Όλα τα Μαθησιακά Αντικείμενα
Συλλογή Library & Information Centre of the University of Patra
Library and Information Centre of Patras Uni #2
ΜΑΘΗΣΙΑΚΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ
ΜΥΘΟΣ ΤΟΥ ΖΑΝ ΝΤΕ ΛΑ ΦΟΝΤΑΙΝ
ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΤΙΤΛΟΣ
Μύθος του Ζαν ντε Λα Φονταίν
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Κείμενο του Γάλλου ποιητή, Λαφονταίν ή Ζαν ντε Λα Φονταίν (Jean de La Fontaine), ο οποίος ήταν πολύ γνωστός για τους Μύθους του, των οποίων τη θεματολογία την αντλούσε από τον Αίσωπο. Το περιεχόμενο αφορά το κάλεσμα του θεού Δία στα ζωντανά πλάσματα που δημιούργησε, για να του αναφέρουν τα παράπονά τους αναφορικά με τα ελαττώματα που θεωρεί το καθένα ότι είχε η εμφάνισή του. Το κάθε ζώο δήλωνε ότι του αρέσει πολύ ο εαυτός του αλλά ότι βρίσκει πολύ αποκρουστικό κάποιο άλλο ζώο, για παράδειγμα ο πίθηκος την αρκούδα, η αρκούδα την καμήλα και ούτω καθεξής. Η συμπεριφορά αυτή απαντάται και στους ανθρώπους, οι οποίοι εντοπίζουν τα ελαττώματα των άλλων αλλά τα δικά τους τα παρακάμπτουν ή τα αποκρύπτουν. Το κείμενο είναι γραμμένο με ομοιοκαταληξία και έχει ρυθμό. Περιλαμβανόταν στο περιοδικό «Η Ευτέρπη», στο τεύχος του 1850. Η Ευτέρπη ήταν το πρώτο ελληνικό εικονογραφημένο περιοδικό του 19ου αιώνα.
Κείμενο του Γάλλου ποιητή, Λαφονταίν ή Ζαν ντε Λα Φονταίν (Jean de La Fontaine), ο οποίος ήταν πολύ γνωστός για τους Μύθους του, των οποίων τη θεματολογία την αντλούσε από τον Αίσωπο. Το περιεχόμενο αφορά το κάλεσμα του θεού Δία στα ζωντανά πλάσματα που δημιούργησε, για να του αναφέρουν τα παράπονά τους αναφορικά με τα ελαττώματα που θεωρεί το καθένα ότι είχε η εμφάνισή του. Το κάθε ζώο δήλωνε ότι του αρέσει πολύ ο εαυτός του αλλά ότι βρίσκει πολύ αποκρουστικό κάποιο άλλο ζώο, για παράδειγμα ο πίθηκος την αρκούδα, η αρκούδα την καμήλα και ούτω καθεξής. Η συμπεριφορά αυτή απαντάται και στους ανθρώπους, οι οποίοι εντοπίζουν τα ελαττώματα των άλλων αλλά τα δικά τους τα παρακάμπτουν ή τα αποκρύπτουν. Το κείμενο είναι γραμμένο με ομοιοκαταληξία και έχει ρυθμό. Περιλαμβανόταν στο περιοδικό «Η Ευτέρπη», στο τεύχος του 1850. Η Ευτέρπη ήταν το πρώτο ελληνικό εικονογραφημένο περιοδικό του 19ου αιώνα.
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το παρόν μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί κατά τη διδασκαλία του μαθήματος της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, με σκοπό οι μαθητές να γνωρίσουν μια διαφορετική απόδοση των γνωστών μύθων του Αισώπου. Θα κατανοήσουν ότι το λογοτεχνικό ύφος του κάθε συγγραφέα γίνεται αντιληπτό στα έργα του και θα αναζητήσουν στοιχεία της προσωπικής γραφής του Γάλλου ποιητή Λα Φονταίν. Επίσης, θα συγκρίνουν τον συγκεκριμένο μύθο και έναν μύθο του Αισώπου και θα καταγράψουν τα κοινά στοιχεία και τις διαφορές των κειμένων τους. Επιπλέον, οι μαθητές θα κληθούν να μετατρέψουν το ποιητικό κείμενο σε πεζό και θα σημειώσουν τις απαραίτητες αλλαγές.
Το παρόν μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί κατά τη διδασκαλία του μαθήματος της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, με σκοπό οι μαθητές να γνωρίσουν μια διαφορετική απόδοση των γνωστών μύθων του Αισώπου. Θα κατανοήσουν ότι το λογοτεχνικό ύφος του κάθε συγγραφέα γίνεται αντιληπτό στα έργα του και θα αναζητήσουν στοιχεία της προσωπικής γραφής του Γάλλου ποιητή Λα Φονταίν. Επίσης, θα συγκρίνουν τον συγκεκριμένο μύθο και έναν μύθο του Αισώπου και θα καταγράψουν τα κοινά στοιχεία και τις διαφορές των κειμένων τους. Επιπλέον, οι μαθητές θα κληθούν να μετατρέψουν το ποιητικό κείμενο σε πεζό και θα σημειώσουν τις απαραίτητες αλλαγές.
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
http://photodentro.edu.gr/cultural/r/8526/6577
ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ
ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
μαθητής,
εκπαιδευτικός
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ / ΕΠΙΠΕΔΟ
γυμνάσιο,
γενικό λύκειο
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12-15
,
15-18
ΓΛΩΣΣΑ ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟΥ ΚΟΙΝΟΥ
ελληνικά
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ
Φορέας χρηματοδότησης:
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
Χρηματοδότηση: ίδιοι πόροι/άλλη πηγή χρηματοδότησης
Χρηματοδότηση: ίδιοι πόροι/άλλη πηγή χρηματοδότησης
ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
έργο / πράξη:
ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Π61-ΥΠΠΕΘ)

ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Π61-ΥΠΠΕΘ)
Φορέας χρηματοδότησης: ΥΠΠΕΘ
Χρηματοδότηση: Ε.Ε. (ΕΚΤ) και Ελληνικό Δημόσιο
Πλαίσιο χρηματοδότησης: ΕΠ ΕΔΒΜ, ΕΣΠΑ 2007-2013
Διάρκεια: 2010-2015
Ανάδοχος (έργου / πράξης): ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Επιστημονική και διοικητική εποπτεία έργου / πράξης (υπεύθυνος / συντονιστής έργου / πράξης): Μαίρη Κριάρη
Φορείς υλοποίησης: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ), ΙΕΠ, ΕΚ ΑΘΗΝΑ (ΙΕΛ)
Φορέας χρηματοδότησης: ΥΠΠΕΘ
Χρηματοδότηση: Ε.Ε. (ΕΚΤ) και Ελληνικό Δημόσιο
Πλαίσιο χρηματοδότησης: ΕΠ ΕΔΒΜ, ΕΣΠΑ 2007-2013
Διάρκεια: 2010-2015
Ανάδοχος (έργου / πράξης): ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Επιστημονική και διοικητική εποπτεία έργου / πράξης (υπεύθυνος / συντονιστής έργου / πράξης): Μαίρη Κριάρη
Φορείς υλοποίησης: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ), ΙΕΠ, ΕΚ ΑΘΗΝΑ (ΙΕΛ)

Υποέργο 12: Παιδαγωγικός Μετασχολιασμός Ψηφιακού Υλικού Πολιτισμικού Περιεχομένου
Ανάδοχος υποέργου: ΙΕΠ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Φορέας παρακολούθησης και παραλαβής υποέργου: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Ανάδοχος υποέργου: ΙΕΠ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Φορέας παρακολούθησης και παραλαβής υποέργου: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΓΛΩΣΣΑ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ελληνικά
ΤΥΠΟΣ ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
αφηγηματικό
ΕΥΡΟΣ ΚΑΛΥΨΗΣ (ΧΡΟΝΙΚΗ, ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΗ Η' ΑΛΛΗ ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΣΗ)
1850 μ.Χ.
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΚΑΤΑΤΑΞΗ
Νεοελληνική Λογοτεχνία > Συγγραφέας
( O Ζαν ντε Λα Φονταίν ή Λαφονταίν (Jean de La Fontaine, 8 Ιουλίου 1621-13 Απριλίου 1965) ήταν Γάλλος ποιητής με καταγωγή από ευκατάστατη αστική οικογένεια. Άρχισε να σπουδάζει θεολογία, την οποία εγκατέλειψε χάριν της Νομικής. Ολοκλήρωσε τις σπουδές και έγινε δικηγόρος αλλά το μεγάλο του όνειρο ήταν η λογοτεχνία. Το 1684 εξελέγη μέλος της Γαλλικής Ακαδημίας και πήρε μέρος στη διαμάχη των Αρχαίων και των Συγχρόνων (Querelle des Anciens et des Modernes) τασσόμενος ο ίδιος με το μέρος των «Αρχαίων». Έμεινε γνωστός για τους Μύθους του (Fables, 1668), των οποίων τα θέματα τα αντλούσε κυρίως από τον Αίσωπο αλλά τα προσάρμοζε στο δικό του ύφος. Κάθε μύθος κατέληγε σε ηθικό δίδαγμα, όπως ακριβώς και οι αισώπειοι μύθοι. Ο ονειροπόλος Λα Φονταίν έζησε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του δίπλα σε φιλόμουσους ευγενείς, όπως τον πανίσχυρο υπουργό του Λουδοβίκου ΙΔ΄, Φουκέ. - Ζαν ντε Λα Φονταίν, Λαφονταίν, Γαλλία )
Νεοελληνική Λογοτεχνία > Λογοτεχνικά γένη και είδη > Πεζογράφημα - Αφήγημα ( Η Ευτέρπη ήταν ελληνικό περιοδικό του 19ου αιώνα και αποτέλεσε σταθμό στην ιστορία της νεότερης ελληνικής λογοτεχνίας. Έφερε σε επαφή το ελληνικό κοινό με την ευρωπαϊκή φιλολογική κίνηση. Ο πρώτος εκδότης του περιοδικού ήταν ο Γρηγόριος Καμπούρογλου, Κωνσταντινουπολίτης και γιος του Δημήτριου Καμπούρογλου, ενός από τους πιο ένθερμους υποστηρικτές της Φιλικής Εταιρείας. Συνεργάτες του περιοδικού ήταν σημαντικοί λόγιοι της εποχής, όπως ο Αλέξανδρος Ρίζος Ραγκαβής, ο Νικόλαος Λιβαδέας, ο Κωνσταντίνος Παπαρρηγόπουλος, ο Κωνσταντίνος Λεβίδης και άλλοι. Στον δεύτερο τόμο του περιοδικού ο τίτλος διακοσμήθηκε με ξυλογραφημένη απεικόνιση της Ακρόπολης. Μέσα στην ύλη του περιοδικού περιλαμβάνονταν περιγραφές τόπων και ταξιδιών, βιογραφίες διάσημων ανθρώπων, μεταφρασμένα μυθιστορήματα, διηγήματα, εγκυκλοπαιδικές γνώσεις από την αρχαιολογία, τη φυσική, την αστρονομία και από άλλες επιστήμες. - Λογοτεχνικό περιοδικό )
Νεοελληνική Λογοτεχνία > Λογοτεχνικά γένη και είδη > Πεζογράφημα - Αφήγημα ( Η Ευτέρπη ήταν ελληνικό περιοδικό του 19ου αιώνα και αποτέλεσε σταθμό στην ιστορία της νεότερης ελληνικής λογοτεχνίας. Έφερε σε επαφή το ελληνικό κοινό με την ευρωπαϊκή φιλολογική κίνηση. Ο πρώτος εκδότης του περιοδικού ήταν ο Γρηγόριος Καμπούρογλου, Κωνσταντινουπολίτης και γιος του Δημήτριου Καμπούρογλου, ενός από τους πιο ένθερμους υποστηρικτές της Φιλικής Εταιρείας. Συνεργάτες του περιοδικού ήταν σημαντικοί λόγιοι της εποχής, όπως ο Αλέξανδρος Ρίζος Ραγκαβής, ο Νικόλαος Λιβαδέας, ο Κωνσταντίνος Παπαρρηγόπουλος, ο Κωνσταντίνος Λεβίδης και άλλοι. Στον δεύτερο τόμο του περιοδικού ο τίτλος διακοσμήθηκε με ξυλογραφημένη απεικόνιση της Ακρόπολης. Μέσα στην ύλη του περιοδικού περιλαμβάνονταν περιγραφές τόπων και ταξιδιών, βιογραφίες διάσημων ανθρώπων, μεταφρασμένα μυθιστορήματα, διηγήματα, εγκυκλοπαιδικές γνώσεις από την αρχαιολογία, τη φυσική, την αστρονομία και από άλλες επιστήμες. - Λογοτεχνικό περιοδικό )
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
κείμενο
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική
προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να εφαρμόζουν
συναισθηματικός > να οργανώνουν αξίες
ψυχοκινητικός > να δρουν με ανεξαρτησία, επιδεξιότητα και με ακρίβεια
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να εφαρμόζουν
συναισθηματικός > να οργανώνουν αξίες
ψυχοκινητικός > να δρουν με ανεξαρτησία, επιδεξιότητα και με ακρίβεια
ΣΥΛΛΟΓΕΣ ΟΠΟΥ ΕΜΦΑΝΙΖΕΤΑΙ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου:
Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Δημιουργία πρωτότυπου έργου
:
Λαφονταίνος
Συντονιστής / επιστημονικός
υπεύθυνος μεταδεδομένων
:
Ψυχογυιού Ευαγγελία
Δημιουργία
:
Μποζίνη Θεοδώρα
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Μεταδεδομένα
:
ΘΕΟΔΩΡΑ ΜΠΟΖΙΝΗ
Εμπλουτισμός μεταδεδομένων
:
:
Επιμέλεια / επικύρωση
μεταδεδομένων
:
ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
Συντονιστής / επιστημονικός
υπεύθυνος μεταδεδομένων
:
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Χορηγός/οί άδειας χρήσης:
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
Εκδότης/ες:
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
Χορηγός/οί άδειας χρήσης μεταδεδομένων:
ΙΕΠ
Εκδότης/ες μεταδεδομένων:
ΙΕΠ,
ΙΤΥΕ
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ
http://creativecommons.org/publicdomain/mark/1.0/