Όλα τα Μαθησιακά Αντικείμενα
Συλλογές
Μουσείο Μπενάκη #8
ΜΑΘΗΣΙΑΚΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ
ΔΗΛΟΣ: ΚΑΤΑΔΥΣΗ ΑΠΟ ΣΠΟΓΓΑΛΙΕΥΤΙΚΟ ΣΚΑΦΟΣ
ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΤΙΤΛΟΣ
Δήλος: Κατάδυση από σπογγαλιευτικό σκάφος
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το μαθησιακό αντικείμενο αφορά σε κατάδυση σφουγγαράδων στη Δήλο γύρω στο 1935 μ.Χ. Νησί με μεγάλη παράδοση στην σπογγαλιεία ήταν η Κάλυμνος. Από το Νοτιοανατολικό Αιγαίο οι Καλύμνιοι σφουγγαράδες βουτούσαν στα βαθιά αιγαιοπελαγίτικα νερά, αλλά και πιο πέρα στη Μεσόγειο και τη Βόρεια Αφρική.
Η επαγγελματική αυτή απασχόληση είχε πολύ μεγάλη επικινδυνότητα.
Στην εικόνα, φαίνεται το πλήρωμα πάνω στο καΐκι, ένας δύτης που έχει βουτήξει ενώ στο βάθος διακρίνονται τμήμα του νησιού και φυσικό περιβάλλον.
Η φωτογραφία ανήκει στη συγγραφέα Έλλη Παπαδημητρίου (1906 μ.Χ. - 1993 μ.Χ.), η οποία ασχολήθηκε με την ποίηση και το θέατρο. Η προσφυγική καταγωγή της και οι μνήμες από τη Μικρασιατική Καταστροφή ώθησαν τη συγγραφέα στην προσπάθεια να διατηρήσει και να αναδείξει διάφορες μορφές λαϊκής έκφρασης. Για να μπορέσει να συγκεντρώσει το υλικό της ταξίδεψε αρκετά στην ελληνική ύπαιθρο.
Το μαθησιακό αντικείμενο αφορά σε κατάδυση σφουγγαράδων στη Δήλο γύρω στο 1935 μ.Χ. Νησί με μεγάλη παράδοση στην σπογγαλιεία ήταν η Κάλυμνος. Από το Νοτιοανατολικό Αιγαίο οι Καλύμνιοι σφουγγαράδες βουτούσαν στα βαθιά αιγαιοπελαγίτικα νερά, αλλά και πιο πέρα στη Μεσόγειο και τη Βόρεια Αφρική.
Η επαγγελματική αυτή απασχόληση είχε πολύ μεγάλη επικινδυνότητα.
Στην εικόνα, φαίνεται το πλήρωμα πάνω στο καΐκι, ένας δύτης που έχει βουτήξει ενώ στο βάθος διακρίνονται τμήμα του νησιού και φυσικό περιβάλλον.
Η φωτογραφία ανήκει στη συγγραφέα Έλλη Παπαδημητρίου (1906 μ.Χ. - 1993 μ.Χ.), η οποία ασχολήθηκε με την ποίηση και το θέατρο. Η προσφυγική καταγωγή της και οι μνήμες από τη Μικρασιατική Καταστροφή ώθησαν τη συγγραφέα στην προσπάθεια να διατηρήσει και να αναδείξει διάφορες μορφές λαϊκής έκφρασης. Για να μπορέσει να συγκεντρώσει το υλικό της ταξίδεψε αρκετά στην ελληνική ύπαιθρο.
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το μαθησιακό αντικείμενο προτείνεται να αξιοποιηθεί από μαθητές και εκπαιδευτικούς. Στο γνωστικό αντικείμενο της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής με αφορμή την εικόνα και μέσα από ομαδοσυνεργατικές δράσεις, οι μαθητές καλούνται να συζητήσουν τις αλλαγές στον τόπο και τη ζωή των ανθρώπων από την εποχή της φωτογραφίας μέχρι σήμερα.
Καλό θα ήταν να ερευνήσουν για σύγχρονες φωτογραφίες των περιοχών (Δήλος και Κάλυμνος) να κάνουν συγκρίσεις (τι άλλαξε, τι παρέμεινε ίδιο) και να οδηγηθούν σε συμπεράσματα (Δήλος : Μνημείο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς από το 1990, Κάλυμνος: Νησί με μόνιμο πληθυσμό, σπογγαλιεία, μετανάστευση, κ.ά.) στο πλαίσιο της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης αλλά και της Τοπικής Ιστορίας.
Επίσης, να ερευνήσουν για το παραδοσιακό επάγγελμα του σφουγγαρά, την εξέλιξή του στο πέρασμα του χρόνου, τη σύνδεσή του με την ανάπτυξη του τόπου και να ετοιμάσουν σχετικές παρουσιάσεις.
Στην Αγωγή Υγείας καλούνται να καταγράψουν τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι σφουγγαράδ...
Το μαθησιακό αντικείμενο προτείνεται να αξιοποιηθεί από μαθητές και εκπαιδευτικούς. Στο γνωστικό αντικείμενο της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής με αφορμή την εικόνα και μέσα από ομαδοσυνεργατικές δράσεις, οι μαθητές καλούνται να συζητήσουν τις αλλαγές στον τόπο και τη ζωή των ανθρώπων από την εποχή της φωτογραφίας μέχρι σήμερα.
Καλό θα ήταν να ερευνήσουν για σύγχρονες φωτογραφίες των περιοχών (Δήλος και Κάλυμνος) να κάνουν συγκρίσεις (τι άλλαξε, τι παρέμεινε ίδιο) και να οδηγηθούν σε συμπεράσματα (Δήλος : Μνημείο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς από το 1990, Κάλυμνος: Νησί με μόνιμο πληθυσμό, σπογγαλιεία, μετανάστευση, κ.ά.) στο πλαίσιο της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης αλλά και της Τοπικής Ιστορίας.
Επίσης, να ερευνήσουν για το παραδοσιακό επάγγελμα του σφουγγαρά, την εξέλιξή του στο πέρασμα του χρόνου, τη σύνδεσή του με την ανάπτυξη του τόπου και να ετοιμάσουν σχετικές παρουσιάσεις.
Στην Αγωγή Υγείας καλούνται να καταγράψουν τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι σφουγγαράδες και τους τρόπους αντιμετώπισης. Μπορούν να καταγράψουν κι άλλα επικίνδυνα επαγγέλματα και τους τρόπους προστασίας.
Στη Γεωγραφία προτείνεται οι μαθητές να ερευνήσουν τη ζωή στο βυθό και να μελετήσουν για το είδος των σφουγγαριών, να καταγράψουν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους, την επεξεργασία τους κ.ά.
Στην Αισθητική Αγωγή προτείνεται να ασχοληθούν με την τέχνη της φωτογραφίας (είδη, τεχνικές λήψης κ.ά.).
Περισσότερα
Λιγότερα
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
http://photodentro.edu.gr/cultural/r/8526/5380
ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ
ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
μαθητής,
εκπαιδευτικός
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ / ΕΠΙΠΕΔΟ
δημοτικό,
γυμνάσιο
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9-12
,
12-15
ΓΛΩΣΣΑ ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟΥ ΚΟΙΝΟΥ
ανεξάρτητο γλώσσας
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ
Φορέας χρηματοδότησης:
Μουσείο Μπενάκη
Χρηματοδότηση: ίδιοι πόροι/άλλη πηγή χρηματοδότησης
Χρηματοδότηση: ίδιοι πόροι/άλλη πηγή χρηματοδότησης
ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
έργο / πράξη:
ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Π61-ΥΠΠΕΘ)

ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Π61-ΥΠΠΕΘ)
Φορέας χρηματοδότησης: ΥΠΠΕΘ
Χρηματοδότηση: Ε.Ε. (ΕΚΤ) και Ελληνικό Δημόσιο
Πλαίσιο χρηματοδότησης: ΕΠ ΕΔΒΜ, ΕΣΠΑ 2007-2013
Διάρκεια: 2010-2015
Ανάδοχος (έργου / πράξης): ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Επιστημονική και διοικητική εποπτεία έργου / πράξης (υπεύθυνος / συντονιστής έργου / πράξης): Μαίρη Κριάρη
Φορείς υλοποίησης: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ), ΙΕΠ, ΕΚ ΑΘΗΝΑ (ΙΕΛ)
Φορέας χρηματοδότησης: ΥΠΠΕΘ
Χρηματοδότηση: Ε.Ε. (ΕΚΤ) και Ελληνικό Δημόσιο
Πλαίσιο χρηματοδότησης: ΕΠ ΕΔΒΜ, ΕΣΠΑ 2007-2013
Διάρκεια: 2010-2015
Ανάδοχος (έργου / πράξης): ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Επιστημονική και διοικητική εποπτεία έργου / πράξης (υπεύθυνος / συντονιστής έργου / πράξης): Μαίρη Κριάρη
Φορείς υλοποίησης: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ), ΙΕΠ, ΕΚ ΑΘΗΝΑ (ΙΕΛ)

Υποέργο 12: Παιδαγωγικός Μετασχολιασμός Ψηφιακού Υλικού Πολιτισμικού Περιεχομένου
Ανάδοχος υποέργου: ΙΕΠ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Φορέας παρακολούθησης και παραλαβής υποέργου: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Ανάδοχος υποέργου: ΙΕΠ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Φορέας παρακολούθησης και παραλαβής υποέργου: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΓΛΩΣΣΑ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ανεξάρτητο γλώσσας
,
ελληνικά
ΤΥΠΟΣ ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
αφηγηματικό
ΕΥΡΟΣ ΚΑΛΥΨΗΣ (ΧΡΟΝΙΚΗ, ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΗ Η' ΑΛΛΗ ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΣΗ)
20ος αι. μ.Χ.
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Μπενάκη (Μουσείο Μπενάκη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΚΑΤΑΤΑΞΗ
Πολιτικές και κοινωνικές επιστήμες
(Η ζωή στο νησί/ Αλλαγές στο τοπίο )
Αγωγή Υγείας (Επαγγέλματα και ατυχήματα )
Εικαστικά > Οπτικοακουστικές Τέχνες (Φωτογραφία )
Γεωγραφία - Γεωλογία > Φυσικό περιβάλλον > Πλανήτης Γη (Ηζωή στο βυθό /Σφουγγάρια )
Αγωγή Υγείας (Επαγγέλματα και ατυχήματα )
Εικαστικά > Οπτικοακουστικές Τέχνες (Φωτογραφία )
Γεωγραφία - Γεωλογία > Φυσικό περιβάλλον > Πλανήτης Γη (Ηζωή στο βυθό /Σφουγγάρια )
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
εικόνα
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση
διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος
σε γεγονότα
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ΣΥΛΛΟΓΕΣ ΟΠΟΥ ΕΜΦΑΝΙΖΕΤΑΙ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου:
Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Μεταδεδομένα
:
ΒΑΙΑ ΜΑΝΩΛΗ
Εμπλουτισμός μεταδεδομένων
:
:
Επιμέλεια / επικύρωση
μεταδεδομένων
:
ΜΑΡΙΑ ΚΟΤΣΑΚΩΣΤΑ
Συντονιστής / επιστημονικός
υπεύθυνος μεταδεδομένων
:
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Χορηγός/οί άδειας χρήσης:
Μουσείο Μπενάκη
Εκδότης/ες:
Μουσείο Μπενάκη
Χορηγός/οί άδειας χρήσης μεταδεδομένων:
ΙΕΠ
Εκδότης/ες μεταδεδομένων:
ΙΕΠ,
ΙΤΥΕ
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/