Photodentro logo
Φωτόδεντρο

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
CTI logo
Ελληνικά English

Όλα τα Μαθησιακά Αντικείμενα right arrow icon Συλλογές right arrow icon Μουσείο Μπενάκη #6

ΜΑΘΗΣΙΑΚΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ

Δ. ΠΙΚΙΩΝΗΣ, ΟΙΚΙΑ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗ, ΖΑΓΟΡΑ,1939

Μετάβαση στη σελίδα του αντικειμένου στον πάροχο
ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΩ
 
Facebook icon
Tweet icon
QRCode icon
QRCode
ΜΟΙΡΑΖΟΜΑΙ
Αρχεία σε αυτό το αντικείμενο:
  
  
ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΤΙΤΛΟΣ
Δ. Πικιώνης, Οικία Κωνσταντινίδη, Ζαγορά,1939
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Πρόκειται για σχέδιο του σημαντικού Έλληνα αρχιτέκτονα, πολεοδόμου και ζωγράφου Δημήτρη Πικιώνη (1887-1968), που αναπαριστά την ανατολικομεσημβρινή όψη παραδοσιακής κατοικίας στη Ζαγορά Πηλίου. Ο Δημήτρης Πικιώνης επισκέφτηκε τη Ζαγορά Πηλίου το 1939 και στόχος του ήταν να μελετήσει την αρχιτεκτονική παράδοση του οικισμού. Κύρια χαρακτηριστικά των παραδοσιακών πηλιορείτικων κατοικιών είναι οι πέτρινοι τοίχοι, η ξύλινη στέγη με σχιστολιθικές πλάκες, τα ξύλινα κουφώματα, οι πολεμότρυπες και ο αμυντικός πυργίσκος. Συνήθως στο ισόγειο του αρχοντικού βρίσκονταν οι αποθηκευτικοί και βοηθητικοί χώροι. Στον α’, μεσαίο, όροφο διαμορφώνονταν τα δωμάτια όπου έμενε η οικογένεια το χειμώνα και στο β΄ όροφο τα δωμάτια που προορίζονταν για την καλοκαιρινή διαμονή. Κύριο χαρακτηριστικό της αρχιτεκτονικής του Δ.Πικιώνη είναι η προσπάθεια ανάδειξης της ελληνικότητας μέσω της παράδοσης και της ιστορικής μνήμης. Ο Δ. Πικιώνης επισημαίνει: «Ας δούμε ευθύς το σπίτι που χτίζει ο χωρικός. Το φυσικό δρόμο ... Πρόκειται για σχέδιο του σημαντικού Έλληνα αρχιτέκτονα, πολεοδόμου και ζωγράφου Δημήτρη Πικιώνη (1887-1968), που αναπαριστά την ανατολικομεσημβρινή όψη παραδοσιακής κατοικίας στη Ζαγορά Πηλίου. Ο Δημήτρης Πικιώνης επισκέφτηκε τη Ζαγορά Πηλίου το 1939 και στόχος του ήταν να μελετήσει την αρχιτεκτονική παράδοση του οικισμού. Κύρια χαρακτηριστικά των παραδοσιακών πηλιορείτικων κατοικιών είναι οι πέτρινοι τοίχοι, η ξύλινη στέγη με σχιστολιθικές πλάκες, τα ξύλινα κουφώματα, οι πολεμότρυπες και ο αμυντικός πυργίσκος. Συνήθως στο ισόγειο του αρχοντικού βρίσκονταν οι αποθηκευτικοί και βοηθητικοί χώροι. Στον α’, μεσαίο, όροφο διαμορφώνονταν τα δωμάτια όπου έμενε η οικογένεια το χειμώνα και στο β΄ όροφο τα δωμάτια που προορίζονταν για την καλοκαιρινή διαμονή. Κύριο χαρακτηριστικό της αρχιτεκτονικής του Δ.Πικιώνη είναι η προσπάθεια ανάδειξης της ελληνικότητας μέσω της παράδοσης και της ιστορικής μνήμης. Ο Δ. Πικιώνης επισημαίνει: «Ας δούμε ευθύς το σπίτι που χτίζει ο χωρικός. Το φυσικό δρόμο που ακολουθεί για αυτό. Κανένα βιβλίο αρχιτεκτονικής δεν διάβασε. Τα πραγματώνει ακολουθώντας τη φύση». (Απόσπασμα των ιδεών του παρουσιάζονται στην εκπομπή – αφιέρωμα της ΕΡΤ στο Δημήτρη Πικιώνη «Παρασκήνιο»). Η μελέτη της παραδοσιακής αρχιτεκτονικής αναδεικνύει ακόμη τη σημασία της χρήσης απλών υλικών, ακόμη και από δεύτερη χρήση, τη λιτότητα, την ταπεινότητα. Ο Δ. Πικιώνης προτάσσει μία αρχιτεκτονική που αφουγκράζεται το τοπίο και το γεωφυσικό περίγυρο. Ο Ζήσιμος Λορεντζάτος παρατηρεί: «Η αρχιτεκτονική του Πικιώνη βγαίνει κατ' ευθείαν μέσα από τη γη. Και μαζί ο αρχιτέκτονας». Ο ίδιος ο Πικιώνης διατυπώνει την ακόλουθη φράση: «Ήταν φορές που αισθανόμουν πως εις τα θεμέλια που εισχωρούσαν βαθιά στη γη, εις τους ογκώδεις τοίχους και τις καμάρες των, ήταν η ψυχή μου που εντοιχιζόταν εις το ανώνυμο πλήθος των...». (Μία περιήγηση στα έργα του μεγάλου αρχιτέκτονα Δ. Πικιώνη, 7/1/2006, Ιστότοπος Greek Architects). Η αρχιτεκτονική που προβάλλει συνδέεται με τον άνθρωπο και έχει κοινωνικό χαρακτήρα. Συντελεί στη γνωριμία του ανθρώπου με το περιβάλλον και στην ανάπτυξη της αυτοσυνειδησίας του. «Περπατώντας επάνω σε τούτη τη γη, η καρδιά μας χαίρεται με την πρώτη χαρά του νηπίου, την κίνησή μας στο χώρο της πλάσης, την αλληλοδιαδοχή της καταστροφής και την αποκατάσταση της ισορροπίας που είναι η περπατησιά». (Απόσπασμα των ιδεών του που παρουσιάζονται στην εκπομπή - αφιέρωμα της ΕΡΤ στο Δημήτρη Πικιώνη «Παρασκήνιο»). Περισσότερα Λιγότερα
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Προτείνεται οι μαθητές να παρατηρήσουν το σχέδιο της οικίας και να υποθέσουν στοιχεία που αφορούν την περιοχή στην οποία αυτή βρίσκεται (αστική ή αγροτική), τις ιδιότητες και τις δραστηριότητες των ανθρώπων που διαμένουν σε αυτή. Είναι σημαντικό να ερωτηθούν εάν θα έμεναν σε μία παραδοσιακή κατοικία και πώς θα φαντάζονταν τη ζωή τους σε αυτή. Μπορούν να παρατηρήσουν τα επιμέρους χαρακτηριστικά της εικονιζόμενης κατοικίας (πλάκες στη στέγη, μικρά παράθυρα στον κάτω όροφο, όπου διέμεναν το χειμώνα, μεγάλα παράθυρα στο δεύτερο όροφο, όπου διέμεναν το καλοκαίρι, ανατολικομεσημβρινός προσανατολισμός κι άρα καλύτερος φωτισμός) και να τα συσχετίσουν με την εξοικονόμηση ενέργειας. Οι μαθητές μπορούν να σχεδάσουν ατομικά ή ομαδικά μία παραδοσιακή κατοικία και τον περιβάλλοντα χώρο αυτής. Επιπρόσθετα είναι δυνατό να αναζητήσουν κι άλλες περιοχές της Ελλάδα εκτός του Πηλίου με χαρακτηριστικά δείγματα παραδοσιακής αρχιτεκτονικής (Αμπελάκια, Κόνιτσα, Βελβεντό, Σιάτιστα), να συλλέξουν φωτογραφικό... Προτείνεται οι μαθητές να παρατηρήσουν το σχέδιο της οικίας και να υποθέσουν στοιχεία που αφορούν την περιοχή στην οποία αυτή βρίσκεται (αστική ή αγροτική), τις ιδιότητες και τις δραστηριότητες των ανθρώπων που διαμένουν σε αυτή. Είναι σημαντικό να ερωτηθούν εάν θα έμεναν σε μία παραδοσιακή κατοικία και πώς θα φαντάζονταν τη ζωή τους σε αυτή. Μπορούν να παρατηρήσουν τα επιμέρους χαρακτηριστικά της εικονιζόμενης κατοικίας (πλάκες στη στέγη, μικρά παράθυρα στον κάτω όροφο, όπου διέμεναν το χειμώνα, μεγάλα παράθυρα στο δεύτερο όροφο, όπου διέμεναν το καλοκαίρι, ανατολικομεσημβρινός προσανατολισμός κι άρα καλύτερος φωτισμός) και να τα συσχετίσουν με την εξοικονόμηση ενέργειας. Οι μαθητές μπορούν να σχεδάσουν ατομικά ή ομαδικά μία παραδοσιακή κατοικία και τον περιβάλλοντα χώρο αυτής. Επιπρόσθετα είναι δυνατό να αναζητήσουν κι άλλες περιοχές της Ελλάδα εκτός του Πηλίου με χαρακτηριστικά δείγματα παραδοσιακής αρχιτεκτονικής (Αμπελάκια, Κόνιτσα, Βελβεντό, Σιάτιστα), να συλλέξουν φωτογραφικό υλικό και να διακρίνουν ομοιότητες και διαφορές. Περισσότερα Λιγότερα
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
http://photodentro.edu.gr/cultural/r/8526/5724
ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ
παραδοσιακή αρχιτεκτονική Πήλιο
  
ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
μαθητής, εκπαιδευτικός
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ / ΕΠΙΠΕΔΟ
δημοτικό, γυμνάσιο, γενικό λύκειο
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9-12 , 12-15 , 15-18
ΕΙΔΙΚΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ
oπτικός
ΓΛΩΣΣΑ ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟΥ ΚΟΙΝΟΥ
ανεξάρτητο γλώσσας
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ
Φορέας χρηματοδότησης: Μουσείο Μπενάκη
Χρηματοδότηση: ίδιοι πόροι/άλλη πηγή χρηματοδότησης
ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
έργο / πράξη: ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Π61-ΥΠΠΕΘ)
ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Π61-ΥΠΠΕΘ)
Φορέας χρηματοδότησης: ΥΠΠΕΘ
Χρηματοδότηση: Ε.Ε. (ΕΚΤ) και Ελληνικό Δημόσιο
Πλαίσιο χρηματοδότησης: ΕΠ ΕΔΒΜ, ΕΣΠΑ 2007-2013
Διάρκεια: 2010-2015
Ανάδοχος (έργου / πράξης): ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Επιστημονική και διοικητική εποπτεία έργου / πράξης (υπεύθυνος / συντονιστής έργου / πράξης): Μαίρη Κριάρη
Φορείς υλοποίησης: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ), ΙΕΠ, ΕΚ ΑΘΗΝΑ (ΙΕΛ)
υποέργο: Υποέργο 12: Παιδαγωγικός Μετασχολιασμός Ψηφιακού Υλικού Πολιτισμικού Περιεχομένου
Υποέργο 12: Παιδαγωγικός Μετασχολιασμός Ψηφιακού Υλικού Πολιτισμικού Περιεχομένου
Ανάδοχος υποέργου: ΙΕΠ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Φορέας παρακολούθησης και παραλαβής υποέργου: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΓΛΩΣΣΑ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ανεξάρτητο γλώσσας
ΤΥΠΟΣ ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
αφηγηματικό
ΕΥΡΟΣ ΚΑΛΥΨΗΣ (ΧΡΟΝΙΚΗ, ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΗ Η' ΑΛΛΗ ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΣΗ)
1939 (σχέδιο Πικιώνη)
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
https://www.benaki.org/index.php?option=com_collectionitems&view=collectionitem&id=159921&Itemid=162&lang=el
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Μπενάκη (Μουσείο Μπενάκη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΚΑΤΑΤΑΞΗ
Ιστορία > Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) > Κοινωνική και πολιτική οργάνωση ( Πολλά αρχοντικά όπως η εικονιζόμενη κατοικία χτίστηκαν στο Πήλιο κατά την περίοδο της τουρκοκρατίας μαρτυρώντας τη μεγάλη οικονομική και πολιτιστική ανάπτυξη της περιοχής. - αρχοντικά )
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
εικόνα
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΛΛΟΓΕΣ ΟΠΟΥ ΕΜΦΑΝΙΖΕΤΑΙ
Μουσείο Μπενάκη #6
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Μεταδεδομένα :
Εμπλουτισμός μεταδεδομένων :
:
Επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων :
Συντονιστής / επιστημονικός υπεύθυνος μεταδεδομένων :
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Χορηγός/οί άδειας χρήσης: Μουσείο Μπενάκη
Εκδότης/ες: Μουσείο Μπενάκη
Χορηγός/οί άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
Εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΕΠ, ΙΤΥΕ
  
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ
Μουσείο Μπενάκη ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ)
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να σας προσφέρει καλύτερη εμπειρία πλοήγησης και για την ανάλυση στοιχείων επισκεψιμότητας. Με την πρόσβαση στον ιστότοπο συμφωνείτε στη χρήση των cookies. Το κατάλαβα Περισσότερα
©2024 photodentro.edu.gr/cultural – Σχεδίαση, Ανάπτυξη, Λειτουργία: ΙΤΥΕ «ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ» - Διεύθυνση Εκπαιδευτικών Τεχνολογιών, Επιμόρφωσης & Πιστοποίησης (ΔιΕΤΕΠ)
Photodentro Cultural v1.0 | powered by DSpace open source repository software
Επικοινωνία Επικοινωνία
EU
Λογότυπο Ινστιτούτου Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων Διόφαντος
logo
Λογότυπο Ψηφιακού Σχολείου
λογότυπο Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού
λογότυπο ΕΣΠΑ
λογότυπο ΕΣΠΑ
Η υπηρεσία αναπτύχθηκε από το ΙΤΥΕ «ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ» στο πλαίσιο των έργων «Ψηφιακή Εκπαιδευτική Πλατφόρμα, Διαδραστικά Βιβλία και Αποθετήριο Μαθησιακών Αντικειμένων» (Ψηφιακό Σχολείο Ι) του ΕΠ «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» του ΕΣΠΑ 2007-2013 και «Επέκταση και Αξιοποίηση της Ψηφιακής Εκπαιδευτικής Πλατφόρμας, των Διαδραστικών Βιβλίων και του Αποθετηρίου Μαθησιακών Αντικειμένων» (Ψηφιακό Σχολείο ΙΙ) του ΕΠ «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» του ΕΣΠΑ 2014-2020, με συγχρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΚΤ) και το Ελληνικό Δημόσιο. Συντηρείται και ενημερώνεται με χρηματοδότηση από το ΥΠΑΙΘ, στο πλαίσιο έργου υποστήριξης και συντήρησης των υπηρεσιών του ΥΠΑΙΘ από το ΙΤΥΕ ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ.