Όλα τα Μαθησιακά Αντικείμενα
Συλλογές
Aikaterini Laskaridis Foundation Library #6
ΜΑΘΗΣΙΑΚΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ
ΑΡΧΑΙΟ ΝΟΜΙΣΜΑ ΤΩΝ ΔΕΛΦΩΝ
ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΤΙΤΛΟΣ
Αρχαίο νόμισμα των Δελφών
Ancient coin of Delphi
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το παρόν Μαθησιακό Αντικείμενο είναι η εικόνα ενός αρχαίου νομίσματος των Δελφών και των δύο όψεών του. Στον εμπροσθότυπο απεικονίζεται ο Απόλλωνας όρθιος, δαφνοστεφανωμένος με τη λύρα του. Αναγράφεται επίσης η ονομασία της πόλης (ΔΕΛΦΩΝ). Στον οπισθότυπο έχουμε ένα άλλο σύμβολο του θεού, τον τρίποδα, και αναγράφεται η λέξη ΠΥΘΙΑ. Η εικόνα δημοσιεύτηκε το 1826 στο βιβλίο του Δανού αρχαιολόγου Peter Oluf Bröndsted (1780-1841), που ήταν πολυπράγμων, κοσμοπολίτης, γλωσσομαθής, αλλά και μπλεγμένος σε παράνομες ανασκαφές.
Να σημειωθεί ότι η ομηρική ονομασία των Δελφών είναι Πυθώ, ονομασία που παραπέμπει στον αγώνα του Απόλλωνα με τον Πύθωνα. Επίσης ο τρίποδας, σύμβολο του Απόλλωνα, είναι και ηλιακό σύμβολο.
Το παρόν Μαθησιακό Αντικείμενο είναι η εικόνα ενός αρχαίου νομίσματος των Δελφών και των δύο όψεών του. Στον εμπροσθότυπο απεικονίζεται ο Απόλλωνας όρθιος, δαφνοστεφανωμένος με τη λύρα του. Αναγράφεται επίσης η ονομασία της πόλης (ΔΕΛΦΩΝ). Στον οπισθότυπο έχουμε ένα άλλο σύμβολο του θεού, τον τρίποδα, και αναγράφεται η λέξη ΠΥΘΙΑ. Η εικόνα δημοσιεύτηκε το 1826 στο βιβλίο του Δανού αρχαιολόγου Peter Oluf Bröndsted (1780-1841), που ήταν πολυπράγμων, κοσμοπολίτης, γλωσσομαθής, αλλά και μπλεγμένος σε παράνομες ανασκαφές.
Να σημειωθεί ότι η ομηρική ονομασία των Δελφών είναι Πυθώ, ονομασία που παραπέμπει στον αγώνα του Απόλλωνα με τον Πύθωνα. Επίσης ο τρίποδας, σύμβολο του Απόλλωνα, είναι και ηλιακό σύμβολο.
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες και παρατηρούν προσεκτικά το νόμισμα που έχει φροντίσει ο/η εκπαιδευτικός να αναπαραχθεί σε επαρκή αντίτυπα. Ανάλογα με την ηλικία τους προσπαθούν να εντοπίσουν τα διάφορα σύμβολα και να μαντέψουν την ταυτότητα του θεού. Αναζητούν πληροφορίες και για τον Απόλλωνα και για την πόλη των Δελφών. Προσπαθούν να διακρίνουν ιστορικά γεγονότα πίσω από μύθους και ανακοινώνουν τα συμπεράσματά τους στην τάξη. "Διαβάζουν" τα νομίσματα και προσπαθούν με αναγραμματισμούς να σχηματίσουν γνωστές αρχαίες λέξεις. Στα Εικαστικά προσπαθούν να σχεδιάσουν δικά τους νομίσματα χρησιμοποιώντας σύμβολα και αιτιολογώντας τις επιλογές τους. Ως επέκταση μπορεί να σχεδιαστεί μια εκπαιδευτική εκδρομή στους Δελφούς ή -εναλλακτικά- μια εικονική περιήγηση στον αρχαιολογικό χώρο και στο Μουσείο.
Τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες και παρατηρούν προσεκτικά το νόμισμα που έχει φροντίσει ο/η εκπαιδευτικός να αναπαραχθεί σε επαρκή αντίτυπα. Ανάλογα με την ηλικία τους προσπαθούν να εντοπίσουν τα διάφορα σύμβολα και να μαντέψουν την ταυτότητα του θεού. Αναζητούν πληροφορίες και για τον Απόλλωνα και για την πόλη των Δελφών. Προσπαθούν να διακρίνουν ιστορικά γεγονότα πίσω από μύθους και ανακοινώνουν τα συμπεράσματά τους στην τάξη. "Διαβάζουν" τα νομίσματα και προσπαθούν με αναγραμματισμούς να σχηματίσουν γνωστές αρχαίες λέξεις. Στα Εικαστικά προσπαθούν να σχεδιάσουν δικά τους νομίσματα χρησιμοποιώντας σύμβολα και αιτιολογώντας τις επιλογές τους. Ως επέκταση μπορεί να σχεδιαστεί μια εκπαιδευτική εκδρομή στους Δελφούς ή -εναλλακτικά- μια εικονική περιήγηση στον αρχαιολογικό χώρο και στο Μουσείο.
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
http://photodentro.edu.gr/cultural/r/8526/7442
ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ
ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
μαθητής,
εκπαιδευτικός
,
άλλος
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ / ΕΠΙΠΕΔΟ
δημοτικό,
γυμνάσιο,
γενικό λύκειο
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9-12
,
12-15
,
15-18
,
18-20
ΓΛΩΣΣΑ ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟΥ ΚΟΙΝΟΥ
ανεξάρτητο γλώσσας
,
ελληνικά
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ
Φορέας χρηματοδότησης:
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
Χρηματοδότηση: ίδιοι πόροι/άλλη πηγή χρηματοδότησης
Χρηματοδότηση: ίδιοι πόροι/άλλη πηγή χρηματοδότησης
ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
έργο / πράξη:
ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Π61-ΥΠΠΕΘ)
ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Π61-ΥΠΠΕΘ)
Φορέας χρηματοδότησης: ΥΠΠΕΘ
Χρηματοδότηση: Ε.Ε. (ΕΚΤ) και Ελληνικό Δημόσιο
Πλαίσιο χρηματοδότησης: ΕΠ ΕΔΒΜ, ΕΣΠΑ 2007-2013
Διάρκεια: 2010-2015
Ανάδοχος (έργου / πράξης): ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Επιστημονική και διοικητική εποπτεία έργου / πράξης (υπεύθυνος / συντονιστής έργου / πράξης): Μαίρη Κριάρη
Φορείς υλοποίησης: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ), ΙΕΠ, ΕΚ ΑΘΗΝΑ (ΙΕΛ)
Φορέας χρηματοδότησης: ΥΠΠΕΘ
Χρηματοδότηση: Ε.Ε. (ΕΚΤ) και Ελληνικό Δημόσιο
Πλαίσιο χρηματοδότησης: ΕΠ ΕΔΒΜ, ΕΣΠΑ 2007-2013
Διάρκεια: 2010-2015
Ανάδοχος (έργου / πράξης): ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Επιστημονική και διοικητική εποπτεία έργου / πράξης (υπεύθυνος / συντονιστής έργου / πράξης): Μαίρη Κριάρη
Φορείς υλοποίησης: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ), ΙΕΠ, ΕΚ ΑΘΗΝΑ (ΙΕΛ)
Υποέργο 12: Παιδαγωγικός Μετασχολιασμός Ψηφιακού Υλικού Πολιτισμικού Περιεχομένου
Ανάδοχος υποέργου: ΙΕΠ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Φορέας παρακολούθησης και παραλαβής υποέργου: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Ανάδοχος υποέργου: ΙΕΠ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Φορέας παρακολούθησης και παραλαβής υποέργου: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΓΛΩΣΣΑ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ανεξάρτητο γλώσσας
,
ελληνικά
ΤΥΠΟΣ ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
αφηγηματικό
ΕΥΡΟΣ ΚΑΛΥΨΗΣ (ΧΡΟΝΙΚΗ, ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΗ Η' ΑΛΛΗ ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΣΗ)
1826 μ. Χ. (έτος έκδοσης)
αρχαιότητα
Δελφοί
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΚΑΤΑΤΑΞΗ
Ιστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Οικονομία
(νομίσματα, εμπορικές συναλλαγές )
Ιστορία > Μυθολογία > Δωδεκάθεο (Απόλλωνας-σύμβολα )
Εικαστικά > Διακοσμητικές Τέχνες (σχεδιασμός νομισμάτων )
Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία > Γραφή > Ορθογραφία (εγχάρακτα νομίσματα )
ΤΠΕ > Εφαρμογές ΤΠΕ > Οι ΤΠΕ στην καθημερινή ζωή (εικονική περιήγηση, Google Earth )
Ιστορία > Μυθολογία > Δωδεκάθεο (Απόλλωνας-σύμβολα )
Εικαστικά > Διακοσμητικές Τέχνες (σχεδιασμός νομισμάτων )
Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία > Γραφή > Ορθογραφία (εγχάρακτα νομίσματα )
ΤΠΕ > Εφαρμογές ΤΠΕ > Οι ΤΠΕ στην καθημερινή ζωή (εικονική περιήγηση, Google Earth )
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
εικόνα
,
κείμενο
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση
διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > επίλυση προβλήματος
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > επίλυση προβλήματος
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος
σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ψυχοκινητικός > να προσαρμόζονται και να δρουν δημιουργικά
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ψυχοκινητικός > να προσαρμόζονται και να δρουν δημιουργικά
ΣΥΛΛΟΓΕΣ ΟΠΟΥ ΕΜΦΑΝΙΖΕΤΑΙ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου:
Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Μεταδεδομένα
:
Εμπλουτισμός μεταδεδομένων
:
:
Επιμέλεια / επικύρωση
μεταδεδομένων
:
Συντονιστής / επιστημονικός
υπεύθυνος μεταδεδομένων
:
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Χορηγός/οί άδειας χρήσης:
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
Εκδότης/ες:
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
Χορηγός/οί άδειας χρήσης μεταδεδομένων:
ΙΕΠ
Εκδότης/ες μεταδεδομένων:
ΙΕΠ,
ΙΤΥΕ
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ
http://creativecommons.org/publicdomain/mark/1.0/


