Όλα τα Μαθησιακά Αντικείμενα Συλλογή Library & Information Centre of the University of Patra Library and Information Centre of Patras Uni #2
ΜΑΘΗΣΙΑΚΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ
ΠΡΟΣΑΡΤΗΣΗ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ: Η ΤΥΧΗ ΤΩΝ ΤΣΙΦΛΙΚΙΩΝ
ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΤΙΤΛΟΣ
Προσάρτηση Θεσσαλίας: Η τύχη των τσιφλικιών
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Πρόκειται για δημοσίευμα στο φύλλο της 28ης Οκτωβρίου του 1881 της πολιτικής-σατιρικής εφημερίδας «Μη χάνεσαι», εκδότης της οποίας ήταν ο δημοσιογράφος Βλάσης Γαβριηλίδης. Ο ανταποκριτής της εφημερίδας, με ημερομηνία ανταπόκρισης 21 Οκτωβρίου του ίδιου έτους, μεταφέρει το περίεργο κλίμα που υπήρχε στη Θεσσαλία. Συγκεκριμένα, ενώ η περιοχή βρισκόταν σε φάση σταδιακής προσάρτησης στο Ελληνικό κράτος και αφαίρεσής της από την Οθωμανική αυτοκρατορία, ήδη είχαν αρχίσει οι προσφορές (και μάλιστα από κάποιον τροφοδότη του Ελληνικού Στρατού ονόματι «Αγαθοκλή») μεγάλων χρηματικών ποσών για αγορά τσιφλικιών. Ο ανταποκριτής καυτηριάζει το γεγονός αυτό και μάλιστα αναφέρει ως χαρακτηριστικό παράδειγμα υπερβολής την πρόθεση του προαναφερόμενου να αγοράσει ολόκληρη την επαρχία του Βελεστίνου με το ποσό των 500.000 φράγκων. Η δριμεία κριτική της ανταπόκρισης δεν σταματάει εκεί, αλλά κορυφώνεται με την εκτενή αναφορά περιστατικών, όπου η νέα Ελληνική διοίκηση επέτρεψε στους αποχωρήσαντες Οθωμανούς να ...
Πρόκειται για δημοσίευμα στο φύλλο της 28ης Οκτωβρίου του 1881 της πολιτικής-σατιρικής εφημερίδας «Μη χάνεσαι», εκδότης της οποίας ήταν ο δημοσιογράφος Βλάσης Γαβριηλίδης. Ο ανταποκριτής της εφημερίδας, με ημερομηνία ανταπόκρισης 21 Οκτωβρίου του ίδιου έτους, μεταφέρει το περίεργο κλίμα που υπήρχε στη Θεσσαλία. Συγκεκριμένα, ενώ η περιοχή βρισκόταν σε φάση σταδιακής προσάρτησης στο Ελληνικό κράτος και αφαίρεσής της από την Οθωμανική αυτοκρατορία, ήδη είχαν αρχίσει οι προσφορές (και μάλιστα από κάποιον τροφοδότη του Ελληνικού Στρατού ονόματι «Αγαθοκλή») μεγάλων χρηματικών ποσών για αγορά τσιφλικιών. Ο ανταποκριτής καυτηριάζει το γεγονός αυτό και μάλιστα αναφέρει ως χαρακτηριστικό παράδειγμα υπερβολής την πρόθεση του προαναφερόμενου να αγοράσει ολόκληρη την επαρχία του Βελεστίνου με το ποσό των 500.000 φράγκων. Η δριμεία κριτική της ανταπόκρισης δεν σταματάει εκεί, αλλά κορυφώνεται με την εκτενή αναφορά περιστατικών, όπου η νέα Ελληνική διοίκηση επέτρεψε στους αποχωρήσαντες Οθωμανούς να γιορτάσουν κανονικά την θρησκευτική τους γιορτή « Μπαϊράμι» υψώνοντας την Οθωμανική σημαία και εκτελώντας μάλιστα πανηγυρικούς κανονιοβολισμούς. Το γεγονός αυτό αποδίδει ο ανταποκριτής στην πρόθεση των Ελληνικών Αρχών να «καλοπιάσουν» τους αποχωρήσαντες Οθωμανούς, υπαινισσόμενος ότι ήθελαν να εξυπηρετήσουν ιδίους σκοπούς.
Περισσότερα
Λιγότερα
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το συγκεκριμένο αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί σε θέματα οικονομικής και πολιτικής ιστορίας. Συγκεκριμένα μπορεί να ζητηθεί από τους μαθητές να διερευνηθούν οι σκοπιμότητες μερίδας της ελληνικής άρχουσας τάξης σχετικά με τις νεοαποκτηθείσες περιοχές της Θεσσαλίας, ο τρόπος με τον οποίο προσπάθησαν να επωφεληθούν οικονομικά και η αδιαφορία τους (;) για τα συναισθήματα που θα προκαλούσε στους Έλληνες ο εορτασμός του «Μπαϊραμιού» από τους Οθωμανούς. Θεωρώντας δε ο συντάκτης του κειμένου ότι ο συγκεκριμένος εορτασμός έγινε με τρόπο προκλητικό, αποδίδει ιδιοτελή κίνητρα στους ιθύνοντες των Ελλήνων που τον επέτρεψαν. Κατά συνέπεια, με αφορμή τις κρίσεις αυτές μπορούν να τεθούν ενδιαφέροντα ερωτήματα προς συζήτηση στους μαθητές α) Είναι θεμιτό ή όχι να επιτρέπεις στον «άλλο» να ασκεί τα θρησκευτικά του καθήκοντα, έστω και αν είναι ο έως πρότινος εχθρός σου, και πότε ενέργειες του είδους αυτού μπορούν να προσλάβουν προκλητικό χαρακτήρα; β) Κατά πόσο προκύπτουν πολιτικά ή ιδεολογικά ζητήματα...
Το συγκεκριμένο αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί σε θέματα οικονομικής και πολιτικής ιστορίας. Συγκεκριμένα μπορεί να ζητηθεί από τους μαθητές να διερευνηθούν οι σκοπιμότητες μερίδας της ελληνικής άρχουσας τάξης σχετικά με τις νεοαποκτηθείσες περιοχές της Θεσσαλίας, ο τρόπος με τον οποίο προσπάθησαν να επωφεληθούν οικονομικά και η αδιαφορία τους (;) για τα συναισθήματα που θα προκαλούσε στους Έλληνες ο εορτασμός του «Μπαϊραμιού» από τους Οθωμανούς. Θεωρώντας δε ο συντάκτης του κειμένου ότι ο συγκεκριμένος εορτασμός έγινε με τρόπο προκλητικό, αποδίδει ιδιοτελή κίνητρα στους ιθύνοντες των Ελλήνων που τον επέτρεψαν. Κατά συνέπεια, με αφορμή τις κρίσεις αυτές μπορούν να τεθούν ενδιαφέροντα ερωτήματα προς συζήτηση στους μαθητές α) Είναι θεμιτό ή όχι να επιτρέπεις στον «άλλο» να ασκεί τα θρησκευτικά του καθήκοντα, έστω και αν είναι ο έως πρότινος εχθρός σου, και πότε ενέργειες του είδους αυτού μπορούν να προσλάβουν προκλητικό χαρακτήρα; β) Κατά πόσο προκύπτουν πολιτικά ή ιδεολογικά ζητήματα, από τη στιγμή που ο Ελληνισμός πανηγυρίζει από τη μια για την προσάρτηση της Θεσσαλίας και από την άλλη Έλληνες συναλλάσσονται με τους μέχρι πρότινος αντιμαχόμενους; Επιπροσθέτως, ερευνητικό ενδιαφέρον έχει ο βαθμός διαπλοκής ανθρώπων του κρατικού μηχανισμού με τις αγοροπωλησίες τσιφλικιών και το αν προκύπτουν ζητήματα κρατικής διαφθοράς μέσα από αυτές τις πρακτικές. Κατ’ επέκταση, τέλος, μπορεί να ζητηθεί από τους μαθητές να διερευνηθεί ο τρόπος εκμετάλλευσης για ίδιον όφελος θετικών η αρνητικών εθνικών συγκυριών από μερίδα οικονομικά ισχυρών και ιθυνόντων, με αναφορά ενδεχομένως και σε αρνητικά φαινόμενα άλλων εποχών, όπως π.χ. ο μαυραγοριτισμός.
Περισσότερα
Λιγότερα
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
http://photodentro.edu.gr/cultural/r/8526/5560
ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ
ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
μαθητής,
εκπαιδευτικός
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ / ΕΠΙΠΕΔΟ
γυμνάσιο,
γενικό λύκειο
,
επαγγελματικό λύκειο (ΕΠΑ.Λ)
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9-12
,
12-15
,
15-18
,
18-20
ΓΛΩΣΣΑ ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟΥ ΚΟΙΝΟΥ
ελληνικά
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ
Φορέας χρηματοδότησης:
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
Χρηματοδότηση: ίδιοι πόροι/άλλη πηγή χρηματοδότησης
Χρηματοδότηση: ίδιοι πόροι/άλλη πηγή χρηματοδότησης
ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
έργο / πράξη:
ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Π61-ΥΠΠΕΘ)
ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Π61-ΥΠΠΕΘ)
Φορέας χρηματοδότησης: ΥΠΠΕΘ
Χρηματοδότηση: Ε.Ε. (ΕΚΤ) και Ελληνικό Δημόσιο
Πλαίσιο χρηματοδότησης: ΕΠ ΕΔΒΜ, ΕΣΠΑ 2007-2013
Διάρκεια: 2010-2015
Ανάδοχος (έργου / πράξης): ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Επιστημονική και διοικητική εποπτεία έργου / πράξης (υπεύθυνος / συντονιστής έργου / πράξης): Μαίρη Κριάρη
Φορείς υλοποίησης: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ), ΙΕΠ, ΕΚ ΑΘΗΝΑ (ΙΕΛ)
Φορέας χρηματοδότησης: ΥΠΠΕΘ
Χρηματοδότηση: Ε.Ε. (ΕΚΤ) και Ελληνικό Δημόσιο
Πλαίσιο χρηματοδότησης: ΕΠ ΕΔΒΜ, ΕΣΠΑ 2007-2013
Διάρκεια: 2010-2015
Ανάδοχος (έργου / πράξης): ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Επιστημονική και διοικητική εποπτεία έργου / πράξης (υπεύθυνος / συντονιστής έργου / πράξης): Μαίρη Κριάρη
Φορείς υλοποίησης: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ), ΙΕΠ, ΕΚ ΑΘΗΝΑ (ΙΕΛ)
Υποέργο 12: Παιδαγωγικός Μετασχολιασμός Ψηφιακού Υλικού Πολιτισμικού Περιεχομένου
Ανάδοχος υποέργου: ΙΕΠ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Φορέας παρακολούθησης και παραλαβής υποέργου: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Ανάδοχος υποέργου: ΙΕΠ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Φορέας παρακολούθησης και παραλαβής υποέργου: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΓΛΩΣΣΑ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ελληνικά
ΤΥΠΟΣ ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
αφηγηματικό
ΕΥΡΟΣ ΚΑΛΥΨΗΣ (ΧΡΟΝΙΚΗ, ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΗ Η' ΑΛΛΗ ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΣΗ)
Θεσσαλία, 1881 μ.Χ.
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΚΑΤΑΤΑΞΗ
Ιστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Οικονομία
( Το κείμενο αναφέρεται σε θέματα που άπτονται του ιδιοκτησιακού καθεστώτος των τσιφλικιών της νεοαποκτηθείσας από το νεοελληνικό κράτος περιοχής της Θεσσαλίας, αλλά και στο πώς ορισμένοι, συμπεριλαμβανόμενων και κρατικών παραγόντων, εκμεταλλεύτηκαν με αθέμιτο τρόπο την ιστορική αυτή συγκυρία. - Τσιφλίκια, Αγορά γης )
Ιστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Πολιτικά και Ιδεολογικά Ζητήματα ( Ο συντάκτης του κειμένου ασκεί αρνητική κριτική στο γεγονός ότι οι ελληνικές αρχές επέτρεψαν στους Οθωμανούς που αποχωρούσαν να γιορτάσουν το «Μπαϊράμι». Θεωρεί δε ο συντάκτης ότι ο εορτασμός επετράπη προκειμένου να εξυπηρετηθούν ιδιοτελείς σκοπιμότητες. - Θρησκευτικές διενέξεις )
Ιστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Πολιτικά και Ιδεολογικά Ζητήματα ( Ο συντάκτης του κειμένου ασκεί αρνητική κριτική στο γεγονός ότι οι ελληνικές αρχές επέτρεψαν στους Οθωμανούς που αποχωρούσαν να γιορτάσουν το «Μπαϊράμι». Θεωρεί δε ο συντάκτης ότι ο εορτασμός επετράπη προκειμένου να εξυπηρετηθούν ιδιοτελείς σκοπιμότητες. - Θρησκευτικές διενέξεις )
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
κείμενο
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική
προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
ΣΥΛΛΟΓΕΣ ΟΠΟΥ ΕΜΦΑΝΙΖΕΤΑΙ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου:
Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Δημιουργία πρωτότυπου έργου
:
[Ανωνύμως]
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Μεταδεδομένα
:
Εμπλουτισμός μεταδεδομένων
:
:
Επιμέλεια / επικύρωση
μεταδεδομένων
:
Συντονιστής / επιστημονικός
υπεύθυνος μεταδεδομένων
:
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Χορηγός/οί άδειας χρήσης:
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
Εκδότης/ες:
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
Χορηγός/οί άδειας χρήσης μεταδεδομένων:
ΙΕΠ
Εκδότης/ες μεταδεδομένων:
ΙΕΠ,
ΙΤΥΕ
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ
http://creativecommons.org/publicdomain/mark/1.0/