Photodentro logo
Φωτόδεντρο

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
CTI logo
Ελληνικά English

Όλα τα Μαθησιακά Αντικείμενα right arrow icon Συλλογή "National Documentation Centre (EKT)" right arrow icon National Documentation Centre #2

ΜΑΘΗΣΙΑΚΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ

ΚΑΣΟΜΟΥΛΗΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ

Μετάβαση στη σελίδα του αντικειμένου στον πάροχο
ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΩ
 
Facebook icon
Tweet icon
QRCode icon
QRCode
ΜΟΙΡΑΖΟΜΑΙ
Αρχεία σε αυτό το αντικείμενο:
  
  
ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΤΙΤΛΟΣ
Κασομούλης Νικόλαος
Kasomoulis Nikolaos
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Λιθογραφία, στην οποία απεικονίζεται ο Μακεδόνας αγωνιστής του 1821 και ιστορικός της Ελληνικής Επανάστασης, Νικόλαος Κασομούλης (Κοζάνη, 1795 – Στυλίδα Φθιώτιδας, 1872), φορώντας την παραδοσιακή φουστανέλα. Ο πατέρας του, Κώστας Κασομούλης, έμπορος και προεστός στη Σιάτιστα της Κοζάνης, σκοτώθηκε κατά τη διάρκεια της πολιορκίας της Νάουσας από τους Τούρκους, το 1822. Ο Νικόλαος Κασομούλης και οι αδελφοί του, Γεώργιος, Δημήτριος και Ιωάννης, είχαν μυηθεί στη Φιλική Εταιρεία. Ο αδελφός του, Δημήτριος, σκοτώθηκε κατά την έξοδο του Μεσολογγίου και ο αδελφός του, Γεώργιος, κατά την καταστολή των εξεγέρσεων του 1836. Λιθογραφία, στην οποία απεικονίζεται ο Μακεδόνας αγωνιστής του 1821 και ιστορικός της Ελληνικής Επανάστασης, Νικόλαος Κασομούλης (Κοζάνη, 1795 – Στυλίδα Φθιώτιδας, 1872), φορώντας την παραδοσιακή φουστανέλα. Ο πατέρας του, Κώστας Κασομούλης, έμπορος και προεστός στη Σιάτιστα της Κοζάνης, σκοτώθηκε κατά τη διάρκεια της πολιορκίας της Νάουσας από τους Τούρκους, το 1822. Ο Νικόλαος Κασομούλης και οι αδελφοί του, Γεώργιος, Δημήτριος και Ιωάννης, είχαν μυηθεί στη Φιλική Εταιρεία. Ο αδελφός του, Δημήτριος, σκοτώθηκε κατά την έξοδο του Μεσολογγίου και ο αδελφός του, Γεώργιος, κατά την καταστολή των εξεγέρσεων του 1836.
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το παρόν μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί στο μάθημα της Ιστορίας με σκοπό οι μαθητές να γνωρίσουν έναν ήρωα της ελληνικής επανάστασης του 1821, τον Νικόλαο Κασομούλη, ο οποίος διαδραμάτισε ενεργό ρόλο σε σημαντικές μάχες και ήταν παρών στην Έξοδο του Μεσολογγίου, μια από τις σπουδαιότερες αλλά και πιο θλιβερές στιγμές του αγώνα της ανεξαρτησίας των Ελλήνων. Μέσα από τα απομνημονεύματά του παρέχονται πληροφορίες για την κατάσταση στο Μεσολόγγι πριν από την ηρωική Έξοδο αλλά και οι τραγικές ώρες της ίδιας της Εξόδου. Ο Κασομούλης εξιστορεί στρατιωτικά και πολεμικά γεγονότα που ο ίδιος έζησε, οπότε αυξάνει η ακρίβεια και η πιστότητα της περιγραφής. Παράλληλα, το συγκεκριμένο μαθησιακό αντικείμενο θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί κατά τη διδασκαλία του μαθήματος της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, έτσι ώστε οι μαθητές να μελετήσουν τα απομνημονεύματα ενός αγωνιστή του 1821, ο οποίος έζησε όσα περιγράφει. Δεν είναι πολλές οι περιπτώσεις των αγωνιστών της περιόδου αυτής που κατέγραψαν οι ... Το παρόν μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί στο μάθημα της Ιστορίας με σκοπό οι μαθητές να γνωρίσουν έναν ήρωα της ελληνικής επανάστασης του 1821, τον Νικόλαο Κασομούλη, ο οποίος διαδραμάτισε ενεργό ρόλο σε σημαντικές μάχες και ήταν παρών στην Έξοδο του Μεσολογγίου, μια από τις σπουδαιότερες αλλά και πιο θλιβερές στιγμές του αγώνα της ανεξαρτησίας των Ελλήνων. Μέσα από τα απομνημονεύματά του παρέχονται πληροφορίες για την κατάσταση στο Μεσολόγγι πριν από την ηρωική Έξοδο αλλά και οι τραγικές ώρες της ίδιας της Εξόδου. Ο Κασομούλης εξιστορεί στρατιωτικά και πολεμικά γεγονότα που ο ίδιος έζησε, οπότε αυξάνει η ακρίβεια και η πιστότητα της περιγραφής. Παράλληλα, το συγκεκριμένο μαθησιακό αντικείμενο θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί κατά τη διδασκαλία του μαθήματος της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, έτσι ώστε οι μαθητές να μελετήσουν τα απομνημονεύματα ενός αγωνιστή του 1821, ο οποίος έζησε όσα περιγράφει. Δεν είναι πολλές οι περιπτώσεις των αγωνιστών της περιόδου αυτής που κατέγραψαν οι ίδιοι τα γεγονότα στα οποία έλαβαν μέρος και κατά συνέπεια η μαρτυρία του Ν. Κασομούλη έχει ιδιαίτερη αξία. Οι μαθητές θα μελετήσουν τη γλώσσα που χρησιμοποιεί ο ιστορικός και συγγραφέας, Ν. Κασομούλης, και θα συγκρίνουν τα γεγονότα, όπως τα περιγράφει ο ίδιος και όπως τα συναντούμε στα σχολικά βιβλία της ιστορίας. Τέλος, το παρόν μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί κατά το μάθημα της Αισθητικής Αγωγής, ώστε οι μαθητές να γνωρίσουν την τεχνική της λιθογραφίας, τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της και τη χρησιμότητά της την εποχή που επινοήθηκε. Περισσότερα Λιγότερα
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
http://photodentro.edu.gr/cultural/r/8526/5572
ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ
Αγωνιστής του 1821 Μακεδονία Φιλική Εταιρεία Ιστορικός Κώστας Κασομούλης Δημήτριος Κασομούλης Γεώργιος Κασομούλης
  
ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
μαθητής, εκπαιδευτικός
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ / ΕΠΙΠΕΔΟ
γυμνάσιο, γενικό λύκειο
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12-15 , 15-18
ΓΛΩΣΣΑ ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟΥ ΚΟΙΝΟΥ
ανεξάρτητο γλώσσας
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ
Φορέας χρηματοδότησης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
Χρηματοδότηση: ίδιοι πόροι/άλλη πηγή χρηματοδότησης
ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
έργο / πράξη: ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Π61-ΥΠΠΕΘ)
ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Π61-ΥΠΠΕΘ)
Φορέας χρηματοδότησης: ΥΠΠΕΘ
Χρηματοδότηση: Ε.Ε. (ΕΚΤ) και Ελληνικό Δημόσιο
Πλαίσιο χρηματοδότησης: ΕΠ ΕΔΒΜ, ΕΣΠΑ 2007-2013
Διάρκεια: 2010-2015
Ανάδοχος (έργου / πράξης): ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Επιστημονική και διοικητική εποπτεία έργου / πράξης (υπεύθυνος / συντονιστής έργου / πράξης): Μαίρη Κριάρη
Φορείς υλοποίησης: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ), ΙΕΠ, ΕΚ ΑΘΗΝΑ (ΙΕΛ)
υποέργο: Υποέργο 12: Παιδαγωγικός Μετασχολιασμός Ψηφιακού Υλικού Πολιτισμικού Περιεχομένου
Υποέργο 12: Παιδαγωγικός Μετασχολιασμός Ψηφιακού Υλικού Πολιτισμικού Περιεχομένου
Ανάδοχος υποέργου: ΙΕΠ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Φορέας παρακολούθησης και παραλαβής υποέργου: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΓΛΩΣΣΑ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ανεξάρτητο γλώσσας
ΤΥΠΟΣ ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
αφηγηματικό
ΕΥΡΟΣ ΚΑΛΥΨΗΣ (ΧΡΟΝΙΚΗ, ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΗ Η' ΑΛΛΗ ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΣΗ)
19ος αι. μ.Χ.
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
http://pandektis.ekt.gr/pandektis/handle/10442/57828
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΚΑΤΑΤΑΞΗ
Ιστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Πολεμικά γεγονότα ( Κατά την Ελληνική Επανάσταση του 1821, ο Νικόλαος Κασομούλης συμμετείχε στις επιχειρήσεις του Ολύμπου και της Χαλκιδικής, όπου συνεργάστηκε με τον οπλαρχηγό Διαμαντή Νικολάου (Αδαμάντιος Νικολάου Ολύμπιος), γνωστότερο ως καπετάν Διαμαντή, κλεφταρματολό από την Πιερία και γόνο μεγάλης οικογένειας κλεφταρματολών. Αργότερα, ο Κασομούλης μετέβη στη Θεσσαλία και συνεργάστηκε με τους οπλαρχηγούς Νικόλαο Στουρνάρη και Γεώργιο Καραϊσκάκη. Στην πολιορκία του Μεσολογγίου βρισκόταν μέσα στην πόλη, συνέταξε την απόφαση της Εξόδου και είχε υπό την εποπτεία του τον συντονισμό των ενεργειών όλων των τμημάτων με σκοπό την επιτυχή έκβαση της Εξόδου. Με τη δημιουργία του ελληνικού κράτους κατέλαβε σημαντικά στρατιωτικά αξιώματα τόσο επί της διακυβέρνησης του Καποδίστρια όσο και επί του Όθωνα. Εξελίχθηκε μέχρι τον βαθμό του συνταγματάρχη της Βασιλικής Φάλαγγας, ενός σώματος αξιωματικών που είχε συσταθεί από τον Όθωνα, το 1835, και στο οποίο κατατάχθηκαν «τιμής ένεκεν» ήρωες και αγωνιστές οπλαρχηγοί της ελληνικής επανάστασης του 1821, οι οποίοι είτε λόγω ηλικίας, είτε λόγω έλλειψης στοιχειώδους μόρφωσης και άλλων απαιτουμένων προσόντων ήταν αδύνατον να καταταχθούν στον τακτικό στρατό. Όσοι κατατάσσονταν σε αυτή ονομάζονταν «Φαλαγγίτες» και λάμβαναν βαθμούς, από του ανθυπολοχαγού έως του συνταγματάρχη, ανάλογα με το διάστημα προσφοράς τους στον αγώνα της ανεξαρτησίας. - Καπετάν Διαμαντής, Νικόλαος Στουρνάρης, Γεώργιος Καραϊσκάκης, Βασιλική Φάλαγγα )
Νεοελληνική Λογοτεχνία > Θέματα > Ιστορία ( Ο Νικόλαος Κασομούλης, εκτός από τους αγώνες του κατά τη διάρκεια της επανάστασης του 1821, άφησε και ιστορικό, συγγραφικό έργο δύο χιλιάδων χειρόγραφων σελίδων. Άρχισε να γράφει το 1832 και τελείωσε τη συγγραφή το 1841. Τα απομνημονεύματά του εκδόθηκαν από τον ιστοριοδίφη και συγγραφέα, Γιάννη Βλαχογιάννη (1867-1945), υπό τον τίτλο "Αρχεία της νεωτέρας ελληνικής ιστορίας, Νικολάου Κ. Κασομούλη αγωνιστή του 1821, Μακεδόνος. Ενθυμήματα στρατιωτικά της Επαναστάσεως των Ελλήνων 1821 -1833". Ο πρώτος τόμος εκδόθηκε το 1939, ο δεύτερος το 1940 και ο τρίτος το 1942, στο τυπογραφείο του Α. Ι Βάρσου. Οι χρονογραφικές σημειώσεις του για την ελληνική επανάσταση του 1821 παραμένουν από τις σημαντικότερες πηγές της περιόδου και αποτελούν ιστορικό και λογοτεχνικό μνημείο της ελληνικής ιστορίας. Τα «Ενθυμήματα» παρέχουν πληροφορίες ακόμα και για τον πολιτικό και κοινωνικό βίο των επαναστατημένων Ελλήνων και θεωρούνται το πλέον πιστό γραπτό μνημείο της περιόδου. Επίσης, τα κείμενα αυτά του Κασομούλη περιγράφουν πιστά την πολιορκία του Μεσολογγίου, καθώς και τους αγώνες και τον θάνατο του Καραϊσκάκη. - Ενθυμήματα, Γιάννης Βλαχογιάννης, απομνημονεύματα )
Εικαστικά > Αναπαραγωγή Εικόνας ( Η λιθογραφία είναι η νεότερη χρονολογικά τεχνική της χαρακτικής και ανήκει στην κατηγορία της επιπεδοτυπίας, καθώς το σχέδιο βρίσκεται στο ίδιο επίπεδο με την πλάκα που φέρει το σχέδιο. Ανακαλύφθηκε το 179 –1798 στο Μόναχο από τον Γερμανό, θεατρικό συγγραφέα και μουσικό, Άλοϋς Ζενεφέλντερ (1771-1834), κατά την προσπάθειά του να τυπώσει φθηνότερα τα έργα του. Η λιθογραφία χαρακτηρίζεται από ζωγραφικότητα, με απαλές τονικές μεταβάσεις και πλούσιες χρωματικές κλίμακες, και για αυτόν τον λόγο επικράτησε απέναντι στις υπόλοιπες τεχνικές και μεθόδους της χαρακτικής. - Λιθογραφία, χαρακτική )
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
εικόνα
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > μάθηση μέσα από το σχεδιασμό
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να εφαρμόζουν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να διαμορφώνουν και να ακολουθούν ένα σύστημα αξιών
ψυχοκινητικός > να προσαρμόζονται και να δρουν δημιουργικά
ΣΥΛΛΟΓΕΣ ΟΠΟΥ ΕΜΦΑΝΙΖΕΤΑΙ
National Documentation Centre #2
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Συντονιστής / επιστημονικός υπεύθυνος μεταδεδομένων : Ψυχογυιού Ευαγγελία
Δημιουργία : Μποζίνη Θεοδώρα
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Μεταδεδομένα :
Εμπλουτισμός μεταδεδομένων :
:
Επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων :
Συντονιστής / επιστημονικός υπεύθυνος μεταδεδομένων :
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Χορηγός/οί άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
Εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
Χορηγός/οί άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
Εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΕΠ, ΙΤΥΕ
  
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ
Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ)
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ
http://creativecommons.org/publicdomain/mark/1.0/
Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να σας προσφέρει καλύτερη εμπειρία πλοήγησης και για την ανάλυση στοιχείων επισκεψιμότητας. Με την πρόσβαση στον ιστότοπο συμφωνείτε στη χρήση των cookies. Το κατάλαβα Περισσότερα
©2024 photodentro.edu.gr/cultural – Σχεδίαση, Ανάπτυξη, Λειτουργία: ΙΤΥΕ «ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ» - Διεύθυνση Εκπαιδευτικών Τεχνολογιών, Επιμόρφωσης & Πιστοποίησης (ΔιΕΤΕΠ)
Photodentro Cultural v1.0 | powered by DSpace open source repository software
Επικοινωνία Επικοινωνία
EU
Λογότυπο Ινστιτούτου Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων Διόφαντος
logo
Λογότυπο Ψηφιακού Σχολείου
λογότυπο Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού
λογότυπο ΕΣΠΑ
λογότυπο ΕΣΠΑ
Η υπηρεσία αναπτύχθηκε από το ΙΤΥΕ «ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ» στο πλαίσιο των έργων «Ψηφιακή Εκπαιδευτική Πλατφόρμα, Διαδραστικά Βιβλία και Αποθετήριο Μαθησιακών Αντικειμένων» (Ψηφιακό Σχολείο Ι) του ΕΠ «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» του ΕΣΠΑ 2007-2013 και «Επέκταση και Αξιοποίηση της Ψηφιακής Εκπαιδευτικής Πλατφόρμας, των Διαδραστικών Βιβλίων και του Αποθετηρίου Μαθησιακών Αντικειμένων» (Ψηφιακό Σχολείο ΙΙ) του ΕΠ «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» του ΕΣΠΑ 2014-2020, με συγχρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΚΤ) και το Ελληνικό Δημόσιο. Συντηρείται και ενημερώνεται με χρηματοδότηση από το ΥΠΑΙΘ, στο πλαίσιο έργου υποστήριξης και συντήρησης των υπηρεσιών του ΥΠΑΙΘ από το ΙΤΥΕ ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ.