Όλα τα Μαθησιακά Αντικείμενα
Συλλογές
Μουσείο Μπενάκη #6
ΜΑΘΗΣΙΑΚΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΙΚΙΩΝΗΣ ΣΧΕΔΙΑ ΑΠΟ ΤΑ ΣΠΙΤΙΑ ΤΗΣ ΖΑΓΟΡΑΣ
ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΤΙΤΛΟΣ
Δημήτρης Πικιώνης Σχέδια απο τα σπίτια της Ζαγοράς
Dimitris Pikionis Drawings from the houses of Zagora
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το παρών μαθησιακό αντικείμενο αφορά την φωτογραφική και αρχιτεκτονική απεικόνιση εσωτερικού χώρου του Αρχοντικού Σαπουντζή το 1939. δημιούργημα του αρχιτέκτονα Δημήτριου Πικιώνη. Το αρχοντικό Σαπουντζή βρίσκεται στην οδό Χριστοπούλου 101, στην περιοχή Απόζαρι της Καστοριάς. Πρόκειται για οίκημα που κατασκευάστηκε στις αρχές του 18ου αιώνα. Διαθέτει τρεις ορόφους. Ενδιαφέρουσα σχεδίαση παρουσιάζουν τα παράθυρα του αρχοντικού Σαπουντζή, που βρίσκονταν στα χειμωνιάτικα δωμάτια της οικίας επειδή συνενώνονται εσωτερικά προς μία εσωτερική ποδιά μήκους 2.10 μέτρων. Η ποδιά αυτή λόγω μεγάλου πάχους του τοίχου και της μικρής απόστασης που είχε από το πάτωμα του δωματίου χρησίμευε και ως μεντέρι, (καναπές). Το υπέρθυρο αυτού του κουφώματος υποστηρίζονταν από λεπτό, στρογγυλό , ξύλινο κιονίσκο που έφερε για διακόσμηση ένα γλυπτό κιονόκρανο.Το αρχοντικό είναι επίσης γνωστό και ως αρχοντικό Μπρουμίδη, από το όνομα του τελευταίου ιδιοκτήτη. Πρόσφατα ανακαινίστηκε και διατηρείται σε καλή κατάσταση. ...
Το παρών μαθησιακό αντικείμενο αφορά την φωτογραφική και αρχιτεκτονική απεικόνιση εσωτερικού χώρου του Αρχοντικού Σαπουντζή το 1939. δημιούργημα του αρχιτέκτονα Δημήτριου Πικιώνη. Το αρχοντικό Σαπουντζή βρίσκεται στην οδό Χριστοπούλου 101, στην περιοχή Απόζαρι της Καστοριάς. Πρόκειται για οίκημα που κατασκευάστηκε στις αρχές του 18ου αιώνα. Διαθέτει τρεις ορόφους. Ενδιαφέρουσα σχεδίαση παρουσιάζουν τα παράθυρα του αρχοντικού Σαπουντζή, που βρίσκονταν στα χειμωνιάτικα δωμάτια της οικίας επειδή συνενώνονται εσωτερικά προς μία εσωτερική ποδιά μήκους 2.10 μέτρων. Η ποδιά αυτή λόγω μεγάλου πάχους του τοίχου και της μικρής απόστασης που είχε από το πάτωμα του δωματίου χρησίμευε και ως μεντέρι, (καναπές). Το υπέρθυρο αυτού του κουφώματος υποστηρίζονταν από λεπτό, στρογγυλό , ξύλινο κιονίσκο που έφερε για διακόσμηση ένα γλυπτό κιονόκρανο.Το αρχοντικό είναι επίσης γνωστό και ως αρχοντικό Μπρουμίδη, από το όνομα του τελευταίου ιδιοκτήτη. Πρόσφατα ανακαινίστηκε και διατηρείται σε καλή κατάσταση. Ο Δ. Πικιώνης Γεννημένος στον Πειραιά το 1887 από Χιώτες γονείς, εξέφρασε τις καλλιτεχνικές του τάσεις στην ζωγραφική από μικρή ηλικία, ενώ η αρχιτεκτονική αποτέλεσε για τον ίδιο αντικείμενο αισθητικής θεώρησης, καθώς του ασκούσε μία ιδιαίτερη έλξη. Επιχειρεί μέσα από το έργο του να εκμεταλλευθεί στοιχεία της τοπικής αρχιτεκτονικής και να την εντάξει στην προσπάθεια δημιουργίας ενός νεοελληνικού μοντερνισμού. Ο Πικιώνης αντιπροσωπεύει τους λίγους Έλληνες που προσπάθησε να επαναφέρει τις αξίες της ελληνικής παράδοσης που είναι κοινές σε όλους τους μεγάλους πολιτισμούς και στα γνήσια έργα της σύγχρονης τέχνης. Η αναγνώριση ήλθε από το εξωτερικό, όπου ανακηρύχθηκε πρόδρομος μιας νέας στοχαστικής αρχιτεκτονικής στην Ελλάδα.
Περισσότερα
Λιγότερα
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το συγκεκριμένο μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να χρησιμοποιηθεί στη διδασκαλία της Ιστορίας και της τέχνης της αρχιτεκτονικής. Ο εκπαιδευτικός μπορεί διαθεματικά να αναφερθεί και μελετήσει μαζί με τους μαθητές την αρχιτεκτονική στον Ελλαδικό χώρο και συγκεκριμένα στην περιοχή της Βόρειας Ελλάδας, (Μακεδονίτικη Αρχιτεκτονική). Αφού παρουσιαστεί η εικόνα του αρχοντικού μπορεί οι μαθητές σε ομάδες να ερευνήσουν κριτικά και με αξιοποίηση των πηγών από βιβλία ή το διαδίκτυο την ιστορικότητας της εικόνας, πρόσφατες και παλαιότερες εικόνες κτηρίων και έτσι να παρατηρήσουν και μελετήσουν κριτικά την αλλαγή στο οικιστικό περιβάλλον των πόλεων και τα αίτια αυτής της αλλαγής. Επίσης μια γνωριμία με τα γενικά χαρακτηριστικά της παραδοσιακής αρχιτεκτονικής (μακεδονική, ηπειρώτικη ιονική και κυκλαδίτικη), τον Μοντερνισμό και τη πιθανή σύζευξη των παραπάνω τάσεων. Επιπλέον να μελετηθεί η ζωή και οι κοινωνικές συνθήκες που επικρατούσαν σε κάθε εποχή και περιοχή της Ελλάδας, οι εύποροι έμποροι και οι κα...
Το συγκεκριμένο μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να χρησιμοποιηθεί στη διδασκαλία της Ιστορίας και της τέχνης της αρχιτεκτονικής. Ο εκπαιδευτικός μπορεί διαθεματικά να αναφερθεί και μελετήσει μαζί με τους μαθητές την αρχιτεκτονική στον Ελλαδικό χώρο και συγκεκριμένα στην περιοχή της Βόρειας Ελλάδας, (Μακεδονίτικη Αρχιτεκτονική). Αφού παρουσιαστεί η εικόνα του αρχοντικού μπορεί οι μαθητές σε ομάδες να ερευνήσουν κριτικά και με αξιοποίηση των πηγών από βιβλία ή το διαδίκτυο την ιστορικότητας της εικόνας, πρόσφατες και παλαιότερες εικόνες κτηρίων και έτσι να παρατηρήσουν και μελετήσουν κριτικά την αλλαγή στο οικιστικό περιβάλλον των πόλεων και τα αίτια αυτής της αλλαγής. Επίσης μια γνωριμία με τα γενικά χαρακτηριστικά της παραδοσιακής αρχιτεκτονικής (μακεδονική, ηπειρώτικη ιονική και κυκλαδίτικη), τον Μοντερνισμό και τη πιθανή σύζευξη των παραπάνω τάσεων. Επιπλέον να μελετηθεί η ζωή και οι κοινωνικές συνθήκες που επικρατούσαν σε κάθε εποχή και περιοχή της Ελλάδας, οι εύποροι έμποροι και οι κατοικίες χαρακτηριστικά της τάξης και της ευρωστίας των, καθώς και να διερευνηθούν από τους μαθητές αντίστοιχα οι συμβολές των αρχιτεκτόνων στο αστικό τοπίο των πόλεων και ο χαρακτήρας που δίδουν με τις παρεμβάσεις τους. Αφού ολοκληρωθεί η έρευνα με την καθοδήγηση και τον συντονισμό από τον εκπαιδευτικό οι μαθητές παρουσιάζουν τις μελέτες τους και ακολουθεί κριτικός και εποικοδομητικός διάλογος στην ολομέλεια της τάξης πάνω στις αναφερθείσες θεματικές, ιστορικά γεγονότα και αρχιτεκτονικές παρεμβάσεις με τους εκπροσώπους της σε κάθε εποχής. Μελετώνται επίσης κριτικά η σημασία της διαφύλαξης της παραδοσιακής αρχιτεκτονικής και το έργο του αρχιτέκτονα Πικιώνη.
Περισσότερα
Λιγότερα
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
http://photodentro.edu.gr/cultural/r/8526/6310
ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ
ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
μαθητής,
εκπαιδευτικός
,
γονέας,
σύμβουλος,
δημιουργός
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ / ΕΠΙΠΕΔΟ
δημοτικό,
γυμνάσιο,
γενικό λύκειο
,
επαγγελματικό λύκειο (ΕΠΑ.Λ)
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9-12
,
12-15
,
15-18
,
18-20
ΕΙΔΙΚΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ
oπτικός
ΓΛΩΣΣΑ ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟΥ ΚΟΙΝΟΥ
ανεξάρτητο γλώσσας
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ
Φορέας χρηματοδότησης:
Μουσείο Μπενάκη
Χρηματοδότηση: ίδιοι πόροι/άλλη πηγή χρηματοδότησης
Χρηματοδότηση: ίδιοι πόροι/άλλη πηγή χρηματοδότησης
ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
έργο / πράξη:
ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Π61-ΥΠΠΕΘ)
ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Π61-ΥΠΠΕΘ)
Φορέας χρηματοδότησης: ΥΠΠΕΘ
Χρηματοδότηση: Ε.Ε. (ΕΚΤ) και Ελληνικό Δημόσιο
Πλαίσιο χρηματοδότησης: ΕΠ ΕΔΒΜ, ΕΣΠΑ 2007-2013
Διάρκεια: 2010-2015
Ανάδοχος (έργου / πράξης): ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Επιστημονική και διοικητική εποπτεία έργου / πράξης (υπεύθυνος / συντονιστής έργου / πράξης): Μαίρη Κριάρη
Φορείς υλοποίησης: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ), ΙΕΠ, ΕΚ ΑΘΗΝΑ (ΙΕΛ)
Φορέας χρηματοδότησης: ΥΠΠΕΘ
Χρηματοδότηση: Ε.Ε. (ΕΚΤ) και Ελληνικό Δημόσιο
Πλαίσιο χρηματοδότησης: ΕΠ ΕΔΒΜ, ΕΣΠΑ 2007-2013
Διάρκεια: 2010-2015
Ανάδοχος (έργου / πράξης): ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Επιστημονική και διοικητική εποπτεία έργου / πράξης (υπεύθυνος / συντονιστής έργου / πράξης): Μαίρη Κριάρη
Φορείς υλοποίησης: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ), ΙΕΠ, ΕΚ ΑΘΗΝΑ (ΙΕΛ)
Υποέργο 12: Παιδαγωγικός Μετασχολιασμός Ψηφιακού Υλικού Πολιτισμικού Περιεχομένου
Ανάδοχος υποέργου: ΙΕΠ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Φορέας παρακολούθησης και παραλαβής υποέργου: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Ανάδοχος υποέργου: ΙΕΠ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Φορέας παρακολούθησης και παραλαβής υποέργου: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΓΛΩΣΣΑ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ανεξάρτητο γλώσσας
ΤΥΠΟΣ ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
αφηγηματικό
ΕΥΡΟΣ ΚΑΛΥΨΗΣ (ΧΡΟΝΙΚΗ, ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΗ Η' ΑΛΛΗ ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΣΗ)
17ος και 18ος Αιώνας
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Μπενάκη (Μουσείο Μπενάκη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΚΑΤΑΤΑΞΗ
Ιστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
( Τα καστοριανά αρχοντικά αποτελούσαν κυρίως κατοικίες εύπορων καστοριανών και συνήθως καλούνταν με το όνομα των ιδιοκτητών τους. Αφετηρία της ύπαρξής τους πρέπει να θεωρούμε τον 17ο αι., όταν ντόπιοι έμποροι παροίκησαν στην Πόλη, τις Παραδουνάβιες Χώρες και την Κεντρική Ευρώπη και κατάφεραν να πλουτίσουν, στέλνοντας χρήματα πίσω στην πατρίδα. Έτσι, με τα εμβάσματα των ξενιτεμένων κτίστηκαν μια σειρά από εντυπωσιακές κατοικίες Κωνσταντινουπολίτικου ρυθμού, ο οποίος αποτελεί συνέχεια των βυζαντινών οικιστικών αρχιτεκτονικών μορφών. Ήδη από το 1661, ο Εβλιγιά Τσελεμπή κατά την επίσκεψή του στην πόλη περιγράφει ότι συνάντησε αξιόλογα, πολυώροφα σπίτια παρόμοια με της Κωνσταντινούπολης, αναφερόμενος στα αρχοντικά της Καστοριάς. Η προσπάθεια του αρχιτέκτονα Δ. Πικιώνη να συνδυάσει τον μοντερνισμό με την παράδοση είναι έκδηλη στα κτίσματα που σχεδίασε και σε πολλές περιπτώσεις το αποτέλεσμα είναι αμφιλεγόμενο, προκαλώντας τον θαυμασμό, αλλά και την κριτική των συναδέλφων του. - Αρχιτεκτονική, Κατοικία, Παράδοση, Μοντερνισμός )
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
συμπεριφοριστική προσέγγιση
συμπεριφοριστική προσέγγιση > προγραμματισμένη διδασκαλία
συμπεριφοριστική προσέγγιση > εξάσκηση και πρακτική
γνωστική προσέγγιση
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > επίλυση προβλήματος
γνωστική προσέγγιση > αμοιβαία διδασκαλία
εποικοδομητισμός > εμπειρική μάθηση
εποικοδομητισμός > έρευνα δράσης
εποικοδομητισμός > κοινότητες πρακτικής
συμπεριφοριστική προσέγγιση > προγραμματισμένη διδασκαλία
συμπεριφοριστική προσέγγιση > εξάσκηση και πρακτική
γνωστική προσέγγιση
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > επίλυση προβλήματος
γνωστική προσέγγιση > αμοιβαία διδασκαλία
εποικοδομητισμός > εμπειρική μάθηση
εποικοδομητισμός > έρευνα δράσης
εποικοδομητισμός > κοινότητες πρακτικής
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός
γνωστικός > γνώση
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > γνώση > διαδικαστικός
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να εφαρμόζουν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
γνωστικός > γνώση
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > γνώση > διαδικαστικός
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να εφαρμόζουν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
ΣΥΛΛΟΓΕΣ ΟΠΟΥ ΕΜΦΑΝΙΖΕΤΑΙ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου:
Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Μεταδεδομένα
:
Εμπλουτισμός μεταδεδομένων
:
:
Επιμέλεια / επικύρωση
μεταδεδομένων
:
Συντονιστής / επιστημονικός
υπεύθυνος μεταδεδομένων
:
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Χορηγός/οί άδειας χρήσης:
Μουσείο Μπενάκη
Εκδότης/ες:
Μουσείο Μπενάκη
Χορηγός/οί άδειας χρήσης μεταδεδομένων:
ΙΕΠ
Εκδότης/ες μεταδεδομένων:
ΙΕΠ,
ΙΤΥΕ
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/


