Όλα τα Μαθησιακά Αντικείμενα Συλλογές Digitizing Contemporary Art/Μουσείο Φρυσιρά #2
ΜΑΘΗΣΙΑΚΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ
ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΜΕΤΑΝΑΣΤΗΣ (ΣΟΠΕΝ)
ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΤΙΤΛΟΣ
Emigrant (Chopin)
Πολιτικός μετανάστης (Σοπέν)
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Έργο ζωγραφικής του Πολωνού ζωγράφου Marcin Maciejowski (λάδι σε καμβά διαστάσεων 140x120 εκ., 2006). Στο ρεαλιστικής πνοής αυτό έργο, που δημιουργείται με βάση γνωστή φωτογραφία του Λουί-Ωγκύστ Μπισόν (1849), έχουμε μια προσωπογραφία του γνωστού Πολωνού συνθέτη, το όνομα του οποίου γράφεται μέσα σε παρένθεση, ενώ έξω από την παρένθεση ο ζωγράφος περιλαμβάνει τη λέξη Emigrant που σημαίνει (πολιτικός) μετανάστης. Είναι προφανές ότι ο ζωγράφος με τον τίτλο υπαινίσσεται ένα γνωστό ιστορικό γεγονός και τη σχέση του Σοπέν με αυτό: στα 1830 στην Πολωνία γίνεται μια μεγάλη εξέγερση στην προσπάθειά της να απεξαρτηθεί από την τσαρική Ρωσία. Η εξέγερση τελικά καταπνίγηκε, με αποτέλεσμα ένας μεγάλος αριθμός Πολωνών να εγκαταλείψει την πατρίδα του και να οδηγηθεί στη μετανάστευση, που ονομάστηκε η Μεγάλη Μετανάστευση. Ο πιο διάσημος από τους Πολωνούς εξόριστους ήταν ο πιανίστας και συνθέτης Σοπέν, ο οποίος προς τιμήν της εξέγερσης συνέθεσε τη μεγάλη Επαναστατική Σπουδή (Étude Op. 10, No. 12 in C m...
Έργο ζωγραφικής του Πολωνού ζωγράφου Marcin Maciejowski (λάδι σε καμβά διαστάσεων 140x120 εκ., 2006). Στο ρεαλιστικής πνοής αυτό έργο, που δημιουργείται με βάση γνωστή φωτογραφία του Λουί-Ωγκύστ Μπισόν (1849), έχουμε μια προσωπογραφία του γνωστού Πολωνού συνθέτη, το όνομα του οποίου γράφεται μέσα σε παρένθεση, ενώ έξω από την παρένθεση ο ζωγράφος περιλαμβάνει τη λέξη Emigrant που σημαίνει (πολιτικός) μετανάστης. Είναι προφανές ότι ο ζωγράφος με τον τίτλο υπαινίσσεται ένα γνωστό ιστορικό γεγονός και τη σχέση του Σοπέν με αυτό: στα 1830 στην Πολωνία γίνεται μια μεγάλη εξέγερση στην προσπάθειά της να απεξαρτηθεί από την τσαρική Ρωσία. Η εξέγερση τελικά καταπνίγηκε, με αποτέλεσμα ένας μεγάλος αριθμός Πολωνών να εγκαταλείψει την πατρίδα του και να οδηγηθεί στη μετανάστευση, που ονομάστηκε η Μεγάλη Μετανάστευση. Ο πιο διάσημος από τους Πολωνούς εξόριστους ήταν ο πιανίστας και συνθέτης Σοπέν, ο οποίος προς τιμήν της εξέγερσης συνέθεσε τη μεγάλη Επαναστατική Σπουδή (Étude Op. 10, No. 12 in C minor, «the Revolutionary Étude»). Εκτός από αυτήν, το σύνολο των μουσικών του συνθέσεων πέραν της καλλιτεχνικής τους αξίας, αναδίδουν τη λαχτάρα του για την πατρίδα, μιλούν για την πατρίδα μέσα από τους ρυθμούς και τα πρόσωπα (μαζούρκες, Πολωνέζες), θυμίζουν στους εξόριστους Πολωνούς την πατρίδα, ενώ ο ίδιος στα διεθνή ακροατήρια γνωστοποιεί μέσα από τη μουσική του τον πολιτισμό, τις παραδόσεις, τα έθιμά της. Ο ίδιος έλεγε ότι η Πολωνία εξακολουθεί να ζει στις καρδιές των Πολωνών της, παρά το γεγονός ότι δεν υπάρχει στον πολιτικό χάρτη της Ευρώπης.
Ο Marcin Maciejowski γεννήθηκε στην πόλη Babice κοντά στην Κρακοβία το 1974 και σπούδασε αρχιτεκτονική και γραφικές τέχνες. Ο ίδιος ισχυρίζεται ότι δεν σπούδασε ζωγραφική γιατί δεν ήθελε να έχει την ταμπέλα του ζωγράφου. Στη Σχολή Γραφικών Τεχνών πήρε τη ζωγραφική ως μάθημα επιλογής και παρά το γεγονός ότι η ζωγραφική άρχισε να τον κερδίζει ως δραστηριότητα, η ενασχόλησή του με τη ζωγραφική ήταν σχεδόν μυστική, αφού ήταν μια δραστηριότητα για το σπίτι. Όταν γνωστή γκαλερί ζήτησε να εκθέσει έργα του, αρνήθηκε να χαρακτηρισθεί ως ζωγράφος —αφού δεν είχε κάνει ειδικές σπουδές—για να μην προκαλέσει δυσαρέσκεια στους πανεπιστημιακούς κύκλους. Ο ίδιος χαριτολογώντας λέει ότι η λέξη ζωγράφος στο χωριό του είναι συνώνυμη με εκείνη του μπογιατζή και δεν θα έκανε καλή εντύπωση στους συγχωριανούς του το επάγγελμά του.
Από το 2000 έχει αρχίσει να εκθέτει έργα του σε όλον τον κόσμο. Στα έργα του χρησιμοποιεί συχνά τίτλους μέσα από τους οποίους δίνει εξηγήσεις για αυτά. Θεωρείται ένας από τους πιο ενδιαφέροντες ζωγράφους της γενιάς του.
Περισσότερα
Λιγότερα
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το ζωγραφικό έργο μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως εικόνα- αφόρμηση σε συζητήσεις με τους μαθητές, ερευνητικές εργασίες αλλά και σε πολλά μαθήματα, όπως στη Γλώσσα, τα Εικαστικά, την Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή κ.ά. Εξαιρετικά ενδιαφέρουσα είναι η συμπερίληψη του έργου σε ερευνητική εργασία σχετική με τα ευαίσθητα ζητήματα της μετανάστευσης —ιδιαίτερα της πολιτικής— γεγονός που ακουμπά και σε μεγάλα πολιτικά και διεθνή προβλήματα της εποχής μας. Οι μαθητές και λόγω διαδικτύου έχουν μια μεγαλύτερη πρόσβαση στη σχετική πληροφόρηση από όσο στο παρελθόν. Είναι ευκαιρία λοιπόν να ευαισθητοποιηθούν σχετικά και να ερευνήσουν ανά ομάδες αντίστοιχα μεταναστευτικά ρεύματα άλλων λαών και πρώτα από όλα των Ελλήνων. Με πλαίσιο-οδηγό την έννοια της μετανάστευσης θα μπορούσε να γίνει συγκριτική μελέτη επί του θέματος σχετικά με το πώς το αντιμετωπίζει η μουσική και πώς η ζωγραφική.
Το ζωγραφικό έργο μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως εικόνα- αφόρμηση σε συζητήσεις με τους μαθητές, ερευνητικές εργασίες αλλά και σε πολλά μαθήματα, όπως στη Γλώσσα, τα Εικαστικά, την Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή κ.ά. Εξαιρετικά ενδιαφέρουσα είναι η συμπερίληψη του έργου σε ερευνητική εργασία σχετική με τα ευαίσθητα ζητήματα της μετανάστευσης —ιδιαίτερα της πολιτικής— γεγονός που ακουμπά και σε μεγάλα πολιτικά και διεθνή προβλήματα της εποχής μας. Οι μαθητές και λόγω διαδικτύου έχουν μια μεγαλύτερη πρόσβαση στη σχετική πληροφόρηση από όσο στο παρελθόν. Είναι ευκαιρία λοιπόν να ευαισθητοποιηθούν σχετικά και να ερευνήσουν ανά ομάδες αντίστοιχα μεταναστευτικά ρεύματα άλλων λαών και πρώτα από όλα των Ελλήνων. Με πλαίσιο-οδηγό την έννοια της μετανάστευσης θα μπορούσε να γίνει συγκριτική μελέτη επί του θέματος σχετικά με το πώς το αντιμετωπίζει η μουσική και πώς η ζωγραφική.
Ένα δεύτερο θέμα που θα είχε επίσης ενδιαφέρον να συζητηθεί και να ερευνηθεί αφορά ζητήματα καλλιτεχνικής έκφρασης και καλλιτεχνικής «πιστοποίησης». Και δεν πρόκειται για θέμα που αφορά μόνον τα μαθήματα της Αισθητικής Αγωγής, αλλά και το μάθημα της Γλώσσας, όπως επίσης και τις ερευνητικές εργασίες. Ο Marcin Maciejowski μας δίνει εξηγήσεις σχετικές π.χ. με την ιδιότητα/ταμπέλα του ζωγράφου. Πέραν του αν θα συμφωνήσει κάποιος ή θα διαφωνήσει μαζί του, οφείλει να προβληματιστεί σχετικά με το ποια είναι η σχέση της ταμπέλας με το παραγόμενο καλλιτεχνικό(;) κάθε φορά προϊόν, ή αντίθετα πόσα πραγματικά καλλιτεχνικά δημιουργήματα αναζητούν την ταυτότητα/ταμπέλα του δημιουργού τους.
Ένα δεύτερο θέμα που θα είχε επίσης ενδιαφέρον να συζητηθεί και να ερευνηθεί αφορά ζητήματα καλλιτεχνικής έκφρασης και καλλιτεχνικής «πιστοποίησης». Και δεν πρόκειται για θέμα που αφορά μόνον τα μαθήματα της Αισθητικής Αγωγής, αλλά και το μάθημα της Γλώσσας, όπως επίσης και τις ερευνητικές εργασίες. Ο Marcin Maciejowski μας δίνει εξηγήσεις σχετικές π.χ. με την ιδιότητα/ταμπέλα του ζωγράφου. Πέραν του αν θα συμφωνήσει κάποιος ή θα διαφωνήσει μαζί του, οφείλει να προβληματιστεί σχετικά με το ποια είναι η σχέση της ταμπέλας με το παραγόμενο καλλιτεχνικό(;) κάθε φορά προϊόν, ή αντίθετα πόσα πραγματικά καλλιτεχνικά δημιουργήματα αναζητούν την ταυτότητα/ταμπέλα του δημιουργού τους.
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
http://photodentro.edu.gr/cultural/r/8526/5487
ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ
ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
μαθητής,
εκπαιδευτικός
,
άλλος
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ / ΕΠΙΠΕΔΟ
δημοτικό,
γυμνάσιο,
γενικό λύκειο
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9-12
,
12-15
,
15-18
,
18-20
ΓΛΩΣΣΑ ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟΥ ΚΟΙΝΟΥ
ελληνικά
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ
Φορέας χρηματοδότησης:
Μουσείο Φρυσίρα
Χρηματοδότηση: ίδιοι πόροι/άλλη πηγή χρηματοδότησης
Χρηματοδότηση: ίδιοι πόροι/άλλη πηγή χρηματοδότησης
ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
έργο / πράξη:
ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Π61-ΥΠΠΕΘ)
ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Π61-ΥΠΠΕΘ)
Φορέας χρηματοδότησης: ΥΠΠΕΘ
Χρηματοδότηση: Ε.Ε. (ΕΚΤ) και Ελληνικό Δημόσιο
Πλαίσιο χρηματοδότησης: ΕΠ ΕΔΒΜ, ΕΣΠΑ 2007-2013
Διάρκεια: 2010-2015
Ανάδοχος (έργου / πράξης): ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Επιστημονική και διοικητική εποπτεία έργου / πράξης (υπεύθυνος / συντονιστής έργου / πράξης): Μαίρη Κριάρη
Φορείς υλοποίησης: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ), ΙΕΠ, ΕΚ ΑΘΗΝΑ (ΙΕΛ)
Φορέας χρηματοδότησης: ΥΠΠΕΘ
Χρηματοδότηση: Ε.Ε. (ΕΚΤ) και Ελληνικό Δημόσιο
Πλαίσιο χρηματοδότησης: ΕΠ ΕΔΒΜ, ΕΣΠΑ 2007-2013
Διάρκεια: 2010-2015
Ανάδοχος (έργου / πράξης): ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Επιστημονική και διοικητική εποπτεία έργου / πράξης (υπεύθυνος / συντονιστής έργου / πράξης): Μαίρη Κριάρη
Φορείς υλοποίησης: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ), ΙΕΠ, ΕΚ ΑΘΗΝΑ (ΙΕΛ)
Υποέργο 12: Παιδαγωγικός Μετασχολιασμός Ψηφιακού Υλικού Πολιτισμικού Περιεχομένου
Ανάδοχος υποέργου: ΙΕΠ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Φορέας παρακολούθησης και παραλαβής υποέργου: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Ανάδοχος υποέργου: ΙΕΠ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Φορέας παρακολούθησης και παραλαβής υποέργου: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΓΛΩΣΣΑ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ελληνικά
ΤΥΠΟΣ ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
αφηγηματικό
ΕΥΡΟΣ ΚΑΛΥΨΗΣ (ΧΡΟΝΙΚΗ, ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΗ Η' ΑΛΛΗ ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΣΗ)
2006 μ. Χ.
ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Φρυσίρα (Μουσείο Φρυσίρα)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΚΑΤΑΤΑΞΗ
Μουσική > Δημιουργοί
Ιστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Πολεμικά γεγονότα (Μετανάστευση )
Πολιτικές και κοινωνικές επιστήμες
Νεοελληνική Λογοτεχνία > Θέματα (Μετακινήσεις πληθυσμών, μετανάστευση, προσφυγιά )
Νέα Ελληνική Γλώσσα > Θέματα (Μετακινήσεις πληθυσμών, μετανάστευση, προσφυγιά μέσα από την Τέχνη )
Ιστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Πολεμικά γεγονότα (Μετανάστευση )
Πολιτικές και κοινωνικές επιστήμες
Νεοελληνική Λογοτεχνία > Θέματα (Μετακινήσεις πληθυσμών, μετανάστευση, προσφυγιά )
Νέα Ελληνική Γλώσσα > Θέματα (Μετακινήσεις πληθυσμών, μετανάστευση, προσφυγιά μέσα από την Τέχνη )
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
εικόνα
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική
προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος
σε γεγονότα
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
συναισθηματικός > να διαμορφώνουν και να ακολουθούν ένα σύστημα αξιών
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
συναισθηματικός > να διαμορφώνουν και να ακολουθούν ένα σύστημα αξιών
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
ΣΥΛΛΟΓΕΣ ΟΠΟΥ ΕΜΦΑΝΙΖΕΤΑΙ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου:
Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Δημιουργία πρωτότυπου έργου
:
Maciejowski Marcin
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Μεταδεδομένα
:
Εμπλουτισμός μεταδεδομένων
:
:
Επιμέλεια / επικύρωση
μεταδεδομένων
:
Συντονιστής / επιστημονικός
υπεύθυνος μεταδεδομένων
:
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Χορηγός/οί άδειας χρήσης:
Μουσείο Φρυσίρα
Εκδότης/ες:
Μουσείο Φρυσίρα
Χορηγός/οί άδειας χρήσης μεταδεδομένων:
ΙΕΠ
Εκδότης/ες μεταδεδομένων:
ΙΕΠ,
ΙΤΥΕ
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/