Όλα τα Μαθησιακά Αντικείμενα
Συλλογές
Aikaterini Laskaridis Foundation Library #3
ΜΑΘΗΣΙΑΚΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ
Η ΑΛΩΣΗ ΤΟΥ ΟΤΡΑΝΤΟ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΟΘΩΜΑΝΟΥΣ
ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΤΙΤΛΟΣ
Η άλωση του Οτράντο από τους Οθωμανούς
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Γκραβούρα που απεικονίζει την άλωση του Οτράντο από τους Οθωμανούς. Το καλοκαίρι του 1480 οι Οθωμανοί επιτέθηκαν και κατέλαβαν το Οτράντο της Απουλίας. Η οθωμανική εισβολή πραγματοποιήθηκε από έναν πολυάριθμο στρατό υπό τη ηγεσία του Γκεντίκ Αχμέτ Πασά. Τότε το Οτράντο κατοικείτο στην πλειοψηφία από Ιταλούς. Στην αρχαιότητα όμως ήταν ελληνική αποικία, ο Υδρούντας, περιοχή που ανήκει στην Κάτω Ιταλία και όπου σήμερα υπάρχουν αρκετοί ελληνόφωνοι. Μετά την εισβολή οι στρατιώτες επιδόθηκαν αμέσως σε λεηλασίες και σφαγές, θανατώνοντας με φρικτό τρόπο μεγάλο μέρος του πληθυσμού. Στο τέλος απέμειναν 813 άνδρες. Σε αυτούς έθεσαν το φρικτό δίλημμα: «Ασπάζεστε το Ισλάμ και τον Μωάμεθ ή θανατώνεστε όλοι επιτόπου;». Οι γενναίοι χριστιανοί άνδρες με αρχηγό τους τον Αντόνιο Πριμάλντο απάντησαν ότι «προτιμούσαν να πεθάνουν χίλιες φορές παρά να αρνηθούν τον Ιησού, τον Υιό του Θεού». Μετά από αυτήν την απερίφραστη άρνηση τους αποκεφαλίστηκαν όλοι. Τα σώματα των ανδρών αυτών έμειναν άταφα στο ση...
Γκραβούρα που απεικονίζει την άλωση του Οτράντο από τους Οθωμανούς. Το καλοκαίρι του 1480 οι Οθωμανοί επιτέθηκαν και κατέλαβαν το Οτράντο της Απουλίας. Η οθωμανική εισβολή πραγματοποιήθηκε από έναν πολυάριθμο στρατό υπό τη ηγεσία του Γκεντίκ Αχμέτ Πασά. Τότε το Οτράντο κατοικείτο στην πλειοψηφία από Ιταλούς. Στην αρχαιότητα όμως ήταν ελληνική αποικία, ο Υδρούντας, περιοχή που ανήκει στην Κάτω Ιταλία και όπου σήμερα υπάρχουν αρκετοί ελληνόφωνοι. Μετά την εισβολή οι στρατιώτες επιδόθηκαν αμέσως σε λεηλασίες και σφαγές, θανατώνοντας με φρικτό τρόπο μεγάλο μέρος του πληθυσμού. Στο τέλος απέμειναν 813 άνδρες. Σε αυτούς έθεσαν το φρικτό δίλημμα: «Ασπάζεστε το Ισλάμ και τον Μωάμεθ ή θανατώνεστε όλοι επιτόπου;». Οι γενναίοι χριστιανοί άνδρες με αρχηγό τους τον Αντόνιο Πριμάλντο απάντησαν ότι «προτιμούσαν να πεθάνουν χίλιες φορές παρά να αρνηθούν τον Ιησού, τον Υιό του Θεού». Μετά από αυτήν την απερίφραστη άρνηση τους αποκεφαλίστηκαν όλοι. Τα σώματα των ανδρών αυτών έμειναν άταφα στο σημείο της μαρτυρίας τους για περίπου ένα χρόνο.
Περισσότερα
Λιγότερα
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η γκραβούρα αυτή του 1513 μπορεί να αξιοποιηθεί στο μάθημα της Νεότερης Ιστορίας. Θα ενεργοποιήσει τους μαθητές σχετικά με τη βιαιότητα των οθωμανικών κατακτήσεων και τις πρακτικές εξισλαμισμού. Μέσα από την τραγική ιστορία της άλωσης του Οτράντο οι μαθητές θα μπορέσουν να καταλάβουν τη βιαιότητα εξάπλωσης των Οθωμανών, που θυματοποίησε ελληνικούς αλλά και ξένους πληθυσμούς. Με αφορμή την προσπάθεια εξισλαμισμού των μαρτύρων του Οτράντο οι μαθητές καλό είναι να σκεφτούν και στη συνέχεια να συζητήσουν, ίσως και να καταγράψουν με ποιους τρόπους προσπάθησαν οι Τούρκοι στην περίπτωση της δικής μας κατάκτησης να αλλοιώσουν τη θρησκευτική μας και εθνική μας ταυτότητα. Κρίνεται δηλαδή σκόπιμο να αναφερθούν σε πολιτικές των Οθωμανών όπως ήταν το παιδομάζωμα, οι θρησκευτικοί διωγμοί, οι θανατώσεις ταγών της εκκλησίας μας, η απαγόρευση οικοδόμησης επιβλητικών εξωτερικά χριστιανικών ναών κ.α. Επίσης, είναι καλό να διερευνήσουν οι μαθητές τους τρόπους αντίδρασης των υπόδουλων ελληνικών πληθυσμών.
Η γκραβούρα αυτή του 1513 μπορεί να αξιοποιηθεί στο μάθημα της Νεότερης Ιστορίας. Θα ενεργοποιήσει τους μαθητές σχετικά με τη βιαιότητα των οθωμανικών κατακτήσεων και τις πρακτικές εξισλαμισμού. Μέσα από την τραγική ιστορία της άλωσης του Οτράντο οι μαθητές θα μπορέσουν να καταλάβουν τη βιαιότητα εξάπλωσης των Οθωμανών, που θυματοποίησε ελληνικούς αλλά και ξένους πληθυσμούς. Με αφορμή την προσπάθεια εξισλαμισμού των μαρτύρων του Οτράντο οι μαθητές καλό είναι να σκεφτούν και στη συνέχεια να συζητήσουν, ίσως και να καταγράψουν με ποιους τρόπους προσπάθησαν οι Τούρκοι στην περίπτωση της δικής μας κατάκτησης να αλλοιώσουν τη θρησκευτική μας και εθνική μας ταυτότητα. Κρίνεται δηλαδή σκόπιμο να αναφερθούν σε πολιτικές των Οθωμανών όπως ήταν το παιδομάζωμα, οι θρησκευτικοί διωγμοί, οι θανατώσεις ταγών της εκκλησίας μας, η απαγόρευση οικοδόμησης επιβλητικών εξωτερικά χριστιανικών ναών κ.α. Επίσης, είναι καλό να διερευνήσουν οι μαθητές τους τρόπους αντίδρασης των υπόδουλων ελληνικών πληθυσμών.
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
http://photodentro.edu.gr/cultural/r/8526/7343
ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ
ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
μαθητής,
εκπαιδευτικός
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ / ΕΠΙΠΕΔΟ
γυμνάσιο,
γενικό λύκειο
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12-15
,
15-18
ΓΛΩΣΣΑ ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟΥ ΚΟΙΝΟΥ
ελληνικά
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ
Φορέας χρηματοδότησης:
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
Χρηματοδότηση: ίδιοι πόροι/άλλη πηγή χρηματοδότησης
Χρηματοδότηση: ίδιοι πόροι/άλλη πηγή χρηματοδότησης
ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
έργο / πράξη:
ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Π61-ΥΠΠΕΘ)

ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Π61-ΥΠΠΕΘ)
Φορέας χρηματοδότησης: ΥΠΠΕΘ
Χρηματοδότηση: Ε.Ε. (ΕΚΤ) και Ελληνικό Δημόσιο
Πλαίσιο χρηματοδότησης: ΕΠ ΕΔΒΜ, ΕΣΠΑ 2007-2013
Διάρκεια: 2010-2015
Ανάδοχος (έργου / πράξης): ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Επιστημονική και διοικητική εποπτεία έργου / πράξης (υπεύθυνος / συντονιστής έργου / πράξης): Μαίρη Κριάρη
Φορείς υλοποίησης: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ), ΙΕΠ, ΕΚ ΑΘΗΝΑ (ΙΕΛ)
Φορέας χρηματοδότησης: ΥΠΠΕΘ
Χρηματοδότηση: Ε.Ε. (ΕΚΤ) και Ελληνικό Δημόσιο
Πλαίσιο χρηματοδότησης: ΕΠ ΕΔΒΜ, ΕΣΠΑ 2007-2013
Διάρκεια: 2010-2015
Ανάδοχος (έργου / πράξης): ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Επιστημονική και διοικητική εποπτεία έργου / πράξης (υπεύθυνος / συντονιστής έργου / πράξης): Μαίρη Κριάρη
Φορείς υλοποίησης: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ), ΙΕΠ, ΕΚ ΑΘΗΝΑ (ΙΕΛ)

Υποέργο 12: Παιδαγωγικός Μετασχολιασμός Ψηφιακού Υλικού Πολιτισμικού Περιεχομένου
Ανάδοχος υποέργου: ΙΕΠ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Φορέας παρακολούθησης και παραλαβής υποέργου: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Ανάδοχος υποέργου: ΙΕΠ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Φορέας παρακολούθησης και παραλαβής υποέργου: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΓΛΩΣΣΑ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ανεξάρτητο γλώσσας
ΤΥΠΟΣ ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
αφηγηματικό
ΕΥΡΟΣ ΚΑΛΥΨΗΣ (ΧΡΟΝΙΚΗ, ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΗ Η' ΑΛΛΗ ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΣΗ)
Οθωμανικές κατακτήσεις
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΚΑΤΑΤΑΞΗ
Ιστορία > Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) > Πολεμικά γεγονότα
(Οθωμανοί και Εξισλαμισμός )
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
εικόνα
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
εποικοδομητισμός > σωκρατική-μαιευτική
διδασκαλία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να
θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΛΛΟΓΕΣ ΟΠΟΥ ΕΜΦΑΝΙΖΕΤΑΙ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου:
Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Μεταδεδομένα
:
ΣΤΥΛΙΑΝΗ ΑΛΙΓΙΖΑΚΗ
Εμπλουτισμός μεταδεδομένων
:
:
Επιμέλεια / επικύρωση
μεταδεδομένων
:
ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
Συντονιστής / επιστημονικός
υπεύθυνος μεταδεδομένων
:
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Χορηγός/οί άδειας χρήσης:
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
Εκδότης/ες:
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
Χορηγός/οί άδειας χρήσης μεταδεδομένων:
ΙΕΠ
Εκδότης/ες μεταδεδομένων:
ΙΕΠ,
ΙΤΥΕ
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ
http://creativecommons.org/publicdomain/mark/1.0/