Photodentro logo
Φωτόδεντρο

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
CTI logo
Ελληνικά English

Όλα τα Μαθησιακά Αντικείμενα right arrow icon Συλλογές right arrow icon Aikaterini Laskaridis Foundation Library #2

ΜΑΘΗΣΙΑΚΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ

ΤΟ ΚΑΣΤΡΟ ΤΗΣ ΡΟΥΜΕΛΗΣ

Μετάβαση στη σελίδα του αντικειμένου στον πάροχο
ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΩ
 
Facebook icon
Tweet icon
QRCode icon
QRCode
ΜΟΙΡΑΖΟΜΑΙ
Αρχεία σε αυτό το αντικείμενο:
  
  
ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΤΙΤΛΟΣ
Το Κάστρο της Ρούμελης
Rumeli Hisar Castle
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Άποψη του Κάστρου της Ρούμελης στο έργο του Ιρλανδού ιερέα, Robert Walsh (1772-1852), και του Βρετανού αρχιτέκτονα, Thomas Allom (1804-1872), με τίτλο «Constantinople and the Scenery of the Seven Churches of Asia Minor illustrated». Τα σχέδια είναι έργα του Allom και τα κείμενα του Walsh. Απεικονίζεται το κάστρο, ο Βόσπορος και μια ειδυλλιακή εικόνα της γύρω περιοχής. Το δίτομο έργο τους γνώρισε ευρύτατη αποδοχή στην εποχή του και είναι μια από τις πιο χαρακτηριστικές συλλογές που περιγράφουν τις αρχιτεκτονικές και φυσικές ομορφιές της πρωτεύουσας της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Στην εισαγωγή περιέχονται ιστορικά στοιχεία και πληροφορίες για τους αυτοκράτορες και τους σουλτάνους. Ακολουθεί σειρά εικόνων από μνημεία (τζαμιά, σιντριβάνια, κάστρα, ανάκτορα κ.α.), από τις γειτονιές και από την καθημερινή ζωή της Κωνσταντινούπολης. Το έργο επίσης περιελάμβανε αναφορές για τις πόλεις της Μικράς Ασίας, το Βόσπορο, την Ήπειρο, τη Θράκη, την Αδριανούπολη και τα Ιωάννινα. To Κάστρο της Ρούμελης (R... Άποψη του Κάστρου της Ρούμελης στο έργο του Ιρλανδού ιερέα, Robert Walsh (1772-1852), και του Βρετανού αρχιτέκτονα, Thomas Allom (1804-1872), με τίτλο «Constantinople and the Scenery of the Seven Churches of Asia Minor illustrated». Τα σχέδια είναι έργα του Allom και τα κείμενα του Walsh. Απεικονίζεται το κάστρο, ο Βόσπορος και μια ειδυλλιακή εικόνα της γύρω περιοχής. Το δίτομο έργο τους γνώρισε ευρύτατη αποδοχή στην εποχή του και είναι μια από τις πιο χαρακτηριστικές συλλογές που περιγράφουν τις αρχιτεκτονικές και φυσικές ομορφιές της πρωτεύουσας της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Στην εισαγωγή περιέχονται ιστορικά στοιχεία και πληροφορίες για τους αυτοκράτορες και τους σουλτάνους. Ακολουθεί σειρά εικόνων από μνημεία (τζαμιά, σιντριβάνια, κάστρα, ανάκτορα κ.α.), από τις γειτονιές και από την καθημερινή ζωή της Κωνσταντινούπολης. Το έργο επίσης περιελάμβανε αναφορές για τις πόλεις της Μικράς Ασίας, το Βόσπορο, την Ήπειρο, τη Θράκη, την Αδριανούπολη και τα Ιωάννινα. To Κάστρο της Ρούμελης (Rumeli Hisar) χτίστηκε το 1452 από τον σουλτάνο της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας Μωάμεθ Β΄ τον Πορθητή. Βρίσκεται στην ευρωπαϊκή πλευρά του Βοσπόρου και μαζί με το Αναντολού Χισάρ χρησιμοποιήθηκε για τον έλεγχο του περάσματος μεταξύ της Μαύρης θάλασσας και της θάλασσας του Μαρμαρά. Διαδραμάτισε ιστορικό ρόλο στην κατάκτηση της Κωνσταντινούπολης και κατόπιν λειτούργησε ως φυλακή και τελωνειακός σταθμός. Το 1953 αναστηλώθηκε και σήμερα αποτελεί προσβάσιμο μουσειακό χώρο. Περισσότερα Λιγότερα
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το παρόν μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί στο μάθημα της Ιστορίας με σκοπό οι μαθητές να γνωρίσουν ένα έργο στρατηγικής σημασίας που άλλαξε τη φυσιογνωμία της περιοχής των Στενών και προετοίμασε το έδαφος για την άλωση της Κωνσταντινούπολης. Θα συλλέξουν στοιχεία για την τοποθεσία, την ονομασία των οχυρών (Rumeli Hisar και Anadolu Hisar), τη μορφή τους, θα εξηγήσουν την εκπληκτική ταχύτητα με την οποία χτίστηκαν και θα κρίνουν την καθοριστικής σημασίας απόφαση του Μωάμεθ του Β΄ να χτίσει το συγκεκριμένο κάστρο στη θέση αυτή. Θα αναζητήσουν πληροφορίες για τις συνθήκες (Σεβρών, Λωζάννης και Μοντρέ) που καθόρισαν το καθεστώς των Στενών του Βοσπόρου. Επίσης, στο μάθημα της Γεωγραφίας θα αναλύσουν τη στρατηγική σημασία της ευρύτερης περιοχής του Βοσπόρου καθώς και το καθεστώς των Στενών. Θα διερευνήσουν τη γεωπολιτική και γεωστρατηγική θέση της περιοχής και θα καταγράψουν τα ποικίλα οφέλη που αποκομίζει η Τουρκία. Το παρόν μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί στο μάθημα της Ιστορίας με σκοπό οι μαθητές να γνωρίσουν ένα έργο στρατηγικής σημασίας που άλλαξε τη φυσιογνωμία της περιοχής των Στενών και προετοίμασε το έδαφος για την άλωση της Κωνσταντινούπολης. Θα συλλέξουν στοιχεία για την τοποθεσία, την ονομασία των οχυρών (Rumeli Hisar και Anadolu Hisar), τη μορφή τους, θα εξηγήσουν την εκπληκτική ταχύτητα με την οποία χτίστηκαν και θα κρίνουν την καθοριστικής σημασίας απόφαση του Μωάμεθ του Β΄ να χτίσει το συγκεκριμένο κάστρο στη θέση αυτή. Θα αναζητήσουν πληροφορίες για τις συνθήκες (Σεβρών, Λωζάννης και Μοντρέ) που καθόρισαν το καθεστώς των Στενών του Βοσπόρου. Επίσης, στο μάθημα της Γεωγραφίας θα αναλύσουν τη στρατηγική σημασία της ευρύτερης περιοχής του Βοσπόρου καθώς και το καθεστώς των Στενών. Θα διερευνήσουν τη γεωπολιτική και γεωστρατηγική θέση της περιοχής και θα καταγράψουν τα ποικίλα οφέλη που αποκομίζει η Τουρκία.
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
http://photodentro.edu.gr/cultural/r/8526/5223
ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ
Κωνσταντινούπολη Μωάμεθ Β' Βόσπορος Ανατολική Θράκη Οθωμανικά μνημεία
  
ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
μαθητής, εκπαιδευτικός
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ / ΕΠΙΠΕΔΟ
γυμνάσιο, γενικό λύκειο
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12-15 , 15-18
ΓΛΩΣΣΑ ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟΥ ΚΟΙΝΟΥ
ανεξάρτητο γλώσσας
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ
Φορέας χρηματοδότησης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
Χρηματοδότηση: ίδιοι πόροι/άλλη πηγή χρηματοδότησης
ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
έργο / πράξη: ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Π61-ΥΠΠΕΘ)
ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Π61-ΥΠΠΕΘ)
Φορέας χρηματοδότησης: ΥΠΠΕΘ
Χρηματοδότηση: Ε.Ε. (ΕΚΤ) και Ελληνικό Δημόσιο
Πλαίσιο χρηματοδότησης: ΕΠ ΕΔΒΜ, ΕΣΠΑ 2007-2013
Διάρκεια: 2010-2015
Ανάδοχος (έργου / πράξης): ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Επιστημονική και διοικητική εποπτεία έργου / πράξης (υπεύθυνος / συντονιστής έργου / πράξης): Μαίρη Κριάρη
Φορείς υλοποίησης: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ), ΙΕΠ, ΕΚ ΑΘΗΝΑ (ΙΕΛ)
υποέργο: Υποέργο 12: Παιδαγωγικός Μετασχολιασμός Ψηφιακού Υλικού Πολιτισμικού Περιεχομένου
Υποέργο 12: Παιδαγωγικός Μετασχολιασμός Ψηφιακού Υλικού Πολιτισμικού Περιεχομένου
Ανάδοχος υποέργου: ΙΕΠ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Φορέας παρακολούθησης και παραλαβής υποέργου: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΓΛΩΣΣΑ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ανεξάρτητο γλώσσας
ΤΥΠΟΣ ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
αφηγηματικό
ΕΥΡΟΣ ΚΑΛΥΨΗΣ (ΧΡΟΝΙΚΗ, ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΗ Η' ΑΛΛΗ ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΣΗ)
1836 μ.Χ.
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
https://el.travelogues.gr/item.php?view=38894
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΚΑΤΑΤΑΞΗ
Ιστορία > Βυζαντινή και Μεσαιωνική Ιστορία > Πολεμικά γεγονότα ( Το Κάστρο της Ρούμελης λειτούργησε ως φυλάκιο εναντίον της Κωνσταντινούπολης κατά τους τελευταίους μήνες της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας, ενώ χρησίμευσε και ως βάση για τις τουρκικές επιχειρήσεις στην πολιορκία του 1453. Ο Μωάμεθ ο Β΄ είχε εντοπίσει τη συγκεκριμένη θέση στον Βόσπορο από το 1451, στην αρχή της βασιλείας του. Προσπαθώντας να διασχίσει τον Ελλήσποντο συνάντησε αντίσταση από τον βυζαντινό στόλο και αναγκάστηκε να περάσει από το σημείο αυτό. Στο παρελθόν, ο σουλτάνος Βαγιαζήτ Α΄ είχε κατασκευάσει ένα φρούριο ακριβώς απέναντι, στην ασιατική πλευρά, το Κάστρο της Ανατολής (Anadolu Hisar). Ο Μωάμεθ χτίζοντας το κάστρο στην ευρωπαϊκή πλευρά ευελπιστούσε να ανακόψει τον ανεφοδιασμό της Κωνσταντινούπολης. Ο αυτοκράτορας Κωνσταντίνος ΙΑ΄ αντιλήφθηκε τις συνέπειες αυτής της κίνησης και προσπάθησε μάταια να τις εμποδίσει. Οι εργασίες ολοκληρώθηκαν με εκπληκτική ταχύτητα και στο κάστρο εγκαταστάθηκε φρουρά 400 ανδρών και τοποθετήθηκαν τρία ογκώδη πυροβόλα. Επιβλήθηκε έλεγχος και πληρωμή τελών διέλευσης των στενών σε όλα τα πλοία, υπό την απειλή βύθισής τους. Το Rumeli Hisar επιβεβαίωσε έτσι το αρχικό τουρκικό όνομά του Bogaz Kesen, δηλαδή «Λαιμοκοπή». Το καθεστώς των Στενών είχε αλλάξει οριστικά και θα ακολουθούσε η επική πολιορκία της Κωνσταντινούπολης. - Πολιορκία, Μωάμεθ Β΄, Κάστρο της Ανατολής, Κάστρο της Ρούμελης )
Ιστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Διακρατικές σχέσεις και διπλωματία ( Στο στενότερο σημείο του Βοσπόρου, μεταξύ Μαρτίου και Αυγούστου 1452, χτίστηκε το φρούριο Ρούμελη Χισάρ. Η θέση ήταν στρατηγικής σημασίας, γιατί προσέφερε τον έλεγχο των Στενών. Στη νεότερη εποχή η συνθήκη των Σεβρών προέβλεπε αποστρατικοποίηση των Στενών, ενώ η συνθήκη της Λωζάννης το 1923 παραχωρούσε τον έλεγχο των Στενών στην Τουρκία, επιτρέποντας όμως την ελεύθερη διέλευση όλων των ξένων πολεμικών πλοίων. Το 1936, η συνθήκη του Μοντρέ έδινε το δικαίωμα στην Τουρκία να περιορίζει τη διέλευση από τα Στενά πλοίων χωρών που δεν βρίσκονται στην περιοχή της Μαύρης θάλασσας, όπως η Ελλάδα. - Συνθήκη των Σεβρών, Συνθήκη της Λωζάννης, Συνθήκη του Μοντρέ )
Γεωγραφία - Γεωλογία > Ανθρωπογενές περιβάλλον > Πόλεις ( Η περιοχή του Βοσπόρου από αρχαιότατων χρόνων είχε μοναδική γεωπολιτική και γεωστρατηγική θέση και για τον λόγο αυτό αποτέλεσε μήλον της έριδος για διάφορους λαούς. Η σύνδεση του Αιγαίου Πελάγους με τη Μαύρη Θάλασσα εξαρτάται αποκλειστικά από τη δίοδο αυτή και ο έλεγχος της περιοχής από τη Τουρκία τής επιφέρει οικονομικά και στρατηγικά οφέλη. Οι μαθητές θα κληθούν να απαντήσουν στο ερώτημα εάν πρέπει περιοχές με τέτοιου είδους χαρακτηριστικά να είναι έχουν ελεύθερη πρόσβαση από όλους ή να ανήκουν σε κάποια χώρα, η οποία και να αποφασίζει για την τύχη τους. - Στρατηγική θέση, έλεγχος των Στενών )
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
εικόνα
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να οργανώνουν αξίες
ψυχοκινητικός > να προσαρμόζονται και να δρουν δημιουργικά
ΣΥΛΛΟΓΕΣ ΟΠΟΥ ΕΜΦΑΝΙΖΕΤΑΙ
Aikaterini Laskaridis Foundation Library #2
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Συντονιστής / επιστημονικός υπεύθυνος μεταδεδομένων : Ψυχογυιού Ευαγγελία
Δημιουργία : Μποζίνη Θεοδώρα
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Μεταδεδομένα :
Εμπλουτισμός μεταδεδομένων :
:
Επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων :
Συντονιστής / επιστημονικός υπεύθυνος μεταδεδομένων :
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Χορηγός/οί άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
Εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
Χορηγός/οί άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
Εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΕΠ, ΙΤΥΕ
  
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ)
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ
http://creativecommons.org/publicdomain/mark/1.0/
Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να σας προσφέρει καλύτερη εμπειρία πλοήγησης και για την ανάλυση στοιχείων επισκεψιμότητας. Με την πρόσβαση στον ιστότοπο συμφωνείτε στη χρήση των cookies. Το κατάλαβα Περισσότερα
©2024 photodentro.edu.gr/cultural – Σχεδίαση, Ανάπτυξη, Λειτουργία: ΙΤΥΕ «ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ» - Διεύθυνση Εκπαιδευτικών Τεχνολογιών, Επιμόρφωσης & Πιστοποίησης (ΔιΕΤΕΠ)
Photodentro Cultural v1.0 | powered by DSpace open source repository software
Επικοινωνία Επικοινωνία
EU
Λογότυπο Ινστιτούτου Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων Διόφαντος
logo
Λογότυπο Ψηφιακού Σχολείου
λογότυπο Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού
λογότυπο ΕΣΠΑ
λογότυπο ΕΣΠΑ
Η υπηρεσία αναπτύχθηκε από το ΙΤΥΕ «ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ» στο πλαίσιο των έργων «Ψηφιακή Εκπαιδευτική Πλατφόρμα, Διαδραστικά Βιβλία και Αποθετήριο Μαθησιακών Αντικειμένων» (Ψηφιακό Σχολείο Ι) του ΕΠ «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» του ΕΣΠΑ 2007-2013 και «Επέκταση και Αξιοποίηση της Ψηφιακής Εκπαιδευτικής Πλατφόρμας, των Διαδραστικών Βιβλίων και του Αποθετηρίου Μαθησιακών Αντικειμένων» (Ψηφιακό Σχολείο ΙΙ) του ΕΠ «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» του ΕΣΠΑ 2014-2020, με συγχρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΚΤ) και το Ελληνικό Δημόσιο. Συντηρείται και ενημερώνεται με χρηματοδότηση από το ΥΠΑΙΘ, στο πλαίσιο έργου υποστήριξης και συντήρησης των υπηρεσιών του ΥΠΑΙΘ από το ΙΤΥΕ ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ.