Όλα τα Μαθησιακά Αντικείμενα Συλλογή "National Documentation Centre (EKT)" National Documentation Centre #4
ΜΑΘΗΣΙΑΚΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ
ΑΓΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΡΟΔΡΟΜΟΣ (ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΑ ΕΙΚΟΝΑΣ)
ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΤΙΤΛΟΣ
Άγιος Ιωάννης Πρόδρομος (λεπτομέρεια εικόνας)
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Ο Άγιος Ιωάννης ο Πρόδρομος σε λεπτομέρεια μεγαλύτερης εικόνας του αγιογράφου Ιωάννη Περμενιάτη, φιλοτεχνημένης το 1523 στη Βενετία (σήμερα βρίσκεται στο Museo Civico Correr). Ο Ιωάννης Περμενιάτης, αγιογράφος του 16ου αι με καταγωγή από την Κρήτη, έζησε και εργάστηκε στη Βενετία αφομοιώνοντας στοιχεία της δυτικότροπης τεχνικής της Αναγέννησης, ειδικά όσον αφορά στη γενική σύνθεση των εικόνων, στην τοπιογραφία του φόντου και στη χρήση της προοπτικής, σε συνδυασμό με τυπολογικά στοιχεία της βυζαντινής παράδοσης, ειδικά στην απόδοση των μορφών και το πλάσιμο των προσώπων. Η φωτογραφία αποτελεί λεπτομέρεια που εστιάζει στη μορφή του Αγίου Ιωάννη του Προδρόμου και προέρχεται από πίνακα που απεικονίζει τη Θεοτόκο ένθρονη, με το μικρό Χριστό στην αγκαλιά της, πλαισιωμένη από τον Πρόδρομο (αριστερά) και τον Άγιο Αυγουστίνο στα δεξιά της, ενώ πάνω από το θρόνο της ίπτανται τρεις άγγελοι.
Ο Άγιος Ιωάννης ο Πρόδρομος σε λεπτομέρεια μεγαλύτερης εικόνας του αγιογράφου Ιωάννη Περμενιάτη, φιλοτεχνημένης το 1523 στη Βενετία (σήμερα βρίσκεται στο Museo Civico Correr). Ο Ιωάννης Περμενιάτης, αγιογράφος του 16ου αι με καταγωγή από την Κρήτη, έζησε και εργάστηκε στη Βενετία αφομοιώνοντας στοιχεία της δυτικότροπης τεχνικής της Αναγέννησης, ειδικά όσον αφορά στη γενική σύνθεση των εικόνων, στην τοπιογραφία του φόντου και στη χρήση της προοπτικής, σε συνδυασμό με τυπολογικά στοιχεία της βυζαντινής παράδοσης, ειδικά στην απόδοση των μορφών και το πλάσιμο των προσώπων. Η φωτογραφία αποτελεί λεπτομέρεια που εστιάζει στη μορφή του Αγίου Ιωάννη του Προδρόμου και προέρχεται από πίνακα που απεικονίζει τη Θεοτόκο ένθρονη, με το μικρό Χριστό στην αγκαλιά της, πλαισιωμένη από τον Πρόδρομο (αριστερά) και τον Άγιο Αυγουστίνο στα δεξιά της, ενώ πάνω από το θρόνο της ίπτανται τρεις άγγελοι.
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η εικόνα μπορεί να χρησιμοποιηθεί στο μάθημα των Εικαστικών, της Ιστορίας της Τέχνης και των Θρησκευτικών, καθώς και σε θεματικές διδασκαλίες, ερευνητικές εργασίες και σχολικά προγράμματα με θέμα την αγιογραφία, την εκκλησιαστική τέχνη και την απεικόνιση θρησκευτικών θεμάτων. Προτείνεται να συγκριθεί με απεικονίσεις του Ιωάννη του Προδρόμου από άλλους ζωγράφους, τόσο της Ορθόδοξης, όσο και της Δυτικής παράδοσης, ώστε να κατανοηθούν καλύτερα οι διαφορές μεταξύ της βυζαντινής, της δυτικής και της μικτής τεχνοτροπίας (που απαντάται κυρίως στην ενετοκρατούμενη Κρήτη και τα Επτάνησα) που συνυπήρχαν την ίδια εποχή. Προτείνεται, επίσης, να γίνει μια σύγκριση με τον Άγιο Ιωάννη τον Βαπτιστή του Λεονάρντο Ντα Βίντσι (Μουσείο Λούβρου) ο οποίος χρονολογείται λίγα μόλις χρόνια πριν το έργο του Περμενιάτη, ώστε να εντοπιστούν και να κατανοηθούν οι διαφορές ανάμεσα στο στυλ και τα χαρακτηριστικά της όψιμης Αναγέννησης και το μικτό στυλ του Περμενιάτη που συνδυάζει αριστοτεχνικά τυπολογικά στοιχεία τ...
Η εικόνα μπορεί να χρησιμοποιηθεί στο μάθημα των Εικαστικών, της Ιστορίας της Τέχνης και των Θρησκευτικών, καθώς και σε θεματικές διδασκαλίες, ερευνητικές εργασίες και σχολικά προγράμματα με θέμα την αγιογραφία, την εκκλησιαστική τέχνη και την απεικόνιση θρησκευτικών θεμάτων. Προτείνεται να συγκριθεί με απεικονίσεις του Ιωάννη του Προδρόμου από άλλους ζωγράφους, τόσο της Ορθόδοξης, όσο και της Δυτικής παράδοσης, ώστε να κατανοηθούν καλύτερα οι διαφορές μεταξύ της βυζαντινής, της δυτικής και της μικτής τεχνοτροπίας (που απαντάται κυρίως στην ενετοκρατούμενη Κρήτη και τα Επτάνησα) που συνυπήρχαν την ίδια εποχή. Προτείνεται, επίσης, να γίνει μια σύγκριση με τον Άγιο Ιωάννη τον Βαπτιστή του Λεονάρντο Ντα Βίντσι (Μουσείο Λούβρου) ο οποίος χρονολογείται λίγα μόλις χρόνια πριν το έργο του Περμενιάτη, ώστε να εντοπιστούν και να κατανοηθούν οι διαφορές ανάμεσα στο στυλ και τα χαρακτηριστικά της όψιμης Αναγέννησης και το μικτό στυλ του Περμενιάτη που συνδυάζει αριστοτεχνικά τυπολογικά στοιχεία τόσο της Αναγέννησης όσο και της βυζαντινής αγιογραφίας. Επιπλέον, προτείνεται να αναζητηθεί ολόκληρο το έργο («Ένθρονη Θεοτόκος με τον Άγιο Ιωάννη και τον Αυγουστίνο») στο διαδίκτυο, καθώς έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον και μπορεί να αξιοποιηθεί διδακτικά η δυτικότροπη απόδοση του χώρου (δάπεδο, τοπίο) και να γίνουν συγκρίσεις με το συνολικό έργο και το εικονογραφικό στυλ άλλων σημαντικών εκπροσώπων της Κρητικής σχολής, όπως του Μιχαήλ Δαμασκηνού, του Γεωργίου Κλότζα, του Λαμπάρδου Εμμανουήλ, αλλά και του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου. Ειδικότερα όσον αφορά στο Δομήνικο Θεοτοκόπουλο, σημειώνεται σαν πρόταση σύγκρισης το έργο «Η προσκύνηση των μάγων», ένα θέμα που έχουν φιλοτεχνήσει και οι δυο ζωγράφοι. Και τα δυο έργα βρίσκονται στο Μουσείο Μπενάκη στην Αθήνα. Το έργο του Θεοτοκόπουλου αποτελεί ένα από τα πιο χαρακτηριστικά έργα της Κρητικής περιόδου του Γκρέκο, ενώ το αντίστοιχο έργο του Περμενιάτη είναι ένα από τα πιο πολυσύνθετα έργα του, με έμφαση στην πολυεπίπεδη απόδοση της δράσης και την έντονη χρήση της προοπτικής.
Περισσότερα
Λιγότερα
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
http://photodentro.edu.gr/cultural/r/8526/6227
ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ
ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
μαθητής,
εκπαιδευτικός
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ / ΕΠΙΠΕΔΟ
δημοτικό,
γυμνάσιο,
γενικό λύκειο
,
επαγγελματικό λύκειο (ΕΠΑ.Λ)
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9-12
,
12-15
,
15-18
ΓΛΩΣΣΑ ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟΥ ΚΟΙΝΟΥ
ανεξάρτητο γλώσσας
,
ελληνικά
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ
Φορέας χρηματοδότησης:
Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
Χρηματοδότηση: ίδιοι πόροι/άλλη πηγή χρηματοδότησης
Χρηματοδότηση: ίδιοι πόροι/άλλη πηγή χρηματοδότησης
ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
έργο / πράξη:
ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Π61-ΥΠΠΕΘ)
ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Π61-ΥΠΠΕΘ)
Φορέας χρηματοδότησης: ΥΠΠΕΘ
Χρηματοδότηση: Ε.Ε. (ΕΚΤ) και Ελληνικό Δημόσιο
Πλαίσιο χρηματοδότησης: ΕΠ ΕΔΒΜ, ΕΣΠΑ 2007-2013
Διάρκεια: 2010-2015
Ανάδοχος (έργου / πράξης): ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Επιστημονική και διοικητική εποπτεία έργου / πράξης (υπεύθυνος / συντονιστής έργου / πράξης): Μαίρη Κριάρη
Φορείς υλοποίησης: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ), ΙΕΠ, ΕΚ ΑΘΗΝΑ (ΙΕΛ)
Φορέας χρηματοδότησης: ΥΠΠΕΘ
Χρηματοδότηση: Ε.Ε. (ΕΚΤ) και Ελληνικό Δημόσιο
Πλαίσιο χρηματοδότησης: ΕΠ ΕΔΒΜ, ΕΣΠΑ 2007-2013
Διάρκεια: 2010-2015
Ανάδοχος (έργου / πράξης): ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Επιστημονική και διοικητική εποπτεία έργου / πράξης (υπεύθυνος / συντονιστής έργου / πράξης): Μαίρη Κριάρη
Φορείς υλοποίησης: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ), ΙΕΠ, ΕΚ ΑΘΗΝΑ (ΙΕΛ)
Υποέργο 12: Παιδαγωγικός Μετασχολιασμός Ψηφιακού Υλικού Πολιτισμικού Περιεχομένου
Ανάδοχος υποέργου: ΙΕΠ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Φορέας παρακολούθησης και παραλαβής υποέργου: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Ανάδοχος υποέργου: ΙΕΠ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Φορέας παρακολούθησης και παραλαβής υποέργου: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΓΛΩΣΣΑ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ανεξάρτητο γλώσσας
ΤΥΠΟΣ ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
αφηγηματικό
ΕΥΡΟΣ ΚΑΛΥΨΗΣ (ΧΡΟΝΙΚΗ, ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΗ Η' ΑΛΛΗ ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΣΗ)
16ος αι
Βενετία
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΚΑΤΑΤΑΞΗ
Εικαστικά > Ζωγραφική
(αγιογραφία, μετα-βυζαντινές εικόνες )
Θρησκευτικά > Εκκλησιαστική Τέχνη > Ζωγραφική (αγιογραφία, εικόνες )
Θρησκευτικά > Εκκλησιαστική Τέχνη > Ζωγραφική (αγιογραφία, εικόνες )
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
εικόνα
,
πηγή - αναφορά
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση
διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να
σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΛΛΟΓΕΣ ΟΠΟΥ ΕΜΦΑΝΙΖΕΤΑΙ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου:
Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Δημιουργία πρωτότυπου έργου
:
Permeniatis (Permeniotis) Ioannis (Zuan)
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Μεταδεδομένα
:
Εμπλουτισμός μεταδεδομένων
:
:
Επιμέλεια / επικύρωση
μεταδεδομένων
:
Συντονιστής / επιστημονικός
υπεύθυνος μεταδεδομένων
:
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Χορηγός/οί άδειας χρήσης:
Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
Εκδότης/ες:
Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
Χορηγός/οί άδειας χρήσης μεταδεδομένων:
ΙΕΠ
Εκδότης/ες μεταδεδομένων:
ΙΕΠ,
ΙΤΥΕ
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ
http://creativecommons.org/publicdomain/mark/1.0/