Όλα τα Μαθησιακά Αντικείμενα
Συλλογές
Μουσείο Μπενάκη #6
ΜΑΘΗΣΙΑΚΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ
Ο ΝΑΟΣ ΤΟΥ ΠΟΣΕΙΔΩΝΑ. ΣΟΥΝΙΟ, 1937-1939, ΒΟΥΛΑ ΘΕΟΧΑΡΗ ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ
ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΤΙΤΛΟΣ
Ο ναός του Ποσειδώνα. Σούνιο, 1937-1939, Βούλα Θεοχάρη Παπαϊωάννου
The temple of Poseidon. Sounion, 1937-1939, Voula Papaioannou Theocharis
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Πρόκειται για φωτογραφία της Βούλας Θεοχάρη Παπαϊωάννου από την περιοχή του Σουνίου (1937-1939), ενός βράχου 60 μέτρων πάνω από τη θάλασσα, στο νοτιότερο σημείο της Αττικής. Στο βραχώδες αυτό ακρωτήριο -σύμφωνα με το μύθο- στάθηκε ο Αιγέας, περιμένοντας το γιο του Θησέα να επιστρέψει από την Κρήτη. Αν οι Αθηναίοι με τον Παρθενώνα τίμησαν την Αθηνά, τη μια από τους δύο διεκδικητές της ονοματοδοσίας της πόλης, στο Σούνιο αφιέρωσαν το ναό στο δεύτερο διεκδικητή, στον Ποσειδώνα. Ενώ λοιπόν ήδη κτιζόταν ο Παρθενώνας, ξεκίνησε και η ανέγερση του ναού του Ποσειδώνα, το 444 π.Χ. Σε τέσσερα μόλις χρόνια, το 440 π.Χ. ο ναός ήταν έτοιμος. Η φωτογραφική απεικόνιση της Βούλας Θεοχάρη Παπαϊωάννου τονίζει ην ιστορική σημασία του χώρου προβάλλοντας έντονα τα φυσικά στοιχεία της περιοχής όπως το βράχο και το Αιγαίο Πέλαγος.
Πρόκειται για φωτογραφία της Βούλας Θεοχάρη Παπαϊωάννου από την περιοχή του Σουνίου (1937-1939), ενός βράχου 60 μέτρων πάνω από τη θάλασσα, στο νοτιότερο σημείο της Αττικής. Στο βραχώδες αυτό ακρωτήριο -σύμφωνα με το μύθο- στάθηκε ο Αιγέας, περιμένοντας το γιο του Θησέα να επιστρέψει από την Κρήτη. Αν οι Αθηναίοι με τον Παρθενώνα τίμησαν την Αθηνά, τη μια από τους δύο διεκδικητές της ονοματοδοσίας της πόλης, στο Σούνιο αφιέρωσαν το ναό στο δεύτερο διεκδικητή, στον Ποσειδώνα. Ενώ λοιπόν ήδη κτιζόταν ο Παρθενώνας, ξεκίνησε και η ανέγερση του ναού του Ποσειδώνα, το 444 π.Χ. Σε τέσσερα μόλις χρόνια, το 440 π.Χ. ο ναός ήταν έτοιμος. Η φωτογραφική απεικόνιση της Βούλας Θεοχάρη Παπαϊωάννου τονίζει ην ιστορική σημασία του χώρου προβάλλοντας έντονα τα φυσικά στοιχεία της περιοχής όπως το βράχο και το Αιγαίο Πέλαγος.
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το παρών μαθησιακό αντικείμενο αφορά μια όψη του Ναού του Ποσειδώνα στο Σούνιο σε σύνδεση με τα φυσικά στοιχεία της περιοχής όπως το βράχο και το Αιγαίο Πέλαγος μέσα από το φωτογραφικό φακό της Βούλας Παπαϊωάννου. Η φωτογραφία μπορεί να αξιοποιηθεί στο μάθημα της ιστορίας αλλά και της τέχνης για τη γνωριμία των μαθητών/τριών με το χώρο από όπου ο Αιγέας ανέμενε την άφιξη του Θησέα. Το χώρο από όπου όταν αντίκρισε στο βάθος του ορίζοντα το πλοίο με τα μαύρα πανιά, πήδηξε στο πέλαγο, που έτσι ονομάστηκε, Αιγαίο.
Η φωτογραφία αναδεικνύει με έξυπνο τρόπο τα φυσικά στοιχεία της περιοχής αλλά και τη σημαντικότητα του χώρου, τον οποίο και παρατηρούσαν οι ναυτικοί πλέοντας από τις Κυκλάδες ή τη Μικρά Ασία προς τον Πειραιά και από εκεί περνούσαν για τελευταία φορά όσοι έφευγαν με πλοίο από την Αττική. Αυτός ήταν κυρίως και ο λόγος που ο βράχος επιλέχθηκε από τους Αθηναίους για να τιμηθεί ο θεός Ποσειδώνας. Ένα ακόμη στοιχείο της φωτογραφίας σχετίζεται με την αρχιτεκτονική των ναών. Η εστίασ...
Το παρών μαθησιακό αντικείμενο αφορά μια όψη του Ναού του Ποσειδώνα στο Σούνιο σε σύνδεση με τα φυσικά στοιχεία της περιοχής όπως το βράχο και το Αιγαίο Πέλαγος μέσα από το φωτογραφικό φακό της Βούλας Παπαϊωάννου. Η φωτογραφία μπορεί να αξιοποιηθεί στο μάθημα της ιστορίας αλλά και της τέχνης για τη γνωριμία των μαθητών/τριών με το χώρο από όπου ο Αιγέας ανέμενε την άφιξη του Θησέα. Το χώρο από όπου όταν αντίκρισε στο βάθος του ορίζοντα το πλοίο με τα μαύρα πανιά, πήδηξε στο πέλαγο, που έτσι ονομάστηκε, Αιγαίο.
Η φωτογραφία αναδεικνύει με έξυπνο τρόπο τα φυσικά στοιχεία της περιοχής αλλά και τη σημαντικότητα του χώρου, τον οποίο και παρατηρούσαν οι ναυτικοί πλέοντας από τις Κυκλάδες ή τη Μικρά Ασία προς τον Πειραιά και από εκεί περνούσαν για τελευταία φορά όσοι έφευγαν με πλοίο από την Αττική. Αυτός ήταν κυρίως και ο λόγος που ο βράχος επιλέχθηκε από τους Αθηναίους για να τιμηθεί ο θεός Ποσειδώνας. Ένα ακόμη στοιχείο της φωτογραφίας σχετίζεται με την αρχιτεκτονική των ναών. Η εστίαση του φωτογραφικού φακού στη φυσική ομορφιά του χώρου υπερτονίζοντας έτσι τη συνεργασία και την απόλυτη συνταύτιση του χώρου με το ναό που φαίνεται να αποτελεί ένα στολίδι στην περιοχή με τους επιβλητικούς κίονες και τη στάση του απέναντι στο Αιγαίο πέλαγος. Ο εκπαιδευτικός μπορεί διαθεματικά να αναφερθεί και μελετήσει μαζί με τους μαθητές την αρχαία ελληνική ιστορία καθώς και την αρχιτεκτονική των ναών. Αφού παρουσιαστεί η φωτογραφία μπορεί οι μαθητές σε ομάδες να ερευνήσουν κριτικά και με αξιοποίηση των πηγών από βιβλία ή το διαδίκτυο των της ιστορικότητας της εικόνας. Να μελετηθεί η ζωή και οι συνθήκες που επικρατούσαν στην Αθήνα του χρυσού αιώνα του Περικλή και τα λαμπρά έργα που δημιουργήθηκαν. Αφού ολοκληρωθεί η έρευνα με την καθοδήγηση και τον συντονισμό από τον εκπαιδευτικό οι μαθητές παρουσιάζουν τις μελέτες τους και ακολουθεί κριτικός και εποικοδομητικός διάλογος στην ολομέλεια της τάξης πάνω στις αναφερθείσες θεματικές, ιστορικά γεγονότα και απεικόνιση μέσω της τέχνης της φωτογραφίας.
Περισσότερα
Λιγότερα
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
http://photodentro.edu.gr/cultural/r/8526/5178
ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ
ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
μαθητής,
εκπαιδευτικός
,
γονέας,
σύμβουλος
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ / ΕΠΙΠΕΔΟ
δημοτικό,
γυμνάσιο,
γενικό λύκειο
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9-12
,
12-15
,
15-18
,
18-20
ΕΙΔΙΚΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ
oπτικός
ΓΛΩΣΣΑ ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟΥ ΚΟΙΝΟΥ
ανεξάρτητο γλώσσας
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ
Φορέας χρηματοδότησης:
Μουσείο Μπενάκη
Χρηματοδότηση: ίδιοι πόροι/άλλη πηγή χρηματοδότησης
Χρηματοδότηση: ίδιοι πόροι/άλλη πηγή χρηματοδότησης
ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
έργο / πράξη:
ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Π61-ΥΠΠΕΘ)
ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Π61-ΥΠΠΕΘ)
Φορέας χρηματοδότησης: ΥΠΠΕΘ
Χρηματοδότηση: Ε.Ε. (ΕΚΤ) και Ελληνικό Δημόσιο
Πλαίσιο χρηματοδότησης: ΕΠ ΕΔΒΜ, ΕΣΠΑ 2007-2013
Διάρκεια: 2010-2015
Ανάδοχος (έργου / πράξης): ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Επιστημονική και διοικητική εποπτεία έργου / πράξης (υπεύθυνος / συντονιστής έργου / πράξης): Μαίρη Κριάρη
Φορείς υλοποίησης: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ), ΙΕΠ, ΕΚ ΑΘΗΝΑ (ΙΕΛ)
Φορέας χρηματοδότησης: ΥΠΠΕΘ
Χρηματοδότηση: Ε.Ε. (ΕΚΤ) και Ελληνικό Δημόσιο
Πλαίσιο χρηματοδότησης: ΕΠ ΕΔΒΜ, ΕΣΠΑ 2007-2013
Διάρκεια: 2010-2015
Ανάδοχος (έργου / πράξης): ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Επιστημονική και διοικητική εποπτεία έργου / πράξης (υπεύθυνος / συντονιστής έργου / πράξης): Μαίρη Κριάρη
Φορείς υλοποίησης: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ), ΙΕΠ, ΕΚ ΑΘΗΝΑ (ΙΕΛ)
Υποέργο 12: Παιδαγωγικός Μετασχολιασμός Ψηφιακού Υλικού Πολιτισμικού Περιεχομένου
Ανάδοχος υποέργου: ΙΕΠ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Φορέας παρακολούθησης και παραλαβής υποέργου: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Ανάδοχος υποέργου: ΙΕΠ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Φορέας παρακολούθησης και παραλαβής υποέργου: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΓΛΩΣΣΑ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ανεξάρτητο γλώσσας
ΤΥΠΟΣ ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
αφηγηματικό
ΕΥΡΟΣ ΚΑΛΥΨΗΣ (ΧΡΟΝΙΚΗ, ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΗ Η' ΑΛΛΗ ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΣΗ)
444-440 π.χ. 1937-1939
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Μπενάκη (Μουσείο Μπενάκη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΚΑΤΑΤΑΞΗ
Ιστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφική)
( Το παρών μαθησιακό αντικείμενο παρουσιάζει μια όψη του Ναού του Ποσειδώνα στο Σούνιο σε σύνδεση με τα φυσικά στοιχεία της περιοχής όπως το βράχο και το Αιγαίο Πέλαγος. Ο ναός ήταν δωρικός περίπτερος, με έξι κίονες στις στενές πλευρές και δεκατρείς στις μακριές. Το μήκος του ήταν 31,12 και το πλάτος 13,47. Χωρίζεται σε τρία μέρη: τον πρόναο, το σηκό, με το λατρευτικό άγαλμα του θεού και τον οπισθόδομο, όπου φυλάσσονταν τα αφιερώματα και το "ποσειδωνιακό χρήμα" από τα μεταλλεία του Λαυρίου. Ο πρόναος και ο οπισθόδομος καταλήγουν σε δύο κίονες μεταξύ παραστάδων. Ιδιαίτερο χαρακτηριστικό του ναού είναι η έλλειψη εσωτερικής κιονοστοιχίας στο σηκό. - Ναός, Μνημείο, Αρχιτεκτονική )
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
εικόνα
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
συμπεριφοριστική
προσέγγιση > εξάσκηση και πρακτική
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > αμοιβαία διδασκαλία
εποικοδομητισμός > γνωστική μαθητεία
εποικοδομητισμός > σωκρατική-μαιευτική διδασκαλία
εποικοδομητισμός > εμπειρική μάθηση
εποικοδομητισμός > έρευνα δράσης
εποικοδομητισμός > κοινότητες πρακτικής
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > αμοιβαία διδασκαλία
εποικοδομητισμός > γνωστική μαθητεία
εποικοδομητισμός > σωκρατική-μαιευτική διδασκαλία
εποικοδομητισμός > εμπειρική μάθηση
εποικοδομητισμός > έρευνα δράσης
εποικοδομητισμός > κοινότητες πρακτικής
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός
γνωστικός > γνώση
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > γνώση > διαδικαστικός
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να εφαρμόζουν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
συναισθηματικός > να οργανώνουν αξίες
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
ψυχοκινητικός > να δρουν με ανεξαρτησία, επιδεξιότητα και με ακρίβεια
γνωστικός > γνώση
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > γνώση > διαδικαστικός
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να εφαρμόζουν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
συναισθηματικός > να οργανώνουν αξίες
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
ψυχοκινητικός > να δρουν με ανεξαρτησία, επιδεξιότητα και με ακρίβεια
ΣΥΛΛΟΓΕΣ ΟΠΟΥ ΕΜΦΑΝΙΖΕΤΑΙ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου:
Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Μεταδεδομένα
:
Εμπλουτισμός μεταδεδομένων
:
:
Επιμέλεια / επικύρωση
μεταδεδομένων
:
Συντονιστής / επιστημονικός
υπεύθυνος μεταδεδομένων
:
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Χορηγός/οί άδειας χρήσης:
Μουσείο Μπενάκη
Εκδότης/ες:
Μουσείο Μπενάκη
Χορηγός/οί άδειας χρήσης μεταδεδομένων:
ΙΕΠ
Εκδότης/ες μεταδεδομένων:
ΙΕΠ,
ΙΤΥΕ
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/


