Όλα τα Μαθησιακά Αντικείμενα
Συλλογές
Μουσείο Μπενάκη #8
ΜΑΘΗΣΙΑΚΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ
ΔΗΛΟΣ: ΚΑΛΥΜΝΙΟΙ ΣΦΟΥΓΓΑΡΑΔΕΣ ΣΕ ΣΠΟΓΓΑΛΙΕΥΤΙΚΟ ΣΚΑΦΟΣ
ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΤΙΤΛΟΣ
Δήλος: Καλύμνιοι σφουγγαράδες σε σπογγαλιευτικό σκάφος
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το μαθησιακό αντικείμενο αφορά σε Καλύμνιους σφουγγαράδες σε σκάφος στη Δήλο γύρω στο 1935 μ.Χ. Η Κάλυμνος θεωρείται νησί με αξιόλογο αλιευτικό στόλο και μεγάλη παράδοση στην σπογγαλιεία. Η σπογγαλιεία ήταν μια, πολύ επικίνδυνη, πηγή βιοπορισμού.
Οι Καλύμνιοι σφουγγαράδες ξεκινούσαν από το Νοτιοανατολικό Αιγαίο και βουτούσαν όχι μόνο στα βαθιά αιγαιοπελαγίτικα νερά αλλά και πιο πέρα στη Μεσόγειο και τη Βόρεια Αφρική.
Στην εικόνα φαίνεται το πλήρωμα πάνω στο καΐκι και στο βάθος διακρίνεται τμήμα του νησιού και θάλασσα. Τα καΐκια χρησιμοποιούσαν οι γυμνοί δύτες που βουτούσαν σε βάθος μέχρι και 30 μέτρων. Τα ταξίδια ξεκινούσαν αρχές της άνοιξης, με τις απαραίτητες προμήθειες.
Η φωτογραφία ανήκει στη συγγραφέα Έλλη Παπαδημητρίου (1906 μ.Χ. - 1993 μ.Χ.), η οποία εκτός από την ποίηση και το θέατρο, ταξίδεψε στην ελληνική ύπαιθρο με σκοπό την καταγραφή και ανάδειξη διαφόρων μορφών λαϊκής έκφρασης.
Το μαθησιακό αντικείμενο αφορά σε Καλύμνιους σφουγγαράδες σε σκάφος στη Δήλο γύρω στο 1935 μ.Χ. Η Κάλυμνος θεωρείται νησί με αξιόλογο αλιευτικό στόλο και μεγάλη παράδοση στην σπογγαλιεία. Η σπογγαλιεία ήταν μια, πολύ επικίνδυνη, πηγή βιοπορισμού.
Οι Καλύμνιοι σφουγγαράδες ξεκινούσαν από το Νοτιοανατολικό Αιγαίο και βουτούσαν όχι μόνο στα βαθιά αιγαιοπελαγίτικα νερά αλλά και πιο πέρα στη Μεσόγειο και τη Βόρεια Αφρική.
Στην εικόνα φαίνεται το πλήρωμα πάνω στο καΐκι και στο βάθος διακρίνεται τμήμα του νησιού και θάλασσα. Τα καΐκια χρησιμοποιούσαν οι γυμνοί δύτες που βουτούσαν σε βάθος μέχρι και 30 μέτρων. Τα ταξίδια ξεκινούσαν αρχές της άνοιξης, με τις απαραίτητες προμήθειες.
Η φωτογραφία ανήκει στη συγγραφέα Έλλη Παπαδημητρίου (1906 μ.Χ. - 1993 μ.Χ.), η οποία εκτός από την ποίηση και το θέατρο, ταξίδεψε στην ελληνική ύπαιθρο με σκοπό την καταγραφή και ανάδειξη διαφόρων μορφών λαϊκής έκφρασης.
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το μαθησιακό αντικείμενο προτείνεται να αξιοποιηθεί από μαθητές και εκπαιδευτικούς. Στο γνωστικό αντικείμενο της Γεωγραφίας και με εργασία σε ομάδες προτείνεται οι μαθητές να ερευνήσουν τη θαλάσσια ζωή, να μελετήσουν για τα σφουγγάρια, να καταγράψουν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του είδους, τον τρόπο αλιείας τους, την επεξεργασία τους, τους κινδύνους που απειλούν το είδος κ.ά.
Στην Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή και με αφορμή την εικόνα οι μαθητές καλούνται να προβληματιστούν για τις ασχολίες και τα επαγγέλματα των ανθρώπων στο νησί από την εποχή της φωτογραφίας μέχρι σήμερα. Επίσης, να διερευνήσουν το παραδοσιακό επάγγελμα του σφουγγαρά, την εξέλιξή του στο πέρασμα του χρόνου, τη σύνδεσή του με την ανάπτυξη του τόπου και να ετοιμάσουν σχετικές παρουσιάσεις στο πλαίσιο της Τοπικής Ιστορίας.
Στην Αγωγή Υγείας καλούνται να καταγράψουν τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι σφουγγαράδες και τους τρόπους πρόληψης και αντιμετώπισης των ατυχημάτων. Μπορούν να καταγράψουν κι άλλα επικίν...
Το μαθησιακό αντικείμενο προτείνεται να αξιοποιηθεί από μαθητές και εκπαιδευτικούς. Στο γνωστικό αντικείμενο της Γεωγραφίας και με εργασία σε ομάδες προτείνεται οι μαθητές να ερευνήσουν τη θαλάσσια ζωή, να μελετήσουν για τα σφουγγάρια, να καταγράψουν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του είδους, τον τρόπο αλιείας τους, την επεξεργασία τους, τους κινδύνους που απειλούν το είδος κ.ά.
Στην Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή και με αφορμή την εικόνα οι μαθητές καλούνται να προβληματιστούν για τις ασχολίες και τα επαγγέλματα των ανθρώπων στο νησί από την εποχή της φωτογραφίας μέχρι σήμερα. Επίσης, να διερευνήσουν το παραδοσιακό επάγγελμα του σφουγγαρά, την εξέλιξή του στο πέρασμα του χρόνου, τη σύνδεσή του με την ανάπτυξη του τόπου και να ετοιμάσουν σχετικές παρουσιάσεις στο πλαίσιο της Τοπικής Ιστορίας.
Στην Αγωγή Υγείας καλούνται να καταγράψουν τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι σφουγγαράδες και τους τρόπους πρόληψης και αντιμετώπισης των ατυχημάτων. Μπορούν να καταγράψουν κι άλλα επικίνδυνα επαγγέλματα και τους τρόπους προστασίας.
Στην Αισθητική Αγωγή προτείνεται να ασχοληθούν με την τέχνη της φωτογραφίας (είδη, τεχνικές λήψης κ.α.).
Περισσότερα
Λιγότερα
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
http://photodentro.edu.gr/cultural/r/8526/5376
ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ
ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
μαθητής,
εκπαιδευτικός
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ / ΕΠΙΠΕΔΟ
δημοτικό,
γυμνάσιο
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9-12
,
12-15
ΓΛΩΣΣΑ ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟΥ ΚΟΙΝΟΥ
ανεξάρτητο γλώσσας
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ
Φορέας χρηματοδότησης:
Μουσείο Μπενάκη
Χρηματοδότηση: ίδιοι πόροι/άλλη πηγή χρηματοδότησης
Χρηματοδότηση: ίδιοι πόροι/άλλη πηγή χρηματοδότησης
ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
έργο / πράξη:
ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Π61-ΥΠΠΕΘ)

ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Π61-ΥΠΠΕΘ)
Φορέας χρηματοδότησης: ΥΠΠΕΘ
Χρηματοδότηση: Ε.Ε. (ΕΚΤ) και Ελληνικό Δημόσιο
Πλαίσιο χρηματοδότησης: ΕΠ ΕΔΒΜ, ΕΣΠΑ 2007-2013
Διάρκεια: 2010-2015
Ανάδοχος (έργου / πράξης): ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Επιστημονική και διοικητική εποπτεία έργου / πράξης (υπεύθυνος / συντονιστής έργου / πράξης): Μαίρη Κριάρη
Φορείς υλοποίησης: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ), ΙΕΠ, ΕΚ ΑΘΗΝΑ (ΙΕΛ)
Φορέας χρηματοδότησης: ΥΠΠΕΘ
Χρηματοδότηση: Ε.Ε. (ΕΚΤ) και Ελληνικό Δημόσιο
Πλαίσιο χρηματοδότησης: ΕΠ ΕΔΒΜ, ΕΣΠΑ 2007-2013
Διάρκεια: 2010-2015
Ανάδοχος (έργου / πράξης): ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Επιστημονική και διοικητική εποπτεία έργου / πράξης (υπεύθυνος / συντονιστής έργου / πράξης): Μαίρη Κριάρη
Φορείς υλοποίησης: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ), ΙΕΠ, ΕΚ ΑΘΗΝΑ (ΙΕΛ)

Υποέργο 12: Παιδαγωγικός Μετασχολιασμός Ψηφιακού Υλικού Πολιτισμικού Περιεχομένου
Ανάδοχος υποέργου: ΙΕΠ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Φορέας παρακολούθησης και παραλαβής υποέργου: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Ανάδοχος υποέργου: ΙΕΠ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Φορέας παρακολούθησης και παραλαβής υποέργου: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΓΛΩΣΣΑ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ανεξάρτητο γλώσσας
,
ελληνικά
ΤΥΠΟΣ ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
αφηγηματικό
ΕΥΡΟΣ ΚΑΛΥΨΗΣ (ΧΡΟΝΙΚΗ, ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΗ Η' ΑΛΛΗ ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΣΗ)
20ος αι. μ.Χ.
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Μπενάκη (Μουσείο Μπενάκη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΚΑΤΑΤΑΞΗ
Γεωγραφία - Γεωλογία > Φυσικό περιβάλλον > Πλανήτης Γη
(Η ζωή στο βυθό/Σφουγγάρια )
Πολιτικές και κοινωνικές επιστήμες (Επαγγέλματα /Παραδοσιακό επάγγελμα του Σφουγγαρά )
Αγωγή Υγείας > Πρόληψη Ατυχημάτων (Προστασία από ατυχήματα κατά την εργασία )
Εικαστικά > Οπτικοακουστικές Τέχνες (Φωτογραφία )
Ιστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) ( Κάλυμνος -σφουγγαράδες - Τοπική Ιστορία )
Πολιτικές και κοινωνικές επιστήμες (Επαγγέλματα /Παραδοσιακό επάγγελμα του Σφουγγαρά )
Αγωγή Υγείας > Πρόληψη Ατυχημάτων (Προστασία από ατυχήματα κατά την εργασία )
Εικαστικά > Οπτικοακουστικές Τέχνες (Φωτογραφία )
Ιστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) ( Κάλυμνος -σφουγγαράδες - Τοπική Ιστορία )
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
εικόνα
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση
διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος
σε γεγονότα
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ΣΥΛΛΟΓΕΣ ΟΠΟΥ ΕΜΦΑΝΙΖΕΤΑΙ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου:
Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Μεταδεδομένα
:
ΒΑΙΑ ΜΑΝΩΛΗ
Εμπλουτισμός μεταδεδομένων
:
:
Επιμέλεια / επικύρωση
μεταδεδομένων
:
ΜΑΡΙΑ ΚΟΤΣΑΚΩΣΤΑ
Συντονιστής / επιστημονικός
υπεύθυνος μεταδεδομένων
:
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Χορηγός/οί άδειας χρήσης:
Μουσείο Μπενάκη
Εκδότης/ες:
Μουσείο Μπενάκη
Χορηγός/οί άδειας χρήσης μεταδεδομένων:
ΙΕΠ
Εκδότης/ες μεταδεδομένων:
ΙΕΠ,
ΙΤΥΕ
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/