Όλα τα Μαθησιακά Αντικείμενα
Συλλογή Library & Information Centre of the University of Patra
Library and Information Centre of Patras Uni #7
ΜΑΘΗΣΙΑΚΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ
"ΕΝΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑΚΙ" ΤΟΥ ΨΥΧΑΡΗ
ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΤΙΤΛΟΣ
"Ένα γραμματάκι" του Ψυχάρη
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Πρόκειται για κείμενο του Γιάννη Ψυχάρη με τίτλο "Ένα γραμματάκι", δημοσιευμένο στο περιοδικό "Νουμάς" λογοτεχνικό περιοδικό το οποίο κυκλοφόρησε από το 1903 μέχρι το 1931 με σημαντικότατο ρόλο στον αγώνα για την επικράτηση της δημοτικής γλώσσας.Το μικρό αυτό κείμενο αναφέρεται σε επίστολή που εστάλη από ένα δάσκαλο στο περιοδικό και την απάντηση του Γιάννη Ψυχάρη στις αιτιάσεις του για τη χρήση της γλώσσας και συγκεκριμένα για τη χρήση των λέξεων "ώριος" και "πανώριος". Τα ερωτήματα στα οποία απαντάει ο Ψυχάρης είναι αν πρέπει αυτές οι λέξεις να χρησιμοποιούνται μόνο στην ποίηση. Αναγνωρίζει ότι ο τύπος της λέξης δεν είναι ούτε κοινός, ούτε συνηθισμένος, παρ'ολα αυτά μπορεί να μπει και στον πεζο και στον ποιητικό λόγο αρκεί να υπάρχουν οι κατάλληλες προϋποθέσεις που είναι η πρόθεση αυτού που χρησιμοποιεί τη λέξη να δώσει δύναμη στο λόγο του και να κεντρίσει την προσοχή του ομιλητή του και η διάθεσή του να αποδώσει ποιητικά τον πεζό λόγο.
Πρόκειται για κείμενο του Γιάννη Ψυχάρη με τίτλο "Ένα γραμματάκι", δημοσιευμένο στο περιοδικό "Νουμάς" λογοτεχνικό περιοδικό το οποίο κυκλοφόρησε από το 1903 μέχρι το 1931 με σημαντικότατο ρόλο στον αγώνα για την επικράτηση της δημοτικής γλώσσας.Το μικρό αυτό κείμενο αναφέρεται σε επίστολή που εστάλη από ένα δάσκαλο στο περιοδικό και την απάντηση του Γιάννη Ψυχάρη στις αιτιάσεις του για τη χρήση της γλώσσας και συγκεκριμένα για τη χρήση των λέξεων "ώριος" και "πανώριος". Τα ερωτήματα στα οποία απαντάει ο Ψυχάρης είναι αν πρέπει αυτές οι λέξεις να χρησιμοποιούνται μόνο στην ποίηση. Αναγνωρίζει ότι ο τύπος της λέξης δεν είναι ούτε κοινός, ούτε συνηθισμένος, παρ'ολα αυτά μπορεί να μπει και στον πεζο και στον ποιητικό λόγο αρκεί να υπάρχουν οι κατάλληλες προϋποθέσεις που είναι η πρόθεση αυτού που χρησιμοποιεί τη λέξη να δώσει δύναμη στο λόγο του και να κεντρίσει την προσοχή του ομιλητή του και η διάθεσή του να αποδώσει ποιητικά τον πεζό λόγο.
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η απάντηση του Γιάννη Ψυχάρη στο δάσκαλο που του υπέβαλλε τις προτάσεις του για τη χρήση των λέξεων 'ώριος" και "πανώριος" μπορεί να αποτελέσει έναυσμα για δραστηριότητες που αναφέρονται:
Στα επιχειρήματα που αναπτύσσει για τη χρήση των λέξεων και αν συμφωνούν με αυτά οι μαθητές που μπορούν να διατυπώσουν τις δικές τους προτάσεις για τη χρήση αυτών των λέξεων.
Στη διερεύνηση των πηγών όπως λογοτεχνικα βιβλία και ποιήματα για χρήσεις τέτοιων λέξεων που ούτε κοινές είναι, ούτε συνηθισμένες στον πεζό λόγο και στην ποίηση και στο πλαίσιο που αυτές αναφέρονται.
Στη διατύπωση βασικών σημείων των προτάσεων που διατύπωσε ο Ψυχάρης για τη χρήση της δημοτικής γλώσσας.
Στο ιδιαίτερο κοινωνικό, πολιτιστικό και πολιτικό περιβάλλον που αυτές οι θέσεις διατυπώθηκαν και η απήχηση που είχαν στο λαό και στους διανοούμενους εκείνης της εποχής.
Στις επιδράσεις που δέχτηκε από μεγάλους Ευρωπαίους γλωσσολόγους εκείνης της εποχής.
Στη συμβολή του γενικότερα στην καθιέρωση της δημοτικής γ...
Η απάντηση του Γιάννη Ψυχάρη στο δάσκαλο που του υπέβαλλε τις προτάσεις του για τη χρήση των λέξεων 'ώριος" και "πανώριος" μπορεί να αποτελέσει έναυσμα για δραστηριότητες που αναφέρονται:
Στα επιχειρήματα που αναπτύσσει για τη χρήση των λέξεων και αν συμφωνούν με αυτά οι μαθητές που μπορούν να διατυπώσουν τις δικές τους προτάσεις για τη χρήση αυτών των λέξεων.
Στη διερεύνηση των πηγών όπως λογοτεχνικα βιβλία και ποιήματα για χρήσεις τέτοιων λέξεων που ούτε κοινές είναι, ούτε συνηθισμένες στον πεζό λόγο και στην ποίηση και στο πλαίσιο που αυτές αναφέρονται.
Στη διατύπωση βασικών σημείων των προτάσεων που διατύπωσε ο Ψυχάρης για τη χρήση της δημοτικής γλώσσας.
Στο ιδιαίτερο κοινωνικό, πολιτιστικό και πολιτικό περιβάλλον που αυτές οι θέσεις διατυπώθηκαν και η απήχηση που είχαν στο λαό και στους διανοούμενους εκείνης της εποχής.
Στις επιδράσεις που δέχτηκε από μεγάλους Ευρωπαίους γλωσσολόγους εκείνης της εποχής.
Στη συμβολή του γενικότερα στην καθιέρωση της δημοτικής γλώσσας.
Περισσότερα
Λιγότερα
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
http://photodentro.edu.gr/cultural/r/8526/7270
ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ
ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
μαθητής,
εκπαιδευτικός
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ / ΕΠΙΠΕΔΟ
δημοτικό,
γυμνάσιο,
γενικό λύκειο
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9-12
,
12-15
,
15-18
ΓΛΩΣΣΑ ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟΥ ΚΟΙΝΟΥ
ελληνικά
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ
Φορέας χρηματοδότησης:
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
Χρηματοδότηση: ίδιοι πόροι/άλλη πηγή χρηματοδότησης
Χρηματοδότηση: ίδιοι πόροι/άλλη πηγή χρηματοδότησης
ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
έργο / πράξη:
ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Π61-ΥΠΠΕΘ)

ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Π61-ΥΠΠΕΘ)
Φορέας χρηματοδότησης: ΥΠΠΕΘ
Χρηματοδότηση: Ε.Ε. (ΕΚΤ) και Ελληνικό Δημόσιο
Πλαίσιο χρηματοδότησης: ΕΠ ΕΔΒΜ, ΕΣΠΑ 2007-2013
Διάρκεια: 2010-2015
Ανάδοχος (έργου / πράξης): ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Επιστημονική και διοικητική εποπτεία έργου / πράξης (υπεύθυνος / συντονιστής έργου / πράξης): Μαίρη Κριάρη
Φορείς υλοποίησης: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ), ΙΕΠ, ΕΚ ΑΘΗΝΑ (ΙΕΛ)
Φορέας χρηματοδότησης: ΥΠΠΕΘ
Χρηματοδότηση: Ε.Ε. (ΕΚΤ) και Ελληνικό Δημόσιο
Πλαίσιο χρηματοδότησης: ΕΠ ΕΔΒΜ, ΕΣΠΑ 2007-2013
Διάρκεια: 2010-2015
Ανάδοχος (έργου / πράξης): ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Επιστημονική και διοικητική εποπτεία έργου / πράξης (υπεύθυνος / συντονιστής έργου / πράξης): Μαίρη Κριάρη
Φορείς υλοποίησης: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ), ΙΕΠ, ΕΚ ΑΘΗΝΑ (ΙΕΛ)

Υποέργο 12: Παιδαγωγικός Μετασχολιασμός Ψηφιακού Υλικού Πολιτισμικού Περιεχομένου
Ανάδοχος υποέργου: ΙΕΠ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Φορέας παρακολούθησης και παραλαβής υποέργου: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Ανάδοχος υποέργου: ΙΕΠ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Φορέας παρακολούθησης και παραλαβής υποέργου: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΓΛΩΣΣΑ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ελληνικά
ΤΥΠΟΣ ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
αφηγηματικό
ΤΥΠΙΚΟΣ ΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΟΣ ΧΡΟΝΟΣ
00:20:00
ΕΥΡΟΣ ΚΑΛΥΨΗΣ (ΧΡΟΝΙΚΗ, ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΗ Η' ΑΛΛΗ ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΣΗ)
1904 μ.Χ.
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΚΑΤΑΤΑΞΗ
Νέα Ελληνική Γλώσσα > Λεξιλόγιο - Σημασιολογία > Σχέσεις λέξεων
Νέα Ελληνική Γλώσσα > Πραγματολογία - Κειμενογλωσσολογία
Νέα Ελληνική Γλώσσα > Πραγματολογία - Κειμενογλωσσολογία
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
κείμενο
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > επίλυση προβλήματος
γνωστική προσέγγιση > αμοιβαία διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > επίλυση προβλήματος
γνωστική προσέγγιση > αμοιβαία διδασκαλία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός
γνωστικός > γνώση
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > γνώση > διαδικαστικός
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να εφαρμόζουν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
γνωστικός > γνώση
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > γνώση > διαδικαστικός
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να εφαρμόζουν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΛΛΟΓΕΣ ΟΠΟΥ ΕΜΦΑΝΙΖΕΤΑΙ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου:
Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Δημιουργία πρωτότυπου έργου
:
Ψυχάρης
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Μεταδεδομένα
:
ΣΠΥΡΙΔΩΝ ΚΥΡΙΑΖΙΔΗΣ
Εμπλουτισμός μεταδεδομένων
:
:
Επιμέλεια / επικύρωση
μεταδεδομένων
:
ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΟΥΛΙΟΣ
Συντονιστής / επιστημονικός
υπεύθυνος μεταδεδομένων
:
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Χορηγός/οί άδειας χρήσης:
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
Εκδότης/ες:
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
Χορηγός/οί άδειας χρήσης μεταδεδομένων:
ΙΕΠ
Εκδότης/ες μεταδεδομένων:
ΙΕΠ,
ΙΤΥΕ
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ
http://creativecommons.org/publicdomain/mark/1.0/