Όλα τα Μαθησιακά Αντικείμενα
ΔΗΜΟΣΙΑ ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΣΕΡΡΩΝ
ΔΗΜΟΣΙΑ ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΣΕΡΡΩΝ #2
ΜΑΘΗΣΙΑΚΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ
Η ΟΛΥΜΠΙΑ
ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΤΙΤΛΟΣ
Η Ολυμπία
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Βιβλίο του 1901, με τίτλο «Η Ολυμπία», του Έλληνα αρχαιολόγου του 20ού αιώνα, Βασίλειου Λεονάρδου. Βρίσκεται στη Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών (αριθμός εισαγωγής 285/ 67) και αποτελεί έναν πλήρη οδηγό του αρχαιολογικού χώρου της Ολυμπίας και του μουσείου της. Το έργο τυπώθηκε στην Αθήνα από τον Π. Δ. Σακελλαρίου και έχει 353 σελίδες. Στις σελίδες 5 έως 13, συναντούμε μια εισαγωγή-πρόλογο, όπου γίνεται αναφορά σε προηγούμενες εκδόσεις για το ίδιο θέμα και σε γενικές παρατηρήσεις για τον αρχαιολογικό χώρο της Ολυμπίας. Από τη σελίδα 14, ξεκινά η περιγραφή των Ολυμπίων, δηλαδή των αγώνων και της γιορτής. Αρχικά, περιγράφονται διεξοδικά οι «άθλοι»: το αγώνισμα του δρόμου (δρόμος, σ. 35), η πάλη (πάλη, σ. 42), η πυγμαχία (πυγμή, σ. 49), το παγκράτιο (παγκράτιον, σ. 57), οι ιπποδρομίες (ιπποδρομίαι, σ. 63), το πένταθλο (πένταθλον, σ. 69), το άλμα (άλμα, σ. 99), η δισκοβολία (δίσκος, σ. 101), το ακόντιο (ακόντιον, σ. 107), «ο οπλιτών δρόμος» (σ. 109), «ο κηρύκων και σαλπιγκτών αγώνας» (σ...
Βιβλίο του 1901, με τίτλο «Η Ολυμπία», του Έλληνα αρχαιολόγου του 20ού αιώνα, Βασίλειου Λεονάρδου. Βρίσκεται στη Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών (αριθμός εισαγωγής 285/ 67) και αποτελεί έναν πλήρη οδηγό του αρχαιολογικού χώρου της Ολυμπίας και του μουσείου της. Το έργο τυπώθηκε στην Αθήνα από τον Π. Δ. Σακελλαρίου και έχει 353 σελίδες. Στις σελίδες 5 έως 13, συναντούμε μια εισαγωγή-πρόλογο, όπου γίνεται αναφορά σε προηγούμενες εκδόσεις για το ίδιο θέμα και σε γενικές παρατηρήσεις για τον αρχαιολογικό χώρο της Ολυμπίας. Από τη σελίδα 14, ξεκινά η περιγραφή των Ολυμπίων, δηλαδή των αγώνων και της γιορτής. Αρχικά, περιγράφονται διεξοδικά οι «άθλοι»: το αγώνισμα του δρόμου (δρόμος, σ. 35), η πάλη (πάλη, σ. 42), η πυγμαχία (πυγμή, σ. 49), το παγκράτιο (παγκράτιον, σ. 57), οι ιπποδρομίες (ιπποδρομίαι, σ. 63), το πένταθλο (πένταθλον, σ. 69), το άλμα (άλμα, σ. 99), η δισκοβολία (δίσκος, σ. 101), το ακόντιο (ακόντιον, σ. 107), «ο οπλιτών δρόμος» (σ. 109), «ο κηρύκων και σαλπιγκτών αγώνας» (σ. 111). Από τη σελίδα 113, δίνεται η περιγραφή των «άθλων», δηλαδή των επάθλων των νικητών. Από τη σελίδα 135, ξεκινά η περιγραφή της ίδιας της Ολυμπίας, των μνημείων που ανασκάφηκαν και διασώζονται καθώς και στοιχεία της αρχαιολογικής ανασκαφής (σ. 138). Από τη σελίδα 145, ξεκινά η περιγραφή και παρατίθενται αναλυτικά τα «μνημεία κατά χώραν»: το Γυμνάσιο (σ. 145), η Παλαίστρα (σ. 146), ο Θεηκολεών (σ. 154), το Ηρώον (σ. 155), το Λεωνίδαιον (σ. 161), οι είσοδοι της ιερής Άλτης και το Ιπποδάμειο (σ. 163), ο ναός του Δία (σ. 167), το Βουλευτήριο (σ. 194), η ΝΑ στοά (σ. 197), η στοά της Ηχούς (σ. 199), οι Ζάνες (σ. 201), το Στάδιο (σ. 208), ο Ιππόδρομος (σ. 211). Κατόπιν, ακολουθεί εκτενής αναφορά στους θησαυρούς (σ. 217): των Γελέων (σ. 220), των Μεγαρέων (σ. 221), των Μεταποντίων (σ. 222), των Σελινουντίων (σ. 223), των Κυρηναίων (σ. 223), των Συβαριτών (σ. 224), των Βυζαντίων (σ. 224), των Επιδαμνίων (σ. 224), των Καρχηδονίων (σ. 225) και των Σικυωνίων (σ. 226). Η περιγραφή συνεχίζεται με τα υπόλοιπα ευρήματα του αρχαιολογικού χώρου: το ιερό της Ειλείθυιας και Σωσιπόλιδος (σ. 227), ο βωμός του Διός (σ. 230), η εξέδρα του Ηρώδη (σ. 233), το Ηραίον (σ. 236), το Πελόπιο (σ. 250), το Φιλίππειο (σ. 253), το Πρυτανείο (σ. 257) και οι Θέρμες (σ. 259). Από τη σελίδα 266, δίνεται αναλυτική περιγραφή του μουσείου της Ολυμπίας («Τα εν τω μουσείωι αρχαία»): «Μεγάλη Αίθουσα»: το ανατολικό αέτωμα (σ. 268), το δυτικό αέτωμα (σ. 272), οι μετόπες (σ. 277), η Νίκη του Παιωνίου (σ. 282) και ο Ερμής του Πραξιτέλη (σ. 287). Έπειτα, από τη σελίδα 297, ακολουθεί η περιγραφή των υπολοίπων αιθουσών του μουσείου («Τα εν άλλαις αιθούσαις αρχαία»): τα αρχιτεκτονικά πήλινα (σ. 299), τα γλυπτά (σ. 310) και οι επιγραφές (σ. 324). Το βιβλίο ολοκληρώνεται με τα περιεχόμενα (σ. 347) και το τοπογραφικό σχέδιο του αρχαιολογικού χώρου της Ολυμπίας.
Περισσότερα
Λιγότερα
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το παρόν μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί στο μάθημα της Ιστορίας, με σκοπό οι μαθητές να αναζητήσουν στοιχεία για την αρχαία Ολυμπία και να έρθουν σε επαφή με τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό. Θα μελετήσουν την ιστορία της αρχαίας Ολυμπίας, ξεκινώντας από την ίδια την τοπογραφία τη εποχής, ώστε να γνωρίσουν τον τόπο που γέννησε τους Ολυμπιακούς Αγώνες. Θα ανατρέξουν στις σελίδες 135 έως 253 του βιβλίου του Βασίλειου Λεονάρδου και θα καταγράψουν τα σημαντικότερα κτίσματα της ιερής Άλτεως, ποια από αυτά σώζονται σήμερα, ποια έχουν καταστραφεί ολοσχερώς και θα αναζητήσουν στο διαδίκτυο εικονικές αναπαραστάσεις της περιοχής, όπως ήταν την περίοδο της ακμής της. Οι μαθητές θα επιλέξουν τα σπουδαιότερα, κατά την κρίση τους, μνημεία του ιερού και θα αιτιολογήσουν την απόφασή τους. Στη συνέχεια, οι μαθητές θα μελετήσουν τους «άθλους» και τα «άθλα», στις σελίδες 35 έως 113, δηλαδή τους αγώνες που τελούνταν στην περιοχή και είναι οι γνωστοί σε όλους Ολυμπιακοί Αγώνες και τα έπαθλα που ...
Το παρόν μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί στο μάθημα της Ιστορίας, με σκοπό οι μαθητές να αναζητήσουν στοιχεία για την αρχαία Ολυμπία και να έρθουν σε επαφή με τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό. Θα μελετήσουν την ιστορία της αρχαίας Ολυμπίας, ξεκινώντας από την ίδια την τοπογραφία τη εποχής, ώστε να γνωρίσουν τον τόπο που γέννησε τους Ολυμπιακούς Αγώνες. Θα ανατρέξουν στις σελίδες 135 έως 253 του βιβλίου του Βασίλειου Λεονάρδου και θα καταγράψουν τα σημαντικότερα κτίσματα της ιερής Άλτεως, ποια από αυτά σώζονται σήμερα, ποια έχουν καταστραφεί ολοσχερώς και θα αναζητήσουν στο διαδίκτυο εικονικές αναπαραστάσεις της περιοχής, όπως ήταν την περίοδο της ακμής της. Οι μαθητές θα επιλέξουν τα σπουδαιότερα, κατά την κρίση τους, μνημεία του ιερού και θα αιτιολογήσουν την απόφασή τους. Στη συνέχεια, οι μαθητές θα μελετήσουν τους «άθλους» και τα «άθλα», στις σελίδες 35 έως 113, δηλαδή τους αγώνες που τελούνταν στην περιοχή και είναι οι γνωστοί σε όλους Ολυμπιακοί Αγώνες και τα έπαθλα που δίνονταν στους αθλητές. Θα διερευνήσουν την ονομασία των αγώνων, τον τόπο διεξαγωγής τους και τα αγωνίσματα, στα οποία έπαιρναν μέρος οι αθλητές. Επίσης, θα αναλύσουν το φαινόμενο της απουσίας των γυναικών από τη διεξαγωγή των αγώνων. Μέσω της σύγκρισης με τους σύγχρονους Ολυμπιακούς Αγώνες, θα καταλήξουν σε συμπεράσματα για τις ομοιότητες και τις διαφορές τους. [Επιπλέον, επεκτείνοντας τη γνώση του συγκεκριμένου βιβλίου του 1901, οι μαθητές θα αναζητήσουν τους λόγους της αναβίωσης των Ολυμπιακών Αγώνων το 1896 μ.Χ. καθώς και βιογραφικά στοιχεία για τον Γάλλο Πιερ ντε Κουμπερτέν, τον Σπύρο Λούη και τον Κωστή Τσικλητήρα. Θα διερευνήσουν τον αντίκτυπο της αναβίωσης των αγώνων στο νεοϊδρυθέν ελληνικό κράτος. Επίσης, θα προσεγγίσουν τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004, που διεξήχθησαν στην Αθήνα, τις προοπτικές που δημιούργησαν για την Ελλάδα και την κατάληξη που είχε το συνολικό εγχείρημα. Τέλος, το συγκεκριμένο μαθησιακό αντικείμενο θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί, για να συνειδητοποιήσουν οι μαθητές τη σημασία και τις αξίες του κλασικού αθλητισμού, τα χαρακτηριστικά και τους κινδύνους του πρωταθλητισμού, τις αλλαγές που επήλθαν στον αθλητισμό από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα και τις επιπτώσεις από τη χρήση των αναβολικών με σκοπό την επίτευξη νικητήριων επιδόσεων.] Επιπλέον, οι μαθητές, αφού μελετήσουν τα αρχαιολογικά ευρήματα του μουσείου, όπως αποτυπώνονται στις σελίδες 226 έως 347, θα επιλέξουν ένα έκθεμα που τους συγκίνησε ή τους εντυπωσίασε και θα αιτιολογήσουν την επιλογή τους. Τέλος, οι μαθητές θα γνωρίσουν το ανασκαφικό έργο στην αρχαία Ολυμπία, θα αναρωτηθούν για την πρακτική των ξένων αρχαιολογικών αποστολών να μεταφέρουν ευρήματα στις χώρες τους, αποκόπτοντάς τα από το «φυσικό» τους περιβάλλον, καθώς και για την απουσία των ελλήνων αρχαιολόγων από αρχαιολογικούς χώρους, όπως η Ολυμπία. Θα γνωρίσουν το επάγγελμα του αρχαιολόγου, τις ιδιαιτερότητες που παρουσιάζει καθώς και σπουδαίους Έλληνες αρχαιολόγους, όπως τον Βασίλειο Λεονάρδο.
Περισσότερα
Λιγότερα
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
http://photodentro.edu.gr/cultural/r/8526/7465
ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ
ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
μαθητής,
εκπαιδευτικός
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ / ΕΠΙΠΕΔΟ
γυμνάσιο,
γενικό λύκειο
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12-15
,
15-18
ΓΛΩΣΣΑ ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟΥ ΚΟΙΝΟΥ
ελληνικά
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ
Φορέας χρηματοδότησης:
Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών
Χρηματοδότηση: ίδιοι πόροι/άλλη πηγή χρηματοδότησης
Χρηματοδότηση: ίδιοι πόροι/άλλη πηγή χρηματοδότησης
ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
έργο / πράξη:
ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Π61-ΥΠΠΕΘ)

ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Π61-ΥΠΠΕΘ)
Φορέας χρηματοδότησης: ΥΠΠΕΘ
Χρηματοδότηση: Ε.Ε. (ΕΚΤ) και Ελληνικό Δημόσιο
Πλαίσιο χρηματοδότησης: ΕΠ ΕΔΒΜ, ΕΣΠΑ 2007-2013
Διάρκεια: 2010-2015
Ανάδοχος (έργου / πράξης): ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Επιστημονική και διοικητική εποπτεία έργου / πράξης (υπεύθυνος / συντονιστής έργου / πράξης): Μαίρη Κριάρη
Φορείς υλοποίησης: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ), ΙΕΠ, ΕΚ ΑΘΗΝΑ (ΙΕΛ)
Φορέας χρηματοδότησης: ΥΠΠΕΘ
Χρηματοδότηση: Ε.Ε. (ΕΚΤ) και Ελληνικό Δημόσιο
Πλαίσιο χρηματοδότησης: ΕΠ ΕΔΒΜ, ΕΣΠΑ 2007-2013
Διάρκεια: 2010-2015
Ανάδοχος (έργου / πράξης): ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Επιστημονική και διοικητική εποπτεία έργου / πράξης (υπεύθυνος / συντονιστής έργου / πράξης): Μαίρη Κριάρη
Φορείς υλοποίησης: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ), ΙΕΠ, ΕΚ ΑΘΗΝΑ (ΙΕΛ)

Υποέργο 12: Παιδαγωγικός Μετασχολιασμός Ψηφιακού Υλικού Πολιτισμικού Περιεχομένου
Ανάδοχος υποέργου: ΙΕΠ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Φορέας παρακολούθησης και παραλαβής υποέργου: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Ανάδοχος υποέργου: ΙΕΠ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Φορέας παρακολούθησης και παραλαβής υποέργου: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΓΛΩΣΣΑ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ελληνικά
ΤΥΠΟΣ ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
αφηγηματικό
ΕΥΡΟΣ ΚΑΛΥΨΗΣ (ΧΡΟΝΙΚΗ, ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΗ Η' ΑΛΛΗ ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΣΗ)
1901 μ.Χ.
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών (Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΚΑΤΑΤΑΞΗ
Ιστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφική)
( Στο απομονωμένο άκρο της δυτικής Πελοποννήσου και συγκεκριμένα στην κοιλάδα του ποταμού Αλφειού βρίσκεται το γνωστότερο και δημοφιλέστερο ιερό της αρχαιότητας, το ιερό της Ολυμπίας. Ο χώρος της Ολυμπίας ήταν αφιερωμένος στον Ολύμπιο Δία, τον πατέρα των θεών και των ανθρώπων. Εκεί τελούνταν κάθε τέσσερα χρόνια οι Ολυμπιακοί Αγώνες στο πλαίσιο της γιορτής των Ολυμπίων. Ο Πίνδαρος στην Α΄ ολυμπιακή ωδή του αναφέρει ότι «δεν θα τιμήσουμε αγώνες ανώτερους από αυτούς της Ολυμπίας». Το 393 μ.Χ. ο βυζαντινός αυτοκράτορας Θεοδόσιος Α΄ απαγόρευσε τη χρήση των ιερών χώρων, αν και ο χώρος συνέχισε να είναι δημοφιλής. Η περιοχή εγκαταλείφθηκε οριστικά τον 9ο αιώνα μ.Χ. και μέσα στο πέρασμα των αιώνων η περιοχή καλύφθηκε με χώμα από τον χείμαρρο Κλαδέο, παραπόταμο του Αλφειού, και λησμονήθηκε. Στα 1766, ο χώρος ανακαλύφθηκε από τον Άγγλο Ρίτσαρντ Τσάντλερ αλλά για μεγάλο διάστημα δεν έγινε καμία ενέργεια για περαιτέρω έρευνά του. Οι πρώτες ανασκαφικές απόπειρες χρονολογούνται το 1829 και πραγματοποιήθηκαν από τη λεγόμενη «επιστημονική αποστολή του Μωριά», μια ομάδα δηλαδή Γάλλων αρχαιολόγων με επικεφαλής τον στρατηγό N. J. Maison. Ανευρέθησαν οι μετόπες του πρόναου και του οπισθόδομου του ναού του Δία, οι οποίες δυστυχώς στάλθηκαν στη Γαλλία και σήμερα εκτίθενται στο μουσείο του Λούβρου. Οι πρώτες οργανωμένες ανασκαφές υλοποιήθηκαν στο ιερό το 1875 από γερμανούς αρχαιολόγους. Η ανασκαφή τύγχανε χρηματοδότησης από το γερμανικό κράτος και επικεφαλής της ήταν ο Γερμανός αρχαιολόγος, Ernst Kurtius. Οι ανασκαφές συνεχίστηκαν με αμείωτο ρυθμό και τα επόμενα χρόνια και τον Kurtius διαδέχθηκαν άλλοι αξιόλογοι γερμανοί αρχαιολόγοι, όπως οι Emil Kuntze και Hans Sleiff, τη δεκαετία του 1950. Από το 1984 έως το 1996, στις ανασκαφικές εργασίες πρωτοστατούσε ο Helmut Kyrieleis και ο Ulrich Sinn. Οι αρχαιολόγοι αυτοί ανέσκαψαν και έφεραν στην επιφάνεια όλο τον χώρο του ιερού καθώς και 14.000 κινητά ευρήματα, ανάμεσα στα οποία ξεχωρίζουν η Νίκη του Παιωνίου και ο Ερμής του Πραξιτέλη. Όλα τα ευρήματα της γερμανικής ανασκαφής στεγάστηκαν στο μουσείο της Ολυμπίας. Στη σημερινή εποχή συνεχίζονται οι ανασκαφικές εργασίες παράλληλα με έργα συντήρησης και αποκατάστασης. Ξεχωριστή θέση ανάμεσα στους αρχαιολόγους της Ολυμπίας κατέχει ο Έλληνας αρχαιολόγος του 20ού αιώνα, Βασίλειος Βερνάρδος (1857-1930). Σπούδασε αρχαιολογία στη Βιέννη και στο Έρλανγκεν της Γερμανίας. Διετέλεσε έφορος αρχαιοτήτων Φθιώτιδας, Φωκίδας και Ολυμπίας και διηύθυνε τις ανασκαφικές εργασίες στο Αμφιαράειο του Ωρωπού και της Λυκοσούρας στην Πελοπόννησο. Το πιο γνωστό σύγγραμμά του ήταν «Η Ολυμπία», του 1901. - Αρχαία Ολυμπία, ανασκαφικό έργο, Βασίλειος Βερνάρδος, αρχαιολογία )
Ιστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφική) ( Οι απαρχές του ιερού της Ολυμπίας εντοπίζονται στην 4η χιλιετία π.Χ., στην Ύστερη Νεολιθική εποχή, ενώ λατρευτικής φύσης ευρήματα, πιθανόν για τη Γαία, εντοπίζονται στον Κρόνιο λόφο σε όλη την εποχή του Χαλκού. Η παράδοση αναφέρει ότι το κράτος της Ήλιδας ιδρύθηκε από τους Αιτωλούς τον 11ο αιώνα π.Χ. Το ιερό άλσος της Ολυμπίας, η κατάφυτη Άλτις, άρχισε να διαμορφώνεται περίπου τον 10ο-9ο αι. π.Χ. και την ίδια εποχή καθιερώθηκε η λατρεία του Δία. Στο πρώιμο αυτό στάδιο το ιερό αποτελούνταν μόνο από έναν περίβολο και τα κάθε είδους αναθήματα, όπως οι χάλκινοι λέβητες, οι τρίποδες και τα ειδώλια, βρίσκονταν εκτεθειμένα στην ύπαιθρο, λόγω απουσίας οικοδομημάτων. Οι πρώτοι ναοί και τα πρώτα κτίρια ανεγέρθησαν, κατά την αρχαϊκή εποχή, ενώ ο μεγαλοπρεπής ναός του Δία χτίστηκε στην κλασική εποχή. Στην ελληνιστική και στη ρωμαϊκή εποχή συνεχίστηκε η ανέγερση και άλλων οικοδομημάτων, ενώ το ιερό λεηλατήθηκε αρκετές φορές. Η εμφάνιση του Χριστιανισμού δεν αποτέλεσε αιτία διακοπής της λειτουργίας του ιερού. Επί Θεοδοσίου, το 393 μ.Χ., όμως, απαγορεύτηκε οριστικά η τέλεση των Ολυμπιακών Αγώνων και το ιερό καταστράφηκε. Μέσα στους επόμενους αιώνες σταδιακά μέσα στο ιερό αναπτύχθηκε ένας μικρός οικισμός, ενώ τον 6ο αιώνα μ.Χ., εξαιτίας δύο μεγάλης έντασης σεισμών, κατέρρευσαν όσα κτίρια είχαν απομείνει στον χώρο της αρχαίας Ολυμπίας. Από το χρονικό αυτό σημείο και έπειτα, όλη η ιερή Άλτη καλύφθηκε από τις επιχωματώσεις των ποταμών και ο χώρος ξεχάστηκε. - Κρόνιος λόφος, Ήλιδα, ιερή Άλτις, ιστορικό ιερού )
Ιστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφική) ( Μέσα στον αρχαιολογικό χώρο της Ολυμπίας υπήρχε πλήθος οικοδομημάτων, με αθλητικό, λατρευτικό, διοικητικό, βοηθητικό και κοσμικό χαρακτήρα. Το ιερό άλσος της Ολυμπίας, η Άλτις, περιελάμβανε τα σημαντικότερα οικοδομήματα του ιερού. Γύρω της υπήρχε περίβολος με δύο πύλες, ενώ η Στοά της Ηχούς (το όνομά της οφείλεται στην ακουστική του σχεδιασμού της) τη χώριζε από το στάδιο, όπου τελούνταν οι Ολυμπιακοί Αγώνες. Στον χώρο δέσποζε ο μεγαλοπρεπής, δωρικού ρυθμού, ναός του Δία (οικοδομήθηκε μεταξύ 472 και 456 π.Χ.), μέσα στον οποίο βρισκόταν το χρυσελεφάντινο άγαλμα του θεού, έργο του γλύπτη Φειδία και ένα από τα επτά θαύματα της αρχαιότητας. Αρχαιότερος χρονολογικά ήταν ο περίπτερος, δωρικού ρυθμού, ναός της Ήρας, ενώ στα νοτιοανατολικά του Ηραίου βρισκόταν ο βωμός του Δία, από τον οποίο δεν διασώθηκε τίποτα, επειδή είχε σχηματιστεί από τέφρα. Επίσης, μέσα στο ιερό άλσος συναντούμε μια σειρά άλλων οικοδομημάτων, όπως το Πελόπιο (ταφικό μνημείο προς τιμή του ήρωα Πέλοπα), το Πρυτανείο (έδρα των αξιωματούχων του ιερού της Ολυμπίας), το Φιλιππείο (αφιέρωμα του βασιλιά της Μακεδονίας, Φιλίππου), το Μητρώο (ναός αφιερωμένος στη Ρέα-Κυβέλη) και τους θησαυρούς των αποικιών. Επίσης, στη δυτική πλευρά του ιερού υπήρχε γυμνάσιο και παλαίστρα, χώροι για την προπόνηση των αθλητών, ο Θεηκολεών (έδρα των θεηκόλων, των ιερέων της Ολυμπίας), το Λεωνιδαίο (μεγάλος, πολυτελής ξενώνας των επισήμων, έργο του Νάξιου Λεωνίδα ή Λεωνίδη), το εργαστήριο του Φειδία και οι ρωμαϊκοί ξενώνες. Ο υπόλοιπος χώρος είχε καταληφθεί από τους ανδριάντες των Ολυμπιονικών, από αγάλματα θεών και ηρώων και ποικίλα αναθήματα. Στην αρχαιότητα, κοντά στο στάδιο βρισκόταν ο ιππόδρομος, από τον οποίο δεν διασώθηκε κανένα ίχνος, γιατί παρασύρθηκε από τον Αλφειό ποταμό. Το στάδιο, όπου τελούνταν οι Ολυμπιακοί Αγώνες, βρισκόταν ανατολικά της ιερής Άλτεως. - Ναός του Δία, χρυσελεφάντινο άγαλμα, Μητρώο, θησαυροί, Νυμφαίο, Πελόπειο, Πρυτανείο, Φιλιππείο, γυμνάσιο, παλαίστρα, Θεηλολεών, Λεωνιδαίο, στάδιο )
Ιστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφική) ( Στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Ολυμπίας φιλοξενούνται ευρήματα από το διασημότερο ιερό της αρχαιότητας, το ιερό της αρχαίας Ολυμπίας. Το 1885, ανεγέρθη το Παλαιό Μουσείο στον λόφο δυτικά της ιερής Άλτεως, σε νεοκλασικό ρυθμό, με την ονομασία ''Σύγγρειον'', προς τιμή του εθνικού ευεργέτη, Ανδρέα Συγγρού. Επρόκειτο για το πρώτο μουσείο που ιδρύθηκε εκτός της πόλης των Αθηνών. Κατά την περίοδο 1966 – 1975, οικοδομήθηκε το Νέο Μουσείο, με σχέδια του αρχιτέκτονα Πάτροκλου Καραντινού. Το σύγχρονο μουσείο υπάγεται στην Ζ΄ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων. Τα ευρήματα προέρχονται από την ιερή Άλτη και χρονολογούνται από την προϊστορική εποχή μέχρι τη ρωμαϊκή και την πρωτοχριστιανική εποχή. Βασικά εκθέματα είναι ο Ερμής του Πραξιτέλους, η Νίκη του Παιωνίου, γλύπτη από τη αρχαία πόλη Μένδη της Χαλκιδικής, ο γλυπτός διάκοσμος του ναού του Δία και το κύπελλο του Φειδία. Εντυπωσιακή είναι, επίσης, η συλλογή χάλκινων αντικειμένων, όπως όπλα, ειδώλια κ.ά., που είναι από τις αξιολογότερες και πλουσιότερες παγκοσμίως. - Μουσείο Ολυμπίας, Νέο Μουσείο, Πάτροκλος Καραντινός, Παλαιό Μουσείο, Σύγγρειον, Ανδρέας Συγγρός )
Ιστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Αθλητισμός ( Στην αρχαία Ολυμπία, στο πλαίσιο της ιερής γιορτής των Ολυμπίων, καθιερώθηκε η τέλεση των Ολυμπιακών Αγώνων. Η πρώτη διοργάνωσή τους τοποθετείται χρονικά το 776 π.Χ. και έκτοτε τελούνταν κάθε τέσσερα χρόνια. Αποτελούσαν τη σημαντικότερη αθλητική διοργάνωση του αρχαίου κόσμου και η έναρξή τους σηματοδοτούσε την προσωρινή παύση των εχθροπραξιών. Το δικαίωμα συμμετοχής παραχωρούνταν μόνο σε Έλληνες αθλητές και οι νικητές απολάμβαναν τιμές σε όλη τη διάρκεια της ζωής τους. Απαγορευόταν στις γυναίκες να παρακολουθήσουν αλλά και να λάβουν μέρος στους αγώνες και η παραβίαση του νόμου αυτού επέφερε την ποινή του θανάτου. Αντίθετα, όλοι οι υπόλοιποι, ανάμεσά τους και οι δούλοι, είχαν το δικαίωμα να βρίσκονται στο στάδιο ως θεατές. Πασίγνωστη είναι η ιστορία της Καλλιπάτειρας, κόρης του Ρόδιου Ολυμπιονίκη Διαγόρα, αδελφής και μητέρας Ολυμπιονικών. Μεταμφιεσμένη σε άνδρα εισήλθε στο στάδιο ως θεατής αλλά έγινε αντιληπτή και οδηγήθηκε ενώπιον των ελλανοδικών. Τελικά, απαλλάχθηκε από τις κατηγορίες και της επετράπη να παρακολουθήσει τους αγώνες, λόγω της συγγένειάς της με τους Ολυμπιονίκες. Το έπαθλο των νικητών στην αρχαιότητα ήταν ο κότινος, το στεφάνι από αγριελιά, προερχόμενη από την αρχαία Άλτη. Οι νικητές αγωνίζονταν κυρίως για την τιμή και την υστεροφημία τους. Τα αγωνίσματα, στα οποία λάμβαναν μέρος οι αθλητές, ήταν το πένταθλο, οι αγώνες δρόμου, η πάλη, η πυγμαχία, το παγκράτιο και η αρματοδρομία. Το 393 μ.Χ. ο αυτοκράτορας Θεοδόσιος απαγόρευσε τους αγώνες ως παγανιστική γιορτή και έτσι έληξε μια περίοδος χιλίων ετών, κατά την οποία οι αγώνες τελούνταν κάθε τέσσερα χρόνια. Ο Γάλλος βαρόνος Πιερ ντε Κουμπερτέν (Pierre de Coubertin, 1863 - 1937) αναβίωσε τους Ολυμπιακούς Αγώνες το 1896 μ.Χ., δίνοντάς τους το ίδιο όνομα. Οι πρώτοι σύγχρονοι Ολυμπιακοί Αγώνες πραγματοποιήθηκαν στην Αθήνα, τιμής ένεκεν, και ουσιαστικά συνέδεσαν τη νεότερη Ελλάδα με το ιστορικό παρελθόν της. Από ελληνικής πλευράς, εθνικοί ευεργέτες, όπως ο Γεώργιος Αβέρωφ και ο Ευάγγελος Ζάππας, αλλά και ο Δημήτριος Βικέλας, ο πρώτος πρόεδρος της Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής, πρωτοστάτησαν στην εθνική προσπάθεια για την επιτυχή διοργάνωση των αγώνων. Παγκόσμια φήμη απέκτησαν οι Έλληνες αθλητές που διακρίθηκαν σε αυτούς, όπως ο Σπύρος Λούης και ο Κωστής Τσικλητήρας. Το 2004, υλοποιήθηκαν, έναν αιώνα σχεδόν μετά από την αναβίωσή τους, εκ νέου, Ολυμπιακοί Αγώνες στην Αθήνα. - Ολυμπιακοί Αγώνες, κότινος, ελλανοδίκες, Καλλιπάτειρα, δρόμος, πάλη, πυγμαχία, πένταθλο, αρματοδρομία, Πιερ ντε Κουμπερτέν, Δημήτριος Βικέλας, Σπύρος Λούης, Κωστής Τσικλητήρας )
Ιστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφική) ( Οι απαρχές του ιερού της Ολυμπίας εντοπίζονται στην 4η χιλιετία π.Χ., στην Ύστερη Νεολιθική εποχή, ενώ λατρευτικής φύσης ευρήματα, πιθανόν για τη Γαία, εντοπίζονται στον Κρόνιο λόφο σε όλη την εποχή του Χαλκού. Η παράδοση αναφέρει ότι το κράτος της Ήλιδας ιδρύθηκε από τους Αιτωλούς τον 11ο αιώνα π.Χ. Το ιερό άλσος της Ολυμπίας, η κατάφυτη Άλτις, άρχισε να διαμορφώνεται περίπου τον 10ο-9ο αι. π.Χ. και την ίδια εποχή καθιερώθηκε η λατρεία του Δία. Στο πρώιμο αυτό στάδιο το ιερό αποτελούνταν μόνο από έναν περίβολο και τα κάθε είδους αναθήματα, όπως οι χάλκινοι λέβητες, οι τρίποδες και τα ειδώλια, βρίσκονταν εκτεθειμένα στην ύπαιθρο, λόγω απουσίας οικοδομημάτων. Οι πρώτοι ναοί και τα πρώτα κτίρια ανεγέρθησαν, κατά την αρχαϊκή εποχή, ενώ ο μεγαλοπρεπής ναός του Δία χτίστηκε στην κλασική εποχή. Στην ελληνιστική και στη ρωμαϊκή εποχή συνεχίστηκε η ανέγερση και άλλων οικοδομημάτων, ενώ το ιερό λεηλατήθηκε αρκετές φορές. Η εμφάνιση του Χριστιανισμού δεν αποτέλεσε αιτία διακοπής της λειτουργίας του ιερού. Επί Θεοδοσίου, το 393 μ.Χ., όμως, απαγορεύτηκε οριστικά η τέλεση των Ολυμπιακών Αγώνων και το ιερό καταστράφηκε. Μέσα στους επόμενους αιώνες σταδιακά μέσα στο ιερό αναπτύχθηκε ένας μικρός οικισμός, ενώ τον 6ο αιώνα μ.Χ., εξαιτίας δύο μεγάλης έντασης σεισμών, κατέρρευσαν όσα κτίρια είχαν απομείνει στον χώρο της αρχαίας Ολυμπίας. Από το χρονικό αυτό σημείο και έπειτα, όλη η ιερή Άλτη καλύφθηκε από τις επιχωματώσεις των ποταμών και ο χώρος ξεχάστηκε. - Κρόνιος λόφος, Ήλιδα, ιερή Άλτις, ιστορικό ιερού )
Ιστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφική) ( Μέσα στον αρχαιολογικό χώρο της Ολυμπίας υπήρχε πλήθος οικοδομημάτων, με αθλητικό, λατρευτικό, διοικητικό, βοηθητικό και κοσμικό χαρακτήρα. Το ιερό άλσος της Ολυμπίας, η Άλτις, περιελάμβανε τα σημαντικότερα οικοδομήματα του ιερού. Γύρω της υπήρχε περίβολος με δύο πύλες, ενώ η Στοά της Ηχούς (το όνομά της οφείλεται στην ακουστική του σχεδιασμού της) τη χώριζε από το στάδιο, όπου τελούνταν οι Ολυμπιακοί Αγώνες. Στον χώρο δέσποζε ο μεγαλοπρεπής, δωρικού ρυθμού, ναός του Δία (οικοδομήθηκε μεταξύ 472 και 456 π.Χ.), μέσα στον οποίο βρισκόταν το χρυσελεφάντινο άγαλμα του θεού, έργο του γλύπτη Φειδία και ένα από τα επτά θαύματα της αρχαιότητας. Αρχαιότερος χρονολογικά ήταν ο περίπτερος, δωρικού ρυθμού, ναός της Ήρας, ενώ στα νοτιοανατολικά του Ηραίου βρισκόταν ο βωμός του Δία, από τον οποίο δεν διασώθηκε τίποτα, επειδή είχε σχηματιστεί από τέφρα. Επίσης, μέσα στο ιερό άλσος συναντούμε μια σειρά άλλων οικοδομημάτων, όπως το Πελόπιο (ταφικό μνημείο προς τιμή του ήρωα Πέλοπα), το Πρυτανείο (έδρα των αξιωματούχων του ιερού της Ολυμπίας), το Φιλιππείο (αφιέρωμα του βασιλιά της Μακεδονίας, Φιλίππου), το Μητρώο (ναός αφιερωμένος στη Ρέα-Κυβέλη) και τους θησαυρούς των αποικιών. Επίσης, στη δυτική πλευρά του ιερού υπήρχε γυμνάσιο και παλαίστρα, χώροι για την προπόνηση των αθλητών, ο Θεηκολεών (έδρα των θεηκόλων, των ιερέων της Ολυμπίας), το Λεωνιδαίο (μεγάλος, πολυτελής ξενώνας των επισήμων, έργο του Νάξιου Λεωνίδα ή Λεωνίδη), το εργαστήριο του Φειδία και οι ρωμαϊκοί ξενώνες. Ο υπόλοιπος χώρος είχε καταληφθεί από τους ανδριάντες των Ολυμπιονικών, από αγάλματα θεών και ηρώων και ποικίλα αναθήματα. Στην αρχαιότητα, κοντά στο στάδιο βρισκόταν ο ιππόδρομος, από τον οποίο δεν διασώθηκε κανένα ίχνος, γιατί παρασύρθηκε από τον Αλφειό ποταμό. Το στάδιο, όπου τελούνταν οι Ολυμπιακοί Αγώνες, βρισκόταν ανατολικά της ιερής Άλτεως. - Ναός του Δία, χρυσελεφάντινο άγαλμα, Μητρώο, θησαυροί, Νυμφαίο, Πελόπειο, Πρυτανείο, Φιλιππείο, γυμνάσιο, παλαίστρα, Θεηλολεών, Λεωνιδαίο, στάδιο )
Ιστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφική) ( Στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Ολυμπίας φιλοξενούνται ευρήματα από το διασημότερο ιερό της αρχαιότητας, το ιερό της αρχαίας Ολυμπίας. Το 1885, ανεγέρθη το Παλαιό Μουσείο στον λόφο δυτικά της ιερής Άλτεως, σε νεοκλασικό ρυθμό, με την ονομασία ''Σύγγρειον'', προς τιμή του εθνικού ευεργέτη, Ανδρέα Συγγρού. Επρόκειτο για το πρώτο μουσείο που ιδρύθηκε εκτός της πόλης των Αθηνών. Κατά την περίοδο 1966 – 1975, οικοδομήθηκε το Νέο Μουσείο, με σχέδια του αρχιτέκτονα Πάτροκλου Καραντινού. Το σύγχρονο μουσείο υπάγεται στην Ζ΄ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων. Τα ευρήματα προέρχονται από την ιερή Άλτη και χρονολογούνται από την προϊστορική εποχή μέχρι τη ρωμαϊκή και την πρωτοχριστιανική εποχή. Βασικά εκθέματα είναι ο Ερμής του Πραξιτέλους, η Νίκη του Παιωνίου, γλύπτη από τη αρχαία πόλη Μένδη της Χαλκιδικής, ο γλυπτός διάκοσμος του ναού του Δία και το κύπελλο του Φειδία. Εντυπωσιακή είναι, επίσης, η συλλογή χάλκινων αντικειμένων, όπως όπλα, ειδώλια κ.ά., που είναι από τις αξιολογότερες και πλουσιότερες παγκοσμίως. - Μουσείο Ολυμπίας, Νέο Μουσείο, Πάτροκλος Καραντινός, Παλαιό Μουσείο, Σύγγρειον, Ανδρέας Συγγρός )
Ιστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Αθλητισμός ( Στην αρχαία Ολυμπία, στο πλαίσιο της ιερής γιορτής των Ολυμπίων, καθιερώθηκε η τέλεση των Ολυμπιακών Αγώνων. Η πρώτη διοργάνωσή τους τοποθετείται χρονικά το 776 π.Χ. και έκτοτε τελούνταν κάθε τέσσερα χρόνια. Αποτελούσαν τη σημαντικότερη αθλητική διοργάνωση του αρχαίου κόσμου και η έναρξή τους σηματοδοτούσε την προσωρινή παύση των εχθροπραξιών. Το δικαίωμα συμμετοχής παραχωρούνταν μόνο σε Έλληνες αθλητές και οι νικητές απολάμβαναν τιμές σε όλη τη διάρκεια της ζωής τους. Απαγορευόταν στις γυναίκες να παρακολουθήσουν αλλά και να λάβουν μέρος στους αγώνες και η παραβίαση του νόμου αυτού επέφερε την ποινή του θανάτου. Αντίθετα, όλοι οι υπόλοιποι, ανάμεσά τους και οι δούλοι, είχαν το δικαίωμα να βρίσκονται στο στάδιο ως θεατές. Πασίγνωστη είναι η ιστορία της Καλλιπάτειρας, κόρης του Ρόδιου Ολυμπιονίκη Διαγόρα, αδελφής και μητέρας Ολυμπιονικών. Μεταμφιεσμένη σε άνδρα εισήλθε στο στάδιο ως θεατής αλλά έγινε αντιληπτή και οδηγήθηκε ενώπιον των ελλανοδικών. Τελικά, απαλλάχθηκε από τις κατηγορίες και της επετράπη να παρακολουθήσει τους αγώνες, λόγω της συγγένειάς της με τους Ολυμπιονίκες. Το έπαθλο των νικητών στην αρχαιότητα ήταν ο κότινος, το στεφάνι από αγριελιά, προερχόμενη από την αρχαία Άλτη. Οι νικητές αγωνίζονταν κυρίως για την τιμή και την υστεροφημία τους. Τα αγωνίσματα, στα οποία λάμβαναν μέρος οι αθλητές, ήταν το πένταθλο, οι αγώνες δρόμου, η πάλη, η πυγμαχία, το παγκράτιο και η αρματοδρομία. Το 393 μ.Χ. ο αυτοκράτορας Θεοδόσιος απαγόρευσε τους αγώνες ως παγανιστική γιορτή και έτσι έληξε μια περίοδος χιλίων ετών, κατά την οποία οι αγώνες τελούνταν κάθε τέσσερα χρόνια. Ο Γάλλος βαρόνος Πιερ ντε Κουμπερτέν (Pierre de Coubertin, 1863 - 1937) αναβίωσε τους Ολυμπιακούς Αγώνες το 1896 μ.Χ., δίνοντάς τους το ίδιο όνομα. Οι πρώτοι σύγχρονοι Ολυμπιακοί Αγώνες πραγματοποιήθηκαν στην Αθήνα, τιμής ένεκεν, και ουσιαστικά συνέδεσαν τη νεότερη Ελλάδα με το ιστορικό παρελθόν της. Από ελληνικής πλευράς, εθνικοί ευεργέτες, όπως ο Γεώργιος Αβέρωφ και ο Ευάγγελος Ζάππας, αλλά και ο Δημήτριος Βικέλας, ο πρώτος πρόεδρος της Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής, πρωτοστάτησαν στην εθνική προσπάθεια για την επιτυχή διοργάνωση των αγώνων. Παγκόσμια φήμη απέκτησαν οι Έλληνες αθλητές που διακρίθηκαν σε αυτούς, όπως ο Σπύρος Λούης και ο Κωστής Τσικλητήρας. Το 2004, υλοποιήθηκαν, έναν αιώνα σχεδόν μετά από την αναβίωσή τους, εκ νέου, Ολυμπιακοί Αγώνες στην Αθήνα. - Ολυμπιακοί Αγώνες, κότινος, ελλανοδίκες, Καλλιπάτειρα, δρόμος, πάλη, πυγμαχία, πένταθλο, αρματοδρομία, Πιερ ντε Κουμπερτέν, Δημήτριος Βικέλας, Σπύρος Λούης, Κωστής Τσικλητήρας )
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
κείμενο
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική
προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > εμπειρική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > εμπειρική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να διαμορφώνουν και να ακολουθούν ένα σύστημα αξιών
ψυχοκινητικός > να προσαρμόζονται και να δρουν δημιουργικά
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να διαμορφώνουν και να ακολουθούν ένα σύστημα αξιών
ψυχοκινητικός > να προσαρμόζονται και να δρουν δημιουργικά
ΣΥΛΛΟΓΕΣ ΟΠΟΥ ΕΜΦΑΝΙΖΕΤΑΙ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου:
Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Δημιουργία πρωτότυπου έργου
:
Λεονάρδος, Βασίλειος
Συντονιστής / επιστημονικός
υπεύθυνος μεταδεδομένων
:
Ψυχογυιού Ευαγγελία
Δημιουργία
:
Μποζίνη Θεοδώρα
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Μεταδεδομένα
:
ΘΕΟΔΩΡΑ ΜΠΟΖΙΝΗ
Εμπλουτισμός μεταδεδομένων
:
:
Επιμέλεια / επικύρωση
μεταδεδομένων
:
ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
Συντονιστής / επιστημονικός
υπεύθυνος μεταδεδομένων
:
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Χορηγός/οί άδειας χρήσης:
Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών
Εκδότης/ες:
Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών
Χορηγός/οί άδειας χρήσης μεταδεδομένων:
ΙΕΠ
Εκδότης/ες μεταδεδομένων:
ΙΕΠ,
ΙΤΥΕ
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ
http://creativecommons.org/publicdomain/mark/1.0/