Όλα τα Μαθησιακά Αντικείμενα
Συλλογές
Aikaterini Laskaridis Foundation Library #6
ΜΑΘΗΣΙΑΚΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ
ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΤΗΣ ΔΩΔΩΝΗΣ
ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΤΙΤΛΟΣ
Αρχαίο θέατρο της Δωδώνης
Ancient theatre of Dodoni
Ancient theatre of Dodoni
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Πρόκειται για αρχιτεκτονικό σχέδιο του αρχαίου θεάτρου της Δωδώνης, η φωτογραφία του οποίου έχει δημοσιευθεί σε σύγγραμμα περιηγητών του 1830. Το θέατρο κατασκευάστηκε τον 3ο αιώνα π.Χ., κατά το χρονικό διάστημα στο οποίο βασιλιάς της Ηπείρου ήταν ο Πύρρος. Πρόκειται για μια κατασκευή μεγάλου μεγέθους, συγκρίσιμη με αυτή του αρχαίου θεάτρου της Επιδαύρου. Το οικοδόμημα καταστράφηκε και επισκευάστηκε δύο φορές. Η πρώτη προσπάθεια επισκευής του αποδίδεται στο βασιλιά Φίλιππο Ε΄ της Μακεδονίας ενώ κατά τη δεύτερη ο Ρωμαίος Αυτοκράτορας Οκταβιανός Αύγουστος επέτρεψε τη μετατροπή του σε αρένα. Ο τοίχος που υψώθηκε στη θέση των πρώτων καθισμάτων για την προστασία των θεατών υπάρχει ακόμη και σήμερα.
Πρόκειται για αρχιτεκτονικό σχέδιο του αρχαίου θεάτρου της Δωδώνης, η φωτογραφία του οποίου έχει δημοσιευθεί σε σύγγραμμα περιηγητών του 1830. Το θέατρο κατασκευάστηκε τον 3ο αιώνα π.Χ., κατά το χρονικό διάστημα στο οποίο βασιλιάς της Ηπείρου ήταν ο Πύρρος. Πρόκειται για μια κατασκευή μεγάλου μεγέθους, συγκρίσιμη με αυτή του αρχαίου θεάτρου της Επιδαύρου. Το οικοδόμημα καταστράφηκε και επισκευάστηκε δύο φορές. Η πρώτη προσπάθεια επισκευής του αποδίδεται στο βασιλιά Φίλιππο Ε΄ της Μακεδονίας ενώ κατά τη δεύτερη ο Ρωμαίος Αυτοκράτορας Οκταβιανός Αύγουστος επέτρεψε τη μετατροπή του σε αρένα. Ο τοίχος που υψώθηκε στη θέση των πρώτων καθισμάτων για την προστασία των θεατών υπάρχει ακόμη και σήμερα.
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το συγκεκριμένο ψηφιακό αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί στο μάθημα της Ιστορίας κατά τη γνωριμία των μαθητών/τριών με αντιπροσωπευτικά δείγματα της αρχιτεκτονικής της αρχαίας Ελλάδας, τη σύγκριση κτιρίων διαφόρων ρυθμών και σχεδίων σε συσχετισμό με τη χρήση τους, την κατανόηση της αρχαίας αρχιτεκτονικής και της σχέσης μορφής-λειτουργίας των κτιρίων.
Το συγκεκριμένο ψηφιακό αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί στο μάθημα της Ιστορίας κατά τη γνωριμία των μαθητών/τριών με αντιπροσωπευτικά δείγματα της αρχιτεκτονικής της αρχαίας Ελλάδας, τη σύγκριση κτιρίων διαφόρων ρυθμών και σχεδίων σε συσχετισμό με τη χρήση τους, την κατανόηση της αρχαίας αρχιτεκτονικής και της σχέσης μορφής-λειτουργίας των κτιρίων.
Επιπλέον η πληροφόρησή τους σχετικά με τις εκδηλώσεις της καθημερινής ζωής των αρχαίων Ελλήνων μπορεί να οδηγήσει σε αναζήτηση πληροφοριών σχετικά τη γέννηση, την ανάπτυξη, τη λειτουργία του αρχαίου θεάτρου και την κεφαλαιώδη σημασία που αποδίδονταν στο θεατρικό λόγο για τη μόρφωση και την παιδεία των πολιτών. Επιπλέον η πληροφόρησή τους σχετικά με τις εκδηλώσεις της καθημερινής ζωής των αρχαίων Ελλήνων μπορεί να οδηγήσει σε αναζήτηση πληροφοριών σχετικά τη γέννηση, την ανάπτυξη, τη λειτουργία του αρχαίου θεάτρου και την κεφαλαιώδη σημασία που αποδίδονταν στο θεατρικό λόγο για τη μόρφωση και την παιδεία των πολιτών.
Παράλληλα η σύγκριση της κάτοψης του συγκεκριμένου θεάτρου με κάποιο άλλο αρχαίο θέατρο, όπως αυτό της Επιδαύρου, η συγκέντρωση πληροφοριών σχετικά με το χώρο του θεάτρου και του αρχαίου δράματος μπορεί να οδηγήσει σε συμπεράσματα για την αρχιτεκτονική των οικοδομημάτων στον ελληνικό χώρο και στον εντοπισμό γνωρισμάτων της ελληνικής αρχιτεκτονικής σε κατασκευές όπως είναι τα αρχαία θέατρα, μέσα από την καταγραφή των ομοιοτήτων (αρχιτεκτόνημα που συνίσταται από μια υπαίθρια αμφιθεατρική κατασκευή ημικυκλικής κάτοψης γύρω από μια κυκλική πλατεία) αλλά και διαφορών τους (που σχετίζονται κυρίως με τη χρήση και εν γένει αξιοποίησή τους). Παράλληλα η σύγκριση της κάτοψης του συγκεκριμένου θεάτρου με κάποιο άλλο αρχαίο θέατρο, όπως αυτό της Επιδαύρου, η συγκέντρωση πληροφοριών σχετικά με το χώρο του θεάτρου και του αρχαίου δράματος μπορεί να οδηγήσει σε συμπεράσματα για την αρχιτεκτονική των οικοδομημάτων στον ελληνικό χώρο και στον εντοπισμό γνωρισμάτων της ελληνικής αρχιτεκτονικής σε κατασκευές όπως είναι τα αρχαία θέατρα, μέσα από την καταγραφή των ομοιοτήτων (αρχιτεκτόνημα που συνίσταται από μια υπαίθρια αμφιθεατρική κατασκευή ημικυκλικής κάτοψης γύρω από μια κυκλική πλατεία) αλλά και διαφορών τους (που σχετίζονται κυρίως με τη χρήση και εν γένει αξιοποίησή τους).
Αντίστοιχα η σχετική έρευνα των μαθητών/τριών μπορεί να προχωρήσει σε θέματα εμβάθυνσης γύρω από την αξιοποίηση των αρχαίων θεάτρων (ως χώροι διεξαγωγής θρησκευτικών τελετουργιών, αγώνων μουσικής και ποίησης, θεατρικών παραστάσεων, συνελεύσεων του δήμου ή της βουλής της πόλης-κράτους, ακόμα και ως αγορά) αλλά και σε θέματα που αφορούν τη γέννηση και εξέλιξη της ιστοριογραφίας και του δράματος, τη θεατρική τέχνη και την εξέλιξη της αρχαίας ελληνικής γραμματείας, όπως και την επικαιρότητα και διαχρονική αξία του αρχαίου θεάτρου αλλά και τον σύγχρονο τρόπο παρουσίασης έργων του αρχαίου δραματολογίου. Αντίστοιχα η σχετική έρευνα των μαθητών/τριών μπορεί να προχωρήσει σε θέματα εμβάθυνσης γύρω από την αξιοποίηση των αρχαίων θεάτρων (ως χώροι διεξαγωγής θρησκευτικών τελετουργιών, αγώνων μουσικής και ποίησης, θεατρικών παραστάσεων, συνελεύσεων του δήμου ή της βουλής της πόλης-κράτους, ακόμα και ως αγορά) αλλά και σε θέματα που αφορούν τη γέννηση και εξέλιξη της ιστοριογραφίας και του δράματος, τη θεατρική τέχνη και την εξέλιξη της αρχαίας ελληνικής γραμματείας, όπως και την επικαιρότητα και διαχρονική αξία του αρχαίου θεάτρου αλλά και τον σύγχρονο τρόπο παρουσίασης έργων του αρχαίου δραματολογίου.
Επιπλέον η πληροφόρησή τους σχετικά με τις εκδηλώσεις της καθημερινής ζωής των αρχαίων Ελλήνων μπορεί να οδηγήσει σε αναζήτηση πληροφοριών σχετικά τη γέννηση, την ανάπτυξη, τη λειτουργία του αρχαίου θεάτρου και την κεφαλαιώδη σημασία που αποδίδονταν στο θεατρικό λόγο για τη μόρφωση και την παιδεία των πολιτών. Επιπλέον η πληροφόρησή τους σχετικά με τις εκδηλώσεις της καθημερινής ζωής των αρχαίων Ελλήνων μπορεί να οδηγήσει σε αναζήτηση πληροφοριών σχετικά τη γέννηση, την ανάπτυξη, τη λειτουργία του αρχαίου θεάτρου και την κεφαλαιώδη σημασία που αποδίδονταν στο θεατρικό λόγο για τη μόρφωση και την παιδεία των πολιτών.
Παράλληλα η σύγκριση της κάτοψης του συγκεκριμένου θεάτρου με κάποιο άλλο αρχαίο θέατρο, όπως αυτό της Επιδαύρου, η συγκέντρωση πληροφοριών σχετικά με το χώρο του θεάτρου και του αρχαίου δράματος μπορεί να οδηγήσει σε συμπεράσματα για την αρχιτεκτονική των οικοδομημάτων στον ελληνικό χώρο και στον εντοπισμό γνωρισμάτων της ελληνικής αρχιτεκτονικής σε κατασκευές όπως είναι τα αρχαία θέατρα, μέσα από την καταγραφή των ομοιοτήτων (αρχιτεκτόνημα που συνίσταται από μια υπαίθρια αμφιθεατρική κατασκευή ημικυκλικής κάτοψης γύρω από μια κυκλική πλατεία) αλλά και διαφορών τους (που σχετίζονται κυρίως με τη χρήση και εν γένει αξιοποίησή τους). Παράλληλα η σύγκριση της κάτοψης του συγκεκριμένου θεάτρου με κάποιο άλλο αρχαίο θέατρο, όπως αυτό της Επιδαύρου, η συγκέντρωση πληροφοριών σχετικά με το χώρο του θεάτρου και του αρχαίου δράματος μπορεί να οδηγήσει σε συμπεράσματα για την αρχιτεκτονική των οικοδομημάτων στον ελληνικό χώρο και στον εντοπισμό γνωρισμάτων της ελληνικής αρχιτεκτονικής σε κατασκευές όπως είναι τα αρχαία θέατρα, μέσα από την καταγραφή των ομοιοτήτων (αρχιτεκτόνημα που συνίσταται από μια υπαίθρια αμφιθεατρική κατασκευή ημικυκλικής κάτοψης γύρω από μια κυκλική πλατεία) αλλά και διαφορών τους (που σχετίζονται κυρίως με τη χρήση και εν γένει αξιοποίησή τους).
Αντίστοιχα η σχετική έρευνα των μαθητών/τριών μπορεί να προχωρήσει σε θέματα εμβάθυνσης γύρω από την αξιοποίηση των αρχαίων θεάτρων (ως χώροι διεξαγωγής θρησκευτικών τελετουργιών, αγώνων μουσικής και ποίησης, θεατρικών παραστάσεων, συνελεύσεων του δήμου ή της βουλής της πόλης-κράτους, ακόμα και ως αγορά) αλλά και σε θέματα που αφορούν τη γέννηση και εξέλιξη της ιστοριογραφίας και του δράματος, τη θεατρική τέχνη και την εξέλιξη της αρχαίας ελληνικής γραμματείας, όπως και την επικαιρότητα και διαχρονική αξία του αρχαίου θεάτρου αλλά και τον σύγχρονο τρόπο παρουσίασης έργων του αρχαίου δραματολογίου. Αντίστοιχα η σχετική έρευνα των μαθητών/τριών μπορεί να προχωρήσει σε θέματα εμβάθυνσης γύρω από την αξιοποίηση των αρχαίων θεάτρων (ως χώροι διεξαγωγής θρησκευτικών τελετουργιών, αγώνων μουσικής και ποίησης, θεατρικών παραστάσεων, συνελεύσεων του δήμου ή της βουλής της πόλης-κράτους, ακόμα και ως αγορά) αλλά και σε θέματα που αφορούν τη γέννηση και εξέλιξη της ιστοριογραφίας και του δράματος, τη θεατρική τέχνη και την εξέλιξη της αρχαίας ελληνικής γραμματείας, όπως και την επικαιρότητα και διαχρονική αξία του αρχαίου θεάτρου αλλά και τον σύγχρονο τρόπο παρουσίασης έργων του αρχαίου δραματολογίου.
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
http://photodentro.edu.gr/cultural/r/8526/5857
ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ
ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
μαθητής,
εκπαιδευτικός
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ / ΕΠΙΠΕΔΟ
γυμνάσιο,
γενικό λύκειο
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12-15
,
15-18
ΓΛΩΣΣΑ ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟΥ ΚΟΙΝΟΥ
ελληνικά
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ
Φορέας χρηματοδότησης:
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
Χρηματοδότηση: ίδιοι πόροι/άλλη πηγή χρηματοδότησης
Χρηματοδότηση: ίδιοι πόροι/άλλη πηγή χρηματοδότησης
ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
έργο / πράξη:
ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Π61-ΥΠΠΕΘ)

ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Π61-ΥΠΠΕΘ)
Φορέας χρηματοδότησης: ΥΠΠΕΘ
Χρηματοδότηση: Ε.Ε. (ΕΚΤ) και Ελληνικό Δημόσιο
Πλαίσιο χρηματοδότησης: ΕΠ ΕΔΒΜ, ΕΣΠΑ 2007-2013
Διάρκεια: 2010-2015
Ανάδοχος (έργου / πράξης): ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Επιστημονική και διοικητική εποπτεία έργου / πράξης (υπεύθυνος / συντονιστής έργου / πράξης): Μαίρη Κριάρη
Φορείς υλοποίησης: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ), ΙΕΠ, ΕΚ ΑΘΗΝΑ (ΙΕΛ)
Φορέας χρηματοδότησης: ΥΠΠΕΘ
Χρηματοδότηση: Ε.Ε. (ΕΚΤ) και Ελληνικό Δημόσιο
Πλαίσιο χρηματοδότησης: ΕΠ ΕΔΒΜ, ΕΣΠΑ 2007-2013
Διάρκεια: 2010-2015
Ανάδοχος (έργου / πράξης): ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Επιστημονική και διοικητική εποπτεία έργου / πράξης (υπεύθυνος / συντονιστής έργου / πράξης): Μαίρη Κριάρη
Φορείς υλοποίησης: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ), ΙΕΠ, ΕΚ ΑΘΗΝΑ (ΙΕΛ)

Υποέργο 12: Παιδαγωγικός Μετασχολιασμός Ψηφιακού Υλικού Πολιτισμικού Περιεχομένου
Ανάδοχος υποέργου: ΙΕΠ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Φορέας παρακολούθησης και παραλαβής υποέργου: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Ανάδοχος υποέργου: ΙΕΠ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Φορέας παρακολούθησης και παραλαβής υποέργου: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΓΛΩΣΣΑ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ανεξάρτητο γλώσσας
ΤΥΠΟΣ ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
αφηγηματικό
ΕΥΡΟΣ ΚΑΛΥΨΗΣ (ΧΡΟΝΙΚΗ, ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΗ Η' ΑΛΛΗ ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΣΗ)
1830 μ.χ.
Ήπειρος
Αρχιτεκτονική 3ου αιώνα π.Χ.
Ήπειρος
Αρχιτεκτονική 3ου αιώνα π.Χ.
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΕΚΔΟΣΗ
1830 μ.Χ.
(τελικό)
ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΚΑΤΑΤΑΞΗ
Ιστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφική)
Ιστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Πολιτισμός και Γραμματολογία
Ιστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Κοινωνική οργάνωση και Καθημερινή ζωή
Ιστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Πολιτισμός και Γραμματολογία
Ιστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Κοινωνική οργάνωση και Καθημερινή ζωή
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική
προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > έρευνα δράσης
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > έρευνα δράσης
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να
θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
συναισθηματικός > να διαμορφώνουν και να ακολουθούν ένα σύστημα αξιών
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
συναισθηματικός > να διαμορφώνουν και να ακολουθούν ένα σύστημα αξιών
ΣΥΛΛΟΓΕΣ ΟΠΟΥ ΕΜΦΑΝΙΖΕΤΑΙ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου:
Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Μεταδεδομένα
:
ΕΛΠΙΣ ΤΟΚΜΑΚΙΔΟΥ
Εμπλουτισμός μεταδεδομένων
:
:
Επιμέλεια / επικύρωση
μεταδεδομένων
:
ΣΤΑΥΡΟΣ ΓΡΟΣΔΟΣ
Συντονιστής / επιστημονικός
υπεύθυνος μεταδεδομένων
:
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Χορηγός/οί άδειας χρήσης:
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
Εκδότης/ες:
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
Χορηγός/οί άδειας χρήσης μεταδεδομένων:
ΙΕΠ
Εκδότης/ες μεταδεδομένων:
ΙΕΠ,
ΙΤΥΕ
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ
http://creativecommons.org/publicdomain/mark/1.0/