαντικό Έλληνα λογοτέχνη της γενιάς του'30. Το έργο του έχει το χαρακτηριστικό της "απαγκίστρωσης" από τη στατικότητα της ηθογραφίας των προηγούμενων γενεών και υφολογικά της εισαγωγής του ευρωπαϊκού μοντερνισμού και του ρεαλισμού. Μπορεί να θεωρηθεί ως λογοτέχνης της διασποράς ο οποίος παρ' όλα αυτά διατηρεί στο έργο του την πρωτοκαθεδρία της ελληνικότητας, όπως αυτή τη θεωρεί η γενιά του.
Η μελέτη του έργου του Θράσου Καστανάκη μπορεί να αποτελέσει έναυσμα για την πληρέστερη εξέταση της σημαντικότατης για τα ελληνικά γράμματα λογοτεχνικής σχολής της "γενιάς του '30". Η σχολή αυτή ξέφυγε στην πεζογραφία σε μεγάλο βαθμό από την ηθογραφία και, ανταποκρινόμενη και στις πολιτικοκοινωνικές συνθήκες της εποχής, στράφηκε προς παραδοσιακά στοιχεία του ελληνικού λαϊκού πολιτισμού και της ιστορίας,τα οποία ανέδειξε και τοποθέτησε στο κέντρο της δημιουργίας της. Αν και κατηγορήθηκε για εκπροσώπηση της άρχουσας τάξης, η σχολή αυτή κατόρθωσε να φέρει στα ελληνικά γράμματα δύο Νόμπελ λογοτεχνίας και μια μεγάλη ανανέωση υιοθετώντας νεωτερικές για την εποχή τους λογοτεχνικές φόρμες, διάθεση πειραματισμού και δημιουργική εξωστρέφεια. Σε αυτή τη δημιουργική κοσμογονία, έχει θέση και το έργο του Θρασου Καστανάκη, το οποίο δυστυχώς, ως την ώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές παραμένει σε μεγάλο βαθμό ανέκδοτο.
Περισσότερα
Λιγότερα
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
http://photodentro.edu.gr/cultural/r/8526/4977
ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ
ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
μαθητής,
εκπαιδευτικός
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ / ΕΠΙΠΕΔΟ
δημοτικό,
γυμνάσιο,
γενικό λύκειο
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9-12
,
12-15
,
15-18
ΓΛΩΣΣΑ ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟΥ ΚΟΙΝΟΥ
ανεξάρτητο γλώσσας
,
ελληνικά
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ
Φορέας χρηματοδότησης:
Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
Χρηματοδότηση: ίδιοι πόροι/άλλη πηγή χρηματοδότησης
Χρηματοδότηση: ίδιοι πόροι/άλλη πηγή χρηματοδότησης
ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
έργο / πράξη:
ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Π61-ΥΠΠΕΘ)
ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Π61-ΥΠΠΕΘ)
Φορέας χρηματοδότησης: ΥΠΠΕΘ
Χρηματοδότηση: Ε.Ε. (ΕΚΤ) και Ελληνικό Δημόσιο
Πλαίσιο χρηματοδότησης: ΕΠ ΕΔΒΜ, ΕΣΠΑ 2007-2013
Διάρκεια: 2010-2015
Ανάδοχος (έργου / πράξης): ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Επιστημονική και διοικητική εποπτεία έργου / πράξης (υπεύθυνος / συντονιστής έργου / πράξης): Μαίρη Κριάρη
Φορείς υλοποίησης: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ), ΙΕΠ, ΕΚ ΑΘΗΝΑ (ΙΕΛ)
Φορέας χρηματοδότησης: ΥΠΠΕΘ
Χρηματοδότηση: Ε.Ε. (ΕΚΤ) και Ελληνικό Δημόσιο
Πλαίσιο χρηματοδότησης: ΕΠ ΕΔΒΜ, ΕΣΠΑ 2007-2013
Διάρκεια: 2010-2015
Ανάδοχος (έργου / πράξης): ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Επιστημονική και διοικητική εποπτεία έργου / πράξης (υπεύθυνος / συντονιστής έργου / πράξης): Μαίρη Κριάρη
Φορείς υλοποίησης: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ), ΙΕΠ, ΕΚ ΑΘΗΝΑ (ΙΕΛ)
Υποέργο 12: Παιδαγωγικός Μετασχολιασμός Ψηφιακού Υλικού Πολιτισμικού Περιεχομένου
Ανάδοχος υποέργου: ΙΕΠ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Φορέας παρακολούθησης και παραλαβής υποέργου: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Ανάδοχος υποέργου: ΙΕΠ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Φορέας παρακολούθησης και παραλαβής υποέργου: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΓΛΩΣΣΑ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ανεξάρτητο γλώσσας
,
ελληνικά
ΤΥΠΟΣ ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
αφηγηματικό
ΕΥΡΟΣ ΚΑΛΥΨΗΣ (ΧΡΟΝΙΚΗ, ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΗ Η' ΑΛΛΗ ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΣΗ)
Ελληνική Λογοτεχνία
Μεσοπόλεμος
Γενιά του '30
Αστικό μυθιστόρημα
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΚΑΤΑΤΑΞΗ
Νεοελληνική Λογοτεχνία > Συγγραφέας
( Πρόκειται για συγγραφέα του μεσοπολέμου που μπορεί να συμπεριληφθεί στη λεγόμενη "γενιά του '30". Έχει ολοκληρώσει σημαντικό σε όγκο και ποιότητα πεζογραφικό έργο. Κοσμοπολίτης, με καταγωγή από τον ευρύτερο ελληνικό χώρο και ευρωπαϊκή παιδεία, περιλαμβάνει ως κυρίαρχη ιδέα στα έργα του την Ελλάδα και ασχολείται με την ανάλυση των διαδικασιών της αστικής ζωής (αστικό μυθιστόρημα). - Θράσος Καστανάκης )
Νεοελληνική Λογοτεχνία > Γραμματολογικές περίοδοι - Γενιές / Σχολές > Γενιά του 1930 ( Με βάση το έργο του, ο Θράσος Καστανάκης, περιλαμβάνεται στους λογοτέχνες της "γενιάς του'30". Πρόκειται για ομάδα λογοτεχνών που δημιουργούν λίγο πριν και λίγο μετά το 1930 και δέχονται επιρροές κατά κανόνα από τον υπερρεαλισμό και τον ευρωπαϊκό μοντερνισμό.Οι πεζογράφοι όπως ο Καστανάκης, κατά κανόνα ασχολούνται με το λεγόμενο "αστικό μυθιστόρημα" με σημαντικό υφολογικό χαρακτηριστικό τη χρήση του "εσωτερικού μονολόγου". Πρόκειται για μια γενιά που έχει κατηγορηθεί ως εκπρόσωπος της αστικής τάξης αλλά ταυτόχρονα έχει φέρει στην Ελλάδα δύο Νόμπελ λογοτεχνίας. Απο τα σημαντικά χαρακτηριστικά του περιεχομένου της είναι η στροφή και η προσπάθεια ανάδειξης της ελληνικότητας με χρήση στοιχείων του ελληνικού λαϊκού πολιτισμού, της ιστορίας και της παράδοσης. - Θράσος Καστανάκης )
Νεοελληνική Λογοτεχνία > Γραμματολογικές περίοδοι - Γενιές / Σχολές > Γενιά του 1930 ( Με βάση το έργο του, ο Θράσος Καστανάκης, περιλαμβάνεται στους λογοτέχνες της "γενιάς του'30". Πρόκειται για ομάδα λογοτεχνών που δημιουργούν λίγο πριν και λίγο μετά το 1930 και δέχονται επιρροές κατά κανόνα από τον υπερρεαλισμό και τον ευρωπαϊκό μοντερνισμό.Οι πεζογράφοι όπως ο Καστανάκης, κατά κανόνα ασχολούνται με το λεγόμενο "αστικό μυθιστόρημα" με σημαντικό υφολογικό χαρακτηριστικό τη χρήση του "εσωτερικού μονολόγου". Πρόκειται για μια γενιά που έχει κατηγορηθεί ως εκπρόσωπος της αστικής τάξης αλλά ταυτόχρονα έχει φέρει στην Ελλάδα δύο Νόμπελ λογοτεχνίας. Απο τα σημαντικά χαρακτηριστικά του περιεχομένου της είναι η στροφή και η προσπάθεια ανάδειξης της ελληνικότητας με χρήση στοιχείων του ελληνικού λαϊκού πολιτισμού, της ιστορίας και της παράδοσης. - Θράσος Καστανάκης )
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
εικόνα
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση
διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > έρευνα δράσης
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > έρευνα δράσης
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος
σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
ΣΥΛΛΟΓΕΣ ΟΠΟΥ ΕΜΦΑΝΙΖΕΤΑΙ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου:
Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Δημιουργία πρωτότυπου έργου
:
Πρωτοπάτσης Αντώνης
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Μεταδεδομένα
:
Εμπλουτισμός μεταδεδομένων
:
:
Επιμέλεια / επικύρωση
μεταδεδομένων
:
Συντονιστής / επιστημονικός
υπεύθυνος μεταδεδομένων
:
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Χορηγός/οί άδειας χρήσης:
Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
Εκδότης/ες:
Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
Χορηγός/οί άδειας χρήσης μεταδεδομένων:
ΙΕΠ
Εκδότης/ες μεταδεδομένων:
ΙΕΠ,
ΙΤΥΕ
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ
http://creativecommons.org/publicdomain/mark/1.0/