Όλα τα Μαθησιακά Αντικείμενα
Συλλογές
Aikaterini Laskaridis Foundation Library #1
ΜΑΘΗΣΙΑΚΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ
Η ΑΘΗΝΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΙΛΙΣΣΟ, 1842
ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΤΙΤΛΟΣ
Η Αθήνα από τον Ιλισσό, 1842
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Η γκραβούρα απεικονίζει μια άποψη της Αθήνας, έτσι όπως την είδε ένας Άγγλος περιηγητής το 1842. Η Αθήνα παρουσιάζεται με τον ποταμό Ιλισσό σε πρώτο πλάνο, ο οποίος ήταν από την αρχαιότητα ιερός ποταμός και ξεκίνησε να καλύπτεται στα τέλη της δεκαετίας του 1930, στο πλαίσιο της οικιστικής επέκτασης της Αθήνας. Σήμερα μόνο ένα μικρό μέρος της κοίτης του ποταμού μένει ακάλυπτο, στη συμβολή των οδών Βασ. Κωνσταντίνου και Λ. Βουλιαγμένης. Στη γκραβούρα φαίνεται η κοίτη του ποταμού και μάλιστα κάποιοι άνθρωποι με άλογα, τα οποία πίνουν νερό από το ποτάμι. Δέντρα πλαισιώνουν τον Ιλισσό, ενώ μακρύτερα διακρίνονται αδρά οι στύλοι του Ολυμπίου Διός και στο βάθος η Ακρόπολη, με την κατοικημένη περιοχή γύρω της, ο Λυκαβηττός και άλλα βουνά πιο πέρα. Η εικόνα μπορεί να χρησιμοποιηθεί κατά τη διδασκαλία της ιστορικής περιόδου μετά την απελευθέρωση της Ελλάδας από τους Οθωμανούς. Μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί για διαθεματικές εργασίες που συνδυάζουν την Ιστορία με την περιβαλλοντική εκπαίδευση.
Η γκραβούρα απεικονίζει μια άποψη της Αθήνας, έτσι όπως την είδε ένας Άγγλος περιηγητής το 1842. Η Αθήνα παρουσιάζεται με τον ποταμό Ιλισσό σε πρώτο πλάνο, ο οποίος ήταν από την αρχαιότητα ιερός ποταμός και ξεκίνησε να καλύπτεται στα τέλη της δεκαετίας του 1930, στο πλαίσιο της οικιστικής επέκτασης της Αθήνας. Σήμερα μόνο ένα μικρό μέρος της κοίτης του ποταμού μένει ακάλυπτο, στη συμβολή των οδών Βασ. Κωνσταντίνου και Λ. Βουλιαγμένης. Στη γκραβούρα φαίνεται η κοίτη του ποταμού και μάλιστα κάποιοι άνθρωποι με άλογα, τα οποία πίνουν νερό από το ποτάμι. Δέντρα πλαισιώνουν τον Ιλισσό, ενώ μακρύτερα διακρίνονται αδρά οι στύλοι του Ολυμπίου Διός και στο βάθος η Ακρόπολη, με την κατοικημένη περιοχή γύρω της, ο Λυκαβηττός και άλλα βουνά πιο πέρα. Η εικόνα μπορεί να χρησιμοποιηθεί κατά τη διδασκαλία της ιστορικής περιόδου μετά την απελευθέρωση της Ελλάδας από τους Οθωμανούς. Μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί για διαθεματικές εργασίες που συνδυάζουν την Ιστορία με την περιβαλλοντική εκπαίδευση.
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Στο μάθημα της νεότερης Ιστορίας ο διδάσκων μπορεί να χρησιμοποιήσει την εικόνα στη διδασκαλία της περιόδου της βασιλείας του Όθωνα στην Ελλάδα, προβάλλοντάς την στην τάξη κατά προτίμηση στο τέλος της διδασκαλίας, καθώς αποτελεί αφορμή για συζήτηση δευτερευόντων ζητημάτων, όπως λ.χ. η οικιστική ανάπτυξη της Αθήνας εκείνης της περιόδου. Η εικόνα μάς δίνει μια ιδέα του πώς ήταν η Αθήνα του νεοσύστατου νεοελληνικού κράτους (ένα χωριό, μέσα στην εξοχή) και, επομένως, βοηθά τους μαθητές να εισέλθουν στο κλίμα της ευρύτερης ιστορικής περιόδου. Η εικόνα μπορεί επίσης να δοθεί ως υλικό επεξεργασίας στους μαθητές σε διαθεματική εργασία που θα συνδυάζει την Ιστορία και την Περιβαλλοντική εκπαίδευση. Για παράδειγμα, μπορεί να δοθεί ως θέμα η διαχείριση του φυσικού περιβάλλοντος της Αθήνας από τις διάφορες κυβερνήσεις του ελληνικού κράτους, από τον Όθωνα έως σήμερα (ήδη από την εποχή του Όθωνα είχε ξεκινήσει η υπερεκμετάλλευση της άμμου του Ιλισσού). Πρόκειται βέβαια για ιδιαίτερα απαιτητική εργασ...
Στο μάθημα της νεότερης Ιστορίας ο διδάσκων μπορεί να χρησιμοποιήσει την εικόνα στη διδασκαλία της περιόδου της βασιλείας του Όθωνα στην Ελλάδα, προβάλλοντάς την στην τάξη κατά προτίμηση στο τέλος της διδασκαλίας, καθώς αποτελεί αφορμή για συζήτηση δευτερευόντων ζητημάτων, όπως λ.χ. η οικιστική ανάπτυξη της Αθήνας εκείνης της περιόδου. Η εικόνα μάς δίνει μια ιδέα του πώς ήταν η Αθήνα του νεοσύστατου νεοελληνικού κράτους (ένα χωριό, μέσα στην εξοχή) και, επομένως, βοηθά τους μαθητές να εισέλθουν στο κλίμα της ευρύτερης ιστορικής περιόδου. Η εικόνα μπορεί επίσης να δοθεί ως υλικό επεξεργασίας στους μαθητές σε διαθεματική εργασία που θα συνδυάζει την Ιστορία και την Περιβαλλοντική εκπαίδευση. Για παράδειγμα, μπορεί να δοθεί ως θέμα η διαχείριση του φυσικού περιβάλλοντος της Αθήνας από τις διάφορες κυβερνήσεις του ελληνικού κράτους, από τον Όθωνα έως σήμερα (ήδη από την εποχή του Όθωνα είχε ξεκινήσει η υπερεκμετάλλευση της άμμου του Ιλισσού). Πρόκειται βέβαια για ιδιαίτερα απαιτητική εργασία, η οποία προτείνεται να πραγματοποιηθεί σε μορφή project (ομάδες μαθητών να εργαστούν για εκτεταμένο χρονικό διάστημα).
Περισσότερα
Λιγότερα
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
http://photodentro.edu.gr/cultural/r/8526/7675
ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ
ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
μαθητής,
εκπαιδευτικός
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ / ΕΠΙΠΕΔΟ
γυμνάσιο,
γενικό λύκειο
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12-15
,
15-18
ΓΛΩΣΣΑ ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟΥ ΚΟΙΝΟΥ
ανεξάρτητο γλώσσας
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ
Φορέας χρηματοδότησης:
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
Χρηματοδότηση: ίδιοι πόροι/άλλη πηγή χρηματοδότησης
Χρηματοδότηση: ίδιοι πόροι/άλλη πηγή χρηματοδότησης
ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
έργο / πράξη:
ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Π61-ΥΠΠΕΘ)

ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Π61-ΥΠΠΕΘ)
Φορέας χρηματοδότησης: ΥΠΠΕΘ
Χρηματοδότηση: Ε.Ε. (ΕΚΤ) και Ελληνικό Δημόσιο
Πλαίσιο χρηματοδότησης: ΕΠ ΕΔΒΜ, ΕΣΠΑ 2007-2013
Διάρκεια: 2010-2015
Ανάδοχος (έργου / πράξης): ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Επιστημονική και διοικητική εποπτεία έργου / πράξης (υπεύθυνος / συντονιστής έργου / πράξης): Μαίρη Κριάρη
Φορείς υλοποίησης: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ), ΙΕΠ, ΕΚ ΑΘΗΝΑ (ΙΕΛ)
Φορέας χρηματοδότησης: ΥΠΠΕΘ
Χρηματοδότηση: Ε.Ε. (ΕΚΤ) και Ελληνικό Δημόσιο
Πλαίσιο χρηματοδότησης: ΕΠ ΕΔΒΜ, ΕΣΠΑ 2007-2013
Διάρκεια: 2010-2015
Ανάδοχος (έργου / πράξης): ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Επιστημονική και διοικητική εποπτεία έργου / πράξης (υπεύθυνος / συντονιστής έργου / πράξης): Μαίρη Κριάρη
Φορείς υλοποίησης: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ), ΙΕΠ, ΕΚ ΑΘΗΝΑ (ΙΕΛ)

Υποέργο 12: Παιδαγωγικός Μετασχολιασμός Ψηφιακού Υλικού Πολιτισμικού Περιεχομένου
Ανάδοχος υποέργου: ΙΕΠ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Φορέας παρακολούθησης και παραλαβής υποέργου: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Ανάδοχος υποέργου: ΙΕΠ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Φορέας παρακολούθησης και παραλαβής υποέργου: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΓΛΩΣΣΑ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ανεξάρτητο γλώσσας
,
ελληνικά
ΤΥΠΟΣ ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
αφηγηματικό
ΕΥΡΟΣ ΚΑΛΥΨΗΣ (ΧΡΟΝΙΚΗ, ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΗ Η' ΑΛΛΗ ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΣΗ)
19ος αι. μ.Χ., 1842 μ.Χ.
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΚΑΤΑΤΑΞΗ
Ιστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
εικόνα
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση
διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > επίλυση προβλήματος
εποικοδομητισμός > κοινότητες πρακτικής
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > επίλυση προβλήματος
εποικοδομητισμός > κοινότητες πρακτικής
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > διαδικαστικός
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ΣΥΛΛΟΓΕΣ ΟΠΟΥ ΕΜΦΑΝΙΖΕΤΑΙ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου:
Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Μεταδεδομένα
:
ΑΓΑΠΗ ΔΑΛΚΟΥ
Εμπλουτισμός μεταδεδομένων
:
:
Επιμέλεια / επικύρωση
μεταδεδομένων
:
ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
Συντονιστής / επιστημονικός
υπεύθυνος μεταδεδομένων
:
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Χορηγός/οί άδειας χρήσης:
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
Εκδότης/ες:
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
Χορηγός/οί άδειας χρήσης μεταδεδομένων:
ΙΕΠ
Εκδότης/ες μεταδεδομένων:
ΙΕΠ,
ΙΤΥΕ
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ
http://creativecommons.org/publicdomain/mark/1.0/