Όλα τα Μαθησιακά Αντικείμενα
Συλλογές
Aikaterini Laskaridis Foundation Library #1
ΜΑΘΗΣΙΑΚΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ
ΑΙΓΥΠΤΙΟΙ ΧΩΡΙΚΟΙ ΣΤΟΝ ΝΕΙΛΟ
ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΤΙΤΛΟΣ
Αιγύπτιοι χωρικοί στον Νείλο
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Η γκραβούρα απεικονίζει Αιγύπτιους χωρικούς να τραβούν νερό από τον Νείλο για να ποτίσουν τις φυτείες τους. Το σκίτσο, ζωγραφισμένο από έναν περιηγητή γύρω στα 1813, παριστάνει δύο χωρικούς, ντυμένους ελάχιστα με ένα κομμάτι ύφασμα γύρω από τη μέση τους, να στέκονται πάνω σε δύο πέτρες, μπροστά από κάτι που μοιάζει με φράγμα ή πηγάδι. Μέσα από την τρύπα του πηγαδιού τραβούν ένα είδος δοχείου, στο οποίο είναι προσαρμοσμένα σχοινιά και από τις δύο πλευρές. Οι δύο άντρες φαίνεται να καταβάλλουν μεγάλη προσπάθεια, καθώς τραβούν και τεντώνουν τα σχοινιά από τις δύο αντίθετες πλευρές, προκειμένου να τραβήξουν επάνω το δοχείο. Αυτό που είναι ενδιαφέρον στη γκραβούρα είναι πως τα μέσα που χρησιμοποιούν οι χωρικοί δεν φαίνονται να έχουν μεγάλη διαφορά από εκείνα που χρησιμοποιούσαν οι πρόγονοί τους της αρχαίας Αιγύπτου. Η εικόνα μπορεί να χρησιμοποιηθεί στη διδασκαλία του πολιτισμού και της οικονομίας της αρχαίας Αιγύπτου, καθώς και σε διαθεματικές δραστηριότητες με το μάθημα της Τεχνολογίας.
Η γκραβούρα απεικονίζει Αιγύπτιους χωρικούς να τραβούν νερό από τον Νείλο για να ποτίσουν τις φυτείες τους. Το σκίτσο, ζωγραφισμένο από έναν περιηγητή γύρω στα 1813, παριστάνει δύο χωρικούς, ντυμένους ελάχιστα με ένα κομμάτι ύφασμα γύρω από τη μέση τους, να στέκονται πάνω σε δύο πέτρες, μπροστά από κάτι που μοιάζει με φράγμα ή πηγάδι. Μέσα από την τρύπα του πηγαδιού τραβούν ένα είδος δοχείου, στο οποίο είναι προσαρμοσμένα σχοινιά και από τις δύο πλευρές. Οι δύο άντρες φαίνεται να καταβάλλουν μεγάλη προσπάθεια, καθώς τραβούν και τεντώνουν τα σχοινιά από τις δύο αντίθετες πλευρές, προκειμένου να τραβήξουν επάνω το δοχείο. Αυτό που είναι ενδιαφέρον στη γκραβούρα είναι πως τα μέσα που χρησιμοποιούν οι χωρικοί δεν φαίνονται να έχουν μεγάλη διαφορά από εκείνα που χρησιμοποιούσαν οι πρόγονοί τους της αρχαίας Αιγύπτου. Η εικόνα μπορεί να χρησιμοποιηθεί στη διδασκαλία του πολιτισμού και της οικονομίας της αρχαίας Αιγύπτου, καθώς και σε διαθεματικές δραστηριότητες με το μάθημα της Τεχνολογίας.
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η εικόνα μπορεί να προβληθεί από τον καθηγητή στην τάξη στο μάθημα της αρχαίας Ιστορίας, στην ενότητα που αναφέρεται στην αρχαία Αίγυπτο και την οικονομία της. Ο διδάσκων μπορεί να την προβάλει στην αρχή ως αφόρμηση, ζητώντας από τους μαθητές να την περιγράψουν και ρωτώντας τους τι νομίζουν ότι είναι αυτό που βλέπουν. Στη συνέχεια ο διδάσκων μπορεί να εξηγήσει στους μαθητές τη σημασία του Νείλου στην οικονομική ανάπτυξη και γενικότερα στη ζωή των Αιγυπτίων ("δώρον του Νείλου" την ονόμαζαν οι αρχαίοι Έλληνες). Αξίζει να αναφέρει ο διδάσκων στο τέλος ότι το σκίτσο φιλοτεχνήθηκε τον 19ο αι., κάτι που μπορεί να εκπλήξει τους μαθητές και να δώσει αφορμή για προβληματισμό γύρω από την εξέλιξη της βιομηχανίας και της τεχνολογίας μέσα στην Ιστορία (αργή ως τη βιομηχανική επανάσταση, ταχύτατη από τότε και ειδικά από τον 20ό αι. και μετά). Έτσι, η γκραβούρα μπορεί να χρησιμοποιηθεί και ως υλικό για σχετική διαθεματική εργασία με το μάθημα της Τεχνολογίας.
Η εικόνα μπορεί να προβληθεί από τον καθηγητή στην τάξη στο μάθημα της αρχαίας Ιστορίας, στην ενότητα που αναφέρεται στην αρχαία Αίγυπτο και την οικονομία της. Ο διδάσκων μπορεί να την προβάλει στην αρχή ως αφόρμηση, ζητώντας από τους μαθητές να την περιγράψουν και ρωτώντας τους τι νομίζουν ότι είναι αυτό που βλέπουν. Στη συνέχεια ο διδάσκων μπορεί να εξηγήσει στους μαθητές τη σημασία του Νείλου στην οικονομική ανάπτυξη και γενικότερα στη ζωή των Αιγυπτίων ("δώρον του Νείλου" την ονόμαζαν οι αρχαίοι Έλληνες). Αξίζει να αναφέρει ο διδάσκων στο τέλος ότι το σκίτσο φιλοτεχνήθηκε τον 19ο αι., κάτι που μπορεί να εκπλήξει τους μαθητές και να δώσει αφορμή για προβληματισμό γύρω από την εξέλιξη της βιομηχανίας και της τεχνολογίας μέσα στην Ιστορία (αργή ως τη βιομηχανική επανάσταση, ταχύτατη από τότε και ειδικά από τον 20ό αι. και μετά). Έτσι, η γκραβούρα μπορεί να χρησιμοποιηθεί και ως υλικό για σχετική διαθεματική εργασία με το μάθημα της Τεχνολογίας.
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
http://photodentro.edu.gr/cultural/r/8526/7676
ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ
ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
μαθητής,
εκπαιδευτικός
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ / ΕΠΙΠΕΔΟ
γυμνάσιο,
γενικό λύκειο
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12-15
,
15-18
ΓΛΩΣΣΑ ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟΥ ΚΟΙΝΟΥ
ανεξάρτητο γλώσσας
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ
Φορέας χρηματοδότησης:
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
Χρηματοδότηση: ίδιοι πόροι/άλλη πηγή χρηματοδότησης
Χρηματοδότηση: ίδιοι πόροι/άλλη πηγή χρηματοδότησης
ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
έργο / πράξη:
ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Π61-ΥΠΠΕΘ)

ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Π61-ΥΠΠΕΘ)
Φορέας χρηματοδότησης: ΥΠΠΕΘ
Χρηματοδότηση: Ε.Ε. (ΕΚΤ) και Ελληνικό Δημόσιο
Πλαίσιο χρηματοδότησης: ΕΠ ΕΔΒΜ, ΕΣΠΑ 2007-2013
Διάρκεια: 2010-2015
Ανάδοχος (έργου / πράξης): ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Επιστημονική και διοικητική εποπτεία έργου / πράξης (υπεύθυνος / συντονιστής έργου / πράξης): Μαίρη Κριάρη
Φορείς υλοποίησης: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ), ΙΕΠ, ΕΚ ΑΘΗΝΑ (ΙΕΛ)
Φορέας χρηματοδότησης: ΥΠΠΕΘ
Χρηματοδότηση: Ε.Ε. (ΕΚΤ) και Ελληνικό Δημόσιο
Πλαίσιο χρηματοδότησης: ΕΠ ΕΔΒΜ, ΕΣΠΑ 2007-2013
Διάρκεια: 2010-2015
Ανάδοχος (έργου / πράξης): ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Επιστημονική και διοικητική εποπτεία έργου / πράξης (υπεύθυνος / συντονιστής έργου / πράξης): Μαίρη Κριάρη
Φορείς υλοποίησης: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ), ΙΕΠ, ΕΚ ΑΘΗΝΑ (ΙΕΛ)

Υποέργο 12: Παιδαγωγικός Μετασχολιασμός Ψηφιακού Υλικού Πολιτισμικού Περιεχομένου
Ανάδοχος υποέργου: ΙΕΠ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Φορέας παρακολούθησης και παραλαβής υποέργου: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Ανάδοχος υποέργου: ΙΕΠ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Φορέας παρακολούθησης και παραλαβής υποέργου: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΓΛΩΣΣΑ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ανεξάρτητο γλώσσας
,
ελληνικά
ΤΥΠΟΣ ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
αφηγηματικό
ΕΥΡΟΣ ΚΑΛΥΨΗΣ (ΧΡΟΝΙΚΗ, ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΗ Η' ΑΛΛΗ ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΣΗ)
αρχαία Αίγυπτος, 1813 μ.Χ.
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΚΑΤΑΤΑΞΗ
Ιστορία > Προϊστορία > Οικονομία
Σχεδιασμός και Τεχνολογία > Παραγωγή > Πρωτογενής τομέας
Σχεδιασμός και Τεχνολογία > Παραγωγή > Πρωτογενής τομέας
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
εικόνα
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση
διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος
σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > διαδικαστικός
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
γνωστικός > γνώση > διαδικαστικός
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ΣΥΛΛΟΓΕΣ ΟΠΟΥ ΕΜΦΑΝΙΖΕΤΑΙ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου:
Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Μεταδεδομένα
:
ΑΓΑΠΗ ΔΑΛΚΟΥ
Εμπλουτισμός μεταδεδομένων
:
:
Επιμέλεια / επικύρωση
μεταδεδομένων
:
ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
Συντονιστής / επιστημονικός
υπεύθυνος μεταδεδομένων
:
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Χορηγός/οί άδειας χρήσης:
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
Εκδότης/ες:
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
Χορηγός/οί άδειας χρήσης μεταδεδομένων:
ΙΕΠ
Εκδότης/ες μεταδεδομένων:
ΙΕΠ,
ΙΤΥΕ
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ
http://creativecommons.org/publicdomain/mark/1.0/