Όλα τα Μαθησιακά Αντικείμενα
Συλλογές
Aikaterini Laskaridis Foundation Library #7
ΜΑΘΗΣΙΑΚΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ
ΘΡΙΑΜΒΙΚΗ ΑΨΙΔΑ ΤΟΥ ΓΑΛΕΡΙΟΥ Η ΚΑΜΑΡΑ
ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΤΙΤΛΟΣ
Θριαμβική Αψίδα του Γαλερίου ή Καμάρα
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Η αψίδα του Γαλερίου ή Καμάρα αποτελεί ένα από τα πιο χαρακτηριστικά γνωρίσματα της Θεσσαλονίκης.Η αψίδα ήταν τοποθετημένη κάθετα στην Εγνατία οδό, που διέσχιζε την πόλη και αποτελούσε μέρος των ανακτόρων του Ρωμαίου αυτοκράτορα Γαλερίου που όρισε την πόλη ως πρωτεύουσα του τμήματος που διοικούσε συνδεόταν δε με τη Ροτόντα και τα ανάκτορα του Γαλερίου. Ο σκοπός της αψίδας δεν αφορούσε κάποια πρακτική χρήση αλλά ήταν αφιερωμένος στις νίκες του Γαλερίου κατά την εκστρατεία του εναντίον των Περσών. Το μνημείο αποτελούνταν στην αρχική του μορφή από οκτώ πεσσούς (τετράγωνες κολώνες) με τέσσερις κεντρικούς ογκώδεις πεσσούς, τέσσερις δευτερεύοντες στα πλάγια, ισάριθμα τόξα και σφαιρικό θόλο. Σήμερα σώζονται δύο κύριοι πεσσοί και ένας δευτερεύων, που συνδέονται με τόξο. Στην εικόνα (19ος αιώνας μ.Χ) υπάρχουν δυο κύριοι πεσσοί και δυο δευτερεύοντες. Οι πεσσοί είναι επενδυμένοι με μαρμάρινες πλάκες με ανάγλυφες διακοσμήσεις που αφηγούνται την εκστρατεία του Γαλερίου εναντίον των Περσών.
Η αψίδα του Γαλερίου ή Καμάρα αποτελεί ένα από τα πιο χαρακτηριστικά γνωρίσματα της Θεσσαλονίκης.Η αψίδα ήταν τοποθετημένη κάθετα στην Εγνατία οδό, που διέσχιζε την πόλη και αποτελούσε μέρος των ανακτόρων του Ρωμαίου αυτοκράτορα Γαλερίου που όρισε την πόλη ως πρωτεύουσα του τμήματος που διοικούσε συνδεόταν δε με τη Ροτόντα και τα ανάκτορα του Γαλερίου. Ο σκοπός της αψίδας δεν αφορούσε κάποια πρακτική χρήση αλλά ήταν αφιερωμένος στις νίκες του Γαλερίου κατά την εκστρατεία του εναντίον των Περσών. Το μνημείο αποτελούνταν στην αρχική του μορφή από οκτώ πεσσούς (τετράγωνες κολώνες) με τέσσερις κεντρικούς ογκώδεις πεσσούς, τέσσερις δευτερεύοντες στα πλάγια, ισάριθμα τόξα και σφαιρικό θόλο. Σήμερα σώζονται δύο κύριοι πεσσοί και ένας δευτερεύων, που συνδέονται με τόξο. Στην εικόνα (19ος αιώνας μ.Χ) υπάρχουν δυο κύριοι πεσσοί και δυο δευτερεύοντες. Οι πεσσοί είναι επενδυμένοι με μαρμάρινες πλάκες με ανάγλυφες διακοσμήσεις που αφηγούνται την εκστρατεία του Γαλερίου εναντίον των Περσών.
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η εικόνα μπορεί να αποτελέσει πεδίο για προβληματισμό και διερεύνηση σε δραστηριότητες που αναφέρονται:
Σε πληροφορίες που μπορούν να αντλήσουν οι μαθητές/τριες για το ιστορικό κέντρο της Θεσσαλονίκης.
Στη σύνδεση που είχε η αψίδα του Γαλερίου με άλλα μνημεία εκείνης της εποχής όπως με τη Ροτόντα και τα ανάκτορα του Γαλερίου.Να ανατρέξουν στο διαδίκτυο και σε άλλες ιστορικές πηγές έτσι ώστε να έχουν μια οπτική αναπαράσταση των κτισμάτων όπως ήταν κατασκευασμένα στην αρχική τους μορφή αλλά και γενικότερα της πόλης εκείνη την εποχή.
Στην περιγραφή των ανάγλυφων παραστάσεων της αψίδας.
Στη διάταξη τόσο της αψίδας, όσο και των άλλων κτισμάτωμ με τα οποία συνδεόνταν και τους συμβολισμούς που περιείχαν.
Στους λόγους που ώθησαν τους αυτοκράτορες διαχρονικά να κατασκευάζουν αψίδες και ειδικά για τη συγκεκριμένη αψίδα.
Σε ανάλογες αψίδες που έχουν κατασκευάστει τόσο στην Ελλάδα όσο και στον Ευρωπαϊκό χώρο, τη σύνδεσή τους με ιστορικά γεγονότα, τις ομοιότητες και τις διαφορές τους.
Η εικόνα μπορεί να αποτελέσει πεδίο για προβληματισμό και διερεύνηση σε δραστηριότητες που αναφέρονται:
Σε πληροφορίες που μπορούν να αντλήσουν οι μαθητές/τριες για το ιστορικό κέντρο της Θεσσαλονίκης.
Στη σύνδεση που είχε η αψίδα του Γαλερίου με άλλα μνημεία εκείνης της εποχής όπως με τη Ροτόντα και τα ανάκτορα του Γαλερίου.Να ανατρέξουν στο διαδίκτυο και σε άλλες ιστορικές πηγές έτσι ώστε να έχουν μια οπτική αναπαράσταση των κτισμάτων όπως ήταν κατασκευασμένα στην αρχική τους μορφή αλλά και γενικότερα της πόλης εκείνη την εποχή.
Στην περιγραφή των ανάγλυφων παραστάσεων της αψίδας.
Στη διάταξη τόσο της αψίδας, όσο και των άλλων κτισμάτωμ με τα οποία συνδεόνταν και τους συμβολισμούς που περιείχαν.
Στους λόγους που ώθησαν τους αυτοκράτορες διαχρονικά να κατασκευάζουν αψίδες και ειδικά για τη συγκεκριμένη αψίδα.
Σε ανάλογες αψίδες που έχουν κατασκευάστει τόσο στην Ελλάδα όσο και στον Ευρωπαϊκό χώρο, τη σύνδεσή τους με ιστορικά γεγονότα, τις ομοιότητες και τις διαφορές τους.
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
http://photodentro.edu.gr/cultural/r/8526/5741
ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ
ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
μαθητής,
εκπαιδευτικός
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ / ΕΠΙΠΕΔΟ
δημοτικό,
γυμνάσιο
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9-12
,
12-15
ΓΛΩΣΣΑ ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟΥ ΚΟΙΝΟΥ
ανεξάρτητο γλώσσας
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ
Φορέας χρηματοδότησης:
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
Χρηματοδότηση: ίδιοι πόροι/άλλη πηγή χρηματοδότησης
Χρηματοδότηση: ίδιοι πόροι/άλλη πηγή χρηματοδότησης
ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
έργο / πράξη:
ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Π61-ΥΠΠΕΘ)

ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Π61-ΥΠΠΕΘ)
Φορέας χρηματοδότησης: ΥΠΠΕΘ
Χρηματοδότηση: Ε.Ε. (ΕΚΤ) και Ελληνικό Δημόσιο
Πλαίσιο χρηματοδότησης: ΕΠ ΕΔΒΜ, ΕΣΠΑ 2007-2013
Διάρκεια: 2010-2015
Ανάδοχος (έργου / πράξης): ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Επιστημονική και διοικητική εποπτεία έργου / πράξης (υπεύθυνος / συντονιστής έργου / πράξης): Μαίρη Κριάρη
Φορείς υλοποίησης: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ), ΙΕΠ, ΕΚ ΑΘΗΝΑ (ΙΕΛ)
Φορέας χρηματοδότησης: ΥΠΠΕΘ
Χρηματοδότηση: Ε.Ε. (ΕΚΤ) και Ελληνικό Δημόσιο
Πλαίσιο χρηματοδότησης: ΕΠ ΕΔΒΜ, ΕΣΠΑ 2007-2013
Διάρκεια: 2010-2015
Ανάδοχος (έργου / πράξης): ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Επιστημονική και διοικητική εποπτεία έργου / πράξης (υπεύθυνος / συντονιστής έργου / πράξης): Μαίρη Κριάρη
Φορείς υλοποίησης: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ), ΙΕΠ, ΕΚ ΑΘΗΝΑ (ΙΕΛ)

Υποέργο 12: Παιδαγωγικός Μετασχολιασμός Ψηφιακού Υλικού Πολιτισμικού Περιεχομένου
Ανάδοχος υποέργου: ΙΕΠ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Φορέας παρακολούθησης και παραλαβής υποέργου: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Ανάδοχος υποέργου: ΙΕΠ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Φορέας παρακολούθησης και παραλαβής υποέργου: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΓΛΩΣΣΑ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ανεξάρτητο γλώσσας
ΤΥΠΟΣ ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
αφηγηματικό
ΤΥΠΙΚΟΣ ΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΟΣ ΧΡΟΝΟΣ
00:20:00
ΕΥΡΟΣ ΚΑΛΥΨΗΣ (ΧΡΟΝΙΚΗ, ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΗ Η' ΑΛΛΗ ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΣΗ)
305 μ.Χ.
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΚΑΤΑΤΑΞΗ
Ιστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Πολεμικά γεγονότα
( Η εκστρατεία του Γαλερίου εναντίον των Περσών. )
Ιστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφική) ( Τρόπος κατασκευής της αψίδας, σύνδεσή της με άλλα κτίσματα και συμβολισμοί που περιέχονται. )
Ιστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφική) ( Τρόπος κατασκευής της αψίδας, σύνδεσή της με άλλα κτίσματα και συμβολισμοί που περιέχονται. )
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
εικόνα
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > επίλυση προβλήματος
γνωστική προσέγγιση > αμοιβαία διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > επίλυση προβλήματος
γνωστική προσέγγιση > αμοιβαία διδασκαλία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός
γνωστικός > γνώση
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > γνώση > διαδικαστικός
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να εφαρμόζουν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
γνωστικός > γνώση
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > γνώση > διαδικαστικός
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να εφαρμόζουν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΛΛΟΓΕΣ ΟΠΟΥ ΕΜΦΑΝΙΖΕΤΑΙ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου:
Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Μεταδεδομένα
:
ΣΠΥΡΙΔΩΝ ΚΥΡΙΑΖΙΔΗΣ
Εμπλουτισμός μεταδεδομένων
:
:
Επιμέλεια / επικύρωση
μεταδεδομένων
:
ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΟΥΛΙΟΣ
Συντονιστής / επιστημονικός
υπεύθυνος μεταδεδομένων
:
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Χορηγός/οί άδειας χρήσης:
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
Εκδότης/ες:
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
Χορηγός/οί άδειας χρήσης μεταδεδομένων:
ΙΕΠ
Εκδότης/ες μεταδεδομένων:
ΙΕΠ,
ΙΤΥΕ
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ
http://creativecommons.org/publicdomain/mark/1.0/