Όλα τα Μαθησιακά Αντικείμενα
Συλλογές
Aikaterini Laskaridis Foundation Library #1
ΜΑΘΗΣΙΑΚΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ
ΤΟ ΛΙΜΑΝΙ ΤΟΥ ΠΕΙΡΑΙΑ, 1857
ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΤΙΤΛΟΣ
Το λιμάνι του Πειραιά, 1857
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το σχέδιο του χαρακτικού δημοσιεύθηκε αρχικά στο Le Tour du Monde (Ο Γύρος του Κόσμου), ένα δημοφιλές γαλλικό περιοδικό αφιερωμένο στα ταξίδια και τις εξερευνήσεις. Στο τεύχος που εξέδωσε το α' εξάμηνο του 1862 περιγράφεται ένα ταξίδι στην χειμωνιάτική Αθήνα και απεικονίζεται μεταξύ άλλων ένα καθημερινό στιγμιότυπο στον Πειραιά και πιο συγκεκριμένα στην ακτή Τζελέπη όπου ήταν το σημείο αποβίβασης του λιμανιού. Εκεί βλέπουμε φουστανελοφόρους και βρακοφόρους, ένα άνδρα με ευρωπαϊκή ενδυμασία, γυναίκες με καλύμματα κεφαλής και παιδιά, μια άμαξα που τη σέρνουν βόδια για τις μεταφορές και το πανδοχείο του Γιαννακού Τζελέπη που ήταν ένα από τα πρώτα οικήματα του νεότερου Πειραιά. Στο βάθος διακρίνονται καράβια αγκυροβολημένα και βάρκες. Το σχέδιο ανήκει στον δημοσιογράφο του περιοδικού Antonin Proust ο οποίος, όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στη λεζάντα από την εικόνα του τεύχους, σχεδίασε τη σκηνή ''από φυσικού'' (d'après nature).
Το σχέδιο του χαρακτικού δημοσιεύθηκε αρχικά στο Le Tour du Monde (Ο Γύρος του Κόσμου), ένα δημοφιλές γαλλικό περιοδικό αφιερωμένο στα ταξίδια και τις εξερευνήσεις. Στο τεύχος που εξέδωσε το α' εξάμηνο του 1862 περιγράφεται ένα ταξίδι στην χειμωνιάτική Αθήνα και απεικονίζεται μεταξύ άλλων ένα καθημερινό στιγμιότυπο στον Πειραιά και πιο συγκεκριμένα στην ακτή Τζελέπη όπου ήταν το σημείο αποβίβασης του λιμανιού. Εκεί βλέπουμε φουστανελοφόρους και βρακοφόρους, ένα άνδρα με ευρωπαϊκή ενδυμασία, γυναίκες με καλύμματα κεφαλής και παιδιά, μια άμαξα που τη σέρνουν βόδια για τις μεταφορές και το πανδοχείο του Γιαννακού Τζελέπη που ήταν ένα από τα πρώτα οικήματα του νεότερου Πειραιά. Στο βάθος διακρίνονται καράβια αγκυροβολημένα και βάρκες. Το σχέδιο ανήκει στον δημοσιογράφο του περιοδικού Antonin Proust ο οποίος, όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στη λεζάντα από την εικόνα του τεύχους, σχεδίασε τη σκηνή ''από φυσικού'' (d'après nature).
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το μαθησιακό αντικείμενο είναι δυνατόν να αξιοποιηθεί στο γνωστικό αντικείμενο της Ιστορίας και πιο συγκεκριμένα στο ζήτημα που αφορά την οικονομική κατάσταση της Ελλάδας τα πρώτα χρόνια μετά την ανεξαρτησία. Επίσης, θα ήταν ιδιαίτερα χρήσιμο στο διδακτικό πλαίσιο της Τοπικής Ιστορίας με θέμα την πόλη του Πειραιά και το λιμάνι του. Παρατηρώντας την εικόνα οι μαθητές συμπεραίνουν για τον τύπο των οικονομικών δραστηριοτήτων που λάμβαναν χώρα στο λιμάνι στα μέσα περίπου του 19ου αιώνα. Μια ομάδα αναλαμβάνει να αντλήσει πληροφορίες από το διαδίκτυο και από έντυπες πηγές και να κάνει μια παρουσίαση για την ανάπτυξη του λιμανιού του Πειραιά το οποίο από μια έρημη περιοχή επί Τουρκοκρατίας κατέστη το μεγαλύτερο κέντρο εμπορικών δραστηριοτήτων του νεοσύστατου ελληνικού κράτους. Μια άλλη ομάδα που γνωρίζει καλά τη γαλλική γλώσσα μπορεί να εντοπίσει την εικόνα στο γαλλικό περιοδικό (διαθέσιμο στο διαδίκτυο) και αφού μεταφράσει το συνοδευτικό κείμενο στο τμήμα που αφορά τον Πειραιά να το παρουσιά...
Το μαθησιακό αντικείμενο είναι δυνατόν να αξιοποιηθεί στο γνωστικό αντικείμενο της Ιστορίας και πιο συγκεκριμένα στο ζήτημα που αφορά την οικονομική κατάσταση της Ελλάδας τα πρώτα χρόνια μετά την ανεξαρτησία. Επίσης, θα ήταν ιδιαίτερα χρήσιμο στο διδακτικό πλαίσιο της Τοπικής Ιστορίας με θέμα την πόλη του Πειραιά και το λιμάνι του. Παρατηρώντας την εικόνα οι μαθητές συμπεραίνουν για τον τύπο των οικονομικών δραστηριοτήτων που λάμβαναν χώρα στο λιμάνι στα μέσα περίπου του 19ου αιώνα. Μια ομάδα αναλαμβάνει να αντλήσει πληροφορίες από το διαδίκτυο και από έντυπες πηγές και να κάνει μια παρουσίαση για την ανάπτυξη του λιμανιού του Πειραιά το οποίο από μια έρημη περιοχή επί Τουρκοκρατίας κατέστη το μεγαλύτερο κέντρο εμπορικών δραστηριοτήτων του νεοσύστατου ελληνικού κράτους. Μια άλλη ομάδα που γνωρίζει καλά τη γαλλική γλώσσα μπορεί να εντοπίσει την εικόνα στο γαλλικό περιοδικό (διαθέσιμο στο διαδίκτυο) και αφού μεταφράσει το συνοδευτικό κείμενο στο τμήμα που αφορά τον Πειραιά να το παρουσιάσει στην τάξη. Επίσης με αφορμή την εικόνα μπορεί να γίνει μια έρευνα σχετικά με την προέλευση και την ιστορία τοπωνυμίων της περιοχής του πειραϊκού λιμανιού που ακόμη χρησιμοποιούνται όπως η Ακτή Τζελέπη, το Ξαβέρι κτλ.
Περισσότερα
Λιγότερα
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
http://photodentro.edu.gr/cultural/r/8526/7677
ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ
ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
μαθητής,
εκπαιδευτικός
,
σύμβουλος
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ / ΕΠΙΠΕΔΟ
γυμνάσιο,
γενικό λύκειο
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12-15
,
15-18
ΓΛΩΣΣΑ ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟΥ ΚΟΙΝΟΥ
ανεξάρτητο γλώσσας
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ
Φορέας χρηματοδότησης:
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
Χρηματοδότηση: ίδιοι πόροι/άλλη πηγή χρηματοδότησης
Χρηματοδότηση: ίδιοι πόροι/άλλη πηγή χρηματοδότησης
ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
έργο / πράξη:
ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Π61-ΥΠΠΕΘ)

ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Π61-ΥΠΠΕΘ)
Φορέας χρηματοδότησης: ΥΠΠΕΘ
Χρηματοδότηση: Ε.Ε. (ΕΚΤ) και Ελληνικό Δημόσιο
Πλαίσιο χρηματοδότησης: ΕΠ ΕΔΒΜ, ΕΣΠΑ 2007-2013
Διάρκεια: 2010-2015
Ανάδοχος (έργου / πράξης): ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Επιστημονική και διοικητική εποπτεία έργου / πράξης (υπεύθυνος / συντονιστής έργου / πράξης): Μαίρη Κριάρη
Φορείς υλοποίησης: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ), ΙΕΠ, ΕΚ ΑΘΗΝΑ (ΙΕΛ)
Φορέας χρηματοδότησης: ΥΠΠΕΘ
Χρηματοδότηση: Ε.Ε. (ΕΚΤ) και Ελληνικό Δημόσιο
Πλαίσιο χρηματοδότησης: ΕΠ ΕΔΒΜ, ΕΣΠΑ 2007-2013
Διάρκεια: 2010-2015
Ανάδοχος (έργου / πράξης): ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Επιστημονική και διοικητική εποπτεία έργου / πράξης (υπεύθυνος / συντονιστής έργου / πράξης): Μαίρη Κριάρη
Φορείς υλοποίησης: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ), ΙΕΠ, ΕΚ ΑΘΗΝΑ (ΙΕΛ)

Υποέργο 12: Παιδαγωγικός Μετασχολιασμός Ψηφιακού Υλικού Πολιτισμικού Περιεχομένου
Ανάδοχος υποέργου: ΙΕΠ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Φορέας παρακολούθησης και παραλαβής υποέργου: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Ανάδοχος υποέργου: ΙΕΠ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Φορέας παρακολούθησης και παραλαβής υποέργου: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΓΛΩΣΣΑ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ανεξάρτητο γλώσσας
,
ελληνικά
ΤΥΠΟΣ ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
αφηγηματικό
ΕΥΡΟΣ ΚΑΛΥΨΗΣ (ΧΡΟΝΙΚΗ, ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΗ Η' ΑΛΛΗ ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΣΗ)
19ος αιώνας μ.Χ.
Αττική
Αττική
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΚΑΤΑΤΑΞΗ
Ιστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Οικονομία
Ιστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Κοινωνία και καθημερινή ζωή
Ιστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Κοινωνία και καθημερινή ζωή
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
εικόνα
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική
προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > σωκρατική-μαιευτική διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > σωκρατική-μαιευτική διδασκαλία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος
σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > διαδικαστικός
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
γνωστικός > γνώση > διαδικαστικός
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
ΣΥΛΛΟΓΕΣ ΟΠΟΥ ΕΜΦΑΝΙΖΕΤΑΙ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου:
Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Μεταδεδομένα
:
ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΚΑΠΕΤΑΝΑΚΗΣ
Εμπλουτισμός μεταδεδομένων
:
:
Επιμέλεια / επικύρωση
μεταδεδομένων
:
ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
Συντονιστής / επιστημονικός
υπεύθυνος μεταδεδομένων
:
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Χορηγός/οί άδειας χρήσης:
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
Εκδότης/ες:
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
Χορηγός/οί άδειας χρήσης μεταδεδομένων:
ΙΕΠ
Εκδότης/ες μεταδεδομένων:
ΙΕΠ,
ΙΤΥΕ
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ
http://creativecommons.org/publicdomain/mark/1.0/