Photodentro logo
Φωτόδεντρο

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
CTI logo
Ελληνικά English

Όλα τα Μαθησιακά Αντικείμενα right arrow icon Συλλογές right arrow icon Aikaterini Laskaridis Foundation Library #6

ΜΑΘΗΣΙΑΚΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ

Ο ΥΠΑΤΟΣ ΦΙΛΟΠΑΠΠΟΣ ΚΑΙ Ο ΠΑΠΠΟΥΣ ΤΟΥ, ΒΑΣΙΛΕΥΣ ΑΝΤΙΟΧΟΣ Δ΄

Μετάβαση στη σελίδα του αντικειμένου στον πάροχο
ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΩ
 
Facebook icon
Tweet icon
QRCode icon
QRCode
ΜΟΙΡΑΖΟΜΑΙ
Αρχεία σε αυτό το αντικείμενο:
  
  
ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΤΙΤΛΟΣ
Ο ύπατος Φιλόπαππος και ο παππούς του, βασιλεύς Αντίοχος Δ΄
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Σχέδια που αναπαριστούν τις μορφές του ύπατου Φιλοπάππου και του παππού του Φιλόπαππου, του Αντίοχου Δ΄ του τελευταίου Βασιλέως της Κομμαγηνής. Ο Ιούλιος Αντίοχος Φιλόπαππος ήταν απόγονος του οίκου των Σελευκιδών, ηγεμόνων του ελληνιστικού βασιλείου της Συρίας, ο οποίος κατέφυγε εξόριστος στην Αθήνα μετά την κατάλυση του βασιλείου της Κομμαγηνής στη Συρία από τους Ρωμαίους το 72 μ.Χ. Χάρη στις πλούσιες ευεργεσίες του προς το Δήμο των Αθηναίων, ο Φιλόπαππος ανακηρύχθηκε ύπατος, απέκτησε το δικαίωμα του Αθηναίου πολίτη και συγχρόνως την άδεια να υψώσει ταφικό μνημείο, σε ιερή περιοχή και μάλιστα στην ιδιαίτερα τιμητική θέση απέναντι από την Ακρόπολη. Σύμφωνα με τον Παυσανία το μνημείο κτίσθηκε στην ίδια θέση, όπου παλαιότερα είχε ταφεί ο Μουσαίος, αρχαίος Έλληνας ποιητής, μαθητής και για κάποιους γιος του Ορφέα. Ο λόφος του Φιλοπάππου οναμάζεται και λόφος των Μουσών. Το μνημείο χρονολογείται στο 114-116 μ.Χ. κατά την περίοδο της ρωμαϊκής κυριαρχίας στην Αθήνα. Αποτελείται από μία μεγά... Σχέδια που αναπαριστούν τις μορφές του ύπατου Φιλοπάππου και του παππού του Φιλόπαππου, του Αντίοχου Δ΄ του τελευταίου Βασιλέως της Κομμαγηνής. Ο Ιούλιος Αντίοχος Φιλόπαππος ήταν απόγονος του οίκου των Σελευκιδών, ηγεμόνων του ελληνιστικού βασιλείου της Συρίας, ο οποίος κατέφυγε εξόριστος στην Αθήνα μετά την κατάλυση του βασιλείου της Κομμαγηνής στη Συρία από τους Ρωμαίους το 72 μ.Χ. Χάρη στις πλούσιες ευεργεσίες του προς το Δήμο των Αθηναίων, ο Φιλόπαππος ανακηρύχθηκε ύπατος, απέκτησε το δικαίωμα του Αθηναίου πολίτη και συγχρόνως την άδεια να υψώσει ταφικό μνημείο, σε ιερή περιοχή και μάλιστα στην ιδιαίτερα τιμητική θέση απέναντι από την Ακρόπολη. Σύμφωνα με τον Παυσανία το μνημείο κτίσθηκε στην ίδια θέση, όπου παλαιότερα είχε ταφεί ο Μουσαίος, αρχαίος Έλληνας ποιητής, μαθητής και για κάποιους γιος του Ορφέα. Ο λόφος του Φιλοπάππου οναμάζεται και λόφος των Μουσών. Το μνημείο χρονολογείται στο 114-116 μ.Χ. κατά την περίοδο της ρωμαϊκής κυριαρχίας στην Αθήνα. Αποτελείται από μία μεγάλη μαρμάρινη πρόσοψη πάνω σε κρηπίδα ύψους 12 μέτρων διακοσμημένη με ανάγλυφα που αναπαριστούν το Φιλόπαππο και μέλη της οικογένειάς του. Η πρόσοψη του μνημείου που είναι στραμμένη προς την Ακρόπολη αποτελείται από δύο ζώνες. Στην ανώτερη ζώνη διακρίνονται τρεις βαθιές κόγχες, στις οποίες είναι τοποθετημένα αγάλματα καθιστών μορφών. Στην κεντρική κόγχη διασώζεται το άγαλμα του ένθρονου Φιλοπάππου και κάτω από αυτό υπάρχει η επιγραφή <<Φιλόπαππος Επιφανούς Βησαιεύς>> δηλ. Φιλόπαππος, γιος του Επιφάνους, εγγεγραμμένος πολίτης στο δήμο της Βήσης των Αθηναίων. Στην αριστερή κόγχη παριστάνεται ο παππούς του Αντίοχου σύμφωνα με την επιγραφή Βασιλεύς Αντίοχος Βασιλέως Αντιόχου. Στη δεξιά κόγχη που δεν υπάρχει σήμερα απεικονίζονταν ο ιδρυτής της δυναστείας των Σελευκιδών, ο Βασιλεύς Σέλευκος Αντιόχου Νικάτωρ. Το εικονιζόμενο μνημείο διαπιστώθηκε πως έφερε νεκρικό θάλαμο ύψους 9 μέτρων και εμβαδού 7Χ5 μέτρων. Η είσοδος στο θάλαμο αυτόν γινόταν από κλίμακα στη νοτιοδυτική του πλευρά και απέναντι από την είσοδό του υπήρχε η σαρκοφάγος του Φιλοπάππου. Το μνημείο χαρακτηρίζεται από υπερβολικό αριθμό παραστάσεων και διακοσμητικών στοιχείων σε αντίθεση προς τη δωρική λιτότητα και τη μεγαλοπρέπεια του Παρθενώνα στο απέναντι λόφο της Ακρόπολης. Ο Φιλόπαππος χάρη στις δωρεές του στο Δήμο Αθηναίων απέκτησε το δικαίωμα του πολίτη, αν και τον 5ο αι. π.Χ. η ιδιότητα του πολίτη αποδίδονταν με συγκεκριμένες και αυστηρές προϋποθέσεις που αφορούσαν κυρίως το φύλο, την καταγωγή και την οικονομική κατάσταση. Επιπρόσθετα στον Επιτάφιο ο Περικλής αναφέρει ως ιδεώδες για έναν Αθηναίο πολίτη την αγάπη για το ωραίο και το απλό. Ο πλούτος αποτελεί πιο πολύ αφορμή για κάποιο έργο παρά για επαίνους και λόγια σε αντίθεση προς το μνημείο που διέταξε να δημιουργήσουν για τον ίδιο ο Φιλόπαππος. Ο πλούτος επικρίνεται και στο ομώνυμο έργο του Αριστοφάνη. Το εικονιζόμενο σχέδιο προέρχεται από τον τρίτο τόμο του βιβλίου «Οι αρχαιότητες της Aθήνας και άλλα μνημεία της Ελλάδας», που έγραψαν οι Άγγλοι αρχιτέκτονες και αρχαιολόγοι Tζέιμς Στιούαρτ και Νίκολας Ρέβετ το 1794. Από το 1751 που ήρθαν στην τουρκοκρατούμενη Ελλάδα μέχρι το 1754 οι Στιούαρτ και Ρέβετ κατέγραψαν και αποτύπωσαν σε σχέδια πολλά αρχιτεκτονικά μνημεία της πόλης της Αθήνας. Περισσότερα Λιγότερα
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Προτείνεται οι μαθητές να περιγράψουν την εικόνα. Αφού πληροφορηθούν από τον/την εκπαιδευτικό για την προσωπικότητα και το έργο του Φιλόπαππου, μπορούν να ολοκληρώσουν σε σχέδιο τις μορφές των προσώπων του Φιλόπαππου και του παππού του Αντίοχου Δ΄, που παρουσιάζονται στο ταφικό μνημείο και να γράψουν μία επιγραφή για το καθένα πρόσωπο. Καθώς ο Φιλόπαππος έχτισε το μνημείο απέναντι από το λόφο της Ακρόπολης, καθ΄υπέρβαση της ιερής παράδοσης, είναι δυνατό οι μαθητές να συζητήσουν την έννοια του "καλού και αγαθού" πολίτη, που συνδεόταν με τη δικαιοσύνη και την εντιμότητα. Επιπρόσθετα μπορούν να αναφερθούν στις υποχρεώσεις των πλουσίων πολιτών στην αρχαία Αθήνα, όπως τις λειτουργίες ως μία μορφή έμμεσης φορολογίας και ενίσχυσης των φτωχών πολιτών. Το ζήτημα της δίκαιης κατανομής του πλούτου τίθεται και στην κωμωδία του Αριστοφάνη "Πλούτος". Ακόμη καθώς το μνημείο του Φιλοπάππου βρίσκεται απέναντι από το λόφο της Ακρόπολης και τον Παρθενώνα, οι μαθητές μπορούν να συ... Προτείνεται οι μαθητές να περιγράψουν την εικόνα. Αφού πληροφορηθούν από τον/την εκπαιδευτικό για την προσωπικότητα και το έργο του Φιλόπαππου, μπορούν να ολοκληρώσουν σε σχέδιο τις μορφές των προσώπων του Φιλόπαππου και του παππού του Αντίοχου Δ΄, που παρουσιάζονται στο ταφικό μνημείο και να γράψουν μία επιγραφή για το καθένα πρόσωπο. Καθώς ο Φιλόπαππος έχτισε το μνημείο απέναντι από το λόφο της Ακρόπολης, καθ΄υπέρβαση της ιερής παράδοσης, είναι δυνατό οι μαθητές να συζητήσουν την έννοια του "καλού και αγαθού" πολίτη, που συνδεόταν με τη δικαιοσύνη και την εντιμότητα. Επιπρόσθετα μπορούν να αναφερθούν στις υποχρεώσεις των πλουσίων πολιτών στην αρχαία Αθήνα, όπως τις λειτουργίες ως μία μορφή έμμεσης φορολογίας και ενίσχυσης των φτωχών πολιτών. Το ζήτημα της δίκαιης κατανομής του πλούτου τίθεται και στην κωμωδία του Αριστοφάνη "Πλούτος". Ακόμη καθώς το μνημείο του Φιλοπάππου βρίσκεται απέναντι από το λόφο της Ακρόπολης και τον Παρθενώνα, οι μαθητές μπορούν να συγκρίνουν τα δύο κτίρια εστιάζοντας στην υπερβολική διακόσμηση του πρώτου και στη δωρική λιτότητα και τη μεγαλοπρέπεια του δεύτερου. Περισσότερα Λιγότερα
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
http://photodentro.edu.gr/cultural/r/8526/5703
ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ
Αθήνα ρωμαϊκή εποχή πολίτης
  
ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
μαθητής, εκπαιδευτικός
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ / ΕΠΙΠΕΔΟ
δημοτικό, γυμνάσιο
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9-12 , 12-15
ΕΙΔΙΚΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ
oπτικός
ΓΛΩΣΣΑ ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟΥ ΚΟΙΝΟΥ
ανεξάρτητο γλώσσας
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ
Φορέας χρηματοδότησης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
Χρηματοδότηση: ίδιοι πόροι/άλλη πηγή χρηματοδότησης
ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
έργο / πράξη: ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Π61-ΥΠΠΕΘ)
ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Π61-ΥΠΠΕΘ)
Φορέας χρηματοδότησης: ΥΠΠΕΘ
Χρηματοδότηση: Ε.Ε. (ΕΚΤ) και Ελληνικό Δημόσιο
Πλαίσιο χρηματοδότησης: ΕΠ ΕΔΒΜ, ΕΣΠΑ 2007-2013
Διάρκεια: 2010-2015
Ανάδοχος (έργου / πράξης): ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Επιστημονική και διοικητική εποπτεία έργου / πράξης (υπεύθυνος / συντονιστής έργου / πράξης): Μαίρη Κριάρη
Φορείς υλοποίησης: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ), ΙΕΠ, ΕΚ ΑΘΗΝΑ (ΙΕΛ)
υποέργο: Υποέργο 12: Παιδαγωγικός Μετασχολιασμός Ψηφιακού Υλικού Πολιτισμικού Περιεχομένου
Υποέργο 12: Παιδαγωγικός Μετασχολιασμός Ψηφιακού Υλικού Πολιτισμικού Περιεχομένου
Ανάδοχος υποέργου: ΙΕΠ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Φορέας παρακολούθησης και παραλαβής υποέργου: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΓΛΩΣΣΑ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ανεξάρτητο γλώσσας
ΤΥΠΟΣ ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
αφηγηματικό
ΕΥΡΟΣ ΚΑΛΥΨΗΣ (ΧΡΟΝΙΚΗ, ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΗ Η' ΑΛΛΗ ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΣΗ)
1794 (δημοσίευση σχεδίων)
114-116 μ.Χ. (ανεγέρθηκε το μνημείο)
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
https://el.travelogues.gr/item.php?view=49282
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΚΑΤΑΤΑΞΗ
Ιστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφική) ( Το μνημείο του Φιλοπάππου οικοδομήθηκε κατά την περίοδο της ρωμαϊκής κυριαρχίας στην Αθήνα. Χαρακτηρίζεται από υπερβολικό αριθμό παραστάσεων και διακοσμητικών στοιχείων σε αντίθεση προς τη δωρική λιτότητα και τη μεγαλοπρέπεια του Παρθενώνα στον απέναντι λόφο της Ακρόπολης. Είναι επίσης ο τάφος ενός επιφανούς και εύπορου πολίτη. - ρωμαϊκή αρχιτεκτονική, μνημειακή τάση )
Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία > Θέματα > Πόλη - Πολίτης ( Χάρη στις πλούσιες ευεργεσίες του προς το Δήμο των Αθηναίων, ο Φιλόπαππος ανακηρύχθηκε ύπατος, απέκτησε το δικαίωμα του Αθηναίου πολίτη και συγχρόνως την άδεια να υψώσει ταφικό μνημείο, σε ιερή περιοχή. - καλός και αγαθός πολίτης, λειτουργίες )
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
εικόνα
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
συναισθηματικός > να διαμορφώνουν και να ακολουθούν ένα σύστημα αξιών
ΣΥΛΛΟΓΕΣ ΟΠΟΥ ΕΜΦΑΝΙΖΕΤΑΙ
Aikaterini Laskaridis Foundation Library #6
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Μεταδεδομένα :
Εμπλουτισμός μεταδεδομένων :
:
Επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων :
Συντονιστής / επιστημονικός υπεύθυνος μεταδεδομένων :
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Χορηγός/οί άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
Εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
Χορηγός/οί άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
Εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΕΠ, ΙΤΥΕ
  
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ)
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ
http://creativecommons.org/publicdomain/mark/1.0/
Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να σας προσφέρει καλύτερη εμπειρία πλοήγησης και για την ανάλυση στοιχείων επισκεψιμότητας. Με την πρόσβαση στον ιστότοπο συμφωνείτε στη χρήση των cookies. Το κατάλαβα Περισσότερα
©2024 photodentro.edu.gr/cultural – Σχεδίαση, Ανάπτυξη, Λειτουργία: ΙΤΥΕ «ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ» - Διεύθυνση Εκπαιδευτικών Τεχνολογιών, Επιμόρφωσης & Πιστοποίησης (ΔιΕΤΕΠ)
Photodentro Cultural v1.0 | powered by DSpace open source repository software
Επικοινωνία Επικοινωνία
EU
Λογότυπο Ινστιτούτου Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων Διόφαντος
logo
Λογότυπο Ψηφιακού Σχολείου
λογότυπο Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού
λογότυπο ΕΣΠΑ
λογότυπο ΕΣΠΑ
Η υπηρεσία αναπτύχθηκε από το ΙΤΥΕ «ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ» στο πλαίσιο των έργων «Ψηφιακή Εκπαιδευτική Πλατφόρμα, Διαδραστικά Βιβλία και Αποθετήριο Μαθησιακών Αντικειμένων» (Ψηφιακό Σχολείο Ι) του ΕΠ «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» του ΕΣΠΑ 2007-2013 και «Επέκταση και Αξιοποίηση της Ψηφιακής Εκπαιδευτικής Πλατφόρμας, των Διαδραστικών Βιβλίων και του Αποθετηρίου Μαθησιακών Αντικειμένων» (Ψηφιακό Σχολείο ΙΙ) του ΕΠ «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» του ΕΣΠΑ 2014-2020, με συγχρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΚΤ) και το Ελληνικό Δημόσιο. Συντηρείται και ενημερώνεται με χρηματοδότηση από το ΥΠΑΙΘ, στο πλαίσιο έργου υποστήριξης και συντήρησης των υπηρεσιών του ΥΠΑΙΘ από το ΙΤΥΕ ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ.